Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michele
Berichten: 449
Lid geworden op: 09 jan 2010, 16:21
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing

Bericht door Michele » 24 jan 2010, 23:45

Wouter81 schreef:Goeie column:
Weg met dat stasikastje
http://weblogs.nrc.nl/ellian/2009/12/19 ... um=twitter" onclick="window.open(this.href);return false;
Hé, da's een woord dat ik heb geïntroduceerd op het forum van de Maseraticlub en f-chat.eu (20 en 21 november om precies te zien...). Eindelijk navolging. Vooral doorgaan!!! :thnx:

Edit: zie net dat ene Freez het al eens gebruikt heeft op 17 november op "welingelichte kringen.nl". Shit. Dacht ik ook eens iets nieuws te hebben verzonnen... :cry:
Laatst gewijzigd door Michele op 25 jan 2010, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing

Bericht door wjn » 25 jan 2010, 09:50

De MAG (Motorrijders Actie Groep) gaat ook verder. Leuk punt wat ze aanhalen (hoewel niet 100% correct) is dat 96% van de autorijders opdraait voor de BPM die de 4% nieuwkopers niet meer hoeft te betalen.
De MAG is tegen de elektronische kilometerheffing

Motorrijders hoeven in de huidige plannen vooralsnog niet per kilometer te betalen, maar gaan een vast jaarlijks bedrag betalen.

Eén van de redenen om ons vrij te stellen van de kilometerheffing was het argument dat de incasso- en systeemkosten per motor hoger waren dan onze jaarlijkse MRB (Motor Rijtuigen Belasting). Die kosten worden echter nu al minstens vijf jaar met onterechte en misleidende argumenten sterk verhoogd. Dat is niet alleen een ordinaire prijsopdrijving van de overheid, maar werkt ook extra tariefverhogend als we in de toekomst toch in het heffingsysteem worden opgenomen.

Motorrijders moeten niet alleen de huidige MRB gaan compenseren, maar ook de BPM (Belasting Personenauto's en Motorrijwielen). De BPM over de nieuw- en importwaarde van motoren brengt tot nu toe vele miljoenen op. Als dit vervalt, is het op jaarbasis alleen voordelig voor vier procent van de motorrijders. Dat zijn de kopers van een nieuwe of import motor. Die vervallen miljoenenopbrengst wil het ministerie van Financiën echter rechtstreeks en permanent doorberekenen aan alle motoreigenaren, dus ook diegenen die voornamelijk tweedehands motoren kopen. Op jaarbasis betreft dat de overige 96 procent, dus vrijwel iedereen.

Als de kilometerheffing toch doorgaat geven we de overheid een middel in handen om ons bij alle voertuigbewegingen te kunnen volgen. Wie wil er eigenlijk aan een digitale halsband van anonieme ambtenaren door het leven? Het is een ontoelaatbare inbreuk op onze privacy. Daarnaast is het een regelrecht incassosysteem om met een simpele druk op de knop via tariefsverhogingen in onze portemonnee te kunnen blijven graaien.

De MAG vermoedt dat motorrijders duurder uit zullen zijn, zowel buiten als binnen de kilometerheffing. Gezien de houding van onze financiële beleidsmakers, die via recente tariefsverhogingen en verdere plannen hebben laten blijken de schaamte al lang voorbij te zijn, is ons advies om de voorgenomen kilometerheffing met alle middelen te bestrijden.

Hoewel de MAG in eerst instantie natuurlijk aan de belangen van motorrijders denkt, gaan de meeste tegenargumenten ook op voor automobilisten.
http://www.motorrijdersactiegroep.nl/cm ... effing-nee" onclick="window.open(this.href);return false;


En:
De euforie die op 6 februari 2008 ontstond, na de beslissing van Minister Eurlings om motorrijders uit te sluiten van de digitale kilometerheffing, is in de afgelopen tijd behoorlijk getemperd. Als onverhoopt de kilometerheffing wordt ingevoerd zou het wel eens geen onverdeeld genoegen kunnen zijn dat we er als motorrijders niet aan mee hoeven te doen.

Men heeft namelijk op het ministerie van Financiën onder de bezielende leiding van staatssecretaris Kees de Jager een aantal maatregelen bedacht en deels al ingevoerd waardoor vrijwel alle motorrijders direct en onevenredig zwaar in de portemonnee getroffen worden. Daar blijft het misschien niet bij want men zou dit in de toekomst nog wel eens verder kunnen doorvoeren.

Gezond verstand - Van 1 april 1995 tot en met 31 december 2006 gold voor motoren de regeling dat men door het betalen van twee kwartalen MRB (Motor Rijtuigen Belasting) het hele jaar kon blijven rijden. Dat is ook een afspiegeling van de werkelijke situatie omdat veel motoren weinig kilometers maken en toch niet het hele jaar door gebruikt worden. In onze optiek was dit een realistisch besluit. Zowel de overheid als de motorrijders waren af van het schorsen en aanmelden van motorkentekens en bespaarden daardoor een hoop administratieve rompslomp en kosten. Het ministerie van Financiën liet in 1995 door deze maatregel blijken over gezond verstand en maatschappelijk inzicht te beschikken. Helaas is daar tegenwoordig geen enkele sprake meer van.

Schaamteloos - Onder het mom van vereenvoudiging van de administratie moest de MRB voor motoren vanaf 2007 weer betaald worden volgens het oude systeem, zoals ook voor auto's van toepassing was. Daarbij werd uit zogenaamde zorgvuldigheid vermeld dat dit geen kostenverhogend effect mocht hebben. Die toezegging is men echter binnen de kortst mogelijke tijd vergeten en in sommige provincies werden de tarieven schaamteloos opgeschroefd. De provinciale opcenten die we tot nu toe boven op onze MRB afdragen komen met het invoeren van de kilometerheffing ook te vervallen. Dat houdt echter niet in dat we dat bedrag niet meer hoeven te betalen. Aangezien het tot nu toe voor de provincies een belangrijke bron van inkomsten is kunnen en zullen ze dat bedrag op een andere manier aan de inwoners doorberekenen. Dan krijgt iedereen, motorrijder/automobilist of niet, de rekening gepresenteerd. Op die manier betalen wij op meerdere fronten en het lijkt onwaarschijnlijk dat dit niet kostenverhogend werkt. Dat is namelijk wel het uitgangspunt bij de invoering van de kilometerheffing. We hebben al voorbeelden waarbij overheden zonder blikken of blozen hun tarieven in één jaar met meer dan 25% verhoogden. Dan ben je de schaamte voorbij en is kennelijk alles geoorloofd.

Geldhonger - De MRB voor motoren wordt landelijk nu al over een minimale periode van vijf jaar sterk verhoogd. Vanwege de geldhonger van onze huidige Haagse financiële beleidsbepalers achten we het niet uitgesloten dat dit daarna weer voor een aantal jaren verlengd wordt. Het klapstuk wordt echter gevormd door de positie die het ministerie van Financiën denkt in te kunnen nemen over de toekomstige jaarlijkse MRB in combinatie met de BPM-verrekening (Belasting Personenauto's en Motorrijwielen) voor motoren. Geen enkel vooroordeel wordt daarbij gemeden. Men bedient zich van argumenten die je zonder meer als borrelpraat kunt betitelen. Een paar van de uitspraken: "Een motor is een luxe speeltje wat een automobilist er bij heeft. Motorrijders hebben altijd al veel te weinig MRB betaald, zijn een grote belasting voor het milieu en veroorzaken door hun rijgedrag veel verkeersongelukken. Dat brengt hoge maatschappelijke kosten met zich mee." Naast het feit dat dit stuk voor stuk nogal domme ongenuanceerde uitspraken zijn, blinken ze ook niet uit in originaliteit. Tineke ‘Tolpoort' Netelenbos had in de jaren ‘90 als toenmalige minister van Verkeer kennelijk dezelfde tekstschrijvers.

Arrogant - Hiermee wordt voor de zoveelste keer voorbijgegaan aan het feit dat het overgrote deel van de motorongelukken veroorzaakt wordt door niet oplettende automobilisten. Dit is het enige gegeven dat in ieder geval wel uit onderzoeken naar voren is gekomen, in tegenstelling tot de onzin die het ministerie meent aan te kunnen voeren. Als het aan deze lieden ligt komt de rekening dus niet bij de veroorzakers, maar bij de slachtoffers terecht. Je moet toch behoorlijk arrogant zijn om dat staande te willen houden.

Te hoog bedrag - De aap komt echter uit de mouw als ze het over de BPM hebben. Die belastingvorm gaat op aandringen van de Europese Commissie vervallen. Automobilisten moeten dit compenseren via de kilometerheffing. Omdat wij daar tot nu toe van vrijgesteld zijn en men de jaarlijkse opbrengst niet wil missen is men van plan om dit aan ons door te berekenen via een extra verhoging van onze jaarlijkse MRB. Dat is volkomen tegenstrijdig met het beoogde doel om niet het bezit, maar het gebruik van een motorvoertuig te belasten. Het gevolg daarvan is dat een motorrijder die weinig kilometers maakt, een naar verhouding veel te hoog jaarlijks vast bedrag kwijt is. Omdat het schorsen van een kenteken dan weer financieel interessant kan worden overweegt de overheid om dit onaantrekkelijk of zelfs onmogelijk te maken. Iemand die meerdere motoren heeft, maar ze niet allemaal berijdt zou hierdoor ook over de stilstaande exemplaren de jaarlijkse vaste belasting moeten betalen. Eigenaren van oldtimers worden dan waarschijnlijk extra getroffen.

Onvoorspelbaar - Het is uiterst discutabel dat de overheid van ons allemaal een bijdrage wil ontvangen over een volkomen onbekend te compenseren BPM-bedrag. De hoogte daarvan hangt namelijk af van de waarde van de nieuwe motorfietsen die verkocht worden plus de waarde van andere import motoren. De enige die zich hierdoor indekt, is de fiscus. Zelfs als er geen enkele nieuwe motor meer verkocht wordt zouden we toch allemaal jaarlijks die compensatie moeten ophoesten. Misschien kunnen de rekenmeesters van Financiën een keer uitleggen hoe ze dit denken te verdedigen. Als de BPM vervalt, kunnen nieuwe motoren goedkoper worden, mits de handel de prijzen ongemoeid laat. Op jaarbasis is dat echter alleen maar interessant voor hooguit circa 4% van de motorrijders. Dat zijn degenen die een nieuwe of geïmporteerde motor aanschaffen. Het is erg prettig dat je dan als koper wat voordeliger uitkomt, maar hoe kun je als overheid rechtvaardigen dat de rekening voor de vervallen BPM ook bij de andere 96% van de motorrijders neergelegd wordt? Het gros daarvan koopt immers geen nieuwe motor maar wordt dan wel geacht mee te betalen. Hoe de markt voor motorfietsen zich ontwikkelt is volkomen onvoorspelbaar en het vervallen van de BPM geeft geen enkele garantie dat de prijzen daadwerkelijk lager zullen worden, ook als het een tweedehands motor betreft.

Te hoge rekening - Naast de door de MAG al eerder ingebrachte bezwaren tegen de kilometerheffing zoals het privacyaspect spelen nu ook de mogelijke financiële consequenties een rol. We hebben in 2009 geprobeerd om hier in redelijk overleg met het ministerie van Financiën uit te komen, maar dat was een vruchteloos en ontluisterend gesprek. Men liet ons per brief aansluitend weten niet van plan te zijn om vooruit te lopen op besluiten die door een komend kabinet genomen moeten worden. Door al deze onzekere factoren kan de bejubelde vrijstelling voor ons nog wel eens een erg dure sigaar uit eigen doos worden. Er zit misschien nog een andere adder onder het gras. Als we de komende jaren een kunstmatig hoog opgevoerd jaarbedrag kwijt zijn, kan dat meteen de grondslag worden waarmee men ons een veel te hoog kilometertarief voor gaat schotelen voor het geval we toch in het heffingsysteem opgenomen worden. We moeten niet vergeten dat we alleen maar voorlopig vrijgesteld zijn. Er is op geen enkele manier te garanderen dat we voor altijd buiten schot blijven. Misschien moet het hele plan dan toch maar niet doorgaan? Daar beslist de politiek over maar die moet wel voldoende signalen uit de bevolking krijgen waaruit blijkt dat het draagvlak ontbreekt. Als we deze boodschap niet naar het Kabinet en de Tweede Kamer sturen kunnen we het ons achteraf alleen maar verwijten dat we geen duidelijk standpunt hebben ingenomen. Het lijkt er nu op dat we als motorrijders zowel binnen als buiten de kilometerheffing te allen tijde een te hoge rekening gepresenteerd krijgen.
http://www.motorrijdersactiegroep.nl/cm ... ge=artikel" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Michele
Berichten: 449
Lid geworden op: 09 jan 2010, 16:21
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing

Bericht door Michele » 25 jan 2010, 12:06

Is er hier iemand die deze grandioze website even kan hacken?: http://www.wijvertrouwendeanwbledenpeilingniet.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing

Bericht door Ravin ///M » 25 jan 2010, 12:59

:bag:

Voor en tegen vertrouwt de peiling niet.

:goodnight:

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing

Bericht door Miesjel » 26 jan 2010, 12:38

Goedemorgen Nederland !

http://goedemorgennederland.kro.nl/uitz ... ?id=241627" onclick="window.open(this.href);return false;

Met een interview.. Koopmans van CDA.

Dit wordt er gewoon doorheen gedrukt hoor, maak je maar geen illusies. Al is 101% tegen de invoering, maakt helemaal niks uit.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10882
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing

Bericht door Joy » 26 jan 2010, 13:12

Het vervelende is dat de politiek onvermurwbaar is in hun opvatting dat het systeem geweldig werkt. Degene die tegengas geven zijn slecht ingelicht, relschoppers of gewoon meelopers in hun optiek. Op die manier heeft een peiling geen enkele zin.
Als het allemaal niet duurder zal worden, hoe verdwijnen files dan ? Dat kan toch alleen door forse lastenverzwaring, oftewel spitsheffing waar elk bedrijf en individu last van gaat krijgen ?

Er is niemand in heel de politiek die eens zegt van goh misschien worden auto's al verdomd veel belast, misschien moeten we het eens zo laten. En al dat gezeik van overstappen op openbaar vervoer. Die gasten hebben geen idee van goed openbaar vervoer. Ga eens naar een wereldstad en kijk eens hoeveel aansluitingen er zijn, waar je om de 3 minuten op kan stappen en er tig alternatieven zijn. Op dit moment is het openbaar vervoer geen alternatief.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing

Bericht door RVV » 26 jan 2010, 13:13

Michele schreef:Is er hier iemand die deze grandioze website even kan hacken?: http://www.wijvertrouwendeanwbledenpeilingniet.nl" onclick="window.open(this.href);return false;


mwaahoo nog maar 303 stemmen.. :bag: Boeit de groen links achterban dus niet zo..

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing

Bericht door RVV » 26 jan 2010, 13:16

Ik denk niet dat het lukt om het door de politiek te drukken.. er is al zoveel maatschappelijke onrust over dit onderwerp.. Zelfs Camiel begint hem te knijpen..

Elke dag is weer een dag dichter bij de volgende verkiezingen en elke dag voelen de voorstanders dat er sneller aan hun poten word gezaagd.

Persoonlijke politieke loopbanen staan straks op het spel.. want er gaan straks heel wat kamerleden gewiebert worden.. en onder de streep kiezen ze toch voor hun eigen hachie..

Nee dit gaan ze niet redden in de Den Haag.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing

Bericht door Petrolhead Tom » 26 jan 2010, 13:19

Ik hoop dat je gelijk krijgt Rico :D

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing

Bericht door Ravin ///M » 26 jan 2010, 13:20

+oneindig,

maar maak je niet de illusie dat het alternatief beter is

Jeroen05
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Breda

Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing

Bericht door Jeroen05 » 26 jan 2010, 17:22

Ravin ///M schreef:+oneindig,

maar maak je niet de illusie dat het alternatief beter is
dat zouden toch tolpoortjes zijn? :hmmm:

Tink
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2010, 17:38

Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing

Bericht door Tink » 26 jan 2010, 17:41

Maar als ik het laatstgeplaatste bericht op NU.nl moet geloven dan kunnen we tegen zijn of niet, die KM heffing komt er. Helaas......................

Gebruikersavatar
ErikMartijn
Berichten: 1816
Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:41
Locatie: 323ti

Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing

Bericht door ErikMartijn » 26 jan 2010, 18:09

Hebben jullie het nieuws gehoord? De kilometerheffing komt er waarschijnlijk gewoon. De ANWB was er voor om mensen gewoon over te halen.
De Tweede Kamer beslist nu, en daar is een grote meerderheid voor de kilometerheffing....
We worden weer genaaid jongens. :hmmm: :wtf:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10882
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing

Bericht door Joy » 26 jan 2010, 22:12

Ik zat even na te rekenen voor mijn auto wat ze met de wegenbelasting van plan zijn uitgaande van 8,5% jaarlijkse verhoging.

2009: € 703,-
2010: € 768,-
2011: € 833,-
2012: € 904,-
2013: € 981,-
2014: € 1064,-
2015: € 1155,-
2016: € 1253,-
2017: € 1360,-

Dat is niet meer grappig. En dan ga ik er nog vanuit dat de jaarlijkse 5% BPM afbouw tot 2012 (waarbij de 8,5% WB verhoging hoort) niet gevolgd gaat worden door een nog hogere WB toename om de 12,5% BPM afbouw van 2013-2018 af te dekken. :hmmm:

Ergens denk ik ook dat het vechten tegen de bierkaai is. Er zijn al onderdelen van het kilometerheffing plan in werking gezet (waaronder die BPM afbouw + WB verhoging) die echt niet terug gedraaid gaan worden.
Daarnaast heeft de overheid het geld ontzettend hard nodig om alle financiële debacles en de economische ellende die nog moet gaan komen af te dekken.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing

Bericht door GTRene » 26 jan 2010, 22:31

weet je wat de narigheid van is...de 2de hands rijders waar ik het over had zijn nu al de dupe van de KMH (hogere wegenbelasting tot het er is)ook al is ie er nog niet of misschien komt ie wel niet eens...en dan moet je nog afwachten wat het sommige mensen gaat kosten die meer dan 10K per jaar rijden met hun auto.... :hmmm: en de meesten willen het niet eens :playcar:

Jeroen05
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Breda

Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing

Bericht door Jeroen05 » 26 jan 2010, 23:18

Ik dus. Ik rij 70 a 80k per jaar in oude autos ( 10-20 jaar omdat mijn budget voor een auto 500-max 1500 is) dus ik zal nooit in mijn hele leven kunnen profiteren van een verlaging van de BPM. Maar wil wél mijn ding doen. Ook ben ik niet van plan in een kleine auto te gan rijden met vriendin 2 kinderen en 4 honden en hobbys die heel heel veel ruimte nodig hebben.

Maar heel kort door de bocht mag ook dat niet meer en wordt er bepaald en opgelegd dat je in een NIEUWE zuinig auto moet rijden.............

En dat het "verboden "is om met een 15 jaar oude BMW rond te rijden..........

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing

Bericht door GTRene » 27 jan 2010, 00:12

ontmoedigingsbeleid :mrgreen: echter dan koop je nieuw...heb je 1x voordeel (als je een zuinige koop anders nog meer door C02 bij bepaalde slurpers) trouwens Lotus wordt/is goedkoper :hosanna: maja dan moet je wel nieuw kopen....die ook weer oud wordt...
eigenlijk door de hoge wegenbelasting zou je nu al een oudere auto kunnen kopen(die nu al wegenbelastingvrij is) als je niet veel rijd, in jou geval kan dat bijna niet...you are fucked :mrgreen: maar het voelt niet goed :wink: terwijl je al extra veel accijns in het laatje brengt door je hoge kilometers....ze moeten je eigenlijk belonen :popcorn:

Jeroen05
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Breda

Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing

Bericht door Jeroen05 » 27 jan 2010, 09:16

Nou als een soort tegenactie rij ik altijd van enschede naar breda en vise versa via duitsland en ik tank daar ook. Hier in breda tank ik bijna alleen in belgie. Maar met minimuun inkomen wat ik heb en altijd zal hebben komt een nieuwe auto nooit ter sprake ook geen kleine zuinige. 8000 euro of zo is in geen 8000 jaar haalbaar! hahahah en dan nog zie het al voor je? In een klein autootje als een Golfje ofzo met 4 honden 2 halfwas kinderen en een vriendin? En zie het al voor je 4 surfpllanken 5 zeilen masten gieken en tassen of in de winter allemaal ski's en mensen van mij in een dwergautootje als een Golf of astra of wat dan ook? Dan begeleid ik nog sporters alle rond de 200 a 210cm met grOOte sporttassen, zelfs de e46 van mijn vader die ik mag gebruikken sinds hij ziek is is eigenlijk al véél te klein voor mijn gebruiksdoeleind. De e30 touring helemáál. Ik ben ook niet van plan dit soort wagens op te geven en helemaal niet om minder t gaan rijden en mijn ouders daar te lten stikken of iets anders op te geven. Ik leef hoe ik leef op minimuum niveau waar ik niét over klaag doe geen criminele nevenwerkzaamheden en ben tevreden met me leven maar laat me NIET iets afnenem of zal iets aanpassen omdat een regering waar ik NIET voor heb gekozen ineens een pact heeft gesloten met de invloedrijke industrie ondert het marketing motto CO2 en uitstoot want dat is is gewoon een klink klare onzin.... eerst kom je niet leven zonder hoofdsteunen iets later met veiligheidsgorderls toen weer zomaar uit het niets abs esp en weet ik wat allemaal en nu hebben ze een nieuwe marketing kreet verzonnen als co2?? Lik me reet met die oinzin!!!

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing

Bericht door raymondw » 27 jan 2010, 09:29

GTRene schreef:weet je wat de narigheid van is...de 2de hands rijders waar ik het over had zijn nu al de dupe van de KMH (hogere wegenbelasting tot het er is)ook al is ie er nog niet of misschien komt ie wel niet eens...en dan moet je nog afwachten wat het sommige mensen gaat kosten die meer dan 10K per jaar rijden met hun auto.... :hmmm: en de meesten willen het niet eens :playcar:
Ach Rene,

In het tri-partite systeem zijn er twee voor: (1) De overheid => vangt meer geld; (2) De branche-organisaties => Verkopen meer (zuinige) auto's terwijl ze voor de inruil niets meer weer hoeven te geven omdat niemand onze oude meuk nog wil. (3) De ongeorganiseerde gebruikers (wij) zijn ALTIJD tegen. Besluit wordt er gewoon doorgedrukt; twee groepen blij, een groep niet blij. Argument; stimulans voor de economie en vergroening daarvan. Na verloop van tijd passen de tegenstanders zich aan en is alles koek-en ei. Dan worden de bevoordeling van de nu groene auto's teruggedraaid. Tegen die tijd ben je met een 120gr/km auto een milieuvervuiler.

Moraal: alles is relatief.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing

Bericht door GTRene » 27 jan 2010, 11:39

:lol: achja, we slikken heel veel ook in NL, echter hoeven we niet alles te nemen, je merkt wel ook om ons heen ergens is er een stop en een kat in het nauw maakt rare sprongen...(op vele terreinen/achtergronden)
wel apart om te volgen en te zien hoe ver je/iemand het laat gaan en of welke kant het je opdrukt en hoe vindingrijk je kan zijn...maar liever wat meer rust en stabiliteit of alleen verbetering, elke keer al die veranderingen wordt je niet rustig van en krijg je geen tijd om te stabiliseren zeg maar...(I'm old :bag: ) :mrgreen:

vroeger (heel vroeger :wink: ) als kind leek alles zo zeker...met 65 was je pensioen en de bakker zat daar en de slager en bank daar en je werk daar, dat was al tig jaar zo dus waarom zou het veranderen, je kon ergens op bouwen/vertrouwen...(voor wat je toen wist) de laatste 20 jaar is er al zoveel op de schop gegooid en veranderd :mrgreen: er zitten gewoon te veel lui in bepaalde beroepen die telkens wat nieuws willen verzinnen ofzo en die groepen worden ook steeds groter/lomper en ook al is iets goed dan nog gooien ze het om immers men zit daar anders voor nop :hmmm:

zo :blabla: nu de KMH nee :roflol:

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing

Bericht door wjn » 29 jan 2010, 11:10

En het gaat gewoon door:
Proef kilometerheffing Amsterdam kan beginnen

(Novum) - De proef met betaald autorijden in de regio Amsterdam begint vaste vormen te krijgen. De eerste 'ontspitsers' rijden naar verwachting nog dit voorjaar met een kastje in de auto. In eerste instantie worden via werkgevers duizend deelnemers gezocht. Het is de bedoeling dat de komende negen maanden tienduizend automobilisten meedoen, waarna de resultaten worden gepresenteerd.

Het project moet duidelijk maken tegen welke condities spitsrijders hun gedrag gaan aanpassen en zo bijdragen aan een betere bereikbaarheid van de regio Amsterdam.

De deelnemers krijgen tussen de 80 en 160 euro per maand, afhankelijk van de afstand van het woon-werkverkeer en het gekozen spitstarief. Ze krijgen een kastje in hun auto dat kilometers registreert, waarna ze per kilometer gaan betalen. Het basistarief is 6,5 cent per kilometer en geldt op werkdagen op alle Nederlandse wegen.

Voor het spitstarief kan uit vier varianten worden gekozen: een opslag van twee, vier, zes of acht cent per kilometer. Het hoogste spitstarief geeft de meeste 'verdienmogelijkheden' als de deelnemer uit de spits blijft. Een zogenoemde reiskostenmeter biedt inzicht in de effecten van het gekozen spitstarief.

De spitstarieven gelden op werkdagen van 07.00 tot 09.00 uur en van 16.00 tot 19.00 uur op de snelwegen naar en van Amsterdam: de A1, A2, A4, A7, A8, A9 en een deel van ringweg A10. Deelnemers die hun auto laten staan kunnen geld overhouden, vooral als ze dat tijdens de spits doen.

Het is volgens de organisatie 'Proef Betaald Rijden Amsterdam' reëel dat een deelnemer bij thuiswerken of gebruikmaking van het openbaar vervoer maandelijks netto tussen de vijftig en honderd euro verdient. Deelnemers worden in eerste instantie gezocht bij bedrijven op bedrijventerreinen in Amsterdam Zuidoost en in de Riekerpolder. Daarna volgen andere bedrijventerreinen. Variabelen zoals wegen of tarieven kunnen tijdens de proef worden aangepast om te kijken hoe de bereikbaarheid van de regio kan worden geoptimaliseerd.

De Amsterdamse verkeerswethouder Hans Gerson is 'bijzonder blij' dat de proef kan beginnen. De werkgevers vinden het goed dat er nu duidelijkheid is over de proef. Het ministerie van Verkeer ondersteunt de proef en volgt deze met belangstelling.
Bron: http://nieuws.nl.msn.com/algemeen/artic ... =151938285

Gebruikersavatar
Michele
Berichten: 449
Lid geworden op: 09 jan 2010, 16:21
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing

Bericht door Michele » 29 jan 2010, 14:18

Dit experiment gaat gegarandeerd slagen. Niet alleen omdat de gemeente Amsterdam dat wil, maar ook omdat de automobilisten die meedoen geld kunnen verdienen. Als ze nu gewoon een proef houden die de realiteit weergeeft zou dat een stuk interessanter zijn. Oftewel het KOST je geld als je in de spits gaat rijden, niet JE VERDIENT geld als je niet in de spits gaat rijden. Op de laatste manier is succes gegarandeerd, maar in de werkelijkheid van 2012 krijg je geen geld van de overheid als je de spits mijd, je betaalt alleen minder.

Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 553
Lid geworden op: 09 feb 2008, 15:24
Locatie: Rotterdam ~ Mustang!

Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing

Bericht door Mack » 29 jan 2010, 14:33

De overheid gaat er vanuit dat we toch alles pikken, dus het maakt niet uit wat we denken.

En vooralsnog hebben ze gelijk: iedereen klaagt, maakt enquetes, etc. maar de overheid kan het zonder gevolgen naast zich neerleggen.

Gebruikersavatar
wim breman
Berichten: 273
Lid geworden op: 30 dec 2008, 10:17
Locatie: Schiedam

Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing

Bericht door wim breman » 29 jan 2010, 20:02

Het democratische beginsel dat wij gekozen volksvertegenwoordigers hebben die een afspiegeling zijn van de gedachtengang van de gemiddelde Nederlander is al lang achterhaald.
De politiek is er niet voor de burgers, de burgers zijn er voor de politiek en moeten gewoon hun mond houden.

Echter, er komen weer verkiezingen aan en dan kan dit vieze spel dat er nu gespeeld word wel eens heel negatief voor de arrogante figuren in Den Haag gaan uitpakken.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27095
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing

Bericht door romo » 29 jan 2010, 22:11

LEEUWARDEN - De motorwereld staat op zijn kop nu blijkt dat er voor deze doelgroep mogelijk alsnog een verkapte kilometerheffing wordt ingevoerd.

Ondanks toezeggingen van minister Eurlings (Verkeer) om motorrijders uit te sluiten van de belastingmaatregel, komt er een motortaks.
De Motorrijders Actie Groep, met 6000 leden en tachtig aangesloten motorclubs, is woedend.

Zij eisen van staatssecretaris De Jager (Financiën) dat hij geen misbruik gaat maken van motorrijders die slechts een paar duizend kilometer per jaar rijden en toch een flinke aanslag via een soort vastrecht aan hun broek krijgen.

De huidige motorrijtuigenbelasting (mrb) voor motorrijders wordt tot de definitieve invoering van de kilometerheffing jaarlijks verhoogd. Mocht de invoering van de km-heffing doorgaan, wordt alsnog een verplichte bijdrage als belastingmaatregel gevorderd.

Bron; Telegraaf

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, D. Peters, EricT, Fabian, Google [Bot], Mark 320iS, sitechris, SvB, Wimo en 2 gasten