--------------------------------------------

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

--------------------------------------------

Bericht door VLA » 08 dec 2009, 13:07

Mijn civic verbruikt momenteel koelvloeistof, en volgens de dealer ligt het aan de koppakking. Als ik een lekke koppakking heb, en ik deze zou willen vervangen, moet ik dan de kop ook altijd laten vlakken ? Lees daar verschillende verhalen over. Sommigen vervangen de pakking zonder te vlakken, en anderen geven aan dat je altijd de kop moet laten vlakken bij een lekke koppakking.

Vlakken is niet zo duur, dus dat is het probleem niet, maar wil dit niet onnodig gaan doen natuurlijk.
Laatst gewijzigd door VLA op 31 aug 2015, 21:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Laurens
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Kop vlakken na vervangen koppakking ?

Bericht door Laurens » 08 dec 2009, 13:12

Afhankelijk van hoe het eruit ziet..
Als je nauwkeurig genoeg kan meten en dan zeker weet dat de kop vlak is is vlakken niet noodzakelijk.
Wel zorgen dat je dan het pas vlak aan beide kanten (kop en onderblok) goed schoonmaakt.
Wij laten de kop meestal vlakken beetje jammer als het weer uit elkaar moet omdat de kop blijkbaar toch een klein beetje krom is.

Ik zou trouwens de kop vlakken tijdens verangen van de pakking anders blijf je bezig :wink:

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Kop vlakken na vervangen koppakking ?

Bericht door Metchu » 08 dec 2009, 13:16

Wat laurens zegt, als je toch al bezig bent... meteen ook kop laten vlakken! Ik weet niet beter dan dit een combo is die bijelkaar hoort...

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: Kop vlakken na vervangen koppakking ?

Bericht door raymondw » 08 dec 2009, 13:25

VLA schreef:Mijn civic verbruikt momenteel koelvloeistof, en volgens de dealer ligt het aan de koppakking. Als ik een lekke koppakking heb, en ik deze zou willen vervangen, moet ik dan de kop ook altijd laten vlakken ? Lees daar verschillende verhalen over. Sommigen vervangen de pakking zonder te vlakken, en anderen geven aan dat je altijd de kop moet laten vlakken bij een lekke koppakking.

Vlakken is niet zo duur, dus dat is het probleem niet, maar wil dit niet onnodig gaan doen natuurlijk.
Je hebt 'vlakken' en je hebt 'vlakken' ; Bij vlakken verwijder je materiaal en verander je de hoogte van de kop. In principe beinvloedt de timing van de kleppen en de inhoud van de verbrandingskamer. Echter i.d.r is deze invloed klein, zeker wanneer de cyl-kop niet krom is en er alleen maar gevlakt hoeft te worden om oude pakkingsresten te verwijderen. In deze situaties wordt er vaak niet meer dan 30um verwijderd. Indien de cyl-kop krom is, moet er vaak meer materiaal verwijderd worden. Om dit te compenseren zijn er overmaatste cyl-koppakkingen (niet voor alle motoren verkrijgbaar) om voor de lagere 'cyl-kop hoogte'te compenseren. Op een gegeven moment ben je wel uitgevlakt en is een nieuwe cyl-kop de enigste remedie.

Vlakken moet je w.s toch en als de kop niet krom is zou ik mij dara geen zorgen over maken.

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: Kop vlakken na vervangen koppakking ?

Bericht door Niall » 08 dec 2009, 13:56

Maatje van me doet altijd het volgende bij een kapotte pakking:

- Oude pakking verwijderen
- Kop natschuren met zeer fijn schuurpapier, wel gelijkmatig over de hele kop
- idem voor de onderblok, wel de cilinders opvullen met bv theedoeken om vervuiling tegen te gaan

Als de kop echt schade heeft opgelopen, dan extern vlakken

Gebruikersavatar
Jeroen van Emmerik
Berichten: 665
Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Re: Kop vlakken na vervangen koppakking ?

Bericht door Jeroen van Emmerik » 08 dec 2009, 14:33

Niall schreef:Maatje van me doet altijd het volgende bij een kapotte pakking:

- Oude pakking verwijderen
- Kop natschuren met zeer fijn schuurpapier, wel gelijkmatig over de hele kop
- idem voor de onderblok, wel de cilinders opvullen met bv theedoeken om vervuiling tegen te gaan

Als de kop echt schade heeft opgelopen, dan extern vlakken
als de kop niet "te heet" is geweest: wat hij zegt!
waarom iets vlakken wat het niet nodig heeft?

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: Kop vlakken na vervangen koppakking ?

Bericht door VLA » 08 dec 2009, 14:50

raymondw schreef:
VLA schreef:Mijn civic verbruikt momenteel koelvloeistof, en volgens de dealer ligt het aan de koppakking. Als ik een lekke koppakking heb, en ik deze zou willen vervangen, moet ik dan de kop ook altijd laten vlakken ? Lees daar verschillende verhalen over. Sommigen vervangen de pakking zonder te vlakken, en anderen geven aan dat je altijd de kop moet laten vlakken bij een lekke koppakking.

Vlakken is niet zo duur, dus dat is het probleem niet, maar wil dit niet onnodig gaan doen natuurlijk.
Je hebt 'vlakken' en je hebt 'vlakken' ; Bij vlakken verwijder je materiaal en verander je de hoogte van de kop. In principe beinvloedt de timing van de kleppen en de inhoud van de verbrandingskamer. Echter i.d.r is deze invloed klein, zeker wanneer de cyl-kop niet krom is en er alleen maar gevlakt hoeft te worden om oude pakkingsresten te verwijderen. In deze situaties wordt er vaak niet meer dan 30um verwijderd. Indien de cyl-kop krom is, moet er vaak meer materiaal verwijderd worden. Om dit te compenseren zijn er overmaatste cyl-koppakkingen (niet voor alle motoren verkrijgbaar) om voor de lagere 'cyl-kop hoogte'te compenseren. Op een gegeven moment ben je wel uitgevlakt en is een nieuwe cyl-kop de enigste remedie.

Vlakken moet je w.s toch en als de kop niet krom is zou ik mij dara geen zorgen over maken.
Ok duidelijk, en hoe weet ik of de kop krom is getrokken of niet ? Of is dat pas te zien bij het vlakken ?

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: Kop vlakken na vervangen koppakking ?

Bericht door raymondw » 08 dec 2009, 15:13

VLA schreef:Ok duidelijk, en hoe weet ik of de kop krom is getrokken of niet ? Of is dat pas te zien bij het vlakken ?
I.d.r brengen rijdt een monteur even naar het revisiebedrijf alwaar de kop gecontroleerd en indien nodig gevlakt wordt. De controle vereist wel wat ervaring omdat je het vaak niet met het blote oog kunt zien.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Re: Kop vlakken na vervangen koppakking ?

Bericht door Jan Visser » 08 dec 2009, 23:12

De pasvlakken van de cilinderkop worden met een rei op vlakheid gecontroleerd.
De cilinderkop wordt in de lengte, breedte en diagonaal gecontroleerd met de stalen rei. Controleer of de cilinderkop gevlakt mag worden als deze volgens de fabrieksgegevens krom is.

Ik leg vaak een stukje vloeipapier op de cilinderkop en leg dan de rei er op.........Als ik het vloeitje er zonder weerstand tussenuit kan trekken, dan breng ik hem weg te vlakken. Kun je het nergens op de cilinderkop zonder het vloeitje te scheuren of zonder weerstand er tussenuit trekken dan kun je er wel bijna vanuit gaan dat de kop nog recht is........

Voor het blok geld trouwens dezelfde regel.........

Controleer die dus ook goed op vlakheid, want ook die kan vervormen........

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: Kop vlakken na vervangen koppakking ?

Bericht door VLA » 09 dec 2009, 10:32

Jan Visser schreef:De pasvlakken van de cilinderkop worden met een rei op vlakheid gecontroleerd.
De cilinderkop wordt in de lengte, breedte en diagonaal gecontroleerd met de stalen rei. Controleer of de cilinderkop gevlakt mag worden als deze volgens de fabrieksgegevens krom is.

Ik leg vaak een stukje vloeipapier op de cilinderkop en leg dan de rei er op.........Als ik het vloeitje er zonder weerstand tussenuit kan trekken, dan breng ik hem weg te vlakken. Kun je het nergens op de cilinderkop zonder het vloeitje te scheuren of zonder weerstand er tussenuit trekken dan kun je er wel bijna vanuit gaan dat de kop nog recht is........

Voor het blok geld trouwens dezelfde regel.........

Controleer die dus ook goed op vlakheid, want ook die kan vervormen........
Dat controleren volgens fabrieksgegevens, lijkt me een belangrijk punt. Vraag me af of de meeste revisie bedrijven dit ook doen.

Ik ga maar eens offertes opvragen, want hoorde al bedragen van 1500 euro voorbij komen voor het vervangen van een koppakking + vlakken.

Ps, lees op hondaperformance dat de kans groot is dat mijn blok meer olie gaat verbruiken als de kop eraf is geweest. Weet iemand daar iets meer van ?

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Re: Kop vlakken na vervangen koppakking ?

Bericht door Jan Speed » 30 dec 2009, 19:31

VLA schreef:
Jan Visser schreef:
Ps, lees op hondaperformance dat de kans groot is dat mijn blok meer olie gaat verbruiken als de kop eraf is geweest. Weet iemand daar iets meer van ?
Beetje laat maar misschien lees je dit nog:

ik denk wel dat ik weet waar dat verhaal vandaan komt.
ALS nl. na het eruit blazen van de koppakking er veel koelwater in de olie terecht is gekomen (doorslag van koelwaterkanaal naar oliekanaal) dan krijg je van die olie-maynaise in je carter, een emulsie van olie en water. Dat smeert natuurlijk minder goed dan pure olie... dus in die korte (of langere...) periode dat die mayonaise door de motor wordt gepompt (....) krijgen drijfstanglagers, zuigers, zuigerveren, nokkenaslagers, etc een slechtere smering en kunnen daar enige schade van oplopen. (versnelde slijtage)

Maar de meeste koppakkingen slaan door van koelkanaal naar cilinder of van cilinder naar cilinder. Doorslag naar een oliekanaal is vrij zeldzaam naar mijn idee. (en ik heb al heel wat van die dingen vervangen.)

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: Kop vlakken na vervangen koppakking ?

Bericht door VLA » 31 dec 2009, 09:40

Jan Speed schreef:
VLA schreef:
Jan Visser schreef:
Ps, lees op hondaperformance dat de kans groot is dat mijn blok meer olie gaat verbruiken als de kop eraf is geweest. Weet iemand daar iets meer van ?
Beetje laat maar misschien lees je dit nog:

ik denk wel dat ik weet waar dat verhaal vandaan komt.
ALS nl. na het eruit blazen van de koppakking er veel koelwater in de olie terecht is gekomen (doorslag van koelwaterkanaal naar oliekanaal) dan krijg je van die olie-maynaise in je carter, een emulsie van olie en water. Dat smeert natuurlijk minder goed dan pure olie... dus in die korte (of langere...) periode dat die mayonaise door de motor wordt gepompt (....) krijgen drijfstanglagers, zuigers, zuigerveren, nokkenaslagers, etc een slechtere smering en kunnen daar enige schade van oplopen. (versnelde slijtage)

Maar de meeste koppakkingen slaan door van koelkanaal naar cilinder of van cilinder naar cilinder. Doorslag naar een oliekanaal is vrij zeldzaam naar mijn idee. (en ik heb al heel wat van die dingen vervangen.)
Ok thnx, koppakking is nog niet vervangen, ben bezig met een verhuizing dus dat word pas ergens in het voorjaar. Lek is echt minimaal en koppakking is er niet uit geblazen ofzo. Er komen wat druppeltjes koelvloeistof in de eerste cylinder, en dat is pas sinds kort. Rijd verder niet meer met de auto totdat ie gefixed is.

Gebruikersavatar
HondArd
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jan 2010, 10:08
Locatie: Etten-Leur

Re: Kop vlakken na vervangen koppakking ?

Bericht door HondArd » 27 jan 2010, 14:07

Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem met mijn hobby-auto, een '78-er Civic 1200, en volgens het werkplaatshandboek is vlakken van de kop pas nodig bij een hoogteverschil van 0,1mm op het diepste punt. Tot hier zou de koppakking het op moeten kunnen vangen.
Dat Honda motoren olie kunnen gaan gebruiken nadat de kop eraf is geweest is bekend, en vooral bij de B-serie. De cilinderbussen staan bij verwijderde kop niet meer op spanning (die ontstaan door gebruik) waardoor de cilinderbussen een beetje ovaal gaan trekken (gaat echt om fracties van milimeters). Dit kunnen de zuigerveren/olieschraapveren niet helemaal opvangen waardoor er olie de verbrandingskamer in sijpelt. Voorkomen dat de kop eraf moet is dus het beste, maar mocht het ooit gebeuren dan is het een kwestie van het oliepeil goed in de gaten blijven houden. Voor de prestaties kan het niet veel kwaad dat de motor licht olie gaat gebruiken.

Gebruikersavatar
Marsnel
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
Auto: Civic B18c | E91 335D
Locatie: Waddinxveen

Re: Kop vlakken na vervangen koppakking ?

Bericht door Marsnel » 27 jan 2010, 20:09

Hey vla, om wat voor blok gaat het?

Misschien is de aanschaf van een goede 2e hands blok goedkoper dan de boel te restaureren.

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Kop vlakken na vervangen koppakking ?

Bericht door Marco R. » 29 jan 2010, 11:07

HondArd schreef:Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem met mijn hobby-auto, een '78-er Civic 1200, en volgens het werkplaatshandboek is vlakken van de kop pas nodig bij een hoogteverschil van 0,1mm op het diepste punt. Tot hier zou de koppakking het op moeten kunnen vangen.
Dat Honda motoren olie kunnen gaan gebruiken nadat de kop eraf is geweest is bekend, en vooral bij de B-serie. De cilinderbussen staan bij verwijderde kop niet meer op spanning (die ontstaan door gebruik) waardoor de cilinderbussen een beetje ovaal gaan trekken (gaat echt om fracties van milimeters). Dit kunnen de zuigerveren/olieschraapveren niet helemaal opvangen waardoor er olie de verbrandingskamer in sijpelt. Voorkomen dat de kop eraf moet is dus het beste, maar mocht het ooit gebeuren dan is het een kwestie van het oliepeil goed in de gaten blijven houden. Voor de prestaties kan het niet veel kwaad dat de motor licht olie gaat gebruiken.
Is honen dan niet een optie om het weer rond te krijgen?

Gebruikersavatar
HondArd
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jan 2010, 10:08
Locatie: Etten-Leur

Re: Kop vlakken na vervangen koppakking ?

Bericht door HondArd » 30 jan 2010, 13:22

Marco R. schreef:
HondArd schreef:Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem met mijn hobby-auto, een '78-er Civic 1200, en volgens het werkplaatshandboek is vlakken van de kop pas nodig bij een hoogteverschil van 0,1mm op het diepste punt. Tot hier zou de koppakking het op moeten kunnen vangen.
Dat Honda motoren olie kunnen gaan gebruiken nadat de kop eraf is geweest is bekend, en vooral bij de B-serie. De cilinderbussen staan bij verwijderde kop niet meer op spanning (die ontstaan door gebruik) waardoor de cilinderbussen een beetje ovaal gaan trekken (gaat echt om fracties van milimeters). Dit kunnen de zuigerveren/olieschraapveren niet helemaal opvangen waardoor er olie de verbrandingskamer in sijpelt. Voorkomen dat de kop eraf moet is dus het beste, maar mocht het ooit gebeuren dan is het een kwestie van het oliepeil goed in de gaten blijven houden. Voor de prestaties kan het niet veel kwaad dat de motor licht olie gaat gebruiken.
Is honen dan niet een optie om het weer rond te krijgen?
In theorie wel, maar dat betekent dat de cilinderbus dan niet overal meer even dik gaan zijn. Het gaat dan waarschijnlijk nog maar om fracties van milimeters, maar het zal wel uit kunnen maken voor de gelijkmatige afvoer van warmte.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Re: Kop vlakken na vervangen koppakking ?

Bericht door Jan Visser » 02 feb 2010, 22:34

Honen niet verwarren met boren.........

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Kop vlakken na vervangen koppakking ?

Bericht door Marco R. » 02 feb 2010, 22:36

Uitboren is toch het vergroten van de cilinder (vergroten cilinderhoud) en honen het aanbrengen van dat ruwe laagje (of nouja, laagje..)?
Of zit ik nu helemaal verkeerd..?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22508
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Kop vlakken na vervangen koppakking ?

Bericht door Niels » 02 feb 2010, 23:13

:thumbup: Behalve dat boren bij moderne cilinderwanden lang niet altijd kan. Als je dan naar meer inhoud wil moet je een andere krukas nemen en eventueel andere cilinderbussen.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Re: Kop vlakken na vervangen koppakking ?

Bericht door Jan Visser » 04 feb 2010, 17:12

Marco R. schreef:Uitboren is toch het vergroten van de cilinder (vergroten cilinderhoud) en honen het aanbrengen van dat ruwe laagje (of nouja, laagje..)?
Of zit ik nu helemaal verkeerd..?
Ja, klopt......

Maar met honen krijg je een ovale cilinder niet rond.

Adwo
Berichten: 517
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: Kop vlakken na vervangen koppakking ?

Bericht door Adwo » 05 feb 2010, 13:42

Niall schreef:Maatje van me doet altijd het volgende bij een kapotte pakking:

- Oude pakking verwijderen
- Kop natschuren met zeer fijn schuurpapier, wel gelijkmatig over de hele kop
- idem voor de onderblok, wel de cilinders opvullen met bv theedoeken om vervuiling tegen te gaan

Als de kop echt schade heeft opgelopen, dan extern vlakken
Ha, ha, ha... dit geloof je toch niet. Wat 'n lutser is het dan zeg..

Adwo

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: Kop vlakken na vervangen koppakking ?

Bericht door VLA » 03 mar 2010, 09:10

Nog om even terug te komen hierop. Ik heb dus meerdere dealers gebeld voor een offerte, en kreeg van 1 te horen dat ze de kop altijd laten afpersen. Nou heb ik nog nooit van de term afpersen gehoord (alleen qua maffia praktijken). Maar is dat een noodzakelijk iets bij het vervangen van een koppakking ?

carson
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jan 2010, 20:20

Re: Kop vlakken na vervangen koppakking ?

Bericht door carson » 03 mar 2010, 09:16

VLA schreef:Nog om even terug te komen hierop. Ik heb dus meerdere dealers gebeld voor een offerte, en kreeg van 1 te horen dat ze de kop altijd laten afpersen. Nou heb ik nog nooit van de term afpersen gehoord (alleen qua maffia praktijken). Maar is dat een noodzakelijk iets bij het vervangen van een koppakking ?
Toen ik in de motoren revisie stage liep deden we dit ook altijd om te kijken of er een scheurtje in een koel kanaal zit. En aangezien die van jou koelvloeistof gebruikt raad ik het wel sterk aan. Dat afpersen gebeurd ook in water van +\- 75C zodat alle minuscuul kleine scheurtjes open gaan.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3692
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Kop vlakken na vervangen koppakking ?

Bericht door HJ2 » 19 dec 2011, 20:44

Beste Collega Sleutelaars,


Ik ben op dit moment bezig om de koppakking van m'n Lotus te vervangen. (zat er al 2 jaar aan te komen)
Ik weet nog niet hoe de kop er aan toe is (meten is weten), maar de kans is groot natuurlijk dat er gevlakt moet worden.

Weet iemand een goed adres in Zuid-Holland, regio Den-Haag / Rotterdam / Leiden waar ze er echt verstand van hebben zonder gelijk de hoofdprijs te vragen? Zo ja, dan ben ik zeer geïnteresseerd

Als de kop nog netjes binnen spec is ben ik van plan om hem op de vlaktafel te schuren (met polijstpapier) zodat het oppervlakte waar de pakking knelt weer lekker glad is. Zelf zat ik te denken om het pasvlak te kleuren en dan met tussenpozes te schuren door te kijken waar er nog kleur zit en waar niet (drukken op de plaatsen van de kleur dus :-) Dat zou de boel EN vlak moeten houden (nou ja, tot op 0.05 mm toch zeker, en een lekker oppervlak moeten geven. Wat zijn jullie meningen c.q. ervaringen hiermee?

Tips en adressen welkom!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22508
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Kop vlakken na vervangen koppakking ?

Bericht door Niels » 19 dec 2011, 21:16

Gewoon laten vlakken bij een motoren revisie bedrijf (met goede reputatie). Niet vlakken is geen (goede) optie imho en verder niet te moeilijk doen :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten