Onderstuur in achterwielaangedreven auto's
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Onderstuur in achterwielaangedreven auto's
Heb je dat ook, dat je posts leest van andere forumbezoekers, of van autojournalisten die in een auto hebben gereden waarin jij ook hebt gereden, of waar je veel rijverslagen van hebt gelezen en er klopt gewoon iets niet tussen jouw beleving en hun verhaal?
Nu las ik weer iets over een ondersturende Z4 Coupé. Van de 911 hoor je het ook vaak. Mijn 535i E34 heeft een sperdiff en iedereen denkt dat je dan makkelijk kunt driften. Dat zijn auto's waar je als rijder anders mee om moet gaan dan met een E30-je, 350z of een M3, want dat zijn auto's die erg makkelijk met de kont kwispelen. Zelf vind ik die auto's niet moeilijk om te driften, bij welke snelheid dan ook.
Ik snap het dus gewoon niet. Ook al zou een auto onderstuurd zijn als je zelf lomp instuurt en op het gas gaat staan, dan nog vind ik niet dat je een auto daarop moet afrekenen, toch?
In een draadje over de 1 serie heeft Peter het over de Z4 die volgens de pers te overstuurd zou zijn. Hij concludeert dat BMW daarom geen sportief merk meer is (Harrie heeft ook zo'n opmerking, want alle BMW's zijn volgens hem ondergemotoriseerd en daarom niet sportief...?). Sportiviteit staat bij BMW voor rijplezier en rijplezier zit hem niet altijd in pk's.
Ik weet niet welke pers Peter bedoelt, maar echt alle rijverslagen die ik tot nu toe heb gelezen gaan over de prachtige balans van de Z4 en zijn enorme drift potentieel. Als je filmpjes ziet, dan gaat dat ding alleen maar haaks, net als een M3. Lijnen rijden is moeilijker met die auto dan driften, net als bij de M3, want die krengen breken uit voor je er erg in hebt. Wie snapt het dus niet? Die journalist van Peter toch? En waarom schrijft hij dat?
Omdat 'ie niet kan rijden, of omdat hij baalt dat alle collega's voor hem de voorbanden van dat tekstexemplaar hebben opgegumd?
Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen. Hebben jullie vaak onderstuur in achterwielaandrijvers?
Nu las ik weer iets over een ondersturende Z4 Coupé. Van de 911 hoor je het ook vaak. Mijn 535i E34 heeft een sperdiff en iedereen denkt dat je dan makkelijk kunt driften. Dat zijn auto's waar je als rijder anders mee om moet gaan dan met een E30-je, 350z of een M3, want dat zijn auto's die erg makkelijk met de kont kwispelen. Zelf vind ik die auto's niet moeilijk om te driften, bij welke snelheid dan ook.
Ik snap het dus gewoon niet. Ook al zou een auto onderstuurd zijn als je zelf lomp instuurt en op het gas gaat staan, dan nog vind ik niet dat je een auto daarop moet afrekenen, toch?
In een draadje over de 1 serie heeft Peter het over de Z4 die volgens de pers te overstuurd zou zijn. Hij concludeert dat BMW daarom geen sportief merk meer is (Harrie heeft ook zo'n opmerking, want alle BMW's zijn volgens hem ondergemotoriseerd en daarom niet sportief...?). Sportiviteit staat bij BMW voor rijplezier en rijplezier zit hem niet altijd in pk's.
Ik weet niet welke pers Peter bedoelt, maar echt alle rijverslagen die ik tot nu toe heb gelezen gaan over de prachtige balans van de Z4 en zijn enorme drift potentieel. Als je filmpjes ziet, dan gaat dat ding alleen maar haaks, net als een M3. Lijnen rijden is moeilijker met die auto dan driften, net als bij de M3, want die krengen breken uit voor je er erg in hebt. Wie snapt het dus niet? Die journalist van Peter toch? En waarom schrijft hij dat?
Omdat 'ie niet kan rijden, of omdat hij baalt dat alle collega's voor hem de voorbanden van dat tekstexemplaar hebben opgegumd?
Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen. Hebben jullie vaak onderstuur in achterwielaandrijvers?
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 13 dec 2006, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Ja ik heb inderdaad onderstuur gehad met mijn M3. Dat ligt er gewoon aan hoe BMW hun standaard onderstellen afsteld.
Als je met een standaard E36 M3 te hard in komt zal je typisch zien dat je over je voorwielen weg glijd. Voor mijn terminologie is zo'n auto dan ondersturend in de basis.
Natuurlijk is een overstuur situatie makkelijk op te wekken, plank gas met 321 PK of even shiftlocken en dan lukt dat wel
Dit is door de heren van BMW heel erg slim gedaan, namelijk het word dan een auto die heel erg makkelijk op de limiet te rijden is, ga je ff te hard dan laat je je gas iets los en kom je wel weer terug.
Tweede is dat zo'n auto naar het gevoel van een leek een enorme hoop grip heeft, immers het is een hele krachtige RWD auto maar de achterkant breekt niet snel uit. Geef je bij onderstuur nog meer gas blijft de achterkant grip houden, ga je wat meer rechtdoor maar je spint niet.
Het is niet alleen BMW die deze truuc kent, ik heb ook al een aantal setups gezien van een bekend bedrijf hier in NL die ook met BMW's raced. Hele zware veren voor, komt de achterkant niet om maar gaan ze wel ondersturen. Is niet de oplossing volgens mij (volgens anderen wel).
Als ik daar mijn eigen onderstel afstelling van de M3 tegenover zet dan is hij neutraler in bochten maar komt de achterkant ook eerder omzetten. Dus naar mijn gevoel sneller maar iets linker om te rijden. Intrax onderstel van mijn E30 staat ook ongeveer zo afgesteld, neigt iets naar overstuur.
Als je met een standaard E36 M3 te hard in komt zal je typisch zien dat je over je voorwielen weg glijd. Voor mijn terminologie is zo'n auto dan ondersturend in de basis.
Natuurlijk is een overstuur situatie makkelijk op te wekken, plank gas met 321 PK of even shiftlocken en dan lukt dat wel

Dit is door de heren van BMW heel erg slim gedaan, namelijk het word dan een auto die heel erg makkelijk op de limiet te rijden is, ga je ff te hard dan laat je je gas iets los en kom je wel weer terug.
Tweede is dat zo'n auto naar het gevoel van een leek een enorme hoop grip heeft, immers het is een hele krachtige RWD auto maar de achterkant breekt niet snel uit. Geef je bij onderstuur nog meer gas blijft de achterkant grip houden, ga je wat meer rechtdoor maar je spint niet.
Het is niet alleen BMW die deze truuc kent, ik heb ook al een aantal setups gezien van een bekend bedrijf hier in NL die ook met BMW's raced. Hele zware veren voor, komt de achterkant niet om maar gaan ze wel ondersturen. Is niet de oplossing volgens mij (volgens anderen wel).
Als ik daar mijn eigen onderstel afstelling van de M3 tegenover zet dan is hij neutraler in bochten maar komt de achterkant ook eerder omzetten. Dus naar mijn gevoel sneller maar iets linker om te rijden. Intrax onderstel van mijn E30 staat ook ongeveer zo afgesteld, neigt iets naar overstuur.
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Ik heb wel eens onderstuur in mijn roadsters. Vooral op nat. Is ook helemaal niet vreemd.
Heeft ook deels te maken met het gewicht op de achteras. Accu ligt weliswaar voorin, maar de hele motor en alle vloeistoffen (tank) ligt net voor de achteras.
In mijn RX-7 (met 25% sper) had ik allerlei vormen van overstuur, maar dat lag voornamelijk aan de extreem meuk-banden die daar onder zaten. Kan me nog herinneren dat ik achter Cisco niet eens zo snel een bocht doorreed en dat ding in no-time achterstevoren stond. In de regen was dat helemaal een feest. Rustig optrekken en dan al dwars gaan. Levensgevaarlijk met die banden
Heeft ook deels te maken met het gewicht op de achteras. Accu ligt weliswaar voorin, maar de hele motor en alle vloeistoffen (tank) ligt net voor de achteras.
In mijn RX-7 (met 25% sper) had ik allerlei vormen van overstuur, maar dat lag voornamelijk aan de extreem meuk-banden die daar onder zaten. Kan me nog herinneren dat ik achter Cisco niet eens zo snel een bocht doorreed en dat ding in no-time achterstevoren stond. In de regen was dat helemaal een feest. Rustig optrekken en dan al dwars gaan. Levensgevaarlijk met die banden

-
- Berichten: 5498
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
De 320i reeser is momenteel ook onderstuurd.
Achter rij ik nu met yokohama's, voor met toyo proxes. De wagen is in de regen echt heel tricky. Eerst onderstuur en dan in een keer slaat die kont enorm agressief om. Dan moet je echt snel reageren, anders kan je het schudden. Ik vraag me af hoe dit komt. Misschien omdat de bandjes niet op temperatuur komen met de buitentemperatuur???
Mijn oude Alfa 75 1.8 IE was ook onderstuurd en in de regen was ie dat behoorlijk enthausiast ook. Die kreeg je gewoon bijna niet in overstuur, alleen in de regen in zijn eerste versnelling. Dan wilde ie wel eens een stapje opzij zetten.
Achter rij ik nu met yokohama's, voor met toyo proxes. De wagen is in de regen echt heel tricky. Eerst onderstuur en dan in een keer slaat die kont enorm agressief om. Dan moet je echt snel reageren, anders kan je het schudden. Ik vraag me af hoe dit komt. Misschien omdat de bandjes niet op temperatuur komen met de buitentemperatuur???
Mijn oude Alfa 75 1.8 IE was ook onderstuurd en in de regen was ie dat behoorlijk enthausiast ook. Die kreeg je gewoon bijna niet in overstuur, alleen in de regen in zijn eerste versnelling. Dan wilde ie wel eens een stapje opzij zetten.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Re: Onderstuur in achterwielaangedreven auto's
Hoho, te onderstuurd. Ja, dat kan ook met een BMW.Dennis Cavallino schreef:In een draadje over de 1 serie heeft Peter het over de Z4 die volgens de pers te overstuurd zou zijn. Hij concludeert dat BMW daarom geen sportief merk meer is (Harrie heeft ook zo'n opmerking, want alle BMW's zijn volgens hem ondergemotoriseerd en daarom niet sportief...?). Sportiviteit staat bij BMW voor rijplezier en rijplezier zit hem niet altijd in pk's.
Ik weet niet welke pers Peter bedoelt, maar echt alle rijverslagen die ik tot nu toe heb gelezen gaan over de prachtige balans van de Z4 en zijn enorme drift potentieel. Als je filmpjes ziet, dan gaat dat ding alleen maar haaks, net als een M3. Lijnen rijden is moeilijker met die auto dan driften, net als bij de M3, want die krengen breken uit voor je er erg in hebt. Wie snapt het dus niet? Die journalist van Peter toch? En waarom schrijft hij dat?

Bron is de nieuwe Autovisie (26 geloof ik, supertest issue in ieder geval) en volgens mij is het een commentaar van Jasper van den Heuvel die meehielp testen, maar ik heb het nog niet fatsoenlijk gelezen, dus kan evt. ook van een AV'er zijn.
En of BMW een sportief merk is wil ik in het midden laten, wel dat de gevestigde orde steeds verandert. Vroeger kon je op je E30je gewoon een sper bestellen. Nu zit het niet op een Cayman en wel op een 350Z, terwijl Nissan in Nederland toch vooral een Micra en Almera merk is.
Snap je wat ik bedoel?
Het logo op een auto zegt niks, het gaat om het totaalpakket en dat doet een 350Z niks onder voor bijvoorbeeld een Cayman vind ik (zonder er overigens in gereden te hebben, dus neem dit voorbeeld even met een korreltje zout) terwijl als je 1000 mensen, zelfs autoliefhebbers, vraagt naar hun keuze er 999 of 1000 voor de Porsche kiezen 'want dat is een sportauto'.
- Elmar
- Berichten: 4519
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30
Met de Viper heb ik onderstuur gehad toen ie achter semi slicks had en voor gewone straat Toyo's.
De M3 e36 is , zoals al door Bert is vermeld, behoorlijk onderstuurd als je hard de bocht in duikt. Op zich nog niet zo'n groot probleem, had je er misschien maar wat langzamer in moeten duiken. Echter door gas te lossen, trekt de auto keurig recht en geef je gas bij, krijg je weer onderstuur. En dat vind ik juist niet prettig. Als ik dat doe met de Viper, gas liften in een bocht, komt de kont iets om en kan ik weer gas bij geven. Geeft een veel voldaner gevoel bij het rijden op een circuit.
De M3 e36 is , zoals al door Bert is vermeld, behoorlijk onderstuurd als je hard de bocht in duikt. Op zich nog niet zo'n groot probleem, had je er misschien maar wat langzamer in moeten duiken. Echter door gas te lossen, trekt de auto keurig recht en geef je gas bij, krijg je weer onderstuur. En dat vind ik juist niet prettig. Als ik dat doe met de Viper, gas liften in een bocht, komt de kont iets om en kan ik weer gas bij geven. Geeft een veel voldaner gevoel bij het rijden op een circuit.
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
- Lars Bouten
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 16:45
- Locatie: Den Haag
Kan de mening van Jasper van den Heuvel wel onderschrijven. Ook een dagje met de Z4 M-coupe gereden en vond hem ook mild onderstuurd. Vooral op rotondes. 350Z en S2000 hadden hier minder last. Voorderest wel een superbrute auto waarbij het overstuur erg makkelijk is te corrigeren. En ik heb bijna geen ervaring met achterwielaandrijvers. En dat gezeik dat hij niet goed schakelde enzo. Totaal geen last van. Ook totaal geen moeite om de auto goed te plaatsen door de lage zit en lange neus zoals Jasper van den Heuvel omschrijft. Ben benieuwd naar de volgende test op de Nordschleife met Kox achter het stuur.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Ik heb eigenlijk alleen last van wat onderstuur als het nat is of als de voorbanden nog niet op temperatuur zijn. Op Lelystad had ik laatst wel heftig last van onderstuur in 1 bocht, achteraf gezien omdat ik helemaal de verkeerde lijn reed. Het was vanuit een krappe bocht dooracceleren, overlopend in een flauwe bocht. Ik had hem eerst recht moeten zetten (krapper sturen, de apex heel laat pakken) en dan vol op het gas. Bij de speedster komt het ook vaak door de enorme grip op de achteras EN de 40/60% V/A gewichtsverdeling (zal zo ongeveer gelijk zijn aan die van de smart van Stephane). De speedster is daardoor op droog ook niet makkelijk driftbaar, in ieder geval op lagere snelheden niet...
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
@Maik: Wat jij schrijft herken ik wel. Vorig jaar ook met de Brabus op een natte baan gereden in Lelystad. Vooral in de krappe bochten heb je dan onderstuur. Niet eens zozeer bij insturen, maar vooral bij bocht uit. Als je gas geeft duw je de auto zo over de voorwielen weg.
Dit is waarschijnlijk wel te verbeteren door er anders mee te rijden, maar blijft wel vooral bij nat een probleem. Toen trouwens nog met de Michelin Pilot Sport die voor mijn gevoel iets minder grip hebben dan de Dunlop SP9000 bij nat wegdek. Maar goed, het ging niet over banden
Dit is waarschijnlijk wel te verbeteren door er anders mee te rijden, maar blijft wel vooral bij nat een probleem. Toen trouwens nog met de Michelin Pilot Sport die voor mijn gevoel iets minder grip hebben dan de Dunlop SP9000 bij nat wegdek. Maar goed, het ging niet over banden

- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Ik heb 2keer met de speedster op de RDW baan gestaan met de speedster, beide keren nat, maar dan is het inderdaad helemaal huilen!
Ook al zit er geen sper op, onderstuur tot in de gloria, en toch steeds harder proberen (met het gas erop)
Op het Midland circuitje hielp ook de verse asfalt laag niet echt mee...
Welke gewichtsverdeling heeft je smart ongeveer Stephane?



Op het Midland circuitje hielp ook de verse asfalt laag niet echt mee...
Welke gewichtsverdeling heeft je smart ongeveer Stephane?
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
De roadster heeft een 44/56% gewichtsverdeling. Valt zelfs nog wel mee eigenlijk. Meer informatie hier voor de liefhebbers: http://www.smart-roadster-board.de/info_technik.phpMaik schreef:Welke gewichtsverdeling heeft je smart ongeveer Stephane?
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
- markk
- Berichten: 3893
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Onderstuur (of overstuur) kan je met iedere auto hebben. FWD, RWD, AWD maakt niet uit.
Dus ja, ook met RWD's heb ik onderstuur gehad. Sterker nog de e30 M3 en de BoxsterS hebben op gas los insturend gewoon onderstuur.
En vind het nog lekker ook. Voor de bocht gas los, afremmen, rem los, insturen, grens aanvoelen/zoeken op onderstuur en vervolgens op het gas gaan staan om het onderstuur in neutraal of overstuur te krijgen.
Mark.
Dus ja, ook met RWD's heb ik onderstuur gehad. Sterker nog de e30 M3 en de BoxsterS hebben op gas los insturend gewoon onderstuur.
En vind het nog lekker ook. Voor de bocht gas los, afremmen, rem los, insturen, grens aanvoelen/zoeken op onderstuur en vervolgens op het gas gaan staan om het onderstuur in neutraal of overstuur te krijgen.
Mark.
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Een RWD waar je bij neutraal gas al met gemak overstuur op kan wekken door teveel te sturen moet met fluwelen handschoenen gereden worden en is gewoon gevaarlijk. Eigenlijk geldt dat in mijn ogen ook voor een FWD. Geef mij dan maar een beetje onderstuur(liefst neutraal, maar dat is een zeer smal gebied). Overstuur is dan altijd nog bij power of lift-off op te wekken.
Met een goed stabiliteitssysteem gelden deze bezwaren op zich niet, maar daar ben ik nou niet bepaald fan van(understatement). Dat is overigens wel de reden dat FWD hothatches zo snel kunnen zijn. Ze zijn instabiel, maar worden in toom gehouden door de ESP(F16 style).
Met een goed stabiliteitssysteem gelden deze bezwaren op zich niet, maar daar ben ik nou niet bepaald fan van(understatement). Dat is overigens wel de reden dat FWD hothatches zo snel kunnen zijn. Ze zijn instabiel, maar worden in toom gehouden door de ESP(F16 style).