Rij-impressie Toyota IQ, Urban Cruiser, Lexus LS600h, IS-F

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Jurriuit

Rij-impressie Toyota IQ, Urban Cruiser, Lexus LS600h, IS-F

Bericht door Jurriuit » 10 mei 2009, 14:05

Ik ben gisteren in de gelegenheid geweest om bij Louwman en Parqui in Raamsdonksveer wat te proeven van de verschillende auto’s die Toyota en Lexus in het leveringsprogramma hebben.

Op volgorde van klein naar groot mijn bevindingen:

Toyota IQ:
Leuk klein stadsautootje met een beter weggedrag dan waar ik me in eerste instantie op had voorbereid. Draaicirkel is belachelijk klein, de IQ lijkt wel om z’n eigen as te draaien. Motortje in combinatie met CVT is redelijk vlot, viel me alleszins mee.

Toyota Urban Cruiser:
Tsja….
Ik weet nog steeds niet wat ik van de Urban Cruiser moet vinden. Het ziet er guitig uit, rijdt prima en is best pittig maar ik zie absoluut de toegevoegde waarde van dit nieuwe sub-segment niet….

Toyota Verso:
Omdat mijn ouders zelf een Verso van de vorige generatie rijden, is een vergelijk makkelijk gemaakt, er is niks veranderd….
Gewoon een dertien-in-een-dozijn familieauto. Helemaal niks mis mee, rijdt volledig foolproof en alle knoppen zitten daar waar je ze verwacht.

Toyota Avensis Panoramic:
Zie Verso
Met als noot, waar is de hoofdruimte???
Ik kon met mijn lengte (normale 1,90 meter) geen fijne zitpositie vinden onder het panoramadak, schuurde constant met mijn hoofd tegen de dakhemel.

Toyota Hi-Lux:
Gaaf, echte mannenauto. weggedrag van niks, niet gemaakt voor asfalt maar om gewoon hemelsbreed overal naartoe te raggen. Een van de leukere auto’s van de dag.
Afbeelding

Lexus RX400h:
Aan deze auto kun je zien dat de jaren beginnen te tellen. Het was (op de Hi-Lux na) de enige auto met een ouderwetse contactsleutel en ook het interieur ziet er wat jaartjes ouder uit dan de rest van het Lexus gamma. Verder wel een heerlijke kilometervreter met een lekker grommende zescilinder in het vooronder. Volop accelereren blijft leuk met deze auto.

Lexus LS600h:
De rit begonnen op de plaats van de CEO, lekker rechts achterin dus. Beenruimte te over, lekkere massagestoel en eigen bediening van de audio. Meer luxe kun je niet wensen. Over het rijden kan ik kort zijn, surrealistisch… Het gevoel van snelheid is volledig zoek door de doodse stilte in de auto. Al het andere verkeer wordt gedegradeerd tot gepeupel. Heerlijk.
Afbeelding

Lexus IS-F:
Het toetje op de dag, de IS-F!
Meer vermogen dan alle auto’s die ik ooit heb gehad bij elkaar, een strak onderstel, acht versnellingen en een machtige brul uit de uitlaat. Het rijden is een groot feest van superlatieven. Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen enkel vergelijkingsmateriaal heb en dat het nog wel even zal duren voordat ik weer zoiets zal kunnen rijden, mar wow! Accelereren is ziekelijk, je wordt echt gelanceerd, om het even vanaf welke snelheid. Bij rustig snelwegtempo in z’n acht is de auto heerlijk stil en rustig maar zodra je het gaspedaal vloert breekt de pleuris los. Er worden even vier versnellingen teruggeschakeld en de auto katapulteert zichzelf naar de horizon onder het uitbraken van onheilspellend gebulder uit de uitlaten. De rest van de weggebruikers in verbazing achterlatend over wat er daarnet langs is gevlogen. Machtig!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De Tulpenrallye maakte een tussenstop in Raamsdonksveer tijdens de proefrijdag, hier wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met dank aan:
Louwman & Parqui B.V. Raamsdonksveer
www.toyota.nl

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Re: Rij-impressie Toyota IQ, Urban Cruiser, Lexus LS600h, IS-F

Bericht door Bram » 10 mei 2009, 15:29

Maatje van mij was hier gisteren ook bij, had het goed naar zijn zin. Zijn neef werkt bij Louwman en Parqui, vandaar.

Jurriuit

Bericht door Jurriuit » 10 mei 2009, 15:32

Ik was op uitnodiging van m'n vader, die werkt er ook.
Was zeker een geslaagde dag, prima weer ook om lekker te scheuren.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 12 mei 2009, 16:31

mooi he :df:

Shakes

Bericht door Shakes » 15 jan 2010, 19:30

Vandaag in een IQ gezeten..............Prius eruit?
Proefrijden binnenkort

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 15 jan 2010, 20:09

iQ is seriously cool. Wel aan de prijs imho. De 1.4 met 100pk met het een vlotte auto. Ook vrij luxe imho.Volledig interieur is erg mooi.

Ruil je de Prius in? Misschien is die Prius wel wat voor mijn pa. Kijkt voorzichtig naar zo'
n ding.

Shakes

Bericht door Shakes » 15 jan 2010, 20:14

IQ is zeker vergeleken met een Yaris en Aygo natuurlijk veel te duur maar zoveel leuker qua looks. Dan zou het inderdaad inruil worden.

Nadeel van de IQ is dat het een auto is voor twee en bagage. Dagje shoppen kun je vergeten. Prius is gewoon een middenklasser

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 15 jan 2010, 20:27

De Agyo is een budget auto, merk je in alles. Wat dat betreft is de iQ een echte Toyota. Degelijk, mooi interieur.

frankv

Bericht door frankv » 15 jan 2010, 20:48

prachtig, louwman is een van de weinige importeurs die je echt nog eens verdenkt van liefde voor de automobiel, het museum is ook zeer de moeite waard

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 16 jan 2010, 10:29

frankv schreef:prachtig, louwman is een van de weinige importeurs die je echt nog eens verdenkt van liefde voor de automobiel, het museum is ook zeer de moeite waard
Leuk dat je dit zo zegt........Toyota wordt vaak gezien als saai etc... maar Evert Louwman is idd een heeeeeeeeeeeeeel groot autoliefhebber en man met zeer veel humor al zou je dat niet zo zeggen als je hem ziet....

Plaats reactie