De juiste tijd om een afgebouwd nieuwbouwhuis te kopen?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RobS

De juiste tijd om een afgebouwd nieuwbouwhuis te kopen?

Bericht door RobS » 12 jan 2010, 09:19

Ik houd al een tijdje de huizenmarkt in de omgeving van Eindhoven in de gaten aangezien we 'ooit' een huis willen met wat meer ruimte. Ik zie regelmatig huizen voorbij komen uit nieuwbouwprojecten die nog niet verkocht zijn maar wel al (casco) klaar zijn. Deze huizen zijn nog steeds vrij op naam en je hebt ook geen last van bouwrente. Enkele van deze huizen mogen inmiddels met 15% korting op de vrij op naam prijs weg.

Is het echt zo gunstig als het lijkt of zie ik nog iets over het hoofd?

Luco

Re: De juiste tijd om een afgebouwd nieuwbouwhuis te kopen?

Bericht door Luco » 12 jan 2010, 09:47

Klopt wel een beetje een ontwikkelaar start meestal met een nieuwbouwproject als er zon 70% verkocht is en dan gaan ze ervan uit dat de overige 30% tijdens de bouw verkocht wordt, sinds vorig jaar is dat allemaal niet meer zo zeker dat die 30% verkocht wordt.

Aangezien een projectontwikkelaar toch genoeg verdiend aan een huis en ze weer geld nodig hebben voor nieuwe projecten kunnen ze wel eens stunten met prijzen als de woningen niet verkocht zijn.

Kan inderdaad wel eens oplopen tot 20 a 25%

Weet je gelijk wat ze normaal verdienen op een huis :mrgreen:

VLA

Bericht door VLA » 12 jan 2010, 10:00

Hoezo is er geen bouwrente van toepassing dan ? omdat deze al gebouwd is ? Wij gaan nu een nieuwbouwwoning kopen die in juni/juli opgeleverd word, alleen betalen we helaas wel een flink bedrag aan bouwrente.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 jan 2010, 10:08

Gelukkig is de rente tegenwoordig laag.

Kopen met korting is altijd mooi meegenomen natuurlijk, maar alle andere huizen zijn ook 15% minder waard dan toen de verkoop begon. Jouw voordeel is dus dat je daar minder van merkt dan je buren en dat scheelt. Ik neem aan dat je een huis met meer ruimte niet koopt om binnen 5 jaar weer noodgedwongen te moeten verkopen omdat 't te klein is. Dus als de locatie goed is, het huis je smaak is en je hier 'oud' kunt worden, dan moet je 't gewoon doen. Desnoods doe je een bod dat nog eens lager ligt dan wat je aangeboden is door de makelaar/ontwikkelaar. Het is een kopersmarkt, profiteer daarvan.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 jan 2010, 10:11

luco hornsveld schreef:Weet je gelijk wat ze normaal verdienen op een huis :mrgreen:
Mee eens, maar het kan ook zijn dat ze op de laatste paar woningen een verlies pakken, om rentederving e.d. te voorkomen en liquiditeit te bevorderen voor andere projecten. Geld moet rollen, anders betaal je teveel belasting als ontwikkelaar. :)

RobS

Bericht door RobS » 12 jan 2010, 10:20

VLA schreef:Hoezo is er geen bouwrente van toepassing dan ? omdat deze al gebouwd is ? Wij gaan nu een nieuwbouwwoning kopen die in juni/juli opgeleverd word, alleen betalen we helaas wel een flink bedrag aan bouwrente.
De bouwrente heeft de aannemer/projectontwikkelaar al betaald.
Dennis Cavallino schreef:
luco hornsveld schreef:Weet je gelijk wat ze normaal verdienen op een huis :mrgreen:
Mee eens, maar het kan ook zijn dat ze op de laatste paar woningen een verlies pakken, om rentederving e.d. te voorkomen en liquiditeit te bevorderen voor andere projecten. Geld moet rollen, anders betaal je teveel belasting als ontwikkelaar. :)
Het huis wat we op het oog hebben staat pas een paar dagen op Funda, voor zover ik kan achterhalen voor de volle mep. Het is nog tot 20 mei vrij op naam volgens de advertentie, is dat altijd maar een bepaalde periode?

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 12 jan 2010, 10:26

RobS schreef:Ik houd al een tijdje de huizenmarkt in de omgeving van Eindhoven in de gaten aangezien we 'ooit' een huis willen met wat meer ruimte. Ik zie regelmatig huizen voorbij komen uit nieuwbouwprojecten die nog niet verkocht zijn maar wel al (casco) klaar zijn. Deze huizen zijn nog steeds vrij op naam en je hebt ook geen last van bouwrente. Enkele van deze huizen mogen inmiddels met 15% korting op de vrij op naam prijs weg.

Je ziet niet over het hoofd dat je ook nog van je eigen tent af moet :wink: ? Of is het huur waar je nu in zit?

RobS

Bericht door RobS » 12 jan 2010, 10:37

G Kolkman schreef:
RobS schreef:Ik houd al een tijdje de huizenmarkt in de omgeving van Eindhoven in de gaten aangezien we 'ooit' een huis willen met wat meer ruimte. Ik zie regelmatig huizen voorbij komen uit nieuwbouwprojecten die nog niet verkocht zijn maar wel al (casco) klaar zijn. Deze huizen zijn nog steeds vrij op naam en je hebt ook geen last van bouwrente. Enkele van deze huizen mogen inmiddels met 15% korting op de vrij op naam prijs weg.

Je ziet niet over het hoofd dat je ook nog van je eigen tent af moet :wink: ? Of is het huur waar je nu in zit?
Nee, daar hebben we ook rekening mee gehouden :) Denk dat we daar wel vanaf komen, huizen met garage hier in de buurt zijn altijd binnen no-time weg, ook nu nog ten tijde van de crisis :P

RobS

Bericht door RobS » 18 jan 2010, 11:09

Vorige week gebeld voor een bezichtiging, zouden asap terug bellen, nog steeds niets gehoord. :bag: :hmmm:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 jan 2010, 12:00

Dan bel je ze toch nog een keer?

RobS

Bericht door RobS » 19 jan 2010, 07:55

Dennis Cavallino schreef:Dan bel je ze toch nog een keer?
Het is meer een principe kwestie. Voorbeeldje, enkele jaren geleden mocht ik een nieuw leasehok uitzoeken, moest de nieuwe Focus worden dus op naar de Ford dealer, na een kwartier om de auto heen lopen, deuren open en dicht maar weer naar huis gegaan. Verkopers bleven gezellig ouwehoeren in hun hokje terwijl ze me al lang gezien hadden. Men wilde mij blijkbaar niks verkopen, prima! 3 Maanden later stond er een nieuwe Leon voor de deur :P

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 19 jan 2010, 08:35

RobS schreef:
Dennis Cavallino schreef:Dan bel je ze toch nog een keer?
Het is meer een principe kwestie. Voorbeeldje, enkele jaren geleden mocht ik een nieuw leasehok uitzoeken, moest de nieuwe Focus worden dus op naar de Ford dealer, na een kwartier om de auto heen lopen, deuren open en dicht maar weer naar huis gegaan. Verkopers bleven gezellig ouwehoeren in hun hokje terwijl ze me al lang gezien hadden. Men wilde mij blijkbaar niks verkopen, prima! 3 Maanden later stond er een nieuwe Leon voor de deur :P
Dat herken ik, zelfde meegemaakt. Bij 3 dealers op rij.

Ervaringstip van mijzelf: verkoop eerst je oude woning voordat je wat nieuws koopt. :bag: Dubbele lasten zijn niet leuk.

Ik dacht ook dat ik zo van mijn woning af zou komen. Goedkoop, ideale starterswoning. Kleine misrekening, door wat pech en tegenslag heeft het dik 2 jaar geduurd. Wil je niet bangpraten maar zou het wel goed overwegen. Succes!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 jan 2010, 08:40

Rob, dat snap ik, maar jij wil dat huis. Misschien hebben ze je nummer niet goed genoteerd en hebben ze je al meerdere keren geprobeerd te bellen. Gewoon nog een keer bellen. Maak je niet druk om dat soort details/foutjes. Het geeft jou 1-0 voorsprong als het om onderhandelen aankomt. Ik zou 't niet eens op kwalijke (belerende/cynische) wijze benoemen.

Ik word tegenwoordig juist knettergek van al die wanhopige belagers die op je afvliegen als je ergens een winkel in loopt.... en dat ze me dan ook nog tegenspreken. Vooral kledingwinkels en meubelzaken zijn echt een ramp tegenwoordig.

RobS

Bericht door RobS » 19 jan 2010, 08:50

Dennis, er is eerst mailcontact geweest en daarna telefonisch contact. Mijn telefoonnummer stond ook in de emails.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 jan 2010, 11:13

Ok fair enough than.

Plaats reactie