Invulbare PDF produceren/ontwerpen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Michel P

Invulbare PDF produceren/ontwerpen

Bericht door Michel P » 25 jan 2010, 11:28

Ik heb eventueel invulbare pdf formulieren nodig, de input heb is als ik de plannen uitwerk zelf wel, echter layout en fabriceren van het formulier kan ik niet.

Zijn er bedrijven/DF-ers die dit doen? Waar moet ik op rekenen qua kosten?

Michel

Inne

Re: Invulbare PDF produceren/ontwerpen

Bericht door Inne » 25 jan 2010, 11:32

Dat kan gewoon met Acrobat PRO.
Helaas heb ik het hier niet bij me, anders snel ermee geholpen !

ADV

Bericht door ADV » 25 jan 2010, 13:56

Waarom wil je invulbare pdf formulieren? Je kan ze ook niet opslaan (AFAIK) met de inhoud erin, dus je moet altijd uitprinten..

Je kan ook gewoon een formulier op je website zetten.. :)

Michel P

Bericht door Michel P » 25 jan 2010, 15:14

Moet idd op enig moment geprint worden, zodat dit kan worden getekend. En men het zelf ook kan bewaren.

Waarom invulbaar, zodat het leesbaar is, in tegenstelling tot menig handschrift :mrgreen:

Michel

frankv

Bericht door frankv » 25 jan 2010, 20:50

ArjandeV schreef:Waarom wil je invulbare pdf formulieren? Je kan ze ook niet opslaan (AFAIK) met de inhoud erin, dus je moet altijd uitprinten..

Je kan ook gewoon een formulier op je website zetten.. :)
volgens mij kun je wel ingevuld opslaan, ik heb ze ook meegemaakt waar dat niet kon, maar dan wist de secretaresse die het ding heeft gemaakt gewoon niet de juiste instellingen aan te vinken

sirlanalot

Bericht door sirlanalot » 01 feb 2010, 12:03

Ik ben nu met mijn Master scriptie bezig en heb daarvoor ook een invulbare PDF gemaakt met Acrobat Pro (LiveCycle Designer). Het ziet er supergelikt uit en ga dit nu via email naar vele potentiele respondenten sturen. Onderaan de vragenlijst heb ik 2 knoppen (standaard in LiveCycle Designer) toegevoegd: één waarmee de respondent automatisch een email aan mij kan genereren en een XML-bestand (met alléén zijn antwoorden) aan mij kan sturen; en één waarmee de respondent zijn vragenlijst uit kan printen en naar mij via gewone post kan sturen.

Maar... HET IS NIET MOGELIJK dat de respondent het PDF-bestand met zijn ingevulde antwoorden kan opslaan en aan mij kan mailen. Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik denk niet dat het mogelijk is. Tenzij iemand hier nog een idee heeft...?

Madness

Bericht door Madness » 01 feb 2010, 12:53

Hoe ze het doen weet k niet, maar ingevuld opslaan kan wel degelijk, de bouwaanvraag formulieren zijn tegenwoordig ook invulbaar PDF, en die kan ik toch echt ingevuld opslaan :D

Michel P

Bericht door Michel P » 01 feb 2010, 12:57

@sirlanalot, mooie bijdrage! Is natuurlijk ook een mooie toevoeging. Maar opslaan voor het dossier is wel wenselijk.

Niemand op DF die deze formulieren zou kunnen ontwerpen?

Michel

ADV

Bericht door ADV » 01 feb 2010, 13:17

Je kan ook gewoon adobe printer installeren.. dan kan je ze printen met een adobe printer en dus als pdf opslaan.. maar hoe het direct via formulieren kan durf ik niet te zeggen..

Michel P

Bericht door Michel P » 01 feb 2010, 13:20

ArjandeV schreef:Je kan ook gewoon adobe printer installeren.. dan kan je ze printen met een adobe printer en dus als pdf opslaan.. maar hoe het direct via formulieren kan durf ik niet te zeggen..
Doel is dat deze formulieren op de website staan, door de klant ingevuld worden en opgeslagen, en dan verzonden.

Michel

sirlanalot

Bericht door sirlanalot » 01 feb 2010, 13:29

Ik ben het eens met Michel.

Ik stuur mijn PDF aan een aantal duizend top-managers. Ik kan er niet vanuit gaan dat ze adobe printer op hun corporate laptops hebben geinstalleerd (of moeten installeren). Dus ik wil het zo "klant"-vriendelijk mogelijk maken.

Als iemand de oplossing weet hoe zo'n invulbare pdf wél te kunnen opslaan (als pdf dus!), hoor ik (en Michel P) dat graag.

Michel P

Bericht door Michel P » 01 feb 2010, 13:53

http://forum.onemorething.nl/viewtopic. ... 4057fc5e3a" onclick="window.open(this.href);return false;

Even naar het laatste bericht kijken, de website in het laatste bericht had ik ook al gevonden.

Michel

Tom

Bericht door Tom » 01 feb 2010, 14:07

Michel de mooiste oplossing is om een gewoon formulier op je website te tonen waarop men alles kan invullen. Waarom zou je PDF gebruiken? Bij een site kun je ook controleren op de ingevulde gegevens (bijv. dat een postcode daadwerkelijk 4 cijfers + 2 letters is) en afhankelijkheden aanbrengen (bijv. als men aangeeft dat het een bedrijf is, dat je bedrijfsnaam een verplicht veld maakt). Gooi je daarna die gegevens in een database en dan kun je ze ook terugvinden en doorzoeken.
(Tenzij het ondertekend moet worden, maar dat kan in jouw oplossing ook niet. Of je moet een PDF genereren met de ingevulde gegevens, dat kan ook nog.)

Je moet eerst je doel bepalen en daarna de meest geschikte techniek erbij zoeken, niet andersom ;)

sirlanalot

Bericht door sirlanalot » 01 feb 2010, 14:16

Ik denk dat ik de oplossing heb. Het heeft niets te maken met "Opslaan rechten".

Omdat ik er zelf ook veel baat bij heb als we (met z'n allen) dit oplossen, heb ik even zo'n bouwvergunning van VROM opgezocht en gekeken in de eigenschappen van dit document. M.a.w. als je een formulier aan het maken bent in Acrobat Pro, ga je naar "Tools" > "Options" (sorry, ik heb de engelstalige versie). Hier zie je in bij "Document Handling" (eerste optie in het rijtje aan de linkerkant van het geopende schermpje). Vervolgens kan je "Default File Type for New Forms" veranderen in allerlei soorten.

Ik zag dat het VROM formulier "Acrobat 8 (Dynamic) XML Form" gebruikt, terwijl ik zelf blijkbaar "Acrobat 6 (Static) PDF Form" gebruikte. Dit is waarschijnlijk de standaardinstelling. Toen ik de mijne ook op "8 (Dynamic)" zette en gewoon mijn PDFje opende met Acrobat Reader, kon ik gewoon mijn gegevens invullen, gewoon opslaan en vervolgens weer gewoon openen MET MIJN GEGEVENS. Ik kon deze zelfs nog opnieuw wijzigen. Perfect dus!

@Michel P: ik hoop dat je nu alles kunt doen wat je wilt. En bedankt dat je dit probleem even opwierp. Ik was er een paar weken geleden al mee bezig, maar had de moed al opgegeven. Mocht dit nou niet lukken, moeten we nog even verder zoeken.

@Tom: Ik heb ook gedacht om een website te maken. Maar ik wilde dat mijn vragenlijst er erg professioneel uitziet, omdat ik mijn onderzoek vanuit een universiteit doe. In korte tijd heb ik met Acrobat Pro een zeer goed uitziende vragenlijst gemaakt met bijna alle functies die ik nodig heb.

Chao!
Sirlanalot

Tom

Bericht door Tom » 01 feb 2010, 14:23

sirlanalot schreef:
@Tom: Ik heb ook gedacht om een website te maken. Maar ik wilde dat mijn vragenlijst er erg professioneel uitziet, omdat ik mijn onderzoek vanuit een universiteit doe. In korte tijd heb ik met Acrobat Pro een zeer goed uitziende vragenlijst gemaakt met bijna alle functies die ik nodig heb.
Waarom zou een formulier op een website er niet professioneel uit kunnen zien? Op een site is meer interactie mogelijk, zoals helpteksten tonen, aantal velden afhankelijk maken van input, straat/plaats opzoeken adhv postcode enz. Bovendien kun je met een database veel meer als met PDFjes... zoek alle PDFjes eens erbij van iedereen met als ingevulde achternaam De Vries. :mrgreen:

Reden om PDF te gebruiken is het printen. Het ziet er dan overal hetzelfde uit. Bij een formulier op internet heb je altijd verschillen als je het gaat uitprinten.

sirlanalot

Bericht door sirlanalot » 01 feb 2010, 14:30

Aan het einde van mijn PDF klikt de respondent op de knop "Verzend via Email" en er wordt automatisch een nieuwe email aan mij gemaakt, met daarbij een XML-file met alleen zijn/haar antwoorden, dus geen grote bestanden. Deze XML-file importeer ik in een keer in SPSS en dan heb ik ook mijn database'je waarmee ik mijn statistische onderzoek kan uitvoeren. Dus ja, zo kan het ook.

Anyway, Michel P ik hoop dat je nu van allerlei kanten voldoende info ideeen hebt gekregen.

Tom

Bericht door Tom » 01 feb 2010, 14:45

OK dat wist ik niet. Dat scheelt.

Michel P

Bericht door Michel P » 01 feb 2010, 14:46

@Tom,

Waarom een invulbare PDF die kan worden opgeslagen? Allereerst leesbaar, opslaan zodat deze in eerste instantie gemaild kan worden, tzt zal deze door de klant ondertekend dienen te worden met de verklaring dat e.e.a. naar waarheid in ingevuld voor het dossier.

Michel

Tom

Bericht door Tom » 01 feb 2010, 15:12

Dan nog snap ik niet waarom je het in PDF wil doen.
Heel de wereld vult formuliertjes via websites in die daarna gemaild worden. Maarja prius rijders :mrgreen:

Michel P

Bericht door Michel P » 01 feb 2010, 15:20

Tom schreef:Dan nog snap ik niet waarom je het in PDF wil doen.
Heel de wereld vult formuliertjes via websites in die daarna gemaild worden. Maarja prius rijders :mrgreen:
Omdat het om een zeer uitgebreid formulier gaat waar de klant behoorlijk wat tijd aan kwijt is, en wellicht niet in een keer kan of wil invullen. (sommige zaken zal de klant moeten opzoeken/navragen).

Michel

Tom

Bericht door Tom » 01 feb 2010, 15:26

In dat geval is PDF inderdaad handig.
:)

Plaats reactie