Flinke daling aantal verkeersdoden

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Ar
Auto: Prius

Flinke daling aantal verkeersdoden

Bericht door Ar » 22 apr 2009, 14:22

http://www.nu.nl/algemeen/1952675/flink ... doden.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat is goed nieuws. In het Nederlandse verkeer voel/voelde ik me al veilig, al moet je natuurlijk wel blijven anticiperen.

frankv

Re: Flinke daling aantal verkeersdoden

Bericht door frankv » 22 apr 2009, 21:14

ik hoorde dit op de radio vandaag

van 3300 naar 750 verkeersdoden per jaar in 20 jaar ofzo, ondanks de enorme toename in kilometers

verbazingwekkend toch wel, en heel mooi

nu nog iedereen altijd zijn lichten aan, dat zal toch ook nog wel schelen op provinciale en binnenwegen

SteV6

Bericht door SteV6 » 22 apr 2009, 21:30

Wat ik me nu afvraag is of ook het aantal gewonden afgenomen is in die 20 jaar. Door de toegenomen veiligheid in de auto neemt het aantal doden wel af, maar (zwaar)gewonden en/of langdurig letsel komt er mijns inziens voor in de plaats.

Iemand daar informatie over?

Stephan

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 23 apr 2009, 10:11

Geen cijfers, maar wij zien wel dat het aantal dodelijke slachtoffers bij ons in de streek gedaald is. Maar daar voor zijn wel de (zwaar) gewonden in de plaats gekomen inderdaad.
Het aantal ongevallen is namelijk niet of nauwelijks afgenomen.

Max V

Bericht door Max V » 23 apr 2009, 10:48

Het feit dat er minder doden vallen is ook te wijten aan de verbeterde zorg, dus dat zou betekenen dat het aantal doden sterk afneemt, maar het aantal zwaargewonden sterk toeneemt. Waarschijnlijk zal het totaal (doden + gewonden) over de tijd wel iets dalen, maar niet zo drastisch als voorgespiegeld.

HSR

Bericht door HSR » 23 apr 2009, 11:01

Vergeet niet dat de ziekenhuizen truukjes uithalen. Dit gebeurde al toen mijn moeder hoofd van de verpleging was, 30 jaar geleden. Zodra iemand met spoed binnen gebracht werd was het zaak dat die persoon in leven gehouden werd zolang deze op de spoedafdeling was, ookal was het uitzicht dat de persoon zou overleiden. Eenmaal verhuisd naar de IC maakte het in weze niks meer uit (crue gezegd). Dit was puur om de statistieken te beinvloeden. Als een verkeersslachtoffer stierf op de spoed dan was het een verkeersdode. Stierf deze persoon op de IC was het een sterfgeval, geen verkeersdode.

RVV

Bericht door RVV » 23 apr 2009, 11:05

Nog erger dan leugens zijn statistieken....

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 24 apr 2009, 10:51

Ik hoorde dat er vanochtend dicht bij mij een ongeluk is gebeurd. +/- 16jarige jongen is aangereden door een auto. Het reanimeren hielp niet meer. Een aantal jaren geleden was er op dezelfde plek al een kind van acht gestorven. Zijn gedenksteen staat er nog.
Het is ook nog eens vlak voor een basisschool en een aantal schoolwoningen van twee andere basisscholen. Een hoop kinderen hebben kunnen toekijken hoe uiteindelijk het lichaam overdekt werd. Mijn neefje en nichtje waren er ook. Ik weet nog niet of zij het hebben gezien.

wjn

Bericht door wjn » 23 jan 2010, 16:47

De voorlopige cijfers van afgelopen jaar zijn bekend gemaakt:
Aantal verkeersdoden weer lager

Het aantal verkeersdoden blijft dalen. In 2008 vielen er nog 750 slachtoffers, vorig jaar waren het er 675. Dat blijkt uit een berekening van de NOS. Het aantal is daarmee voor het eerst in tientallen jaren onder de 700 uitgekomen.

De cijfers zijn nog niet definitief, die worden in april verwacht. Nederland heeft het laagste aantal verkeersdoden per miljoen inwoners in Europa. Alleen in Malta valt het cijfer nog lager uit.

Het aantal verkeersdoden daalt al langer. In de jaren '70 vielen er jaarlijks nog meer dan 3000 doden in het verkeer.
Bron: http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/b ... -lager.xml

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 23 jan 2010, 16:50

Heeft te maken met de toename van veilige auto's op de weg denk ik!

Wel vreemd, ik heb hier in de buurt nog nooit zo veel dodelijke ongelukken gezien als vorig jaar..

Casper

Bericht door Casper » 23 jan 2010, 18:53

There are lies, damned lies, and statistics...

Maarten Godschalk

Bericht door Maarten Godschalk » 23 jan 2010, 19:33

EJGT3CS schreef:Heeft te maken met de toename van veilige auto's op de weg denk ik!

Wel vreemd, ik heb hier in de buurt nog nooit zo veel dodelijke ongelukken gezien als vorig jaar..
Dat is natuurlijk niet voor heel Nederland representatief ;)
Ik denk ook dat het vooral aan de veiligheid van moderne auto's te wijten is.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 jan 2010, 20:15

Mooi............................das dan weer een reden minder om de KM heffing in te voeren.......................want het kan blijkbaar dus ook op de huidige manier...........

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 jan 2010, 11:01

Airbags en rotondes schelen enorm veel in de statistieken denk ik. Daar kun je met manipuleren niet tegenop. Tegenwoordig zie je ook dat fietsers bijna altijd hun licht aan hebben (...dat doen ze beter dan automobilisten*) en dat scheelt. Ook zie je de afgelopen jaren een toename van alternatieve methodes om mensen alert te maken dat ze een gevaarlijke kruising naderen, zoals in Flevoland. Dat zijn kleine hulpmiddelen die mensen iets verder laten kijken dan hun motorkap lang is.

Semi off topic:
*Automobilisten verplichten om 24 uur per dag met dimlicht aan te rijden zou de ongevallen en net-niet-aanrijdingen enorm kunnen reduceren, dunkt me. Maar goed, die discussie hebben we hier al eens gevoerd.

Ook vind ik dat ze van auto's met 5 NCAP sterren, maar een verlicht dashboard hebben als het dimlicht uit staat, de NCAP sterren af moeten nemen. Je pikt ze er zo tussenuit. Ik neem het de bestuurders al niet eens meer kwalijk, maar de fabrikanten van die auto's (vooral Japanse en Franse SUV's/MPV's hebben er last van, maar ook de hybrides geloof ik).

En Honda en Toyota hebben tegenwoordig steeds vaker blauwkleurige koplampen op nieuwe modellen. Kennelijk vinden de ontwerpers van die auto's dat hip? Blauwe verlichting op auto's is toch verboden? Hoe krijgen die auto's een typegoedkeuring? Ik begrijp daar gewoon niets van, vooral niet dat er niets aan wordt gedaan.

Mrton

Bericht door Mrton » 24 jan 2010, 11:28

Op zich heuglijk nieuws natuurlijk. Maar er bekroop me toch een onbehaaglijk gevoel toen deze informatie mij ter oren kwam. In de twintig jaar dat het aantal verkeersdoden zo gedaald zijn is er een hoop aan eigen beslissingbevoegdheden afgenomen. Helm op, gordel aan, verplichtingen aan fabrikanten van auto's, snelheidsbeperkingen, etc. Maar er is niet geinvesteerd in betere automobilisten. Ik vind dat er in Nederland steeds belabberder gereden wordt en ben altijd blij als ik de grens met Duitsland passeer. De mentaliteit in het verkeer vind ik daar een verademing. Veel volwassener, met meer verantwoordelijkheidsgevoel en inzicht rijdt men daar rond. En niet te vergeten, minder Matiz'jes, Agila's en andere omvalauto's. Autorijden wordt daar veel serieuzer genomen. Als we nou eens iets van dat bewustzijn naar hier konden importeren zou dat mijn inziens de verkeersveiligheid zeker ten goede komen.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 24 jan 2010, 12:04

Het werk van spee werpt wederom z'n vruchten af... :roflol:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 24 jan 2010, 12:12

Mrton schreef:Op zich heuglijk nieuws natuurlijk. Maar er bekroop me toch een onbehaaglijk gevoel toen deze informatie mij ter oren kwam. In de twintig jaar dat het aantal verkeersdoden zo gedaald zijn is er een hoop aan eigen beslissingbevoegdheden afgenomen. Helm op, gordel aan, verplichtingen aan fabrikanten van auto's, snelheidsbeperkingen, etc. Maar er is niet geinvesteerd in betere automobilisten. Ik vind dat er in Nederland steeds belabberder gereden wordt en ben altijd blij als ik de grens met Duitsland passeer. De mentaliteit in het verkeer vind ik daar een verademing. Veel volwassener, met meer verantwoordelijkheidsgevoel en inzicht rijdt men daar rond. En niet te vergeten, minder Matiz'jes, Agila's en andere omvalauto's. Autorijden wordt daar veel serieuzer genomen. Als we nou eens iets van dat bewustzijn naar hier konden importeren zou dat mijn inziens de verkeersveiligheid zeker ten goede komen.

je hebt daar zeker een goed punt! Persoonlijk denk ik dat icm rijbewijs of een verplichte cursus gevordere rijopleiding, leren remmen insturen vooruit kijken ed

wjn

Bericht door wjn » 24 jan 2010, 12:36

Mrton schreef:Op zich heuglijk nieuws natuurlijk. Maar er bekroop me toch een onbehaaglijk gevoel toen deze informatie mij ter oren kwam. In de twintig jaar dat het aantal verkeersdoden zo gedaald zijn is er een hoop aan eigen beslissingbevoegdheden afgenomen. Helm op, gordel aan, verplichtingen aan fabrikanten van auto's, snelheidsbeperkingen, etc. Maar er is niet geinvesteerd in betere automobilisten. Ik vind dat er in Nederland steeds belabberder gereden wordt en ben altijd blij als ik de grens met Duitsland passeer. De mentaliteit in het verkeer vind ik daar een verademing. Veel volwassener, met meer verantwoordelijkheidsgevoel en inzicht rijdt men daar rond. En niet te vergeten, minder Matiz'jes, Agila's en andere omvalauto's. Autorijden wordt daar veel serieuzer genomen. Als we nou eens iets van dat bewustzijn naar hier konden importeren zou dat mijn inziens de verkeersveiligheid zeker ten goede komen.
+1

Hoevaak ik niet ergens van rechts kom en door van links komende bestuurders (voornamelijk fietsers) uitgescholden wordt, omdat gedacht wordt dat ik voorrang "neem". Blijkbaar denkt men dat, als ze niet afslaan, altijd voorrang hebben.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 jan 2010, 13:18

Goed punt, mensen leren volgens de CBR methoden absoluut niet om goed met een auto om te gaan, laat staan dat ze worden opgeleid tot correcte automobilisten met meer dan voldoende verkeersinzicht. Er wordt niet voor niets gezegd dat je pas begint te leren rijden ná het behalen van je rijbewijs. In mijn werk is er dan ook een fraaie rol weggelegd om mensen mét een rijbewijs simpelweg bewust te maken van hun eigen rijstijl en het voorkomen van gevaarlijke situaties, die zeker niet altijd door hun zelf worden 'geïnitieerd'. Veel kennis die ik mensen bijbreng zou tot de basiskennis van automobilisten moeten behoren. Voor mij maakt het ook niet uit of iemand 1 of 100 jaar zijn rijbewijs heeft, evenals de snelheid waarmee men doorgaans rijdt. Zolang mensen niet zelf verantwoorde keuzes kunnen maken en anderen tot last zijn met hun rijgedrag, durf ik wel te stellen dat bijna alle Nederlandse automobilisten niet (goed) kunnen autorijden. Een schone taak voor de overheid om daar ook eens iets aan te doen en de ogen te openen. Ook de ogen van mensen die als een trage slak door het verkeer gaan en nooit bekeurd worden.

wjn

Bericht door wjn » 22 apr 2010, 14:53

Dennis Cavallino schreef:Goed punt, mensen leren volgens de CBR methoden absoluut niet om goed met een auto om te gaan, laat staan dat ze worden opgeleid tot correcte automobilisten met meer dan voldoende verkeersinzicht. Er wordt niet voor niets gezegd dat je pas begint te leren rijden ná het behalen van je rijbewijs. In mijn werk is er dan ook een fraaie rol weggelegd om mensen mét een rijbewijs simpelweg bewust te maken van hun eigen rijstijl en het voorkomen van gevaarlijke situaties, die zeker niet altijd door hun zelf worden 'geïnitieerd'. Veel kennis die ik mensen bijbreng zou tot de basiskennis van automobilisten moeten behoren. Voor mij maakt het ook niet uit of iemand 1 of 100 jaar zijn rijbewijs heeft, evenals de snelheid waarmee men doorgaans rijdt. Zolang mensen niet zelf verantwoorde keuzes kunnen maken en anderen tot last zijn met hun rijgedrag, durf ik wel te stellen dat bijna alle Nederlandse automobilisten niet (goed) kunnen autorijden. Een schone taak voor de overheid om daar ook eens iets aan te doen en de ogen te openen. Ook de ogen van mensen die als een trage slak door het verkeer gaan en nooit bekeurd worden.
Je stelling wordt bewezen, het aantal doden in de categorie tot 24 jaar (dus zeker beginners de op een bepaalde manier rijles hebben gekregen) is juist gestegen.

Zie ook : RTL Nieuws

Plaats reactie