E 92 M3 voor circuit

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
David R.

Re: E 92 M3 gekocht voor circuit

Bericht door David R. » 13 jan 2010, 09:12

Ik twijfel nog wel tussen smal of breed. Er is een pakket van Flossman waar de auto voor 1.5 cm per kant breder wordt en achter 3.5 cm. De auto doet zeker aan de achterkant een beetje tam aan. Aan de ander kant is de auto zoals opgebouwd bij Turner zeker niet verkeerd. Ik kan nu redelijk goedkoop aan het totale pakket van Flossman komen. Als ik over een half jaar besluit het te gaan doen weet ik niet of dit nog zo is (we kopen nu in 1 keer voor 3 auto's). Voordeel bij de zwarte auto is dat voor en achter met 10j wordt gereden zodat ook dat uitwisselbaar is en je dus uiteindelijk minder velgen nodig hebt.
Afbeelding
Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 13 jan 2010, 11:50

extra stukken en breed is mooi/ruig maar als je duw schade krijgt is dat ook het eerste dat geraakt wordt lijkt me :hmmm:
tis wel prettig dat je reparaties snel kunt uitvoeren met delen of bewerken...

en wat je zegt over de wielen is ook weer handig/praktisch

zoals die zwarte lijkt mij stoer genoeg (ja breder is wel stoer natuurlijk maar kost ook snelheid/cw)

bij bmw maken ze hem wel erg ruig
Afbeelding

Afbeelding

hier dan zij uitlaten zelfs

Afbeelding

Afbeelding

:mrgreen:

David R.

Bericht door David R. » 13 jan 2010, 11:55

Die onderste is zoals die dan wordt. Staat toch wel erg dik

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 jan 2010, 11:58

Die erboven is meer een buizenchassis of niet?

Jules
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Bericht door Jules » 13 jan 2010, 12:00

potverdomme die zwarte :love:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 13 jan 2010, 12:02

Sorry, maar die laatste foto vind ik helemaal niks met die dunne pijpjes.
Die side pipe`s vind ik stukken gaver al zal dat geluid technisch niet handig zijn wat betreft de herrie.....

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 13 jan 2010, 12:22

sorry maar die laatste kit gaat helemaal nergens over.

Ik ken die Flossmann kitjes en it's all show but no go. David, je weet toch wat je inlevert he? Je Cx wordt zo hoog dat je 50 pk meer nodig hebt om je oude topsnelheid te halen. Die giga spoiler op de achterkant helpt je vooral bij het omzetten van overstuur in mijlen onderstuur. Die 7 miljoen lipjes en kantjes zorgen ervoor dat de invloed van de luchtweerstand gaat bepalen hoe de auto gaat rijden ipv afstellingen. in overdreven termen maak je er een windvlieger op wielen van...

Als ik je een goeie tip mag geven, investeer gewoon in uniball draagarmpjes en een goed setje dempers. Wagenbreedte kan je dan aanpassen door ET waarden van de velgen en/of spacers. Gewoon je kassen uitkloppen en eventueel uitslijpen en verbreden om aanloopperikelen te vermijden en dan sta je veel verder dan met zo'n verschrikkelijke kit. ver wegblijven van alles wat er groot, dik en racy uitziet, want dat is het in veel gevallen niet.

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 13 jan 2010, 12:28

En ALS je een kit neemt, neem dan die van BMW Motorsport (AMLS) zelf, die staat garant voor über veel downforce op de juiste plaatsen imho... :)

Ik weet alleen niet of daar zo goed aan te komen is... :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 13 jan 2010, 12:37

nog ff wat stoer spul, de fotoshops 8)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mooi spul daar bij flosmann...ook mooie E46 GTR body's

http://www.racingparts-bmw.de/start/eng/start.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

HSR

Bericht door HSR » 13 jan 2010, 12:39

Downforce Dennis schreef:sorry maar die laatste kit gaat helemaal nergens over.

Ik ken die Flossmann kitjes en it's all show but no go. David, je weet toch wat je inlevert he? Je Cx wordt zo hoog dat je 50 pk meer nodig hebt om je oude topsnelheid te halen. Die giga spoiler op de achterkant helpt je vooral bij het omzetten van overstuur in mijlen onderstuur. Die 7 miljoen lipjes en kantjes zorgen ervoor dat de invloed van de luchtweerstand gaat bepalen hoe de auto gaat rijden ipv afstellingen. in overdreven termen maak je er een windvlieger op wielen van...

Als ik je een goeie tip mag geven, investeer gewoon in uniball draagarmpjes en een goed setje dempers. Wagenbreedte kan je dan aanpassen door ET waarden van de velgen en/of spacers. Gewoon je kassen uitkloppen en eventueel uitslijpen en verbreden om aanloopperikelen te vermijden en dan sta je veel verder dan met zo'n verschrikkelijke kit. ver wegblijven van alles wat er groot, dik en racy uitziet, want dat is het in veel gevallen niet.
Mee eens. Het is overigens ook wel heel utopisch om te denken dat zo'n flossmann kitje de wagen naar grote hoogten zal tillen.

Ik zou naar Andre en Dennis luisteren. Uniball conversie, knappe schroefset, leeghalen, rolkooi en een Akrapovich uitlaat. Don de Vink heeft die uitlaat destijds ontwikkeld en ik ken een paar DF'ers die met zeer veel plezier een Don de Vink uitlaat hebben onder de wagen. Die vent weet echt wel hoe je een uitlaat moet bouwen. Kan je ook zien aan de Akrapovich uitlaat welke een whopping 40PK extra vermogen geeft. Zelfs BMW Motorsport kiest er voor, waarom zou je dan nog voor supersprint gaan.......

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 13 jan 2010, 12:40

Ik snap niet waarom je 30k zou willen stukslaan op een wide body. Een wide body is vooral endurance gerelateerd ivm bandenslijtage. Je gaat er niet automatisch harder door, en als het dmv casteraanpassingen je spoor niet groter kan maken (flossmann), dan ga je er een listige son of a b*tch van maken. De snelle e92 M3's in de BTCS zijn silhouettes met een opgefokte S50B30 met 410 pk op 900kg. Ja dan ben je erg downforce afhankelijk. Als je op 1300kg leeg nog eens je cx met factor 5 of 6 gaat verhogen met originele motor krijg je een traag ding, klaar...

BMW motorsport is andere koek idd, daar zit proper engineering achter. Kost ook wat... Subframepje achter e92 M3 met roll point verlaging kost je 20k. whoepaa...

@ GTRene

Flossmann is recyclageafval

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 13 jan 2010, 12:45

Downforce Dennis schreef:Ik snap niet waarom je 30k zou willen stukslaan op een wide body. Een wide body is vooral endurance gerelateerd ivm bandenslijtage. Je gaat er niet automatisch harder door, en als het dmv casteraanpassingen je spoor niet groter kan maken (flossmann), dan ga je er een listige son of a b*tch van maken. De snelle e92 M3's in de BTCS zijn silhouettes met een opgefokte S50B30 met 410 pk op 900kg. Ja dan ben je erg downforce afhankelijk. Als je op 1300kg leeg nog eens je cx met factor 5 of 6 gaat verhogen met originele motor krijg je een traag ding, klaar...

BMW motorsport is andere koek idd, daar zit proper engineering achter. Kost ook wat... Subframepje achter e92 M3 met roll point verlaging kost je 20k. whoepaa...

@ GTRene

Vorige jaar wist je nog niets van auto`s en nu ineens alles....................wonderlijk :hmmm: :roflol:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 jan 2010, 12:47

De lol wordt er met zo'n bodykit niet groter door. Ook heb je niets aan veel downforce als je niet met downforce durft te rijden (volgas door bochten waar je gevoel zegt dat je af moet remmen). Ook moet je dan compromissen sluiten in je setup. Een setup die goed rijdt met mechanische grip (en balans), of een setup die veel door downforce gegenereerde grip levert en op zeer hoge snelheid in balans is (lees: minimale sliphoek, dus mega onvoorspelbaar als je over de grens gaat). Daar heb je veel ervaring voor nodig, zowel als rijder, als als mecanicien. Houd 't simpel, dan wordt 't leuker.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 13 jan 2010, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 13 jan 2010, 12:49

Downforce Hans schreef:
Downforce Dennis schreef:Ik snap niet waarom je 30k zou willen stukslaan op een wide body. Een wide body is vooral endurance gerelateerd ivm bandenslijtage. Je gaat er niet automatisch harder door, en als het dmv casteraanpassingen je spoor niet groter kan maken (flossmann), dan ga je er een listige son of a b*tch van maken. De snelle e92 M3's in de BTCS zijn silhouettes met een opgefokte S50B30 met 410 pk op 900kg. Ja dan ben je erg downforce afhankelijk. Als je op 1300kg leeg nog eens je cx met factor 5 of 6 gaat verhogen met originele motor krijg je een traag ding, klaar...

@ GTRene

Vorige jaar wist je nog niets van auto`s en nu ineens alles....................wonderlijk :hmmm: :roflol:
waarom moet je altijd alles verknallen Hans? Ik probeer hier professioneel "alsof" te doen en jij blowt m'n cover weer... :playcar:

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 13 jan 2010, 12:51

Dennis Cavallino schreef:De lol wordt er met zo'n bodykit niet groter door. Ook heb je niets aan veel downforce als je niet met downforce durft te rijden (volgas door bochten waar je gevoel zegt dat je af moet remmen). Ook moet je dan compromissen sluiten in je setup. Een setup die goed rijdt met mechanische grip (en balans), of een setup die veel door downforce gegenereerde grip levert en op zeer hoge snelheid in balans is (lees: minimale sliphoek, dus mega onvoorspelbaar als je over de grens gaat). Daar heb je veel ervaring voor nodig, zowel als rijder, als als mecanicien. Houd 't simpel, dan wordt 't leuker.
Dat aspect was ik nog vergeten, heel goed punt Dennis!

Als je met Downforce gaat rijden is het klaar met het rammen, stoten en spelen. Snedig je input van gas, rem en stuur balanceren.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 jan 2010, 12:53

Downforce Dennis schreef:
Dennis Cavallino schreef:De lol wordt er met zo'n bodykit niet groter door. Ook heb je niets aan veel downforce als je niet met downforce durft te rijden (volgas door bochten waar je gevoel zegt dat je af moet remmen). Ook moet je dan compromissen sluiten in je setup. Een setup die goed rijdt met mechanische grip (en balans), of een setup die veel door downforce gegenereerde grip levert en op zeer hoge snelheid in balans is (lees: minimale sliphoek, dus mega onvoorspelbaar als je over de grens gaat). Daar heb je veel ervaring voor nodig, zowel als rijder, als als mecanicien. Houd 't simpel, dan wordt 't leuker.

Als je met Downforce gaat rijden is het klaar met het rammen, stoten en spelen. Snedig je input van gas, rem en stuur balanceren.
Nu schrijf je downforce opeens met een hoofdletter! :nerd: :angel:

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 13 jan 2010, 12:54

Ergens bekruipt mij het gevoel dat David zich laat leiden door hoe een auto eruit ziet....
Waarom al een bodykit op de auto gooien als je er nog geen meter op het circuit mee gereden hebt ?

Dat komt op mij over als, we laten hem er eerst zo dik mogelijk uitzien, daarna gaan we wel kijken of we hem rijdbaar kunnen maken.
m.i. is dit de verkeerde volgorde.....

Kun je mij uitleggen waarom je precies een bodykit / flossman set op de auto wil hebben ??

GTRene

Bericht door GTRene » 13 jan 2010, 12:54

@Dennis, net ff gekeken voor een motorsport e92 kom ik bij deze NL terecht, inderdaad zoals jij vertelde...wist ik ook niet :mrgreen:

http://www.racecarsdirect.com/listing/1 ... ideFrame_2" onclick="window.open(this.href);return false;

kost aardig wat :bag:

trouwens zij hebben ook een kale carros te koop nieuw...hoef je geen M3 te slopen :hmmm:

http://www.racecarsdirect.com/listing/1 ... _cage.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ook in NL zelfde bedrijf...Derek? anyway deze link staat erbij

http://www.musch-motorsport.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Musch motorsport

verder begrijp ik (denk ik) David wel een beetje...niet alleen go maar ook een beetje stoer/show en das ook wel leuk, kost je wel wat en je zal iets minder snel zijn, maar wel anders/apart leuk om te zien.
tis denk ik maar waar je voor kiest, voor beide valt wat te zeggen :beer:

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 13 jan 2010, 13:03

Downforce Dennis schreef:

Goed verhaal!

Bij het opzetten van een racer met de aspecten die Dennis en Andre noemen zit er in eerste instantie meer dan genoeg potentieel in de auto neem ik aan, gezien de ervaring van beide heren. Vervolgens zou ik (persoonlijk dus) voornamelijk cursussen volgen en vooral veel km's maken. Het geld zou ik dan liever steken in circuit km's dan het uiterlijk van de wagen. Degelijk spul eronder en gaan!

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 13 jan 2010, 13:13

Komt wel redelijk overeen met wat mij verteld werd op nurburgring.nl, ga niet alleen maar je auto aanpassen eerst rijden rijden en nog eens rijden! Zo merk je gauw genoeg wat je aan wilt passen voordat je onnodig geld gaat uitgeven of verkeerde onderdelen monteert.

David R.

Bericht door David R. » 13 jan 2010, 13:35

Sorry hoor maar jullie halen alles door elkaar. Ik ga niet voor zo'n heel breed ding al la ALMS etc. Ik doe sowieso de deuren/motorkap en kofferdeksel ivm gewicht. Dan blijven er eventueel nog over voor en achterbumper voorschermen en zijskirts. Zoals reeds vermeld is dit setje voor maar 1½ cm breder en achter 3½ cm. Dat hele extreme wordt het niet. Ook die achterspoiler is mij een tikkie te groot. Onderstel blijft origineel (op wat kleine aanpasingen na zoals rubbers/intrax etc) en volgens de geleerden kan met een kleine aanpassing in de Et waarde en evt 1 j bredere velg achter een goed setje verkregen worden. Die 30 k die ergens genoemd wordt slaat ook nergens op want ik denk nog zo'n beetje 3.5 k extra kwijt te zijn tov wat ik eerder al wou. Musch weet dondersgoed wat wij ermee gaan doen en wat wij dus zoeken. Ook dat verhaal van een veel hogere CW factor omdat het voorscherm 1,5 cm breder is en omdat achter rond de wielkuipen een rand zit die 3,5 cm breder is verwijs ik naar de prullenbak. Een wtcc heeft ook achter iets bredere schermen (denk zo ongeveer hetzelfde) en dat is volgens de meeste hier het einde. En ja het mag van mij ook wel een beetje tonen maar snelheid en betrouwbaarheid is wel degelijk het uitgangspunt.
Ik heb dat brede ding bij Musch gezien en ook hij zei gelijk dat je zo'n ding dus absoluut niet moest nemen voor wat mij ermee doen.
Laatst gewijzigd door David R. op 25 okt 2010, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 13 jan 2010, 13:43

Typisch geval van communicatiestoornis :lol:

Maar is duidelijk, dan zitten we hier op DF in ieder geval op dezelfde lijn..

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 13 jan 2010, 13:48

Duidelijk. :thumbup:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 jan 2010, 17:49

Hm de hoeveelheid downforce met zon bodykit valt in de praktijk echt tegen.

Zeker niet zo veel dat je puur op downforce kan gaan rijden zoals Dennis Cavellino zegt. Dat is met singleseaters en auto's ala een Radical zo maar niet met een M3 met een achterspoiler oid. Achterspoilers etc helpen wel wat maar het is echt niet zo dat die alles bepalend worden.

De fabrieks GTR heeft wel mega downforce maar daar is onderhuids veel meer aan gedaan. Daar zitten speciale ducts achter de radiateur etc, de luchtstroom onder de motorkap en naar de wielkasten etc is veel beter gemanaged. Daarbij vlakke bodem enz.

Luchtweerstand gaat wel omhoog maar als je het slim houd dan hoeft het niet veel te schelen. Zo'n formaat achterspoiler als er bij mij op staat bijvoorbeeld scheelt niet superveel op de rechte stukken. Is ook een kwestie van heel goed kijken naar wat voor profiel je gebruikt enz. Voor hobbyracers kan een achterspoiler en een front splitter oplossing gewoon een stukje vertrouwen en comfort geven, het rijd net even makkelijker op snelle stukken.

Meeste weerstand bij racewagens komt volgens mij nog van de wielen, brede banden, extreme toe setting en de overgang naar slicks scheelt echt een hoop op rechte stukken.

Downforce Dennis schreef:Je gaat er niet automatisch harder door, en als het dmv casteraanpassingen je spoor niet groter kan maken (flossmann)
No phun intended maar ik snap niet helemaal wat je hier mee bedoeld? :) Bij mijn weten valt er niet zo veel spoorbreedte te winnen dmv het verstellen/veranderen van caster?

Mrton

Bericht door Mrton » 13 jan 2010, 20:32

Ik zou graag je graag voorzien van goed advies maar mijn kennis over het stuurgedrag van deze M3 (en elke andere trouwens ook) is net niet genoeg op peil. Als jij mij nou eens even het laatste puntje op de "i" laat zetten zodat deze M3 en zijn gedrag vers in mijn geheugen zit dan zal ik je daarna naar het best van mijn kunnen en weten helpen. Deal?

Plaats reactie