Voordelen van uitzendwerk ?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
JP

Voordelen van uitzendwerk ?

Bericht door JP » 29 jan 2010, 00:37

Wat zijn eigenlijk de voordelen van werken via een uitzendbureau ?

Ben nu al een tijdje aan het kijken voor ander werk, en als je zoekt via internet is het bijna allemaal werk dat aangeboden wordt via de bekende uitzendbureaus.
Heb de laatste 12 jaar fulltime bij een baas gewerkt, en gewoon in loondienst/vast contract, maar nu wil ik iets anders.

Eventueel nieuw werk zou ik dan ook gewoon met vast contract en dan direct bij een bedrijf in dienst en niet via een uitzendbureau, maar misschien komt dit wel omdat ik de voordelen (als die er zijn) niet ken van uitzendwerk.

Zou dan ook niet 3 weken bij firma A werken, en dan weer een paar weken ergens anders bij firma B.

Is uitzendwerk 'eeuwig' of ga je na een tijdje over op een contract direct bij de werkgever ?
Hoeveel geld blijft er plakken bij het uitzendbureau, want begreep dat je betaalt krijgt via het uitzendbureau en die doen het werk ook niet voor niets?

Hoop dat hier mensen mij willen adviseren,

Bij voorbaat dank,

JeanPaul

MartijnS

Re: Voordelen van uitzendwerk ?

Bericht door MartijnS » 29 jan 2010, 00:52

Ik heb al jaren een bijbaan naast m'n studie, via het uitzendbureau.

Tja voordelen..je krijgt elke week je geld, vind ik wel handig ;)

Je kan niet onbeperkt via het uitzendbureau blijven werken. Je hebt verschillende fases.
Fase A
basiscontract met uitzendbeding. In fase A sluit het uitzendbureau met de uitzendkracht een arbeidscontract waarin een zogenaamd uitzendbeding is opgenomen. Dit betekent dat de opdrachtgever gedurende fase A de uitzendopdracht altijd tussentijds kan opzeggen. U kunt in deze fase oneindig veel contracten aangaan met het uitzendbureau binnen de termijn van 78 weken.

alternatief: contract zonder uitzendbeding. Als de opdrachtgever in fase A aan een uitzendkracht gedurende een langere tijd méér continuïteit kan en wil bieden, is dat mogelijk. In dat geval sluit het uitzendbureau met de uitzendkracht een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd zonder uitzendbeding. Met het inlenende bedrijf sluit het uitzendbureau dan een opdrachtovereenkomst voor diezelfde tijd. De duur en het aantal overeenkomsten in fase A zijn onbeperkt, zolang de maximale termijn van 78 gewerkte weken maar niet overschreden wordt. Na deze 78 weken gaat de uitzendkracht over naar fase B.

Fase B
contract voor bepaalde tijd. In fase B gaat het uitzendbureau met de uitzendkracht arbeidscontracten aan voor bepaalde tijd. Deze contracten kunnen door het uitzendbureau niet zomaar tussentijds worden opgezegd, tenzij dit schriftelijk in het contract is overeengekomen. In fase B kunnen maximaal 8 contracten afgesloten worden in een periode van 2 jaren. Na fase B komt de uitzendkracht in fase C.

Fase C
contract voor onbepaalde tijd. In deze fase gaat u met het uitzendbureau een arbeidsovereenkomst aan voor onbepaalde tijd. Deze overeenkomst kan niet zomaar opgezegd worden. Er zijn relatief weinig mensen werkzaam in fase C zodat de flexwet, die bedoeld is om uitzendkrachten meer vastigheid te bieden, maar zelden wordt nageleefd. De meeste flexkrachten kunnen maximaal drie en een half jaar werken binnen het fase systeem. De kans dat een uitzendbureau een flexkracht in vaste dienst neemt dus een contract geeft voor onbepaalde tijd is klein.

Ontvangen van "http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitzendovereenkomst"
Ik had pas bijvoorbeeld Fase B afgerond, ze moesten mij dus een contract aan gaan bieden, wilden ze niet omdat het kantoor dicht gaat over een tijdje en ze dan vast aan mij zouden zitten. Ben ik 13 weken uit dienst gegaan en nu ben ik weer bij begin Fase B :)

Mike S.
Auto: M135i

Bericht door Mike S. » 29 jan 2010, 09:13

Ik heb regelmatig personeel via uitzendbureau's lopen hier...

Je werkgever is en blijft op zo een moment het uitzendbureau... hun betalen je ook uiteraard.
Maar het neem wel wat risico's met zich mee als je via een uitzendbureau bij een bedrijf terecht komt.. je kan op elk moment weer naar huis gestuurd worden... maar dat is andersom ook het geval.
En je komt niet ineens na een tijd zomaar in dienst van het desbetreffende bedrijf... je krijg op een gegeven moment een contract voor onbepaalde tijd bij het uitzendbureau zoals degene hiervoor al aangaf met de fase's maar daar word wel veel mee gespeeld zoals de vorige poster al aangaf.
Het bedrijf waar je werkt kan wel dermate tevreden zijn dat ze je een contract aanbieden... dat zal in de meeste gevallen niet binnen 6mnd gebeuren omdat er dan een vergoeding betaald moet worden aan het uitzendbureau door het bedrijf.
Die grens staat op 1040 uur geloof ik, daarna kan je kosteloos worden overgenomen.

En ja er blijft best wat geld aan de stok hangen bij het uitzendbureau ;)

Voordelen zie ik zelf niet echt van een uitzendbureau eigenlijk.
Ik heb in het verleden zelf ook voor een uitzendbureau gewerkt en je hebt eigenlijk geen vastigheid... wat moeilijk kan worden met hypotheekaanvraag e.d. als dat aan de orde is.
Maar geen vastigheid kan ook wel weer een voordeel zijn als je graag op wil zeggen wanneer jij wil en weer ergens anders snel aan de slag wil wanneer jij wil.

Luco

Bericht door Luco » 29 jan 2010, 09:17

Veel bedrijven die personeel zoeken, ook vast, regelen het vaak via het uitzendbureau.
Kunnen ze eerst kijken of het allemaal bevalt.
Verder kan het voor jezelf een voordeel zijn als je nog niet precies weet wat je wilt.
Veel uitzendbureau's doen ook aan werving en selectie voor bedrijven of nemen mensen in vaste dienst, maar dan heb je het al vaker over Detacheerders ipv uitzendbureau's

JP

Bericht door JP » 29 jan 2010, 09:35

Bedankt zover.

Gaat gewoon om fulltime werk, waarbij ik bij sollicitatie wel zie of het wat is, lijkt mij.
Zover ik weet bieden werkgevers tegenwoordig toch eerst een contract bepaalde tijd, maar bij tervredenheid van beider kant daarna een vast contract.

De Schaduw

Bericht door De Schaduw » 29 jan 2010, 09:47

Ben ook sinds ruim een jaar bij een nieuwe baas aan de slag. Inderdaad aangenomen met een jaarcontract wat bij tevredenheid van beide zijden omgezet zou worden in een vast dienstverband. Wat dus gebeurd is.
In z'n algemeenheid: Probeer ook flink te netwerken, eventueel via LinkedIn. Maar ook contacten met andere bedrijven die je had bij je vorige baan, dat soort singen wil nog wel eens helpen. Zelf ben ik nu aan de slag bij een bedrijf dat mijn vorige werk als klant heeft. 8)

Plaats reactie