Porsche en ondernemersschap

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Andre

Porsche en ondernemersschap

Bericht door Andre » 15 dec 2006, 23:51

http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=11510

De meningen van porsche eigenaren. Heb met aandacht zitten lezen.

Fernando

Bericht door Fernando » 16 dec 2006, 01:13

Om het safe te spelen gebruik ik zakelijk mijn BMW of ik nodig klanten bij mij op kantoor uit. In onze parkeergarage ziet de klant vanzelf wel hoe de zaken ervoor staan: 3 Continental GT's, 2 Audi's RS, 2 Porsche's 993 (1 C4), 1 KJN, 2 Touareg's, 1 F430, 5 BMW's (3 en 5-series). Aan klandizie geen gebrek.
Aardig wagenpark... :lol:

Cupra R

Bericht door Cupra R » 16 dec 2006, 01:16

Paar replies gelezen en inderdaad er zit wat in.
Bij mij komt soms ook wel eens iemand voorrijden in een Porsche 911 die mij Hostingdiensten verleent voor mijn bedrijf.
Maar hij is nou niet een typisch persoon die je in zo'n soort wagen denkt te zien, lees patser in 3 delig maatpak yuppie, nee hij draagt een vale spijkerbroek en heeft lang haar in een vlecht. Auto's zijn zijn passie. Hij woont in Nijmegen in een klein appartementje maar rijd wel een dikke Porsche. Ofwel dat is zijn prioriteit en zijn eigen zaak.
Ik stoor me er niet aan dat hij zo komt voorrijden ofwel ik denk dat het veel aan de persoon zelf ligt hoe hij is en overkomt. Stel dezelfde Porsche voor en nu stapt er een 3 delig maatpak uit met gladde praatjes en donkere zonnebril en zonnebankkleurtje dan zal ik eerder denken ik word afgezet en betaal de hoofdprijs, mischien vooroordelen maar zo werkt het wel in de praktijk.
Tegenovergestelde komt ook voor. Ik heb eens een klant gehad in 3 delig maatpak met alle bling blings erbij die je kunt bedenken en zie hem uit een oude Ford Scorpio stappen, dan gaan meteen alarmbellen rinkelen want dan klopt er gevoelsmatig iets niet.
Tja menselijk zal ik maar zeggen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 dec 2006, 01:34

Wij hebben ook een bedrijf met flink wat leuke auto's, zij het niet heel extreem/duur. Het is meer oud geld wat er zit, dus geen Porsches (ik ben de enige Porsche liefhebber). Maar als ik met de Defender voor kom rijden bij bepaalde klanten, dan vinden mensen dat vreemd. Het feit dat een aantal van ons 2, 3 of meer auto's hebben vind men ook vreemd. Ze zijn ook bijna allemaal privé gekocht.

Daar raak je echter geen klant door kwijt, integendeel. Er zijn gelukkig ook genoeg mensen die beseffen dat je hard werkt voor hun en dus daarom je hobby volledig gunnen. Veel van onze klanten rijden zelf in klassieke auto's, dus dan is 'ons' wagenpark juist een voordeel. Het feit dat we ook jaarlijks een klassieker rally organiseren draagt ook bij aan de acceptatie. Dat we vooral in oude auto's rijden komt vrij sympathiek over en onderstreept ook het anders-dan-anders karakter van onze organisatie.

Maar ik denk dat als wij nieuwe lease-Porsches zouden rijden, dat er dan een heleboel klanten weg zouden blijven, ben ik bang. Zelf bekijk ik dat anders, maar ja, in zo'n maatschappij leven we kennelijk. Er werken een hoop aannemers voor ons en ook facilitaire dienstverleners, waaronder schoonmaakbedrijven. 1 gast rijdt in een full options Lincoln Navigator. Een loodgieter heeft een splinternieuwe E klasse. Aan hun uurtarieven te zien, kan het er niet uit. Maar wij zien alleen die takken van sport, dat die gasten ook zelf nog een hoop onroerend goed bezitten, dat zie je er niet snel aan af. Zolang de prijzen marktconform zijn en de service voldoende, vind ik het best.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 16 dec 2006, 09:37

Wij als Nederlander moeten uit ons denkpatroon stappen.

Als iemand een goed product kan leveren voor een goede prijs *(alles in verhouding) kan het mij niet boeijen wat hij/zij heeft en rijdt.

Lekker krap denken:

He hij heeft een 645csi cabrio van mij geld, maar misschien een klein huisje van 150K euro.

He hij heeft een Focus TDCi lekkere normale kerel, maar een huis van 850K euro en een verzameling rolexxen.

Wat kan wel?

Persoonlijk stem ik mij kwa kleding wel af op onze doelgroep / klant. Op zaterdag zie je mij zelden een pak dragen maar een nette broek en overhemd en in de winter een jasje erbij. Ik ga dus niet in mijn dure pak overhemd stropdas op zaterdag iemand een 6 jaar oude Avensis verkopen voor 8K euro. Mensen hebben zaterdags zelf ook geen pak aan *(hebben ze dat in hun vrije tijd wel dan zijn ze gek...) dus ik ook niet.

Kwa auto stoor ik mij nergens aan, als ik naar zakelijke klant toe ga pak ik net zo makkelijk een Aygo als een andere auto!

Mathieu

Bericht door Mathieu » 16 dec 2006, 11:18

Tja, weinig keus met een Toyota.
Vroeger hadden ze nog de vette uber Supra, nu alleen nog een Rav4 8)

Of doen jullie ook Lexus, want die zijn wel mooi :wink:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 16 dec 2006, 11:25

We hebben regelmatig gebruikte Lexus.

Vergeet de Landcruiser en de Landcruiser 100 niet!

Macboy

Bericht door Macboy » 16 dec 2006, 12:58

Leuke post Jacco over pakken. Heb ik ook altijd gezegd. Als je op zaterdag iemand met een pak ziet binnenkomen, dan klopt er iets niet. Doordeweeks dan weer wel (en als je onder werktijd je auto komt uitzoeken, dan is het altijd in orde :) ).

Ilija

PS onder reguliere werktijd dan, ik weet dat er mensen ook op zaterdag werken .... he jacco?

;)

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 16 dec 2006, 17:19

Dit is een van de redenen dat ik zakelijk 320d rijdt en prive de 850i heb.

Anders had ik 1 E39 M5 ipv 2 auto's.
Maar goed, je wordt zowat afgemaakt als je als jonge startende ondernemer met zo'n wagen langs komt rijden...

Remy

Bericht door Remy » 16 dec 2006, 17:25

Dan parkeer je maar een straat verder. Halen die m5 man.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 16 dec 2006, 17:42

ach, het bevalt me zo ook wel goed hoor..
Maar het is toch 1 van de wagens die op de waslijst staan 8)

Martijn

Bericht door Martijn » 16 dec 2006, 20:51

In Duitsland is een "fatsoenlijke" (jonge of nieuwe) auto juist een teken dat het je een betrouwbare partij bent (auto straalt succes uit o.i.d.)

Voor beide gevallen zijn positieve als negatieve aspecten te noemen imho.

Per definitie vind ik dat het iemand anders geen ruk aangaat waar je je geld aan uitgeeft. Als je ondernemer bent en je wil graag een dure auto rijden moet dat kunnen, wanneer het product/de dienst die je levert gewoon goed is en de prijs scherp/marktconform zie ik geen problemen.

De crux zit hem echter in hoe je ermee omgaat. Als je je (afgunstige) klant uitlegt dat dit een doel is wat je al jaren hebt nagestreefd en het een liefhebberij is (en ook duidelijk is dat je hem niet zo even uit je mouw schudt) komt dat heel anders over dan wanneer je er juist bij zo'n klant mee loopt te pochen en arrogant loopt te doen.

wooter

Bericht door wooter » 16 dec 2006, 20:58

Brrr, ben ooit van een opdracht gehaald omdat ik het lef had mijn Tigra Twintop open te parkeren voor kantoor!

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 16 dec 2006, 21:08

:shock:

RVV

Bericht door RVV » 16 dec 2006, 21:52

Ik krijg ook wel eens opmerkingen over de M3. Meestal zeg ik dat ie van de directeur is van het kantoor wat boven ons zit.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 16 dec 2006, 22:28

hahaha, ik zie hem al boos naar beneden komen :lol:

DDX

Bericht door DDX » 16 dec 2006, 23:04

boos ?
die komt naar beneden om z'n sleutel op te halen :lol:

Wilbert

Bericht door Wilbert » 17 dec 2006, 00:22

Ik heb zelf een paar klanten die niet meer kopen bij een concurrent van mij omdat hij in een porsche voor komt rijden..

Ik heb van mijn wijze vader geleerd dat je naar je klanten toe niet laat zien wat er thuis in de garage staat of dat je een mooi huis aan het water hebt. Gaat die mensen geen kont aan wat er elke maand binnen komt. Dat doen wij ook bij ons bedrijf, doe maar gewoon dan verdien je het meest.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 17 dec 2006, 08:36

Dat is nu het kromme van het nederlandse volk.. ze gunnen het de ander niet. Ik kreeg ook altijd te horen bij mijn surfvriendjes dat ze niet bij mij kopen want ze hadden het idee dat ik te duur was omdat ik in hun ogen een te dure auto rijd :? Nu hebben die gasten ook niet veel te makken..

Gelukkig denken de meeste klanten er anders over en die vinden het wel gaaf dat je leuke auto rijd. Maar het blijft een kwestie van aanpassen denk ik.. ligt ook aan de buurt waar ik moet zijn dan parkeer ik hem gewoon om de hoek. Mensen willen gewoon het idee hebben dat ze niet teveel betalen en dat gaat een beetje moeilijk als je met porsche voorkomt rijden. Persoonlijk heb ik daar weinig moeite mee maar ik ben ook een autoliefhebber en 80% van de Nederlanders is dat niet.

RVV

Bericht door RVV » 17 dec 2006, 10:07

Mijn ervaring was dat de mini altijd goed werd geaccepteerd.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 17 dec 2006, 10:17

Wordt die ook, alleen een Mini van €45000,- hebben de surfboys een beetje moeite mee.. Die verklaren je gewoon voor gek want dat is voor hun 3x de aarde rond en iedere dag surfen.. :wink:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 17 dec 2006, 11:31

Laat al die mensen met dure wagens maar bij mij langs komen!
Ik vind het prachtig!

Na een gesprek en hij laat me weten met wat voor exclusieve wagen hij rijdt ga ik mee naar beneden even kijken!
Met zo'n kut vectra/astra/passat echt niet hoor... dan blijf ik gewoon door werken in mijn kantoor. (3 hoog)

Niemand weet hoeveel en hoelang je werkt...

Zo ken ik een ondernemer die in een simpel rijtjeshuis woont (huur zelfs) en rijdt in een AMG Cls..... , zijn buurman heeft een oude panda , vindt ie prachtig! :lol:

Plaats reactie