Giro 555

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.

Ik...

Stort geen geld - ik vertouw er niet op dat het geld op de juiste plaats terecht komt
42
53%
Stort geen geld - Andere reden
26
33%
Stort wel geld
12
15%

Totaal aantal stemmen: 80

Metchu

Re: Giro 555

Bericht door Metchu » 15 jan 2010, 14:05

Tuurlijk... Maar wat is nou de moeite om iets te storten? Al is het maar een tientje... als 1000 mensen een tientjes sturen heb je al 10000 euro!!! Daar kan je echt wel een hoop mee doen :thumbup:

VLA

Bericht door VLA » 15 jan 2010, 14:16

Metchu schreef:Tuurlijk... Maar wat is nou de moeite om iets te storten? Al is het maar een tientje... als 1000 mensen een tientjes sturen heb je al 10000 euro!!! Daar kan je echt wel een hoop mee doen :thumbup:
Dat is wel waar, maar dan moet er van die 10.000 euro niet 5000 euro gaan naar het salaris van de directeur, en dan nog eens 4000 euro naar de andere werknemers. Zolang ze geen openheid en duidelijkheid geven hoe ze dat geld gaan besteden, dan geef ik niks.
Laatst gewijzigd door VLA op 15 jan 2010, 14:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Peric

Bericht door Peric » 15 jan 2010, 14:17

Is wel zo Metin, maar WIE doet er iets mee... Dat is het grote dilemma..

Metchu

Bericht door Metchu » 15 jan 2010, 14:19

Tjah, dat zal je altijd hebben...

maar als je niets doet, krijgen ze (ook) helemaal niets...

Dus stel dat er 10% van die 10.000 erheen gaat, hebben ze wel IETS! Dat er dan een corrupt zooitje er met 90% heen gaat... dat moet gestraft worden! Maar als je niets stuurt, "straf" je de bevolking :(

Tom

Bericht door Tom » 15 jan 2010, 14:22

De Nederlandse regering heeft 2 miljoen beschikbaar gesteld. Rara waar komen die vandaan.

daNpy

Bericht door daNpy » 15 jan 2010, 14:22

Ja maar procentueel gezien straf je degene die het geld niet horen te krijgen het meest ;)

daNpy

Bericht door daNpy » 15 jan 2010, 14:23

Tom schreef:De Nederlandse regering heeft 2 miljoen beschikbaar gesteld. Rara waar komen die vandaan.
Van de verplichte belasting van iedereen in NL. Ergo: iedereen heeft reeds een duit in het zakje gedaan.

GTRene

Bericht door GTRene » 15 jan 2010, 14:24

hulp sturen vanuit de landen das het beste...geld hebben ze in theorie niks aan en al helemaal niet als dat in de zakken van de "verkeerden" vallen.

wat wel zou kunnen is gewoon die hulp en materialen sturen die nodig is en helpen met de opbouw, dan bv de gemaakte kosten die dan bekent zijn achteraf uitrekenen als de feiten daar liggen van/door alle deelnemende landen en dan die kosten onderling delen naar draagkracht ofzo....dan wordt de belasting nog eens juist besteed, for the ones who need.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 15 jan 2010, 14:28

Robin schreef:
Ar schreef:
Metchu schreef:jongens, allemaal drogredenen om lekker op je geld te gaan zitten! Allemaal goedpraterij om maar niet te gaan storten! Je weet niets zeker!! Waarom dan bij twijfel niet storten? Nee, dat is de oplossing! :stom: :stom:
Helemaal mee eens. Vraag eens bij jezelf hoeveel je op jaarbasis aan de hulpbehoevenden schenkt.
Ik voel me er beter door.

Wij schenken buitenlanders een land met open grenzen en uitkeringen. Lijkt mij meer dan genoeg 'steun'.
Tja.

VLA

Bericht door VLA » 15 jan 2010, 14:30

Tom schreef:De Nederlandse regering heeft 2 miljoen beschikbaar gesteld. Rara waar komen die vandaan.
Denk hiervandaan :lol: :

http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/5 ... tml?p=14,1" onclick="window.open(this.href);return false;

Michel P

Bericht door Michel P » 15 jan 2010, 14:31

lol@Robin :mrgreen:

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 15 jan 2010, 14:42

http://www.ad.nl/ad/nl/1022/Celebs/arti ... aiti.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Mooi gebaar.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 15 jan 2010, 18:36

Ik stort ook niet meer op 555. Het is afkopen van je eigen schuld gevoel als het je eigenlijk niet eens interesseert waar het geld daadwerkelijk terecht komt. Imho is het ronduit schandalig :bag: Met die vorige tzunami wilde men geen "tenthuizen" neerzetten omdat ze meteen (efficient, effectief en nog meer bedrijfskunige BS) "duurzaam" wilde opbouwen. Vervolgens van die halfbakken projecten die handen vol geld kosten en niets brengen. Iedere manager, tussenpersoon, projectleider wordt er beter van behalve de bevolking zelf. Nu nog wonen er mensen daar in krotten gemaakt van samengeraapte zooi. Geef je aan 555 dan hou je dat soort trajecten instant.

Even los van Haiti (wat ik zeerzeker betreur) kun je prima goede projecten steunen zonder organisaties zoals hier genoemd... Daarnaast heeft die mafketel van een M. Verhahahaegen jaarlijks 9 miljard te besteden aan het buitenland. Laat die via de juiste routes maar eens de knip trekken dan :thumbup: (ik weet het, daar is die man niet toe in staat..).

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 15 jan 2010, 19:30

Ik doe niet aan een collectief schuldgevoel en ook niet aan een individueel schuldgevoel......................aflaten betaalden we al in de middeleeuwen, daar zijn de verkeerden beter van geworden, maar wij op dit moment hopenlijk wijzer...........

Even hier uit mijn eigen hoek, eigen land, een mix van 3e wereld en middeleeuwse praktijken door elkaar heen;

De stichting Aveleijn......................ring any bell? Kort gezegd, ach lees het zelf ook maar............ik word er nog pissed off van...........

http://www.zorgvisie.nl/Nieuws/Artikel/ ... 50.000.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

De vent speelde mooi weer met het bestuur, miljoenen in de kas, maar de bewoners ( net zulke slachtoffers als van welke ramp dan ook) konden verrekken, geen normale schijtpot en de schimmel dik in de (bad)kamer, geen tegel meer aan de muur, alle toezeggingen ten spijt, geen cent werd er aan besteed, maar wel bestuur en voorzitter met allelei financiële voordelen belonen...................en de familie van de bewoners maar flink laten dokken, wat heet; de hele bevolkming middels de AWBZ laten dokken.......................

Hier; vers van de pers;

http://www.tctubantia.nl/incoming/60921 ... -Praet.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Fernando

Bericht door Fernando » 15 jan 2010, 20:52

Metchu schreef:Tuurlijk... Maar wat is nou de moeite om iets te storten? Al is het maar een tientje... als 1000 mensen een tientjes sturen heb je al 10000 euro!!! Daar kan je echt wel een hoop mee doen :thumbup:
Daar zit nou juist het probleem, er kan een hoop mee maar het gebeurt TOTAAL niet.
En zoals Tom al zei, als jij een tientje wil storten in een bodemloze put prima maar reken anderen daar niet op af. Want persoonlijk weiger ik geld te storten naar die bodemloze put. Laat mij nou is 1 succesvol project zien van die honderden miljoenen die naar de tsunami-slachtoffers zijn gegaan?

Joop

Bericht door Joop » 16 jan 2010, 12:05

Eerst eens kijken welke hulp noodzakelijk is en of er überhaupt geld voor nodig is.

Zo ja, dan kijken of het goed besteed kan worden en dan zou ik wel overwegen om wat te geven.

Dus niet gelijk doneren en acties opzetten er zijn immers genoeg problemen op de wereld die elk zo hun aandacht verdienen / kunnen krijgen.
.

Tom

Bericht door Tom » 19 jan 2010, 13:19

http://www.nu.nl/buitenland/2165240/rui ... eving.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ben ik de enige die dat wel erg weinig vind? :sealed:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 19 jan 2010, 14:07

Das idd niet veel, tienduizenden slachtoffers waren er toch?

Maar dit zullen wel officiele cijfers van hulpverleners zijn. De mensen daar zullen zelf hun familie en kennissen ook wel onder het puin vandaan trekken en die worden vast niet geteld.

Vind het trouwens altijd indrukwekkend hoe lang mensen nog in leven blijven onder het puin :shock:

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 21 jan 2010, 10:10

word nu verkondigd op radio 555 dat het geld wél goed terechtkomt.

Doet er niet toe, ik heb vanochtend ook een bedrag overgemaakt, de situatie is erg genoeg daar!

RVV

Bericht door RVV » 21 jan 2010, 12:37

Hendrik Kinderman schreef:word nu verkondigd op radio 555 dat het geld wél goed terechtkomt.
Voorheen zijn we dus altijd voor de gek gehouden :bag:

Persoonlijk geloof ik niet in geld geven. Om de reden, het komt niet aan bij de mensen die het nodig hebben. Ik verdenk hulporganisaties er ook altijd van dat ze handenwrijvend weer een ramp tegenmoet zien, want een ramp is weer een reden om de mensen om geld te vragen..(bijna dwingend). En geld is inkomsten.. big bussines..
Ook tegenstrijdig is.. waarom moet er betaald worden voor hulp ? Als je mensen helpt vraag je daar toch geen geld voor ? en toch willen hulpverleners heel veel geld omdat met geld hulp is te bieden. De hulpverleners doen het dus zelf ook niet voor niks.
Mooi voorbeeld vond ik een "commerciële" Haitiaan die 10 cent voor een glas water ging vragen direct naar de ramp.. in een land waar men gemiddeld 1,5 dollar per dag verdiend. Dat is gelijk ook de kern van het probleem. Al dat geld wat gegeven word zal op de een of andere manier bij een "verantwoordelijke" terechtkomen..in derde wereld landen zoals Haiti.. komt dat geld, leert de ervaring niet terecht bij mensen die niet echt om hun eigen volk geven. Er zal buitenproprtionele zelfverrijking plaatsvinden bij een relatief kleine groep. En dat zijn over het algemeen de mensen die het voor de ramp ook al niet slecht hadden, ofwel de corrupte touwtjes in handen hadden. De armoede in de straat bij de "gewone" man blijft zoals die is.. want eerst word het presidentieel paleis opgebouwd van dat geld, en alle gebouwen die de elite in Haiti in stand houden.
En stel dat je een arme drommel in Haiti.. zo cash1000 dollar geeft.. zo van los je problemen er maar mee op.. denk je dan dat het ook gebeurt ? Waar moet je je geld uitgeven als je het nergens kunt uitgeven ?
Het enige wat met geld in zo'n situatie kan worden gekocht is corruptie. En helaas.. en dat lossen wij echt niet op draaien zulke landen gewoon op een corrupte machtsituatie..

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 jan 2010, 12:42

Tuurlijk zeggen ze dat, net als die miep gisteren op tv die openlijk vertelde dat ze net zoveel verdiende als een wethouder in een grote stad. Waarom is 't salaris van een raadslid in een grote stad niet voldoende als je je inzet voor goede doelen? Nee veel is 't niet, maar er blijft dan wel veel meer beschikbaar.

Als ik zo'n type zou aannemen schat ik er in op 30 mille bruto.

Weet je wat 't is met al die voorzitters, bestuursleden en directeuren van al die goede doelen? Ze hebben een secretaresse, chauffeur en een bureau van 10.000 euro, terwijl ééntje van 100 euro 2e hands het ook prima doet. Ze zitten op hele dure kantoorlocaties in panden met absurde huurprijzen, terwijl ze hetzelfde werk ook vanuit een anti-kraakpand kunnen doen. Bij wijze van spreken.

En de zendtijd die veel goede doelen krijgen vind ik ook wel absurd.

Neemt niet weg dat ik een goede-doelen actie vanuit 't volk wel kan waarderen, vooral ook als er veel kritische vragen worden gesteld en mensen desondanks geld storten. Zal zelf ook een klein bedragje overmaken, waarschijnlijk via een actie bij ons in de buurt of winkelcentrum. Iets kopen waarvan de opbrengst wordt weggegeven vind ik zelf altijd leuker dan zomaar geld doneren, als is 't maar om de saamhorigheid te stimuleren.

RVV

Bericht door RVV » 21 jan 2010, 12:44

Bij ons in de supermarkt stond een trommel.. waar je de flessenbonnetjes in kon gooien voor de gymnastiekvereniging.. vind ik dan ook wel weer een goed doel :angel:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 jan 2010, 12:46

Ik vind het een moderne manier van aflaten kopen.....................en ik word er sch..tziek van................. :bag:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 jan 2010, 12:47

@Rico: Mooi voorbeeld van die 1,5 dollar aan daginkomsten. Een voedselpakket per dag kost 15 euro als 't via een goed doel wordt bezorgd. Die verhoudingen kloppen niet imho. :shock:

Het is gewoon hypocriet dat veel mensen Haiti nooit hebben gesteund, laat staan dat 't ze interesseerde. Ik moet toegeven dat ik pas in 2007 van de werkelijke situatie op dit schiereiland hoorde van een Haïtiaan zelf. Ik dacht eerlijk gezegd dat 't een leuk tropisch eilandje was, waar mensen lekker zorgeloos leefden. Niets was minder waar natuurlijk.

Heb ik ooit geld aan Haïti gegeven? Nee. Waarom doe ik 't nu dan wel? Simpelweg omdat dit dé kans is om iets van dat land te maken. Het geld wordt ook na de ramp ingezet. En ja, er gaat een deel verloren aan overhead, want niet alle organisaties bestaan volledig uit vrijwilligers. Dat zou ook onzin zijn. Vrijwilligerswerk is ook werk.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 21 jan 2010, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 jan 2010, 12:50

Destijds toen de Tsunami was geweest had ik in no-time een sponsor gevonden die mijn reiskosten wilde betalen. Ik had op dat moment niets te doen en als bouwkundige leek 't me wel nuttig. Het gebied waar ik heen wilde was helaas niet zo makkelijk te bereiken en een ticket kostte 3800 euro (geloof ik), waardoor ik ze heb gevraagd om 't geld dan maar over te maken aan een instantie die er toch al zat. Ik had 't ook wel kunnen accepteren en gewoon kunnen gaan, maar dan had ik 't echt zonde gevonden van 't geld.

Plaats reactie