Op volgorde van klein naar groot mijn bevindingen:
Toyota IQ:
Leuk klein stadsautootje met een beter weggedrag dan waar ik me in eerste instantie op had voorbereid. Draaicirkel is belachelijk klein, de IQ lijkt wel om z’n eigen as te draaien. Motortje in combinatie met CVT is redelijk vlot, viel me alleszins mee.
Toyota Urban Cruiser:
Tsja….
Ik weet nog steeds niet wat ik van de Urban Cruiser moet vinden. Het ziet er guitig uit, rijdt prima en is best pittig maar ik zie absoluut de toegevoegde waarde van dit nieuwe sub-segment niet….
Toyota Verso:
Omdat mijn ouders zelf een Verso van de vorige generatie rijden, is een vergelijk makkelijk gemaakt, er is niks veranderd….
Gewoon een dertien-in-een-dozijn familieauto. Helemaal niks mis mee, rijdt volledig foolproof en alle knoppen zitten daar waar je ze verwacht.
Toyota Avensis Panoramic:
Zie Verso
Met als noot, waar is de hoofdruimte???
Ik kon met mijn lengte (normale 1,90 meter) geen fijne zitpositie vinden onder het panoramadak, schuurde constant met mijn hoofd tegen de dakhemel.
Toyota Hi-Lux:
Gaaf, echte mannenauto. weggedrag van niks, niet gemaakt voor asfalt maar om gewoon hemelsbreed overal naartoe te raggen. Een van de leukere auto’s van de dag.
Lexus RX400h:
Aan deze auto kun je zien dat de jaren beginnen te tellen. Het was (op de Hi-Lux na) de enige auto met een ouderwetse contactsleutel en ook het interieur ziet er wat jaartjes ouder uit dan de rest van het Lexus gamma. Verder wel een heerlijke kilometervreter met een lekker grommende zescilinder in het vooronder. Volop accelereren blijft leuk met deze auto.
Lexus LS600h:
De rit begonnen op de plaats van de CEO, lekker rechts achterin dus. Beenruimte te over, lekkere massagestoel en eigen bediening van de audio. Meer luxe kun je niet wensen. Over het rijden kan ik kort zijn, surrealistisch… Het gevoel van snelheid is volledig zoek door de doodse stilte in de auto. Al het andere verkeer wordt gedegradeerd tot gepeupel. Heerlijk.
Lexus IS-F:
Het toetje op de dag, de IS-F!
Meer vermogen dan alle auto’s die ik ooit heb gehad bij elkaar, een strak onderstel, acht versnellingen en een machtige brul uit de uitlaat. Het rijden is een groot feest van superlatieven. Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen enkel vergelijkingsmateriaal heb en dat het nog wel even zal duren voordat ik weer zoiets zal kunnen rijden, mar wow! Accelereren is ziekelijk, je wordt echt gelanceerd, om het even vanaf welke snelheid. Bij rustig snelwegtempo in z’n acht is de auto heerlijk stil en rustig maar zodra je het gaspedaal vloert breekt de pleuris los. Er worden even vier versnellingen teruggeschakeld en de auto katapulteert zichzelf naar de horizon onder het uitbraken van onheilspellend gebulder uit de uitlaten. De rest van de weggebruikers in verbazing achterlatend over wat er daarnet langs is gevlogen. Machtig!
De Tulpenrallye maakte een tussenstop in Raamsdonksveer tijdens de proefrijdag, hier wat foto's:
Met dank aan:
Louwman & Parqui B.V. Raamsdonksveer
www.toyota.nl