Vorstelijk beloond, Koningshuis bijna duurste in Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
GTRene

Vorstelijk beloond, Koningshuis bijna duurste in Europa

Bericht door GTRene » 26 jan 2010, 13:28

Crisis? waar... :wink:

Afbeelding
Koningin Beatrix en haar familie kosten de bevolking 39,6 miljoen euro per jaar, heeft de Belgische hoogleraar Herman Matthijs van de Vrije Universiteit van Brussel uitgerekend. De Britten zijn het duurst uit en betalen ruim 46 miljoen voor hun koninklijke familie. Daarbij vergeleken kosten de Luxemburgse groothertog en zijn familie maar een schijntje: 8,7 miljoen euro.

In de berekeningen zijn de kosten voor beveiliging, paleizen en staatsbezoeken niet meegenomen. Worden die ook meegerekend dan stijgen de kosten van het Nederlandse koningshuis tot boven de 100 miljoen euro per jaar. De Belgische hoogleraar sluit hiermee aan bij de methode die een ambtelijke werkgroep onder leiding van oud-minister van Financiën Gerrit Zalm in een vorig jaar verschenen rapport hanteerde.
Het debat in de Tweede Kamer zal onder meer gaan over de vakantiewoning die Willem-Alexander en Máxima laten bouwen in Mozambique, maar ook over de 'loonsverhoging' voor 2010 die critici niet vinden kunnen in tijden van crisis. Bekijk hieronder wat er uit de staatskas direct naar de Koninklijke Familie gaat volgend jaar.

Beatrix:

Koningin Beatrix ontvangt in 2010 5,1 miljoen euro. 834.000 euro is inkomen (30.000 meer dan in 2009). Van de rest (een slordige 4,3 miljoen euro) worden de onkosten betaald. Een groot deel van de onkosten is het salaris van personeel van de koningin.

Máxima en Willem-Alexander:

Willem-Alexander en Máxima krijgen allebei 248.000 euro per jaar als inkomen. Dat is 7000 euro meer dan dit jaar. Samen krijgen ze ook nog eens 1,5 miljoen euro om de onkosten te dekken.
Overige kosten, zoals reisjes:

Los van het inkomen en de onkosten zijn er nog allerlei andere kosten. Zo wordt voor 'overige personele kosten' 17,5 miljoen euro berekend. Verder zijn er bijvoorbeeld vliegkosten. Hiervoor is voor 2010 bijna 1,4 miljoen euro gereserveerd. Daarvan worden ook privéreisjes van de Koninklijke Familie bekostigd. Ook het onderhoud van De Groene Draeck, het schip van Beatrix, hoeft de koningin niet zelf te betalen. Hiervoor gaat komend jaar 210.000 euro op.
afijn hier op RTL meer http://www.rtl.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

hieronder een compleet overzicht? van de kosten e.d. in 2008, het schijnt dat zij over bepaalde gelden geen belasting hoeven te betalen
Vrijstelling belastingplicht
In de Grondwet is een aantal belastingvrijstellingen vastgelegd: - over de uitkeringen van de leden van het Koninklijk Huis hoeven geen persoonlijke belastingen betaald te worden. Met andere woorden over de uitkeringen wordt geen loon- en inkomstenbelasting betaald;
- de leden van het Koninklijk Huis die een uitkering genieten hoeven geen persoonlijke belastingen te betalen over de vermogensbestanddelen die dienstbaar zijn aan de uitoefening van hun functie;
- wat de koning(in) of vermoedelijke troonopvolger erft of krijgt van een lid van het Koninklijk Huis is vrij van de rechten van successie, overgang en schenking. Koningin Beatrix en prins Willem-Alexander hoeven dus geen successierechten te betalen over hun erfenissen of schenkingen van andere leden van het Koninklijk Huis;
- er bestaat een mogelijkheid om via de wet verdere belastingvrijstellingen toe te kennen.
afijn hier een overzicht.

http://www.parlement.com/9291000/modulesf/gqiep84t" onclick="window.open(this.href);return false;
Uitkeringen leden Koninklijk Huis
Koningin Beatrix, prins Willem-Alexander en prinses Máxima krijgen jaarlijks een onbelaste uitkering. Zo ontvangt koningin Beatrix in 2008 € 4,2 miljoen, waarvan ongeveer € 3,4 miljoen als tegemoetkoming voor personeels- en materieelkosten. Daarnaast gelden nog enkele andere voordelen, bijvoorbeeld het gebruik van paleizen en op belastinggebied. Het totaalbedrag 2008 aan uitkeringen, declarabele en overige kosten (zoals voor beveiliging) bedraagt ca. € 114 miljoen, exclusief belastingvrijstellingen en niet duidelijk op de begroting herkenbaar gemaakte kosten.

dat is 2008 2010 wordt nog meer :thnx:

Luco

Re: Vorstelijk beloond, Koningshuis bijna duurste in Europa

Bericht door Luco » 26 jan 2010, 13:30

Ik denk dat een president ietsje duurder is :mrgreen:

Overigens zou ik voor geen geld willen ruilen, je hebt geen eigen leven maar wordt geleefd.
De "salarisverhoging" vind ik trouwens niet zo gek hoor, procentueel is het minder dan in de meeste cao's

Rene, krijg jij nu ook minder nu het crisis is?
Volgens mij krijgen de mensen die werken nog steeds hun salaris.
Volgens mij krijgen uitkeringsgerechtigden nog steeds een uitkering.

Die merken weinig van de crisis hoor, als ze niet ontslagen worden.
Laatst gewijzigd door Luco op 26 jan 2010, 13:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 26 jan 2010, 13:32

Een relekwie uit ver vervlogen tijden dat toch nog zoveel kost.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 26 jan 2010, 13:34

Pffff wat een dure hobby! Afschaffen die Monarchie, of Bea aan de Balkenende norm leggen :mrgreen:

JP

Bericht door JP » 26 jan 2010, 13:36

Denk dat die stijging in beveiligingskosten hoofdzakelijk te danken is aan die Swift-bestuurder.....

Maus335i

Bericht door Maus335i » 26 jan 2010, 13:38

luco hornsveld schreef:Ik denk dat een president ietsje duurder is :mrgreen:

Overigens zou ik voor geen geld willen ruilen, je hebt geen eigen leven maar wordt geleefd.
De "salarisverhoging" vind ik trouwens niet zo gek hoor, procentueel is het minder dan in de meeste cao's

Rene, krijg jij nu ook minder nu het crisis is?
Volgens mij krijgen de mensen die werken nog steeds hun salaris.
Volgens mij krijgen uitkeringsgerechtigden nog steeds een uitkering.

Die merken weinig van de crisis hoor, als ze niet ontslagen worden.
Ever wonder how much the President of the United States makes? Well thanks to Barack Obama's tax filings, we now know.

Barack and Michelle Obama, who filed their 2008 taxes jointly, earned $2,656,902 last year.

The majority of their income came from the sales of the president's books, Dreams From My Father and The Audacity of Hope, reports Us Weekly.

They paid $855,323 in federal income taxes, and $77,883 in Illinois state income taxes. The couple also donated $172,050 to 37 charities, including $25,000 each to CARE, which fights global warming, and the United Negro College Fund.

Read more: http://www.hollyscoop.com/barack-obama/ ... z0dinHPmv7" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je wil weten wat zn hele administratie kost moet je ook de 2e en 1e kamer meenemen (en het congres en senaat). Dat wordt een beetje teveel van het goede :d Obama verdient aan het President van Amerika (wat anders dan een kikkerlandje als Nederland) 400.000 dollar per jaar en betaalt wél belasting.

Ok misschien kan je the White House vergelijken met ons koninghuis. White House operational cost in 2008: $12,814,000 dollar. Nog net geen 160miljoen dollar (omgerekend) zeg maar :D

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 26 jan 2010, 13:45

GTRene

Bericht door GTRene » 26 jan 2010, 13:46

we hebben hier een koningin....en een president....die beide hun werk niet doen of beter gezegd waar we niks/weinig aan hebben maar veel geld kost :wink:

En Luco ik zeg toch niks over jou noem mijn situatie dan ook niet, ik kan als ik wil ook wat over jou zeggen maar wat schiet ik daar mee op...doe eens normaal.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 26 jan 2010, 14:05

Vrijstelling belastingplicht
In de Grondwet is een aantal belastingvrijstellingen vastgelegd: - over de uitkeringen van de leden van het Koninklijk Huis hoeven geen persoonlijke belastingen betaald te worden. Met andere woorden over de uitkeringen wordt geen loon- en inkomstenbelasting betaald;
- de leden van het Koninklijk Huis die een uitkering genieten hoeven geen persoonlijke belastingen te betalen over de vermogensbestanddelen die dienstbaar zijn aan de uitoefening van hun functie;
- wat de koning(in) of vermoedelijke troonopvolger erft of krijgt van een lid van het Koninklijk Huis is vrij van de rechten van successie, overgang en schenking. Koningin Beatrix en prins Willem-Alexander hoeven dus geen successierechten te betalen over hun erfenissen of schenkingen van andere leden van het Koninklijk Huis;
- er bestaat een mogelijkheid om via de wet verdere belastingvrijstellingen toe te kennen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bovenstaande punten wist ik niet maar slaat echt nergens op......ik bedoel de BAAS van een land zou zelf het juiste en goede voorbeeld moeten nemen etc etc....ook verhaal erven, schenkingen daar kan ik me heel erg boos over maken!

Robin

Bericht door Robin » 26 jan 2010, 14:07

De grootste uitkeringstrekkers van Nederland.....

:evil:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 26 jan 2010, 14:11

De grootste zakkenvullers van Nederland. Kunnen die bankiers nog wat van leren :mrgreen:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 26 jan 2010, 14:16

Ik ben niet thuis in Koningshuizen etc maar welk land heeft nog meer *(oja Engeland) een Koning / Koninging en een Premier...ik bedoel is toch dubbelop? De broers van Willem-Alexander hebben toch ook een 'gewone' baan? Hij kan gewoon een baantje zoeken en wij zijn van al die kosten af! Kunnen we met zn allen een hoop andere dingen van doen!

Robin

Bericht door Robin » 26 jan 2010, 15:40

duifjes.com schreef:Ik ben niet thuis in Koningshuizen etc maar welk land heeft nog meer *(oja Engeland) een Koning / Koninging en een Premier...ik bedoel is toch dubbelop? De broers van Willem-Alexander hebben toch ook een 'gewone' baan? Hij kan gewoon een baantje zoeken en wij zijn van al die kosten af! Kunnen we met zn allen een hoop andere dingen van doen!
Ja aan Bert Koenders geven, die weet er wel raad mee :bag:

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 26 jan 2010, 15:46

Wij hebben geen president maar een premier. Hadden we maar een president, dan hadden we geen koningshuis.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 jan 2010, 15:57

40 miljoen?

Dat is nog geen halve dag campagne voeren op de radio voor Haiti. Een schrijntje. We hebben nog altijd geld zat voor deze poppenkast. Volgens mij verdienen tv-zenders, radiozenders, kranten en websites meer dan 40 miljoen aan de reclame inkomsten rond gebeurtenissen die te maken hebben met het koninklijk huis. Vanuit dat perspectief gezien is het peanuts.

RVV

Bericht door RVV » 26 jan 2010, 16:06

Heb er ook niet zo'n moeite mee.. en een beetje spektakel elk jaar 30 april is mooi meegenomen.. naast het koekhappen, zaklopen en ringsteken door de leden van het koninklijk huis is er ook het speelse Swift beuken erbij gekomen. Prima volksvermaak toch ?

GTRene

Bericht door GTRene » 26 jan 2010, 16:08

Rico schreef:Heb er ook niet zo'n moeite mee.. en een beetje spektakel elk jaar 30 april is mooi meegenomen.. naast het koekhappen, zaklopen en ringsteken door de leden van het koninklijk huis is er ook het speelse Swift beuken erbij gekomen. Prima volksvermaak toch ?
dat kun je ook zelf organiseren natuurlijk :lol: daar heb je de koningin niet voor nodig :wink:

RVV

Bericht door RVV » 26 jan 2010, 16:18

Ja maar dan missen we de sfeerplaatjes (hoe houden we die vette hamburger binnen) :bag:

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 26 jan 2010, 16:19

:lol:

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 26 jan 2010, 19:39

Valt mij ook mee. Als was het 80 geweest.

frankv

Bericht door frankv » 26 jan 2010, 20:36

duifjes.com schreef:Ik ben niet thuis in Koningshuizen etc maar welk land heeft nog meer *(oja Engeland) een Koning / Koninging en een Premier...ik bedoel is toch dubbelop? De broers van Willem-Alexander hebben toch ook een 'gewone' baan? Hij kan gewoon een baantje zoeken en wij zijn van al die kosten af! Kunnen we met zn allen een hoop andere dingen van doen!
Frankrijk heeft een president en een premier, Duitsland ook, Rusland ook. Die zijn dus net zo dubbelop als wij. Alleen heeft in Frankrijk de president de macht terwijl het in Duitsland de premier is, en in Rusland weet niemand het. En ik denk niet dat de rekening van "het Elysee" nu echt veel lager is dan van ons koningshuis. De VS hebben alleen een president maar geen premier, die lijken dus efficienter te werken.

Volgens mij zorgt het koningshuis voor consistentie over regeringen heen en is ze zelf niet partijgebonden. Ik vindt het wel een mooi element in een steeds kortcyclischer wereld.

Macboy

Bericht door Macboy » 27 jan 2010, 10:45

49 miljoen is niet veel geld. Je moet het wel in perspectief zien. € 5,= per belastingbetaler per jaar. Het kost dus per belastingbetalende inwoner ongeveer € 0,40 per maand.

Dus niet overdrijven.

Afschaffen is één ding, maar zeuren dat het veel kost is regelrechte onzin.

Robin

Bericht door Robin » 27 jan 2010, 10:49

Macboy schreef:49 miljoen is niet veel geld. Je moet het wel in perspectief zien. € 5,= per belastingbetaler per jaar. Het kost dus per belastingbetalende inwoner ongeveer € 0,40 per maand.

Dus niet overdrijven.

Afschaffen is één ding, maar zeuren dat het veel kost is regelrechte onzin.
geef mij dan ook ff graag 5,- van elke belastingbetaler, merkt toch niemand.....is toch niet veel.

RVV

Bericht door RVV » 27 jan 2010, 10:50

Je hebt gelijk, Macboy... maaarrr Beatrix kan ook niet meer dan 1 biefstuk op elke avond. Wat ik bedoel te zeggen.. er gaat heel veel geld heen wat ze feitelijk niet eens op kunnen maken. Alles word toch al voor hun betaald in de vorm van onkosten vergoedingen ed. Big spenden kunnen ze ook niet want dan valt daar ook gelijk het hele land over.. Wat is nou poen als je er niks mee kunt/mag doen ? En waarom heb je dan nog zoveel nodig ? Ook niet voor het nageslacht.. dat komt ook wel goed.

Michel P

Bericht door Michel P » 27 jan 2010, 10:51

Idd, afschaffen met als argument de kosten is bullshit, het Koningshuis afschaffen/verkleinen en de politieke rol uitschakelen lijkt me gewenst. De toespraken van Beatrix hebben een steeds grotere (politieke) lading.

Referendum zou het juiste instrument zijn! Keuze 1 opheffen, keuze 2 inkrimpen en slechts een symbolische non politieke rol, keuze 3 alles houden zoals het is

De konigin of kroonprins mee op een internationale handelsmissie levert ook geld op!

Michel

Plaats reactie