3D-fotografie (klassieke auto's)

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Wim te Riet
Auto: Saab 9-3

3D-fotografie (klassieke auto's)

Bericht door Wim te Riet » 23 jan 2010, 20:45

http://www.klassiekerrally.nl/oud-en-ni ... iekers-3d/" onclick="window.open(this.href);return false;

Damn, wat cool! Je hebt er wel een brilletje voor nodig. Die camera staat nu hoog op m'n verlanglijst!

Ravin ///M

Re: 3D-fotografie (klassieke auto's)

Bericht door Ravin ///M » 23 jan 2010, 21:35

Ik heb een brilletje, die ik bij een film kreeg. De foto's zien
er niet uit en de film was ook niet bijzonder. Conclusie;
een goeie bril kopen, want deze foto's wil ik wel eens
goed zien.

Wim te Riet

Bericht door Wim te Riet » 23 jan 2010, 21:48

Het is wel even wennen aan de 3d-impressie, en ook even wennen wanneer je 't brilletje weer af zet :shock: :nerd:

dvh

Bericht door dvh » 24 jan 2010, 06:19

Volgens mij werken de films met een polariserend effect.
Dus Horizontaal en verticaal licht manipulatie..

Deze foto's zijn overigens nog op de ouderwetse manier.
@ Ravin, als het weinig effect heeft hoeft niet aan de bril te liggen, maar kan ook zijn dat je geen ( goede ) samenwerking hebt tussen beide ogen waardoor je teveel met rechts of links zou kijken. Hierdoor verdwijnt grotendeels het 3d effect omdat voor 3d te kunnen zien je een goede binoculaire samenwerking nodig hebt.

Luuk

Bericht door Luuk » 24 jan 2010, 09:18

Wim te Riet schreef:Het is wel even wennen aan de 3d-impressie, en ook even wennen wanneer je 't brilletje weer af zet :shock: :nerd:
Inderdaad, die verdomde 2D-wereld! :mrgreen: :lol:
Nee, maar even kijken of ik nog ergens zo'n brilletje heb liggen. 'k Heb namelijk zo'n flauw vermoeden dat dit soort fotografie (met dank aan films als Avatar etc..) nog een aardig grote business gaat worden. :wink:

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 24 jan 2010, 09:34

Ja dat het aan de ogen kan liggen weet ik, maar in de bioscoop
is het effect altijd heel goed te zienen heb ik ookgeen gewennings-
tijd nodig. Ik las elders overigens wel dat er verschillende soorten
3d effect - bijbehorende brillen zijn...

Wim te Riet

Bericht door Wim te Riet » 24 jan 2010, 10:45

Er zijn vrij veel systemen, zo blijkt na enig ge'google'.
Het systeem met rood en groen is ouderwets, net als rood en blauw. Rood en cyaan stelt je in staat om kleur te kunnen blijven zien, en dat is wat je bij deze foto's nodig hebt (hoewel de meeste zwart/wit zijn).
Ook zijn er inderdaad polariserende brillen.
De brillen in de bioscoop werken volgens mij elektronisch, er zit een sensor in. Maar wat die nou precies doet? Ik vermoed beide glazen om en om 'afsluiten'?

Walter

Bericht door Walter » 24 jan 2010, 11:15

.
Laatst gewijzigd door Walter op 30 mei 2011, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

dvh

Bericht door dvh » 24 jan 2010, 12:34

Wim te Riet schreef:Er zijn vrij veel systemen, zo blijkt na enig ge'google'.
Het systeem met rood en groen is ouderwets, net als rood en blauw. Rood en cyaan stelt je in staat om kleur te kunnen blijven zien, en dat is wat je bij deze foto's nodig hebt (hoewel de meeste zwart/wit zijn).
Ook zijn er inderdaad polariserende brillen.
De brillen in de bioscoop werken volgens mij elektronisch, er zit een sensor in. Maar wat die nou precies doet? Ik vermoed beide glazen om en om 'afsluiten'?

Nou tot zover ik weet is de bril polariserend en de word de afbeelding op het scherm geprojecteerd door 2 beemers die de lichtbreking automatisch aanpassen van horizontaal naar verticaal / diagonaal , ect.

Normaal kijk je dus naar een 2d beeld en het licht wat je ontvangt bestaat gewoon uit hor/vert en diag. light. Dus je ziet alles.
Als je nu met 1 beemer alleen verticale lichtbundels uitzend, en de andere alleen horizontaal. Dan zorgt de polaroidbril op je neus ervoor dat jij met rechts bijv alleen de horizontale beelden ontvangt en met links de verticale. Waardoor er een 3d effect ontstaat.

Je moet hiervoor wel stereopsis zien.

Hier staat ook wat leuke info over de 3d tv waar het ook wat nader uitgelegd word:
http://wetenschap.infonu.nl/techniek/49 ... -eeuw.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wim te Riet

Bericht door Wim te Riet » 24 jan 2010, 12:58

dvh schreef:Nou tot zover ik weet is de bril polariserend en de word de afbeelding op het scherm geprojecteerd door 2 beemers die de lichtbreking automatisch aanpassen van horizontaal naar verticaal / diagonaal , ect.
Dit is het systeem dat in de Efteling wordt toegepast bij Pandadroom of hoe het ook heet (ben ik vergeten).

Plaats reactie