Auto importeren uit de USA
- VLA
Auto importeren uit de USA
Er worden de laatste tijd veel auto's uit de UK geimporteerd, voornamelijk vanwege de gunstige prijzen daar. Probleem is echter dat het allemaal RHD is, valt prima aan te wennen, alleen je auto verkopen na een paar jaar word weer wat lastiger (duurt langer) dan met een LHD. In de USA zijn de prijzen van auto's echter ook zeer gunstig, zeker met de huidige dollar koers. En de auto's daar zijn gelukkig LHD. Dus ben me aan het orienteren op een auto uit de USA.
Nou heb ik een paar mooie wagens gezien op ebay en op verschillende usa auto fora. Nu is de vraag, hoe krijg ik zo een auto hier naar NL, wat voor papierwerk komt hier bij kijken en hoeveel ben ik ongeveer kwijt voor verschepen ? Ik wil overigens niet zelf naar de USA. Lees elders dat een container vanuit new york naar rotterdam ongeveer 1000 a 1500 euro kost, weet echter niet of dit een normale prijs is of dat hier een hele grote winstmarge in zit.
Heeft iemand ervaringen met het importeren van een auto uit de USA, of weet iemand een bedrijfje in de USA die voor mij de auto kan kopen, ophalen en op de boot kan zetten naar NL ? Vanaf de haven in NL kan ik het zelf wel allemaal regelen met de RDW. Heb ooit eens op internet een persoon gevonden die in de USA woonachtig is, die dit soort diensten aanbied voor een lage prijs, die verkoopt dus auto's en andere items aan europese inwoners, ben echter de site kwijt.
Alle ervaringen / advies / hulp is welkom.
Nou heb ik een paar mooie wagens gezien op ebay en op verschillende usa auto fora. Nu is de vraag, hoe krijg ik zo een auto hier naar NL, wat voor papierwerk komt hier bij kijken en hoeveel ben ik ongeveer kwijt voor verschepen ? Ik wil overigens niet zelf naar de USA. Lees elders dat een container vanuit new york naar rotterdam ongeveer 1000 a 1500 euro kost, weet echter niet of dit een normale prijs is of dat hier een hele grote winstmarge in zit.
Heeft iemand ervaringen met het importeren van een auto uit de USA, of weet iemand een bedrijfje in de USA die voor mij de auto kan kopen, ophalen en op de boot kan zetten naar NL ? Vanaf de haven in NL kan ik het zelf wel allemaal regelen met de RDW. Heb ooit eens op internet een persoon gevonden die in de USA woonachtig is, die dit soort diensten aanbied voor een lage prijs, die verkoopt dus auto's en andere items aan europese inwoners, ben echter de site kwijt.
Alle ervaringen / advies / hulp is welkom.
- Mack
Re: Auto importeren uit de USA
Je kunt eens contact opnemen met American Horse Power in Huissen (GLD). Doen veel Mustangs maar ook wel ander spul uit Amerika. Is een goede, betrouwbare zaak.
http://www.americanhorsepower.nl
http://www.americanhorsepower.nl
- Tristan
De kosten die je voor een container noemt zijn wat aan de dure kant.
Wij hebben een aantal keer een auto geïmporteerd uit Houston voor klanten en de totale kosten waren ca:
- container leeg uithalen bij containerterminal
- brengen naar plek waar de auto geladen moet worden
- container laden + beschermen en zeevasten
- naar containerterminal brengen
- zeetransport naar Rotterdam
- incl. transportverzekering
- excl. invoerbelasting
- excl. BTW
Totaal: ca. Usd 3500,-
Prijzen variëren nogal vanwege de brandstofprijzen en containerprijzen wat vaak per week verschilt.
Wij hebben een aantal keer een auto geïmporteerd uit Houston voor klanten en de totale kosten waren ca:
- container leeg uithalen bij containerterminal
- brengen naar plek waar de auto geladen moet worden
- container laden + beschermen en zeevasten
- naar containerterminal brengen
- zeetransport naar Rotterdam
- incl. transportverzekering
- excl. invoerbelasting
- excl. BTW
Totaal: ca. Usd 3500,-
Prijzen variëren nogal vanwege de brandstofprijzen en containerprijzen wat vaak per week verschilt.
- Louis
Louis schreef:Services
Zeevracht 1.825,00 USD
Transport Odessa, Tx 700,00 USD
Lossen Auto 395,00 EUR
Inklaren 75,00 EUR
Handling 35,00 EUR
Poliskosten 75,00 EUR
Verzekering 480,00 USD
Zo ziet het er uit, verschepen kon goedkoper maar meer kans op schade, verzekering kan ook goedkoper, en transport van zijn huis naar de kust is ook erg duur met 700 dollar, maar ik ga dit denk ik wel vaker doen.
De mijne staat nu in Houston op de boot te wachten, SCL Rotterdam regelt alles voor mij voor bovenstaande kosten, oei oei oei, nog maandje wachten dan die V8 eens op z'n staart trappen

- Fernando
Dit is misschien ook een mogelijkheid....
http://www.usa2ned.com/
http://www.usa2ned.com/
- SteV6
Ik weet alleen dat de NL-prijs uiteindelijk als volgt eruit ziet:
Over de US-aanschafprijs+transportkosten betaal je 10% invoerrechten. Over die totaalsom betaal je weer 19% BTW en krijg je de naheffing BPM (op basis van de afschrijftabel) over originele NL-netto prijs of de waarde van een vergelijkbare auto indien het model nooit op de NL markt gevoerd is.
Bijvoorbeeld € 8.500 aanschaf en € 1.500 transport:
((€ 8.500+€ 1.500) x 1.10) x 1,19 = € 13.090 plus de verschuldigde BPM
Stephan
Over de US-aanschafprijs+transportkosten betaal je 10% invoerrechten. Over die totaalsom betaal je weer 19% BTW en krijg je de naheffing BPM (op basis van de afschrijftabel) over originele NL-netto prijs of de waarde van een vergelijkbare auto indien het model nooit op de NL markt gevoerd is.
Bijvoorbeeld € 8.500 aanschaf en € 1.500 transport:
((€ 8.500+€ 1.500) x 1.10) x 1,19 = € 13.090 plus de verschuldigde BPM
Stephan
- FreudeamFahren
Het staatje is volgens mij zo, inderdaad deels zoals hier boven aangegeven:
* Aanschaf
* Transport naar Amerikaanse haven
* Kosten uitklaren (is dat een woord?) Amerika
* Transport naar NLse haven
* Verzekering
Over dat geheel betaal je 10%, daarover weer 19%(*), daarna eventueel nog BPM.
* Kosten inklaren Nederland
* Technische aanpassingen ivm NLse APK (verlichting, banden met Europees keurmerk etc)
(*)= Is de auto 30 jaar of ouder, dan betaal je ipv 10% gevolgd door 19% alleen maar 6% laag BTW tarief.
Als de auto in Nederland op kenteken komt en er is geen certificaat van overeenstemming, dan betaal je of € 1000 voor een keuring in Lelystad of € 800 voor een TÜV keuring gevolgd door een normaal Nederlands import traject.
* Aanschaf
* Transport naar Amerikaanse haven
* Kosten uitklaren (is dat een woord?) Amerika
* Transport naar NLse haven
* Verzekering
Over dat geheel betaal je 10%, daarover weer 19%(*), daarna eventueel nog BPM.
* Kosten inklaren Nederland
* Technische aanpassingen ivm NLse APK (verlichting, banden met Europees keurmerk etc)
(*)= Is de auto 30 jaar of ouder, dan betaal je ipv 10% gevolgd door 19% alleen maar 6% laag BTW tarief.
Als de auto in Nederland op kenteken komt en er is geen certificaat van overeenstemming, dan betaal je of € 1000 voor een keuring in Lelystad of € 800 voor een TÜV keuring gevolgd door een normaal Nederlands import traject.
- Stéphane
Wat FaF en Tristan zeggen: ik heb me er ook al eens in verdiept en alle overige kosten maken het best wel kostbaar. Heb je een 2007 Elise voor $20K/€12K en dan de rest nog. Kun je beter eentje uit Engeland halen en ombouwen als je RHD vervelend vindt, even in mijn geval als voorbeeld.
-
Heb ook een vraagje met betrekking tot Import auto's...
Stel je hebt een auto uit het buitenland, staat al op de stoep met NL kenteken...
En je wil hier zakelijk mee gaan rijden. Een NL catalogus waarde bestaat niet in, omdat deze auto nooit in NL is geleverd.
Hoe bepaald de Belasting Dienst dan wat je bijtelling word...
aan de hand van het aankoop bedrag? of het verkoop-bedrag in het land waar de auto vandaan komt + BPM ofzo?
BVD
Thommy
Stel je hebt een auto uit het buitenland, staat al op de stoep met NL kenteken...
En je wil hier zakelijk mee gaan rijden. Een NL catalogus waarde bestaat niet in, omdat deze auto nooit in NL is geleverd.
Hoe bepaald de Belasting Dienst dan wat je bijtelling word...
aan de hand van het aankoop bedrag? of het verkoop-bedrag in het land waar de auto vandaan komt + BPM ofzo?
BVD
Thommy
- SteV6
Wat ik van de Douane begreep is dat ze dan op zoek gaan naar de waarde van een vergelijkbare auto die wel in de boekjes staat ...
Stephan
Stephan
- VLA
Allen bedankt voor de info tot zover. Heb een paar berekeningen gemaakt en kom alsnog zo een 3000 euro goedkoper uit als dat ik een wagen uit duitsland haal. Voordeel vanuit duitsland is dat ik de auto wel zelf eerst kan zien, en het is een stuk minder gedoe. En ik kan de auto gelijk meenemen. Zal er nog even over nadenken.Stéphane schreef:Wat FaF en Tristan zeggen: ik heb me er ook al eens in verdiept en alle overige kosten maken het best wel kostbaar. Heb je een 2007 Elise voor $20K/€12K en dan de rest nog. Kun je beter eentje uit Engeland halen en ombouwen als je RHD vervelend vindt, even in mijn geval als voorbeeld.
-
ik wil hier ook graag even op inhaken. Zit momenteel met hetzelfde dilemma, maakt het uit of de auto die je uit Amerika (of Canada in mijn geval) wilt halen van Europese makelij is voor wat betreft de btw?
Het gaat om een Audi uit 1986, de totale kosten om de auto hier te krijgen (incl. de auto) zijn €5500,- als daar nog meer dan €1000,- overheen komt kan ik beter in Duitsland blijven kijken.
Het gaat om een Audi uit 1986, de totale kosten om de auto hier te krijgen (incl. de auto) zijn €5500,- als daar nog meer dan €1000,- overheen komt kan ik beter in Duitsland blijven kijken.
-
Hoeveel zijn de invoerrechten voor een auto? Of verschilt dat per auto?
- FreudeamFahren
Tot 30 jaar oud 10% invoerrechten over het hele aankoopbedrag (dus inclusief transport en inclusief transportverzekering) en daaroverheen de BTW; ouder dan 30 jaar betaal je "alleen" 6% BTW and that's it.
- Nutkees
- Auto: Dodge Viper
ik ben ook aan het inlezen om een dodge viper uit amerika te halen... .
Laatst gewijzigd door Nutkees op 03 aug 2010, 13:21, 2 keer totaal gewijzigd.
- Martin van der Zwaard
Dat geldt alleen voor auto's uit de USA??FreudeamFahren schreef:Tot 30 jaar oud 10% invoerrechten over het hele aankoopbedrag (dus inclusief transport en inclusief transportverzekering) en daaroverheen de BTW; ouder dan 30 jaar betaal je "alleen" 6% BTW and that's it.
- FreudeamFahren
Dat geldt voor alle auto's die je van buiten de Europese Douane Unie importeert.Martin van der Zwaard schreef:Dat geldt alleen voor auto's uit de USA??
@ verhaal met twee facturen. Er is een naam voor. Fraude. Je betaalt importheffingen over het bedrag waar je de auto voor koopt. Door een deel van dat bedrag onzichtbaar te maken met een gescheiden factuur fles je de zaak, willens en wetens. Het kan wel maar het mag niet.
- Nutkees
- Auto: Dodge Viper
als het kan en het scheelt een hoop geld
heb begrepen dat er toch veel zijn die op deze manier te werk gaat. Wil zelf denk ik het risico alleen niet lopen als het wel fout gaat.
En inderdaad fraude am fahren is ook niks voor mij.

En inderdaad fraude am fahren is ook niks voor mij.

- Martin van der Zwaard
Oké. Kwam me al niet bekend voor vanwege het feit dat ik pas een 928s van '81 heb laten keuren bij de RDW. Moest de auto alleen aanmelden bij de douane en meer niet. Vandaar mijn vraag.FreudeamFahren schreef:Dat geldt voor alle auto's die je van buiten de Europese Douane Unie importeert.Martin van der Zwaard schreef:Dat geldt alleen voor auto's uit de USA??
- GTRene
35.000 2 rekeningen 25K en 15K maakt 40.000,-Nutkees schreef:ik ben ook aan het inlezen om een dodge viper uit amerika te halen... ja ja eerst de beemer verkopen, maar ik heb ook ergens gelezen dat je een auto kan kopen en deze dan betalen via 2 verschillende rekeningen.
voorbeeld maakt het wat makkelijker denk ik:
Prijs auto: $35000
Betalen met 2 rekeningen a: $25000 en $15000
Je krijgt een rekening van $25000 en dit bedrag wordt vervolgens gebruikt door de douane om je overige kosten te bepalen. Omdat je via 2 rekeningen heb betaald, kan je aantonen dat je daadwerkelijk dat bedrag hebt betaald. Enige nadeel is dat je dus niet je auto volledig kan verzekeren denk ik.
Bespaart wel een boel geld op deze manier....
Iemand enig idee of dit een broodje aap verhaal is?

- GTRene
Ik zat trouwens eens naar de nwe eisen en regelingen te kijken
wat ingewikkeld
en nog niet duidelijk
(bij apart spul.)
stel je haalt zo'n mooie CAV GT40 die zijn vrij nieuw maar vaak met oude papieren en in sommige delen van amerika staat ie dan bv als 1966 te boek.
echter neemt de douane dat over....
if not wat dan
dan heb je een motor van meer dan 5.0L en ene onbekende auto...gaan ze het dan als Kitcar opnemen en zo ja wat zijn daar de eisen van...als ze het niet als 1966 te boek willen zetten ok al heb je ook een motor uit die tijd erin tja dan kan je net zo goed een moderne erin ploppen, echter wat dan? tis en replica maar komt dan in de kitcar categorie maar daar kan je niks van vinden bij belasting/douane pfff
met andere woorden een grote gok, immers 6% of 10% maakt al aardig wat uit op een auto van zeg 80.000 usd daarbij wat zetten ze op een kitcar, dat kan de bv kit prijs zijn in delen + wat uren en daar 19% en nog wat kosten? wordt een moeilijke kar als ze niet dat oude nr overnemen uit de US....dan kan het goed tegen vallen.

en nog niet duidelijk

stel je haalt zo'n mooie CAV GT40 die zijn vrij nieuw maar vaak met oude papieren en in sommige delen van amerika staat ie dan bv als 1966 te boek.
echter neemt de douane dat over....
if not wat dan

met andere woorden een grote gok, immers 6% of 10% maakt al aardig wat uit op een auto van zeg 80.000 usd daarbij wat zetten ze op een kitcar, dat kan de bv kit prijs zijn in delen + wat uren en daar 19% en nog wat kosten? wordt een moeilijke kar als ze niet dat oude nr overnemen uit de US....dan kan het goed tegen vallen.
- FreudeamFahren
Ik heb geen ervaring met kitcars, maar wel met de Douane en de RDW. Er werken - schrik niet - mensen en die zijn prima te benaderen om vragen aan te stellen, zowel telefonisch als face to face. Succes.
- GTRene
aantal jaren geleden wel eens gevraagd aan de douane en RDW echter met dat soort dingen zeiden ze (douane want RDW ging niet over de belasting)....kan ik niet zeggen, dan moet je hem hier brengen, ik van ja maar als ie hier staat kan het dus vies tegenvallen aan dat soort extra kosten...hij van, ja dat kan...ik zo van, maar als ie hier staat en je het dan wel kan berekenen waarom dan niet zo met alle gegevens bij de hand van mijFreudeamFahren schreef:Ik heb geen ervaring met kitcars, maar wel met de Douane en de RDW. Er werken - schrik niet - mensen en die zijn prima te benaderen om vragen aan te stellen, zowel telefonisch als face to face. Succes.

echter zal niet overal zo zijn, ze hadden misschien een slechte dag? sinds 2009 is er weer aardig wat veranderd wie weet hebben ze nu meer tijd/zin?
- FreudeamFahren
Afspraak maken en er langs dus, als je het echt wil weten. Het is geen excuus voor hun gebrek aan klantvriendelijkheid maar het aantal zeg maar dromers die "what if" scenario's willen afspelen aan de telefoon is denk ik best groot.
- GTRene
Ik was aan het loket in Almelo maar zag al 1 van de 2 had helemaal geen zin...ik zei ook ik hoef het niet 100% precies maar een schatting, het ging om een Ultima GTR ...hij zei ja kitkar regeling kun je inkomen, ik van oke dit kost het wat kost en dat ist type e.d. hoe gaat dat dan en wat zijn de berekeningen...ook daar zij die...ik weet dat niet, ik huh? maar als ik hier met de auto sta dan weet u het wel...hij zei ja...ik van dan kunt u dat nu toch even nakijken? hij van ja, als de auto er is...ik van, ja maar dan kan hij ineens zeg 5.000,-euro duurder worden of nog meer misschien...hij van ja dat is het risico...ik van ja daarom vraag ik het nu voor ik beslis (ik was heel serieus was voor ik de Hartge kocht) het was niet z'n dag en absoluut geen zin om wat anders in te kijken dan gangbare auto's zeg maarFreudeamFahren schreef:Afspraak maken en er langs dus, als je het echt wil weten. Het is geen excuus voor hun gebrek aan klantvriendelijkheid maar het aantal zeg maar dromers die "what if" scenario's willen afspelen aan de telefoon is denk ik best groot.

maar kan het wel eens weer vragen, RDW Almelo is niet ver weg en we zijn weer 3 jaar verder