GM heft SAAB op. Of toch nog een kans?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

SAAB houdt op te bestaan

bestond het dan nog?
13
19%
jammer
35
51%
ik zal SAAB niet missen
21
30%

Totaal aantal stemmen: 69

Hielke

Re: GM heft SAAB op. Of toch nog een kans?

Bericht door Hielke » 29 jan 2010, 14:00

Na de uitzending van gisteravond snap ik er nog minder van.

Spyker die al jaren doormoddert en per auto er 500.000 euro op toelegt. Muller als über-braller die nog 3 jaar lang klanten denkt te werven op een platform dat Saab niet waardig is. Och, als er maar genoeg dwazen zijn die er centen in willen pompen dan kan Saab ook nog wel 5 jaar met 100+% verlies per auto draaien.

Vreemde tijden.

JP

Bericht door JP » 29 jan 2010, 17:09

Victor Muller: ’Saab over tien jaar naast Audi’
Een huzarenstukje of luchtfietserij? AutoWeek sprak vanochtend met Victor Muller om de hoofdpersoon in dit sprookje zelf te horen.
De overname van Saab heeft flink wat vragen opgeroepen. Victor Muller licht een tipje van de sluier op over het businessplan: “In onze plannen voor de komende jaren staan drie auto’s: de 9-5, de 9-4X en de 9-3. Die laatste komt in 2012 en is een belangrijke auto om winstgevend te worden. In tegenstelling tot wat analisten beweren, is er geen extra geld nodig om die 9-3 productierijp te maken.”
In het tv-optreden gisteravond bij Pauw&Witteman, hekelde Muller het beleid van General Motors. Door het gebruik van Opel-platforms zijn Saabs de laatste jaren ‘eenheidsworsten’ geworden. De vraag dringt zich op: hoe moet het dan wel? “De komende jaren gebruiken we nog GM-techniek, en het is nu nog te vroeg om te zeggen wat we daarna gaan doen. Misschien gaan we aankloppen bij andere fabrikanten, misschien kiezen we toch weer voor General Motors. Maar het is ook goed mogelijk dat we zelf een platform ontwikkelen.”
En tenslotte: wat kunnen we na de 9-3 verwachten? “Ik zou graag ook een kleine, druppelvormige auto ontwikkelen, de 9-1. Maar daarvoor hebben we wel extra investeerders nodig. Saab liep binnen GM voorop met de ontwikkeling van alternatieve aandrijving, dus verwacht op termijn ook op dat gebied het nodige nieuws.”
Als we Muller vragen hoe hij Saab over tien jaar ziet, is hij duidelijk: "Als een premiummerk met een eigen gezicht dat zich tussen BMW en Audi heeft geschaard."
Autoweek

Mrton

Bericht door Mrton » 29 jan 2010, 19:32

Dus het was beter geweest als Saab nu al de deuren had gesloten? Ik snap geen ruk van dit koffiedik kijken. Misschien is Muller ook maar een tussenpaus met waanideeën inderdaad. Maar in die tijd is er misschien wel een investeerder die interesse krijgt in Saab. Dat het dan beter is als er nog Saabs van de band rollen lijkt me de kans op een opleving reeëler te maken.

RVV

Bericht door RVV » 30 jan 2010, 00:19

Probleem is en blijft dat SAAB de aansluiting op de gevestigde orde heeft gemist afgelopen 10 jaar. Neem nou de 9-5 oudbakken model wat al 12 jaar meedraait.

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 30 jan 2010, 01:24

Ha, die Rico;

Je kunt het ook omdraaien; het bestaansrecht van Saab bestond juist uit de afstand tot die gevestigde orde.

RVV

Bericht door RVV » 30 jan 2010, 11:38

Maar dan moet de afstand ook gelijkwaardig blijven en SAAB heeft de afstand alleen maar laten oplopen.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 30 jan 2010, 13:16

Gebakken lucht verkoopt die man................................tot de financiers de stekker er uit trekken...........................en dat gaat echt niet lang duren....................

Ik vraag me af hoeveel mafia geld er eigenlijk in zit..................lijken me ook geen jongens om mot mee te krijgen.........

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 30 jan 2010, 13:22

romo schreef:Gebakken lucht verkoopt die man................................tot de financiers de stekker er uit trekken...........................en dat gaat echt niet lang duren....................

Ik vraag me af hoeveel mafia geld er eigenlijk in zit..................lijken me ook geen jongens om mot mee te krijgen.........
Zoiets ja.

Kan iemand mij vertellen waarom een bedrijf wat een tig-tal ofzo ' exclusieve' kitcars per jaar inmekaar flanst in een aardappelhal in Zeewolde en alleen maar en nog steeds verlies draait op die rommel, nou net ook een Zweeds verliesdraaiend bedrijf moet overnemen?

Ik ben geen accountant(m'n vrouw is dat wel, maar die snapt 't ook al niet LOL)
maar 1 en 1 is 2 en geen 3 en 1-1=0 en 1-2=-1

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 feb 2010, 09:21

109 Teletekst di 02 feb
Spyker:in 2012 weer winst voor Saab

` Saab verwacht over twee jaar weer
winst te maken.Dat zegt Spyker,dat Saab
vorige week overnam van General Motors.
Om winstgevend te worden,legt Saab zich
toe op drie of vier modellen.Van de
financiering van 1 miljard dollar is
het grootste deel al bijeen.

Van de 75 miljoen dollar die Spyker
moet betalen komt het bedrijf nog 25
miljoen tekort.Het bedrijf heeft nog
een half jaar om dat geld te vinden.

Spyker wil de Saab-productie opvoeren
naar het niveau van voor de crisis:toen
werden per jaar 100.000 tot 125.000
auto's geproduceerd.Het merendeel wordt
in Zweden gemaakt.

Wie het snapt, mag het zeggen...............

SteV6

Bericht door SteV6 » 02 feb 2010, 19:17

75 miljoen + 25 miljoen = 1 miljard ????

975 miljoen al rond :hmmm: Wie doet er dan nog zo moeilijk over die laatste kruimels?

Stephan

romo

Bericht door romo » 04 feb 2010, 22:26

http://www.z24.nl/z24geld/autos_reizen/ ... _Saab.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 05 feb 2010, 10:32

De Zweedse Saab-dealers willen Spyker helpen. Ze bieden daarom aan om het ontbrekende bedrag voor de aankoop van Saab te verzorgen. Volgens de GM-dealervereniging staan de dealers klaar om eventueel 180 miljoen kroon (17 miljoen euro) bij elkaar te sprokkelen zodat Spyker de tweede betaling aan GM kan voldoen.
Dat schrijft de Zweedse krant Dagens Industri. Volgens een woordvoerder heeft men geen twijfels bij de financiering, het aanbod dient te worden gezien als een extra zekerheid voor Spyker in de voortzetting van de onderhandelingen.
Spyker en GM bereikten onlangs een overeenkomst over de overname van Saab. Het gaat om een bedrag van 74 miljoen dollar, waarvan circa 17 miljoen euro pas op 15 juli hoeft te worden voldaan. Spyker-directeur Victor Muller zou nog op zoek zijn naar investeerders om dat geld bij elkaar te krijgen.
bron: autoblog.nl

Plaats reactie