Je vergeet notarissen...SteV6 schreef:Ik weet wel hoe ik het eerste SAAB model na de overname zou noemen: Phoenix
En dan terug naar de oude waarden zoals eigengereid design, turbomotoren, link met luchtvaartechnologie (vraag me niet hoe, maar voor mij zijn dit de dingen die bij SAAB horen). En misschien alle huisartsen en tandartsen een periode gratis SAAB rijden aanbieden, dan hebben ze zo het imago weer terug dat nu aan Volvo hangt
Stephan
GM heft SAAB op. Of toch nog een kans?
-
Re: GM heft SAAB op. Of toch nog een kans?
- wjn
Jullie weten toch ook wel dat GM zowel Opel als Saab als een molensteen om de nek hangt (hing in het geval van Saab)?
Zonder GM is er idd vrijheid verder te gaan.
Zonder GM is er idd vrijheid verder te gaan.
- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Zag daarstraks een interview met Victor Muller. Mooie quote had hij daarin 
‘Let’s build Saab Saabs rather than non-Saab Saabs’

‘Let’s build Saab Saabs rather than non-Saab Saabs’

- Niels v D
Bijna met je eens.. Maar zou voor Fiat motoren gaan, die hebben imho het juiste assortiment motoren beschikbaar en willen graag technologie delen. Dat valt bij VAG nogal tegen..Michel P schreef:Ik denk dat het moeilijk zal zijn Saab weer naar het oude nivo te krijgen qua verkopen, en als dat lukt is het nog zeer de vraag of het dan winstgevend is. In de top jaren toen er voor Saab veel auto's verkocht werden maakte men nog verlies. Het hele productieproces dient dus enorm efficient te zijn wil met slagen. Kunnen ze dat alleen? In mijn ogen niet, leentje buur spelen zal een must zijn, om zo moderne betrouwbare motoren te bieden. Zelf ontwikkelen kost veel tijd, en enorm veel geld.
Als Muller slim is winkelt hij voor benzine turbo motoren en diesel motoren bij FIAT, en zorgt hij dat verder qua design er een Saab uitstraling ontstaat welke voormalig rijders van dit merk zo aanspreekt.
Michel
Verder zijn alleen voormalige saab-rijders niet genoeg.
Die doelgroep is erg merktrouw.
Alleen heeft saab de laatste jaren veel klanten verloren die nu bij volvo en audi zitten en niet zo makkelijk terugschakelen.
Je zult dus ook nieuw publiek aan moeten trekken wat graag iets bijzonders rijdt.
- Koos Buurman
De moeilijkheid zit er in mijn beleving in dat de markt momenteel toch minder conventionele auto's vraagt. Meer zuinig, goedkoper in onderhoud en lage CO2 uitstoot. Lastig, want dat is niet zomaar ontwikkeld. Om op de huidige modellen even weer wat verder te komen en ondertussen weer nieuw spul te ontwikkelen is erg lastig.
Waarom Spyker de boel gekocht heeft, heeft denk ik ook te maken met de regels dat een fabrikant een gemiddelde uitstoot moet hebben, die acceptabel is. Ferrari haalt dat dankzij Fiat, Porsche en Lambo dankzij VW etc. Spyker moets dus iets doen om niet in de problemen te komen.
ik ben benieuwd wat er van Saab geworden is over 3 jaar.
Waarom Spyker de boel gekocht heeft, heeft denk ik ook te maken met de regels dat een fabrikant een gemiddelde uitstoot moet hebben, die acceptabel is. Ferrari haalt dat dankzij Fiat, Porsche en Lambo dankzij VW etc. Spyker moets dus iets doen om niet in de problemen te komen.
ik ben benieuwd wat er van Saab geworden is over 3 jaar.
- JP
Voctor Muller nu bij Pauw en Witteman.
Hij is wel erg open......NOT

- Mrton
Hij heeft gelijk, gaat niemand wat aan...JP schreef:Voctor Muller nu bij Pauw en Witteman.
- JP
Als je niets wil zeggen, moet je daar niet gaan zitten.
Vind hem ook nogal een 'air' hebben, maar dat zal wel komen omdat ik 'm voor het 'saab-debacle' al een grote bal vond
Vind hem ook nogal een 'air' hebben, maar dat zal wel komen omdat ik 'm voor het 'saab-debacle' al een grote bal vond
- Mrton
Ik vraag jou ook niet hoe je aan het geld voor je auto komt. En als je het aan mij vraagt krijg je het ook niet te horen. Wie is daar bij gebaat?
- JP
Als ik een nieuwe auto koop, van een lening, dan is het toch vrijwel normaal dat mensen daar vragen bij stellen. Zekers als de halve wereld toekijkt, het een gave auto/actie vindt en vraagt hoe David, Goliath kan overnemen.
- GTRene
Ik denk dat het wel wat kan worden...Spyker kan veel van Saab lenen en of aanpassen zodat ze bv op bepaalde Saab modellen gaan maar ook op de Spyker gebruikt kan worden zo kun je enorm besparen in ontwikkelingskosten...bovendien profiteert saab mee om weer wat sportiefs in de markt te gooien maar ook bv een elektrisch voertuig te maken en een kleine low budget Saab (voor het volk)
met bepaalde auto's haalt Spyker ook makkelijker bepaalde eisen die gesteld worden van buitenaf (millieu e.d.)
een dikke Saab V8 proto is er al, dus een beetje door ontwikkelen is leuk voor Saab en voor Spyker misschien.

al wel verouderd nu maar wie weet blazen ze het nieuw leven in
met bepaalde auto's haalt Spyker ook makkelijker bepaalde eisen die gesteld worden van buitenaf (millieu e.d.)
een dikke Saab V8 proto is er al, dus een beetje door ontwikkelen is leuk voor Saab en voor Spyker misschien.
lijkt vrij compactYou might already know that the standard Saab B and later H motors were originally derived from a Triumph slant-four, slowly refined, enlarged, and reengineered over the years. It eventually became a damn good powerplant, especially in manic turbo form in the 99. However, the Finish co-owner of Saab Valmet wanted to give the then-new 9000 an indigenous but more powerful motor than the turbo H could offer. They grabbed two of their standard fours, and conjoined ‘em at the hip, creating an incredibly compact 4 liter motor referred to as the Valmet Twin-Four. It made nearly 300 HP, and fit (albeit snugly) right into a transverse application in the 9000. However, GM killed the idea after they purchased the company, foisting their V6 motors on the Trollhatten fleet. What could have been …
al wel verouderd nu maar wie weet blazen ze het nieuw leven in

- GTRene
of zouden ze die GM V8 uit de Saab mogen/willen gebruiken?

- Stéphane
Ik vond het jammer dat ik niet bij Pauw en Witteman zat. Ik had hem zo 20 vragen kunnen stellen om zijn verhaal compleet lek te schieten. En hij heeft echt compleet geen idee hoe hij de boel winstgevend gaat krijgen. Compleet niet. Hij heeft geluk dat (1) de Zweedse regering zo gek is om er geld in te steken en (2) dat er genoeg naïeve kneuzen zijn die weer aandelen kopen.
Hoe kun je met een onderneming zonder enige mate van eigen technologische basis, dus genoodzaakt GM-shite te gebruiken, ooit een winstgevende onderneming maken? Nieuwe producten? Nee, geen geld voor. Anders dan eerst? Nee, dat ook niet. Gewoon meer van hetzelfde. Meer van hetzelfde wat verlies gemaakt heeft. En de overhead kosten waar hij het over heeft zijn ook gewoon BS. Dat doet er totaal niet toe.
Kosten minimaliseren is interessant, maar dan helpt alleen als er ook nog geld binnen komt. En daar maakt hij gewoon de cruciale fout. Een product wat niet verkoopt kan nooit winstgevend zijn. Als hij nog 3 jaar lang met dezelfde meuk gaat rondsjouwen koopt niemand meer Saab dan dat er nu verkocht wordt. Een paar enthousiaste liefhebbers helpen daar ook niet bij.
Als hij echt, echt slim is betrekt hij een andere partner erbij die wél de goede technologie in huis heeft om er wat van te maken. Maar dan moeten er wel mensen zijn die met hem in zee willen, en die zijn er weinig vrees ik. En dat dappere verhaal van geld waar hij niets over wil zeggen is ook zo doorzichtig als het maar zijn kan. Waar zit geld? Rusland, China en Midden-Oosten. Daar komt het dus vandaan. Midden-Oosten had hij al banden mee voor F1 debacle. Nu waarschijnlijk dan toch uit China, omdat GM niets met Rusland te maken wilde hebben.
Hoe kun je met een onderneming zonder enige mate van eigen technologische basis, dus genoodzaakt GM-shite te gebruiken, ooit een winstgevende onderneming maken? Nieuwe producten? Nee, geen geld voor. Anders dan eerst? Nee, dat ook niet. Gewoon meer van hetzelfde. Meer van hetzelfde wat verlies gemaakt heeft. En de overhead kosten waar hij het over heeft zijn ook gewoon BS. Dat doet er totaal niet toe.
Kosten minimaliseren is interessant, maar dan helpt alleen als er ook nog geld binnen komt. En daar maakt hij gewoon de cruciale fout. Een product wat niet verkoopt kan nooit winstgevend zijn. Als hij nog 3 jaar lang met dezelfde meuk gaat rondsjouwen koopt niemand meer Saab dan dat er nu verkocht wordt. Een paar enthousiaste liefhebbers helpen daar ook niet bij.
Als hij echt, echt slim is betrekt hij een andere partner erbij die wél de goede technologie in huis heeft om er wat van te maken. Maar dan moeten er wel mensen zijn die met hem in zee willen, en die zijn er weinig vrees ik. En dat dappere verhaal van geld waar hij niets over wil zeggen is ook zo doorzichtig als het maar zijn kan. Waar zit geld? Rusland, China en Midden-Oosten. Daar komt het dus vandaan. Midden-Oosten had hij al banden mee voor F1 debacle. Nu waarschijnlijk dan toch uit China, omdat GM niets met Rusland te maken wilde hebben.
- ErikMartijn
Als hij totaal geen idee had waar hij mee bezig was en hoe hij SAAB misschien weer winstgevend zou kunnen krijgen was de hele deal nooit gelukt lijkt me, GM heeft nog steeds veel aandelen. De Zweedse regering heeft er volgens mij nog helemaal geen geld ingestopt, die staat alleen garant voor de lening bij de Europese Investeringsbank.Stéphane schreef:Ik vond het jammer dat ik niet bij Pauw en Witteman zat. Ik had hem zo 20 vragen kunnen stellen om zijn verhaal compleet lek te schieten. En hij heeft echt compleet geen idee hoe hij de boel winstgevend gaat krijgen. Compleet niet. Hij heeft geluk dat (1) de Zweedse regering zo gek is om er geld in te steken en (2) dat er genoeg naïeve kneuzen zijn die weer aandelen kopen.
SAAB blijft nog minstens drie jaar afhankelijk van GM onderdelen, Muller wil dat daarna wel zo snel mogelijk afbouwen. Nieuwe modellen komen er al aan. De nieuwe 9-5 is allang klaar, de release werd alleen steeds tegengehouden door GM. De 9-4X is al min of meer klaar, en de nieuwe 9-3 zit ook al in de pijplijn. Deze SAABs zijn nu al geen slappe opel aftreksels meer, en de merkidentiteit zal zich de komende jaren verder versterken lijkt me.
- Stéphane
Wat er gebeurd is, is dat er met een desparate poging 3.500 Zweden aan het werk gehouden zijn met een bedrijf dat verlies maakt. En dat zal blijven doen.
Hoe waarmee zullen ze welke merkidentiteit versterken? Ze hebben geen geld meer om auto's te ontwikkelen. GM gaat ze dat ook niet meer geven.
Hoe waarmee zullen ze welke merkidentiteit versterken? Ze hebben geen geld meer om auto's te ontwikkelen. GM gaat ze dat ook niet meer geven.
Laatst gewijzigd door Stéphane op 29 jan 2010, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- Martin van der Zwaard
Vond de opmerking van die Visser wel leuk! De afgelopen jaren hebben jullie 200 Spykers verkocht en een verlies gedraaid van 500mln. Je had ze beter zo weg kunnen geven 

- Stéphane
@Martin: Ja, precies! Vond ik ook een mooie opmerking.
- Niall
Misschien heeft Muller megalomane ideeën ala VW aangaande platformsharing. Tuurlijk bepaalde systemen zijn uitwisselbaar, maar ik denk dat heel veel spyker onderdelen de komende jaren heel specifiek zullen blijven bestaan. Dus daar valt geen geld op de korte termijn te verdienen.
Spyker wou toch met een luxe 4x4 komen in de klasse ver boven een Cayenne. 9-7 zou theoretisch als basis kunnen dienen, maar dan met een Macboy stijl handgestikt interieur. Zou kunnen werken, maar dat dachten ze van de Phaeton ook………
Waar wel geld te verdienen is, is de technische ondersteuning van bv de chinese fabrikanten aangaande windtunnel, crashtests, voertuig architectuur enz.
In de tussentijd moet de nieuwe 9-5 zo gepositioneerd worden dat deze net zoals bij de premium brands, lage instap prijs en dan dure optie paketten welke voor de winst zorgen. Ze hebben al reclame genoeg gekregen in de laatste tijd, alleen jammer dat het teveel op een Insignia lijkt, wat op zich niet slecht is gezien de verkoopcijfers.
Spyker wou toch met een luxe 4x4 komen in de klasse ver boven een Cayenne. 9-7 zou theoretisch als basis kunnen dienen, maar dan met een Macboy stijl handgestikt interieur. Zou kunnen werken, maar dat dachten ze van de Phaeton ook………
Waar wel geld te verdienen is, is de technische ondersteuning van bv de chinese fabrikanten aangaande windtunnel, crashtests, voertuig architectuur enz.
In de tussentijd moet de nieuwe 9-5 zo gepositioneerd worden dat deze net zoals bij de premium brands, lage instap prijs en dan dure optie paketten welke voor de winst zorgen. Ze hebben al reclame genoeg gekregen in de laatste tijd, alleen jammer dat het teveel op een Insignia lijkt, wat op zich niet slecht is gezien de verkoopcijfers.
- Niels v D
De 9-7 is op basis van een trailblazer toch? Als je dat boven een cayenne kunt positioneren ben je een HELD.
Zelfs met een Macboy-interieur.
Zelfs met een Macboy-interieur.
-
Kan het niet zo zijn dat saab een doorgeef luik word voor goedkope chinese auto's ? dat is als er veel chinees geld in zit.
Kopie van een kopie , die verbeteren met saab veiligheids technieken en zo de markt op duwen voor weinig.
Kopie van een kopie , die verbeteren met saab veiligheids technieken en zo de markt op duwen voor weinig.
- Hans R
- Auto: Jeep Rubicon
Wij zitten bij Le mans altijd in de vip-box van Spyker, erg leuk (lees: vooral handig) daar zit Victor ook en ongeveer 20 Russen, dus 3x raden waar het geld vandaan komt!?
Ik vind het een mooie wagen die nieuwe Saab 9-5 8)
Ik vind het een mooie wagen die nieuwe Saab 9-5 8)
-
Laten we dan in ieder geval respect hebben voor het feit dat het Victor Muller is gelukt. De man is een echte opportunist, maar ik neem toch niet aan dat hij alleen met die kwaliteit zo vermogend is geworden?!
- Stéphane
Hij is de stroman voor mensen die wel geld hebben. Zelf heeft hij niet zo veel meer over, na alle perikelen van Spyker. Zie het als een soort witwas-operatie.
-
Jij denkt dat Victor Muller het meeste van zijn vermogen in Spyker heeft gestopt Stephane?
- Stéphane
Dat moet wel. Of in ieder geval is hij het geld wat er ingestoken is kwijt. Overigens heeft hij maar een belang van 5-10% (!!!) in Spyker. Dus in feite stelt dat niets voor. Maar Spyker heeft de afgelopen 5 jaar in totaal €152.000.000 verlies (!!!) gedraaid. Wat Hans ook zegt, er zit veel Russisch en ook Midden-Oostenlijk geld achter. Kijk maar naar de grootste aandeelhouders.Peter van den Berg schreef:Jij denkt dat Victor Muller het meeste van zijn vermogen in Spyker heeft gestopt Stephane?
Lees dit anders even door, pagina 25:
http://www.spykercars.nl/download/inves ... ._2008.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Afgelopen jaar wel 15 auto's verkocht. Totale inkomsten €3,8M. Gemiddelde Albert Heijn zet dat om in in een maand, bij wijze van spreken. Kosten waren ongeveer €8,0M. Dus ook weer dik verlies, net zoals de jaren daarvoor. Een bedrijf wat een verlies draait wat meer dan 100% van de omzet is, vind ik op zijn minst discutabel.
Dit staat overigens voor mij volledig los van het hele Saab feest. Dat is een ander verhaal.