--------------------------------------------
- VLA
--------------------------------------------
Mijn civic verbruikt momenteel koelvloeistof, en volgens de dealer ligt het aan de koppakking. Als ik een lekke koppakking heb, en ik deze zou willen vervangen, moet ik dan de kop ook altijd laten vlakken ? Lees daar verschillende verhalen over. Sommigen vervangen de pakking zonder te vlakken, en anderen geven aan dat je altijd de kop moet laten vlakken bij een lekke koppakking.
Vlakken is niet zo duur, dus dat is het probleem niet, maar wil dit niet onnodig gaan doen natuurlijk.
Vlakken is niet zo duur, dus dat is het probleem niet, maar wil dit niet onnodig gaan doen natuurlijk.
Laatst gewijzigd door VLA op 31 aug 2015, 21:08, 2 keer totaal gewijzigd.
- Laurens
Re: Kop vlakken na vervangen koppakking ?
Afhankelijk van hoe het eruit ziet..
Als je nauwkeurig genoeg kan meten en dan zeker weet dat de kop vlak is is vlakken niet noodzakelijk.
Wel zorgen dat je dan het pas vlak aan beide kanten (kop en onderblok) goed schoonmaakt.
Wij laten de kop meestal vlakken beetje jammer als het weer uit elkaar moet omdat de kop blijkbaar toch een klein beetje krom is.
Ik zou trouwens de kop vlakken tijdens verangen van de pakking anders blijf je bezig
Als je nauwkeurig genoeg kan meten en dan zeker weet dat de kop vlak is is vlakken niet noodzakelijk.
Wel zorgen dat je dan het pas vlak aan beide kanten (kop en onderblok) goed schoonmaakt.
Wij laten de kop meestal vlakken beetje jammer als het weer uit elkaar moet omdat de kop blijkbaar toch een klein beetje krom is.
Ik zou trouwens de kop vlakken tijdens verangen van de pakking anders blijf je bezig

-
Wat laurens zegt, als je toch al bezig bent... meteen ook kop laten vlakken! Ik weet niet beter dan dit een combo is die bijelkaar hoort...
-
Je hebt 'vlakken' en je hebt 'vlakken' ; Bij vlakken verwijder je materiaal en verander je de hoogte van de kop. In principe beinvloedt de timing van de kleppen en de inhoud van de verbrandingskamer. Echter i.d.r is deze invloed klein, zeker wanneer de cyl-kop niet krom is en er alleen maar gevlakt hoeft te worden om oude pakkingsresten te verwijderen. In deze situaties wordt er vaak niet meer dan 30um verwijderd. Indien de cyl-kop krom is, moet er vaak meer materiaal verwijderd worden. Om dit te compenseren zijn er overmaatste cyl-koppakkingen (niet voor alle motoren verkrijgbaar) om voor de lagere 'cyl-kop hoogte'te compenseren. Op een gegeven moment ben je wel uitgevlakt en is een nieuwe cyl-kop de enigste remedie.VLA schreef:Mijn civic verbruikt momenteel koelvloeistof, en volgens de dealer ligt het aan de koppakking. Als ik een lekke koppakking heb, en ik deze zou willen vervangen, moet ik dan de kop ook altijd laten vlakken ? Lees daar verschillende verhalen over. Sommigen vervangen de pakking zonder te vlakken, en anderen geven aan dat je altijd de kop moet laten vlakken bij een lekke koppakking.
Vlakken moet je w.s toch en als de kop niet krom is zou ik mij dara geen zorgen over maken.
- Niall
Maatje van me doet altijd het volgende bij een kapotte pakking:
- Oude pakking verwijderen
- Kop natschuren met zeer fijn schuurpapier, wel gelijkmatig over de hele kop
- idem voor de onderblok, wel de cilinders opvullen met bv theedoeken om vervuiling tegen te gaan
Als de kop echt schade heeft opgelopen, dan extern vlakken
- idem voor de onderblok, wel de cilinders opvullen met bv theedoeken om vervuiling tegen te gaan
- Jeroen van Emmerik
- Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992
als de kop niet "te heet" is geweest: wat hij zegt!Niall schreef:Maatje van me doet altijd het volgende bij een kapotte pakking:
waarom iets vlakken wat het niet nodig heeft?
- VLA
Ok duidelijk, en hoe weet ik of de kop krom is getrokken of niet ? Of is dat pas te zien bij het vlakken ?raymondw schreef:Je hebt 'vlakken' en je hebt 'vlakken' ; Bij vlakken verwijder je materiaal en verander je de hoogte van de kop. In principe beinvloedt de timing van de kleppen en de inhoud van de verbrandingskamer. Echter i.d.r is deze invloed klein, zeker wanneer de cyl-kop niet krom is en er alleen maar gevlakt hoeft te worden om oude pakkingsresten te verwijderen. In deze situaties wordt er vaak niet meer dan 30um verwijderd. Indien de cyl-kop krom is, moet er vaak meer materiaal verwijderd worden. Om dit te compenseren zijn er overmaatste cyl-koppakkingen (niet voor alle motoren verkrijgbaar) om voor de lagere 'cyl-kop hoogte'te compenseren. Op een gegeven moment ben je wel uitgevlakt en is een nieuwe cyl-kop de enigste remedie.VLA schreef:Mijn civic verbruikt momenteel koelvloeistof, en volgens de dealer ligt het aan de koppakking. Als ik een lekke koppakking heb, en ik deze zou willen vervangen, moet ik dan de kop ook altijd laten vlakken ? Lees daar verschillende verhalen over. Sommigen vervangen de pakking zonder te vlakken, en anderen geven aan dat je altijd de kop moet laten vlakken bij een lekke koppakking.
Vlakken moet je w.s toch en als de kop niet krom is zou ik mij dara geen zorgen over maken.
-
I.d.r brengen rijdt een monteur even naar het revisiebedrijf alwaar de kop gecontroleerd en indien nodig gevlakt wordt. De controle vereist wel wat ervaring omdat je het vaak niet met het blote oog kunt zien.VLA schreef:Ok duidelijk, en hoe weet ik of de kop krom is getrokken of niet ? Of is dat pas te zien bij het vlakken ?
- Jan Visser
De pasvlakken van de cilinderkop worden met een rei op vlakheid gecontroleerd.
De cilinderkop wordt in de lengte, breedte en diagonaal gecontroleerd met de stalen rei. Controleer of de cilinderkop gevlakt mag worden als deze volgens de fabrieksgegevens krom is.
Ik leg vaak een stukje vloeipapier op de cilinderkop en leg dan de rei er op.........Als ik het vloeitje er zonder weerstand tussenuit kan trekken, dan breng ik hem weg te vlakken. Kun je het nergens op de cilinderkop zonder het vloeitje te scheuren of zonder weerstand er tussenuit trekken dan kun je er wel bijna vanuit gaan dat de kop nog recht is........
Voor het blok geld trouwens dezelfde regel.........
Controleer die dus ook goed op vlakheid, want ook die kan vervormen........
De cilinderkop wordt in de lengte, breedte en diagonaal gecontroleerd met de stalen rei. Controleer of de cilinderkop gevlakt mag worden als deze volgens de fabrieksgegevens krom is.
Ik leg vaak een stukje vloeipapier op de cilinderkop en leg dan de rei er op.........Als ik het vloeitje er zonder weerstand tussenuit kan trekken, dan breng ik hem weg te vlakken. Kun je het nergens op de cilinderkop zonder het vloeitje te scheuren of zonder weerstand er tussenuit trekken dan kun je er wel bijna vanuit gaan dat de kop nog recht is........
- VLA
Dat controleren volgens fabrieksgegevens, lijkt me een belangrijk punt. Vraag me af of de meeste revisie bedrijven dit ook doen.Jan Visser schreef:De pasvlakken van de cilinderkop worden met een rei op vlakheid gecontroleerd.
Ik ga maar eens offertes opvragen, want hoorde al bedragen van 1500 euro voorbij komen voor het vervangen van een koppakking + vlakken.
Ps, lees op hondaperformance dat de kans groot is dat mijn blok meer olie gaat verbruiken als de kop eraf is geweest. Weet iemand daar iets meer van ?
- Jan Speed
Beetje laat maar misschien lees je dit nog:VLA schreef:Jan Visser schreef:
Ps, lees op hondaperformance dat de kans groot is dat mijn blok meer olie gaat verbruiken als de kop eraf is geweest. Weet iemand daar iets meer van ?
ik denk wel dat ik weet waar dat verhaal vandaan komt.
ALS nl. na het eruit blazen van de koppakking er veel koelwater in de olie terecht is gekomen (doorslag van koelwaterkanaal naar oliekanaal) dan krijg je van die olie-maynaise in je carter, een emulsie van olie en water. Dat smeert natuurlijk minder goed dan pure olie... dus in die korte (of langere...) periode dat die mayonaise door de motor wordt gepompt (....) krijgen drijfstanglagers, zuigers, zuigerveren, nokkenaslagers, etc een slechtere smering en kunnen daar enige schade van oplopen. (versnelde slijtage)
Maar de meeste koppakkingen slaan door van koelkanaal naar cilinder of van cilinder naar cilinder. Doorslag naar een oliekanaal is vrij zeldzaam naar mijn idee. (en ik heb al heel wat van die dingen vervangen.)
- VLA
Ok thnx, koppakking is nog niet vervangen, ben bezig met een verhuizing dus dat word pas ergens in het voorjaar. Lek is echt minimaal en koppakking is er niet uit geblazen ofzo. Er komen wat druppeltjes koelvloeistof in de eerste cylinder, en dat is pas sinds kort. Rijd verder niet meer met de auto totdat ie gefixed is.Jan Speed schreef:Beetje laat maar misschien lees je dit nog:VLA schreef:Jan Visser schreef:
ik denk wel dat ik weet waar dat verhaal vandaan komt.
ALS nl. na het eruit blazen van de koppakking er veel koelwater in de olie terecht is gekomen (doorslag van koelwaterkanaal naar oliekanaal) dan krijg je van die olie-maynaise in je carter, een emulsie van olie en water. Dat smeert natuurlijk minder goed dan pure olie... dus in die korte (of langere...) periode dat die mayonaise door de motor wordt gepompt (....) krijgen drijfstanglagers, zuigers, zuigerveren, nokkenaslagers, etc een slechtere smering en kunnen daar enige schade van oplopen. (versnelde slijtage)
Maar de meeste koppakkingen slaan door van koelkanaal naar cilinder of van cilinder naar cilinder. Doorslag naar een oliekanaal is vrij zeldzaam naar mijn idee. (en ik heb al heel wat van die dingen vervangen.)
- HondArd
Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem met mijn hobby-auto, een '78-er Civic 1200, en volgens het werkplaatshandboek is vlakken van de kop pas nodig bij een hoogteverschil van 0,1mm op het diepste punt. Tot hier zou de koppakking het op moeten kunnen vangen.
Dat Honda motoren olie kunnen gaan gebruiken nadat de kop eraf is geweest is bekend, en vooral bij de B-serie. De cilinderbussen staan bij verwijderde kop niet meer op spanning (die ontstaan door gebruik) waardoor de cilinderbussen een beetje ovaal gaan trekken (gaat echt om fracties van milimeters). Dit kunnen de zuigerveren/olieschraapveren niet helemaal opvangen waardoor er olie de verbrandingskamer in sijpelt. Voorkomen dat de kop eraf moet is dus het beste, maar mocht het ooit gebeuren dan is het een kwestie van het oliepeil goed in de gaten blijven houden. Voor de prestaties kan het niet veel kwaad dat de motor licht olie gaat gebruiken.
Dat Honda motoren olie kunnen gaan gebruiken nadat de kop eraf is geweest is bekend, en vooral bij de B-serie. De cilinderbussen staan bij verwijderde kop niet meer op spanning (die ontstaan door gebruik) waardoor de cilinderbussen een beetje ovaal gaan trekken (gaat echt om fracties van milimeters). Dit kunnen de zuigerveren/olieschraapveren niet helemaal opvangen waardoor er olie de verbrandingskamer in sijpelt. Voorkomen dat de kop eraf moet is dus het beste, maar mocht het ooit gebeuren dan is het een kwestie van het oliepeil goed in de gaten blijven houden. Voor de prestaties kan het niet veel kwaad dat de motor licht olie gaat gebruiken.
- Marsnel
- Auto: Civic B18c | E91 335D
Hey vla, om wat voor blok gaat het?
Misschien is de aanschaf van een goede 2e hands blok goedkoper dan de boel te restaureren.
Misschien is de aanschaf van een goede 2e hands blok goedkoper dan de boel te restaureren.
-
Is honen dan niet een optie om het weer rond te krijgen?HondArd schreef:Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem met mijn hobby-auto, een '78-er Civic 1200, en volgens het werkplaatshandboek is vlakken van de kop pas nodig bij een hoogteverschil van 0,1mm op het diepste punt. Tot hier zou de koppakking het op moeten kunnen vangen.
- HondArd
In theorie wel, maar dat betekent dat de cilinderbus dan niet overal meer even dik gaan zijn. Het gaat dan waarschijnlijk nog maar om fracties van milimeters, maar het zal wel uit kunnen maken voor de gelijkmatige afvoer van warmte.Marco R. schreef:Is honen dan niet een optie om het weer rond te krijgen?HondArd schreef:Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem met mijn hobby-auto, een '78-er Civic 1200, en volgens het werkplaatshandboek is vlakken van de kop pas nodig bij een hoogteverschil van 0,1mm op het diepste punt. Tot hier zou de koppakking het op moeten kunnen vangen.
- Jan Visser
Honen niet verwarren met boren.........
-
Uitboren is toch het vergroten van de cilinder (vergroten cilinderhoud) en honen het aanbrengen van dat ruwe laagje (of nouja, laagje..)?
Of zit ik nu helemaal verkeerd..?
- Niels
- Auto: Prius+

- Jan Visser
Ja, klopt......Marco R. schreef:Uitboren is toch het vergroten van de cilinder (vergroten cilinderhoud) en honen het aanbrengen van dat ruwe laagje (of nouja, laagje..)?
Maar met honen krijg je een ovale cilinder niet rond.
-
Ha, ha, ha... dit geloof je toch niet. Wat 'n lutser is het dan zeg..Niall schreef:Maatje van me doet altijd het volgende bij een kapotte pakking:
Adwo
- VLA
Nog om even terug te komen hierop. Ik heb dus meerdere dealers gebeld voor een offerte, en kreeg van 1 te horen dat ze de kop altijd laten afpersen. Nou heb ik nog nooit van de term afpersen gehoord (alleen qua maffia praktijken). Maar is dat een noodzakelijk iets bij het vervangen van een koppakking ?
-
Toen ik in de motoren revisie stage liep deden we dit ook altijd om te kijken of er een scheurtje in een koel kanaal zit. En aangezien die van jou koelvloeistof gebruikt raad ik het wel sterk aan. Dat afpersen gebeurd ook in water van +\- 75C zodat alle minuscuul kleine scheurtjes open gaan.VLA schreef:Nog om even terug te komen hierop. Ik heb dus meerdere dealers gebeld voor een offerte, en kreeg van 1 te horen dat ze de kop altijd laten afpersen. Nou heb ik nog nooit van de term afpersen gehoord (alleen qua maffia praktijken). Maar is dat een noodzakelijk iets bij het vervangen van een koppakking ?
- HJ2
Beste Collega Sleutelaars,
Ik ben op dit moment bezig om de koppakking van m'n Lotus te vervangen. (zat er al 2 jaar aan te komen)
Ik weet nog niet hoe de kop er aan toe is (meten is weten), maar de kans is groot natuurlijk dat er gevlakt moet worden.
Weet iemand een goed adres in Zuid-Holland, regio Den-Haag / Rotterdam / Leiden waar ze er echt verstand van hebben zonder gelijk de hoofdprijs te vragen? Zo ja, dan ben ik zeer geïnteresseerd
Als de kop nog netjes binnen spec is ben ik van plan om hem op de vlaktafel te schuren (met polijstpapier) zodat het oppervlakte waar de pakking knelt weer lekker glad is. Zelf zat ik te denken om het pasvlak te kleuren en dan met tussenpozes te schuren door te kijken waar er nog kleur zit en waar niet (drukken op de plaatsen van de kleur dus
Dat zou de boel EN vlak moeten houden (nou ja, tot op 0.05 mm toch zeker, en een lekker oppervlak moeten geven. Wat zijn jullie meningen c.q. ervaringen hiermee?
Tips en adressen welkom!
Ik ben op dit moment bezig om de koppakking van m'n Lotus te vervangen. (zat er al 2 jaar aan te komen)
Ik weet nog niet hoe de kop er aan toe is (meten is weten), maar de kans is groot natuurlijk dat er gevlakt moet worden.
Weet iemand een goed adres in Zuid-Holland, regio Den-Haag / Rotterdam / Leiden waar ze er echt verstand van hebben zonder gelijk de hoofdprijs te vragen? Zo ja, dan ben ik zeer geïnteresseerd
Als de kop nog netjes binnen spec is ben ik van plan om hem op de vlaktafel te schuren (met polijstpapier) zodat het oppervlakte waar de pakking knelt weer lekker glad is. Zelf zat ik te denken om het pasvlak te kleuren en dan met tussenpozes te schuren door te kijken waar er nog kleur zit en waar niet (drukken op de plaatsen van de kleur dus

Tips en adressen welkom!
- Niels
- Auto: Prius+
Gewoon laten vlakken bij een motoren revisie bedrijf (met goede reputatie). Niet vlakken is geen (goede) optie imho en verder niet te moeilijk doen