Schokkend bericht bomdetector

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Macboy

Schokkend bericht bomdetector

Bericht door Macboy » 25 jan 2010, 10:18

Een schokkend bericht. Of het nu waar is of niet, het blijft schokkend. Als het echt waar is ... ongelooflijk ... maar denk ook dat dit een bericht is dat makkelijk door een "concurrent" de wereld in gebracht kan zijn. In elk geval interessant.

http://www.volkskrant.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ophef in Irak over Britse bomdetector
Van onze correspondent Gert-Jan van Teeffelen op 24 januari '10, 23:17, bijgewerkt 24 januari 2010 23:21

LONDEN - De Britse leverancier van bomdetectoren is opgepakt op verdenking van oplichting. De apparaten zijn waarschijnlijk nep.

De naam van het Engelse apparaat, ADE-651, suggereert dat er hightech in het spel is. De prijs – tot 50 duizend euro per stuk – eveneens. De handzame bomdetector wordt onder meer in Bagdad op grote schaal gebruikt, en Irak besteedde tot dusver zo’n 85 miljoen dollar aan de import.

Er is echter een probleem. Uit onderzoek van het BBC-programma Newsnight blijkt dat het machientje van binnen uit nagenoeg waardeloos materiaal bestaat.

Volgens fabrikant ATSC (Advanced Tactical and Security Communications) is een chipkaart het geheim van het apparaat, dat bestaat uit een handgreep met een antenne. Hiermee zouden springstoffen als TNT en C4 tot op een kilometer kunnen worden opgespoord.

Bijzonder is dat de detector geen batterijen heeft. Volgens directeur Jim McCormick kan zijn werktuig, mits op de juiste wijze geprogrammeerd, desgewenst ook de ‘frequenties’ van mensen of dieren opvangen.

Newsnight besloot de smartcard naar Cambridge University te brengen. Daar werd deze ontleed door expert Markus Kuhn. Het enige dat hij aantrof was een stukje plastic met aluminium draadjes – waarde: enkele centen – dat door winkels wordt gebruikt als diefstalpreventie.

‘Compleet onmogelijk’, was zijn antwoord op de vraag of er iets zou kunnen worden opgeslagen op de ‘chip’. ‘Dit is het goedkoopste stukje elektronica dat je kunt kopen dat er vagelijk uitziet of het iets voorstelt, en plat genoeg is om in een kaart te kunnen stoppen.’

De Britse regering heeft de export van de ADE-651 nu verboden. McCormick (53), een ex-politieagent, is gearresteerd op verdenking van oplichting, en is op borgtocht vrijgelaten.

De Iraakse minister van Binnenlandse Zaken lijkt nog te geloven in het apparaat. Zondag zei hij dat er al zestienduizend bommen mee zijn opgespoord. Het parlement is niettemin een onderzoek begonnen.

Luco

Re: Schokkend bericht bomdetector

Bericht door Luco » 25 jan 2010, 10:29

Als dit waar is is het de scam van de eeuw :bag:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 25 jan 2010, 10:33

Dus die 16.000 bommen hadden ze dus ook praktisch gratis kunnen opsporen..

Ahmet

Bericht door Ahmet » 25 jan 2010, 10:37

hebben ze wel dikke winst gemaakt dan :bag:

JP

Bericht door JP » 25 jan 2010, 10:39

De Iraakse minister van Binnenlandse Zaken lijkt nog te geloven in het apparaat. Zondag zei hij dat er al zestienduizend bommen mee zijn opgespoord
:hmmm: Niet toevallig deze Irakeese Minister...?
Afbeelding

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 25 jan 2010, 10:40

Het filmpje over het waardeloze ding:

Robertdj

Bericht door Robertdj » 25 jan 2010, 10:41

@JP :roflol:

Maar even serieus, als dit klopt zijn er nog meer onnodige slachtoffers gevallen. Het zoveelste schandaal in deze zinloze oorlog.

Xave30

Bericht door Xave30 » 25 jan 2010, 10:45

luco hornsveld schreef:Als dit waar is is het de scam van de eeuw :bag:
Mee eens.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 25 jan 2010, 11:14

Of een hele goede Scam of een hele goede reportage....

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 25 jan 2010, 11:34

duifjes.com schreef:Of een hele goede Scam of een hele goede reportage....
Newsnight staat er nou niet echt om bekend om nepreportages te maken... :angel:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 25 jan 2010, 11:44

Pffff dat zijn niet de berichten waar je op zit te wachten als je zulke dingen in gebruik hebt.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 25 jan 2010, 11:47

Dit is spelen met mensenlevens op grote schaal. Deze man moeten ze net zo hard straffen
als de producenten van bommen en ander oorlogstuig. Oh wacht, die worden beloond.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 25 jan 2010, 12:44

Ik snap het niet. Als zo'n apparaat niet werkt merk je dat toch vrij snel?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 25 jan 2010, 12:55

Stéphane schreef:Ik snap het niet. Als zo'n apparaat niet werkt merk je dat toch vrij snel?
Ja:
Afbeelding

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 25 jan 2010, 13:01

Alleen Irak besteedde al 85 miljoen, doen ze het toch beter dan die lui van Easy Life :lol:

ADV

Bericht door ADV » 25 jan 2010, 13:42

Tja. slim, maar die irakezen zijn dan ook wel dikke sukkels als ze zoiets kopen zonder het uitgebreid te testen of ben ik de enige die zo denkt?

Ik vind het gewoon slim, oplichten.. och.. tellsell is ook oplichting als je het zo bekijkt..

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 25 jan 2010, 13:47

Arjan, ok maar bij tellsell hoeven geen doden te vallen, ja van 't lachen....

ADV

Bericht door ADV » 25 jan 2010, 13:52

Robin schreef:Arjan, ok maar bij tellsell hoeven geen doden te vallen, ja van 't lachen....
Dat is dan ook de enige reden waarom ik vind dat die gast best een miljoenen claim mag.. Maar ik vind dat jullie nu de verantwoordelijkheid bij hem leggen, terwijl ik denk dat het de verantwoordelijkheid is van de irakeze overheid om te checken of zoiets werkt en hoe zoiets werkt. NL koopt toch ook niet een alternatief voor de JSF omdat de fabrikant zegt dat hij werkt? Of bodyscan apparaten zonder deze eerst in kleinere schaal te testen? En van die laatste zouden ook doden kunnen vallen als het niet zou werken.. Zo'n gast had gewoon niks aan de man kunnen brengen als dat product eens goed getest was.. misschien bekijk ik het wel wat te zwart-wit hoor, want idd er vallen wel doden (NIMBY gelukkig)...

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 25 jan 2010, 13:54

De wereld is nog gekker dan je zou kunnen vermoeden...............

Het ontbreekt nog aan ingestraald water daar in de woestijn...................

Luco

Bericht door Luco » 25 jan 2010, 13:55

ArjandeV schreef:
Robin schreef:Arjan, ok maar bij tellsell hoeven geen doden te vallen, ja van 't lachen....
Dat is dan ook de enige reden waarom ik vind dat die gast best een miljoenen claim mag.. Maar ik vind dat jullie nu de verantwoordelijkheid bij hem leggen, terwijl ik denk dat het de verantwoordelijkheid is van de irakeze overheid om te checken of zoiets werkt en hoe zoiets werkt. NL koopt toch ook niet een alternatief voor de JSF omdat de fabrikant zegt dat hij werkt? Of bodyscan apparaten zonder deze eerst in kleinere schaal te testen? En van die laatste zouden ook doden kunnen vallen als het niet zou werken.. Zo'n gast had gewoon niks aan de man kunnen brengen als dat product eens goed getest was.. misschien bekijk ik het wel wat te zwart-wit hoor, want idd er vallen wel doden (NIMBY gelukkig)...

euhhhhhhhhhhhhh er zijn al honderden miljoenen besteed aan de jsf terwijl we niet weten of die wel werkt.
Dus de nederlandse overheid is nog dommer dan de irakezen

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 25 jan 2010, 14:01

luco hornsveld schreef:
ArjandeV schreef:

euhhhhhhhhhhhhh er zijn al honderden miljoenen besteed aan de jsf terwijl we niet weten of die wel werkt.
Dat is wel heel kort door de bocht Luco.....je kan ervan uitgaan dat als je een vliegtuig besteld dat ie idd geval vliegt :mrgreen:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 25 jan 2010, 14:01

Arjan, ok maar bij tellsell hoeven geen doden te vallen, ja van 't lachen....
De een z'n dood is..... :roll:
Het ontbreekt nog aan ingestraald water daar in de woestijn...................
Hmm, zou er markt voor zijn denk je? :hmmm:

GTRene

Bericht door GTRene » 25 jan 2010, 14:12

Richardt. schreef:Alleen Irak besteedde al 85 miljoen, doen ze het toch beter dan die lui van Easy Life :lol:
wel leuk gemaakt en ziet er grappig uit, beetje speelgoed achtig dat wel :mrgreen:
het kan maar zo zijn dat die man ook overtuigt is van dat ding net als die wiggelroede mensen of jomanda, met genoeg mensen die in je geloven ga je er zelf ook in geloven :angel:
wat een werk en prestatie :lol: hij moet ook handlangers hebben, neem aan dat ie het niet zelf in de schuur kan maken

Luco

Bericht door Luco » 25 jan 2010, 14:21

duifjes.com schreef:
luco hornsveld schreef:
ArjandeV schreef:

Dat is wel heel kort door de bocht Luco.....je kan ervan uitgaan dat als je een vliegtuig besteld dat ie idd geval vliegt :mrgreen:
Dat is nog maar afwachten, nee vliegen zal die wel, maar of die aan alle beloftes zal voldoen???????

Plaats reactie