Wat Wouter betreft mag het een %tje meer zijn

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Ravin ///M

Re: Wat Wouter betreft mag het een %tje meer zijn

Bericht door Ravin ///M » 19 jan 2010, 12:30

Bos viel in Buitenhof wel een beetje uit zijn rol van laconiek zijn
en 'iedereen weet toch dat'-rol. Vooral zijn bezuinigingen op de
zorg, die schieten me in het verkeerde keelgat. Mijn pa is een half
jaar geleden gevallen, nadat zijn herniaoperatie 3 jaar is uitgesteld.
OPeratie aan de rug en nu ligt hij al 3 maanden te lang in een
revalidatiecentrum, wachtende op een plekje in een verzorgingstehuis.

Geen plek, minder mensen, is elke keer het verhaal. En aan de andere kant
zie je de overheid strooien met geld in sectoren die het het minst verdienden.
Om over de inefficientie en het overdreven goed werkgever zijn maar te zwijgen.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 jan 2010, 12:44

Even wat cijfers over de inkomsten verdeling in Nederland;

http://biflatie.nl/index.php?option=com ... economisch" onclick="window.open(this.href);return false;

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 19 jan 2010, 13:59

:shock: dat is netto besteedbaar inkomen...

dus heel wat meer 52%ers dan je denkt...

RobS

Bericht door RobS » 19 jan 2010, 14:03

romo schreef:Even wat cijfers over de inkomsten verdeling in Nederland;

http://biflatie.nl/index.php?option=com ... economisch" onclick="window.open(this.href);return false;
Ruim 7 miljoen Nederlandse huishoudens hadden in 2008 gemiddeld €33.500,-te besteden. Bijna 130.000 duizend huishoudens beschikten over een netto besteedbaar inkomen van €100.000,- of meer. Dat aantal is in vijf jaar tijd verdubbeld. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

In 2008 hadden bijna 130.000, 1,8% van alle huishoudens, een besteedbaar inkomen van meer dan 100.000. Dit is ruim 2 keer zoveel als in 2003, toen ruim 60.000 huishoudens een dergelijk hoog inkomen hadden. Ook het aantal huishoudens dat tussen de 50.000 en 100.000 euro te besteden had, is tussen 2003 en 2008 sterk gestegen. Het nam toe van bijna 800.000 naar 1 miljoen.

Van de huishoudens die meer dan 1 ton te besteden hadden, beschikten er 27.000 in 2008 over een inkomen van 200.000 euro of meer. Ook dit aantal is in vijf jaar tijd sterk toegenomen: in 2008 hadden bijna 2,5 keer zo veel huishoudens als in 2003 een dergelijk hoog inkomen.

Van de huishoudens met een inkomen hoofdzakelijk uit arbeid of eigen onderneming had iets meer dan de helft een inkomen boven het gemiddelde van 33 500 euro. Van de huishoudens die grotendeels op een uitkering of pensioen waren aangewezen, had slechts 15% een bovengemiddeld inkomen. De hogere inkomensklassen worden hierdoor overheerst door huishoudens met vooral inkomen uit arbeid of eigen onderneming.

dvh

Bericht door dvh » 19 jan 2010, 14:35

Elise schreef:
frankv schreef: dat is natuurlijk krom rekenen dat je hem wel "voor je gevoel" wel afdraagt bij de verkoop maar niet terugvordert bij de inkoop, zo kan ik mezelf ook zielig rekenen
Die berekening klopt zo wie zo van geen kant.
200 incl. BTW = 166,67 excl. BTW en geen 180 :wink:
frankv schreef: verder ben ik het met romo eens, het is vast het nu al op tafel leggen van politiek wisselgeld voor ofwel een bonusbelasting, ofwel de hypotheekaftrek
Hypotheekaftrek beperking?
Iedereen praat erover alsof dat NOOIT mag gebeuren.....alleen iedereen vergeet dat we dat al lang hebben.
Vanaf 1 januari 2031 dienen zich de eerste slachtoffers aan :angel:

Mijn berekening klopt idd van geen kant.

Feit blijft wel dat er gewoon erg veel naar de belasting gaat, is het niet links dan wel rechtsom.
Modaal 2010 staat op 32.500 euro, dus 1,5x modaal is 48.750 euro.
De huidige 52% begint pas op 54.368 euro, dus 1,5x modaal heeft er ook helemaal geen last van.

Dat 60% tarief is om de echte grootverdieners aan te pakken en hebben we al eerder gehad (tot de belastingherzininig in 2001).

Grootverdieners ?
Sorry maar ik als 53000 bruto per jaar verdien, wat ik een net salaris vind, zou ik bij een opslag van 1500 bruto opeens grootverdiener zijn.
Netto is dit net wel, net geen 3000,- p/m.

Niet niks, maar grootverdiener vind ik heel wat anders.

Peric

Bericht door Peric » 19 jan 2010, 14:50

Elise schreef:Modaal 2010 staat op 32.500 euro, dus 1,5x modaal is 48.750 euro.
Hmpf... zit ik dus beneden-modaal.. (leuk die transport-sector)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 19 jan 2010, 16:31

Peric schreef:
Elise schreef:Modaal 2010 staat op 32.500 euro, dus 1,5x modaal is 48.750 euro.
Hmpf... zit ik dus beneden-modaal.. (leuk die transport-sector)
Dat zijn toch bruto bedragen?

Anyway. Laat die zieke idioot maar lullen. Hij graaft z'n eigen graf met z'n partij erbij. :evil:

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 19 jan 2010, 17:00

Volgens mij haalt die site vrij besteedbaar inkomen en bruto inkomen door elkaar,
want besteedbaar inkomen is niet de maat voor het bepalen van modaal of niet,
dat is het bruto inkomen.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 19 jan 2010, 20:02

dvh schreef:
Modaal 2010 staat op 32.500 euro, dus 1,5x modaal is 48.750 euro.
De huidige 52% begint pas op 54.368 euro, dus 1,5x modaal heeft er ook helemaal geen last van.

Dat 60% tarief is om de echte grootverdieners aan te pakken en hebben we al eerder gehad (tot de belastingherzininig in 2001).

Grootverdieners ?
Sorry maar ik als 53000 bruto per jaar verdien, wat ik een net salaris vind, zou ik bij een opslag van 1500 bruto opeens grootverdiener zijn.
Netto is dit net wel, net geen 3000,- p/m.

Niet niks, maar grootverdiener vind ik heel wat anders.
Met grootverdieners worden ook niet de mensen bedoeld die net in de 52% schijf vallen :wink: Maar ik denk dat Romo in deze gelijk heeft want het is eenzelfde verhaal als de hypotheek aftrek. Het aantal mensen die in aanmerking zouden moeten komen zet geen zoden aan de dijk dus het moet (weer) van de grote hoop gaan komen.

Vergis je niet in het aantal mensen in de 52% schijf. Zowieso alle hogeropgeleide bij bedrijven zoals ABN, Essent, Gasunie e.d. bereiken die grens wel (al dan niet met wat leeftijdsopbouw) en het zou me niet verbazen als die groep en dan aanwezig in de overheidsector ook aardig in de richting komt :wink:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 jan 2010, 20:21

Net uit de krant................

Zoals ik hierboven al gesteld had, moet de overheid in haar eigen uitgaven gaan snijden.

In Nederland kennen we een zogenaamde "zorgtoeslag". Die kost per jaar (op dit moment) 5 MILJARD EURO :shocking: Deze kosten zullen in 2011 nog verder stijgen..........Het blijkt dat maar liefst 70% van de Nederlandse huishoudens aanspraak maakt op deze zorgtoeslag :shocking:

Het ministerie vanVWS (Klink en Bussemaker) moet 2,4 miljard bezuinigen, waarvan 1,8 miljard wordt gehaald op het verminderen van de zorg toeslag.

Zie hier de teneur voor de andere departementen. (huurtoeslag anyone?)

Er gaan veel, heel veel mensen verder in de problemen komen als het gaat om de betaling van de basis premie in de zorg ( en we hebben al ruim 250.000 wanbetalers). Het is wettelijk verplicht om een basis zorgverzekering te hebben, indien dit niet het geval is krijg je een zeer vette boete en wordt achterstallige premie verhaald op je salaris/uitkering.

ps; ik vind het zelf onbegrijpelijk dat er dus een zorgverzekeringssysteem wordt gehanteerd dat blijkbaar door 70% (grofweg zijn dit alle ziekenfondsverzekerden uit het oude systeem) niet betaald kan worden, vervolgens bedenkt men een zorgtoeslag die en zeer veel geld kost als ook een enorm ambtenaren apparaat die voor uitkering en controle moeten "zorgdragen".............................deze manier van geld rondpompen is werkelijk stuitend en alleen deze analyse zou voldoende moeten zijn om er wederom een Parlementaire Enquete tegen aan te gooien.....................

Ik moet zien hoe men die €35 miljard bijeen gaat sprokkelen, maar we gaan massaal met de billen bloot en er gaat een dikke zweep overheen......................

frankv

Bericht door frankv » 19 jan 2010, 20:40

vreemde site dat, lijkt niet echt betrouwbaar als het om inkomen e.d gaat:

Afbeelding

markk

Bericht door markk » 19 jan 2010, 20:42

Inkomsten van een huishouden is wat anders dan belastbaar inkomen van een enkel persoon.
Tegenwoordig bestaat het inkomen van een huishouden vaak uit de inkomsten van zowel de man als de vrouw.

Soort zoekt soort. Stel je hebt een goede opleiding en babbel. Heb daarmee een leuke EU post gekregen die dik betaald boven zeg een 1,5ton per jaar. Maar ja je werkt voor de EU en dus belasting, hmmm, zeker geen 52 of 60%.
Probleem is dan kan je die hypotheek ook niet aftrekken. Kortom je scoort zeg een lekker advocaat miepje met haar eigen maatschap die ook dik zeg 2ton per jaar aan salaris opstrijkt (laag geschat, maar goed je moet wat).
De hypotheek van het immense pand wat jullie betrekken zet je zoveel mogelijk op de zaak en het deel wat je prive neemt trekt je maximaal tegen 52% af op de inkomsten van mevrouw.
Uiteraard heeft Mevrouw een dikke Audi RS6 voor de deur staan, maar die is van de zaak en natuurlijk buiten de bijtelling (yeah right). Alle prive kms maak je met de EU leasebak, een "gewone" A6 3.0 tdi van meneer. Maar ja die betaalde al geen / weinig belasting in NL en blijft dus ook buiten de bijtelling. Ook staat er natuurlijk een klassiek 911 op de zaak die tegen taxatie waarde in de bijtelling staat (auw) maar waarvan de volledige restauratie door de zaak van mevrouw is betaald. Gelukkig krijg mevrouw ook van haar zaak wat divident, onkostenvergoedingen, declaraties etc. uitgekeerd. Alles net binnen de vrijstellingen die daarvoor gelden.

Kinderen, yeah right, geen tijd voor.

En dan Woutertje die opeens naar de 60% voor het toptarief wil. Hmmm dat kost wat knaken maar echt merken gaan ze het niet. Maar ja, gaat om het principe he, dus maar ff kijken of we die extra 8% niet ergens anders tegen zeg 12% kunnen terugpakken. Er is vast nog wel een regeling/constructie die nog niet maximaal is uitgebuit. En anders moet het pand maar op kosten van de zaak verbouwd worden, moet de 911 maar tegen "weinig" verkocht worden (markt is echt helemaal ingestort tegenwoordig met die crisis...) aan Meneer. Kan de zaak weer een ander krot kopen en volledig tlv de winst restaureren.

Erg vervelend (boring) allemaal. Tijd voor een verzetje. Vrouwlief neemt een luxe all-in weekje op Tenerife met een vriendin en laat zich heerlijk verwennen door de masseur van het 5-sterren+ hotel. Ondertussen leeft Meneer zich uit op de nieuwe 21 jarige secretaresse die net in dienst is van de zaak waarop hij op moest passen.

Mark.
Laatst gewijzigd door markk op 19 jan 2010, 21:00, 4 keer totaal gewijzigd.

markk

Bericht door markk » 19 jan 2010, 20:47

Aan de andere kant van de medaille.

Toen je 16 was ging het niet zo lekker op de Mavo. Niet afgemaakt en ervanaf getrapt. Je hebt wel de liefde van je leven daar leren kennen en gelukkig ging zij ook niet zo goed op school. Was een fijne tijd toen, lekker rondtrekken met je rugzak en tentje, geen zorgen en veel krikken.

Probleem was enkel toen die zwangerschap. Oeps. Maar gelukkig inmiddels zijn mevrouw en meneer 30 geworden en loopt de drieling in de pubertijd. Vrouwlief zorgt voor het gezin en heeft geen baan, meneer werkt zich de pleuris voor het minimumloon en opeens weg zorgtoeslag, huursubsidie en de wasmachine heeft het ook al begeven. Ook gaat de bank steeds lastiger doen over die PL die 5 jaar is afgesloten voor de toen maar 3 jaar oude Golf. Probleem is dat die PL er nog steeds staat, de Golf na 8 jaar op is en het leven steeds duurder wordt. De pubers willen kleedgeld, bij McD eten, vrouwlief wil ook wel eens verwend worden in een restaurant, etc.

Life sucks, en vrouwlief allang niet meer, sterker nog die denkt er sterk over om maar te gaan scheiden...Ze kan het allemaal niet meer aan, helemaal niet nu bekend is geworden dat 1 van de drieling aan de drugs en ongewenst zwanger is...

;-)

Mark.

romo

Bericht door romo » 19 jan 2010, 21:32

Even weer wat cijfers;

Niet geheel recent, maar geeft wel eeen goede indruk IMO

Inkomens in Nederland
Bruto in 2005
0,02% heeft geen inkomen
22,2% verdient tot € 10.000
24,0% verdient tussen € 10.000 en € 20.000
15,5% verdient tussen € 20.000 en € 30.000
13,5% verdient tussen € 30.000 en € 40.000
9,6% verdient tussen € 40.000 en € 50.000
13,5% verdient tussen € 50.000 en € 100.000
1,9% verdient meer dan € 100.000

frankv

Bericht door frankv » 19 jan 2010, 21:34

@markk: uit het leven gegrepen! en dan staat die controleur ook nog aan de deur, en deze keer niet voor de kinderbijslag, maar om jouw tandenborstel voor de zijne te vervangen...

Maus335i

Bericht door Maus335i » 19 jan 2010, 21:37

Veel mensen weten ook niet dat het "modale inkomen" niet het gemiddelde inkomen is, maar het inkomen dat in Nederland het meest voorkomt.. wezenlijk verschil!

Bos zinspeelt op het "verhogen van het topinkomen". De vraag die ik me dan stel is of de 52% schaal nu 60% wordt, of dat er boven de 52% schaal nog een 60% schaal komt. In de informatie die ik Google wordt er gesproken over een verhoging van de huidige schaal, dus 52 wordt 60. Dan ben ik helemaal klaar... Duitsland here we come! :D

Vergeet ook niet je bijtelling namelijk, die wordt afgerekend in de hoogste schaal waar je voor betaalt... Hypotheekrenteaftrek heb ik niet, dus weinig subsidie helaas.

Ik heb het al vaker gezegd: rijke mensen stemmen met hun voeten. Wordt het leven hier te duur? Vertekken ze gewoon. Het is volgens mij een illusie om te denken dat 60% meer IB gaat opleveren, want met dat cijfertje wordt denk ik geen rekening gehouden met emigratie. Ik vind het schijvenstelsel zoals we dat nu kennen sowieso een perverse manier van belasting innen. Iemand die meer verdient, betaalt sowieso al meer belasting. En die moet dan ook nog eens procentueel gezien meer gaan betalen?! Maw: harder werken wordt gestraft?! Welke #^@*&#@^ verzint zoiets.

Ik stem voor de flattax. Het hele land betaalt 1 en hetzelfde percentage belasting, en schaf al die honderden subsidiesoorten af. Moet je eens kijken hoeveel geld de overheid kan besparen met ambtenaren die niet nodig zijn om het geld continu rond te pompen van potje naar potje. En dat niet alleen... een boekhouder in de arm nemen wordt overbodig, want belasting betalen was nog nooit zo doorzichtig en eenvoudig.

Erik335i

Bericht door Erik335i » 19 jan 2010, 22:11

Boven de 150.000 60%, en de huidige 3 (of 4) tariefgroepen beter verdelen tot die 150.000 euro (bijvoorbeeld tot 50k 30%) ?
Lijkt me stukken eerlijker ;-) Winst voor iedereen behalve als je dik boven de 150k verdient!

Algemene heffingskorting nog even verdubbelen en de werkende modale mens kan een feestje bouwen ;-)

Robin

Bericht door Robin » 19 jan 2010, 22:20

Maus335i schreef:Veel mensen weten ook niet dat het "modale inkomen" niet het gemiddelde inkomen is, maar het inkomen dat in Nederland het meest voorkomt.. wezenlijk verschil!

Bos zinspeelt op het "verhogen van het topinkomen". De vraag die ik me dan stel is of de 52% schaal nu 60% wordt, of dat er boven de 52% schaal nog een 60% schaal komt. In de informatie die ik Google wordt er gesproken over een verhoging van de huidige schaal, dus 52 wordt 60. Dan ben ik helemaal klaar... Duitsland here we come! :D

Vergeet ook niet je bijtelling namelijk, die wordt afgerekend in de hoogste schaal waar je voor betaalt... Hypotheekrenteaftrek heb ik niet, dus weinig subsidie helaas.

Ik heb het al vaker gezegd: rijke mensen stemmen met hun voeten. Wordt het leven hier te duur? Vertekken ze gewoon. Het is volgens mij een illusie om te denken dat 60% meer IB gaat opleveren, want met dat cijfertje wordt denk ik geen rekening gehouden met emigratie. Ik vind het schijvenstelsel zoals we dat nu kennen sowieso een perverse manier van belasting innen. Iemand die meer verdient, betaalt sowieso al meer belasting. En die moet dan ook nog eens procentueel gezien meer gaan betalen?! Maw: harder werken wordt gestraft?! Welke #^@*&#@^ verzint zoiets.

Ik stem voor de flattax. Het hele land betaalt 1 en hetzelfde percentage belasting, en schaf al die honderden subsidiesoorten af. Moet je eens kijken hoeveel geld de overheid kan besparen met ambtenaren die niet nodig zijn om het geld continu rond te pompen van potje naar potje. En dat niet alleen... een boekhouder in de arm nemen wordt overbodig, want belasting betalen was nog nooit zo doorzichtig en eenvoudig.
Prima verhaal Maurice, maar waar laat je al die ambtenaren en die accountants dan die geen werk meer hebben?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 19 jan 2010, 22:30

Briljante analyse Mark :lol:

romo

Bericht door romo » 19 jan 2010, 22:31

Prima verhaal Maurice, maar waar laat je al die ambtenaren en die accountants dan die geen werk meer hebben?

Die kunnen dan voor het eerst echt op zoek naar een baan........................... :mrgreen:

markk

Bericht door markk » 19 jan 2010, 22:39

frankv schreef:@markk: uit het leven gegrepen! en dan staat die controleur ook nog aan de deur, en deze keer niet voor de kinderbijslag, maar om jouw tandenborstel voor de zijne te vervangen...
Moraal van het verhaal: Beide don't give a shit omtrent de 60%. Alleen die massa daar tussen in he, de grijze muis, die wordt genaaid. Maar ja eigen schuld, dikke bult, had ie maar geen grijze muis moeten worden ;-)

Mark.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 19 jan 2010, 23:08

Robin, een ambtenaar met uitkering is goedkoper dan een ambtenaar fulltime in dienst lijkt me. Als zoveel mogelijk ambtenaren in dienst houden en zo inefficient als de pest werken de enige optie is om de werkloosheid in de hand te houden, hebben we een fundamenteel verschrikkelijk probleem hier.

RVV

Bericht door RVV » 19 jan 2010, 23:18

markk schreef:Aan de andere kant van de medaille.

Toen je 16 was ging het niet zo lekker op de Mavo. Niet afgemaakt en ervanaf getrapt. Je hebt wel de liefde van je leven daar leren kennen en gelukkig ging zij ook niet zo goed op school. Was een fijne tijd toen, lekker rondtrekken met je rugzak en tentje, geen zorgen en veel krikken.

Probleem was enkel toen die zwangerschap. Oeps. Maar gelukkig inmiddels zijn mevrouw en meneer 30 geworden en loopt de drieling in de pubertijd. Vrouwlief zorgt voor het gezin en heeft geen baan, meneer werkt zich de pleuris voor het minimumloon en opeens weg zorgtoeslag, huursubsidie en de wasmachine heeft het ook al begeven. Ook gaat de bank steeds lastiger doen over die PL die 5 jaar is afgesloten voor de toen maar 3 jaar oude Golf. Probleem is dat die PL er nog steeds staat, de Golf na 8 jaar op is en het leven steeds duurder wordt. De pubers willen kleedgeld, bij McD eten, vrouwlief wil ook wel eens verwend worden in een restaurant, etc.

Life sucks, en vrouwlief allang niet meer, sterker nog die denkt er sterk over om maar te gaan scheiden...Ze kan het allemaal niet meer aan, helemaal niet nu bekend is geworden dat 1 van de drieling aan de drugs en ongewenst zwanger is...

;-)

Mark.
:roflol:

Robin

Bericht door Robin » 20 jan 2010, 10:32

Maus335i schreef:Robin, een ambtenaar met uitkering is goedkoper dan een ambtenaar fulltime in dienst lijkt me. Als zoveel mogelijk ambtenaren in dienst houden en zo inefficient als de pest werken de enige optie is om de werkloosheid in de hand te houden, hebben we een fundamenteel verschrikkelijk probleem hier.
Dat is de basis van alle ellende hier in NL ja inderdaad. :roll:

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 20 jan 2010, 10:55

Voila, de spookambtenaar heeft er een broertje bij; de jostiambtenaar.

Of is dat laatste een pleonasme.

Plaats reactie