Rijtest - Porsche Panamera 4S

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Tom V

Re: Rijtest - Porsche Panamera 4S

Bericht door Tom V » 09 jan 2010, 13:20

Mooie foto's en een leuk stuk tekst Mark!

Ik mis alleen een stuk waarbij de auto eigenlijk zo goed als zeker afgeschreven was alleen dat de tester met uitzonderlijke skills de wagen van total loss wist te behoeden.

frankv

Bericht door frankv » 09 jan 2010, 21:33

Tom V schreef:Mooie foto's en een leuk stuk tekst Mark!

Ik mis alleen een stuk waarbij de auto eigenlijk zo goed als zeker afgeschreven was alleen dat de tester met uitzonderlijke skills de wagen van total loss wist te behoeden.
Iets met dat hij plotseling ging glijden op een volkomen onverwacht moment, maar dat alleen de driving skills van uw redacteur hem konden redden? :D

Mark, heb je de interieurfoto ook zelf gemaakt? Dat lijkt me nog een vak apart.

En waarom denk jij dat ze hem niet gewoon 10cm smaller hebben gemaakt? Dat had toch best gekund?

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 09 jan 2010, 22:18

Haha, de volgende test zal ik een mooie anekdote in verwerken heren ;) :P

Die interieurfoto heb ik uiteraard ook zelf geschoten Frank ;)
En 10cm smaller....zou niet weten waarom. Dit geeft hem wel smoel. Wordt er erg dik van, zorgt voor z'n
rijeigenschappen en geeft hem erg veel binnenruimte!

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 12 jan 2010, 13:35

Mijn ingetogen verslagje:
Toen de fotograaf en tevens mijn grote broer op mij stond te wachten met de Panamera had ik maar één gevoel, je zou maar dagelijks met zo’n geweldig ding mogen rijden! Het uiterlijk is typisch Porsche, de brede heupen, de koplampglooiingen van de 911 en ook de druppelvorm welke de 911 al zijn hele leven karakteriseert. Ik open de achterklep om mijn jasje tasje kwijt te kunnen, hier kwam ik de bijzonder mooie interieur kleur meteen al tegen. De volledige kofferruimte was prachtig met beige stof bekleed en gaf een luxe uitstraling weer. De kofferruimte is echter niet bijzonder groot maar wanneer je met 4 personen een lang weekend op vakantie gaat biedt hij ruimte genoeg. Het omslagpunt zit hem bijvoorbeeld in een skivakantie, dan is een skibox onvermijdelijk.

Na het sluiten van de kofferklep is het dan toch echt tijd om in te stappen. Eerlijk gezegd voel je op één of andere manier gelijk dat je in een Porsche zit. Wat natuurlijk aardig tegenstrijdig is gezien het feit dat het hier om een vierdeurs gaat wat ik tot op heden zeker niet met Porsche associeerde. Het Porsche gevoel wordt gekweekt door de glooiingen van de koplampen die je voor je ziet, iets wat je in elke Porsche terug vindt. De klokkenwinkel maakt het plaatje compleet met de mooie en duidelijk 5 verspringende klokken, uiteraard met toerenteller in het midden! Het navigatie systeem werkt werkelijk waar super, de klok rechts van de toerenteller is het navigatiescherm. Hierop is de volledige kaart te zien en is het mogelijk om in- en uit te zoemen. Daarnaast is het centrale touch screen tevens te gebruiken als navigatie systeem, daardoor kan je beide schermen tegelijk gebruiken en dus verschillende zoom niveaus hanteren wat bijzonder prettig werkt. De alcantara dakhemel maakt het luxe gevoel van het interieur compleet.
Voor verschillende fotolocaties rijden we door Rotterdam, wat opvalt is hoeveel bekijks de kolossale Porsche trekt. Van jong tot oud, man of vrouw het maakt niet uit, iedereen kijkt naar de wagen. Zelfs met een 911 GT3 zie je minder draaiende kopjes op straat. In mijn ogen geheel terecht, want mij heeft hij qua uiterlijk op dit moment al gewonnen. Bij het uitstappen viel mij een bijzonder fraai detail op. De deuren zijn voorzien van een hydraulische arm waardoor je de deur op elke stand open kan laten staan, dit werkt ideaal wanneer je in een krappe ruimte uit wil stappen. Bij het sluiten van het portier voel je een hele lichte weerstand om hem uit de “rem” te halen. Innovatief systeem.

Uiteraard moet deze Panamera 4S stevig aan de tand worden gevoeld qua rijeigenschappen. Bij het instappen zorg ik voor een degelijke stoel instelling en zit ik eigenlijk direct goed. De lengte verstelling van de zitting is in het bijzonder erg prettig. De stoel is bovenin voor breed geschouderde mensen misschien iets te smal, zelf heb ik hier gelukkig geen last van. De middenconsole is relatief hoog waardoor je erg goed bij het touch screen en alle knoppen kunt, strekken is nooit nodig. De middenarmsteun wordt dus gevormd door de console zelf. Dit geeft een duidelijk gevoel van één zijn met de auto, vergelijkbaar met bijvoorbeeld een BMW Z3 of Z4 waarbij je echt ‘in’ de auto zit. Het eerst minpunt is al direct een doorn in het oog. Het onderste deel van het hart van het stuurwiel is van plastic, dat kan natuurlijk al niet maar het is ook nog eens niet precies dezelfde kleur als het stuurwiel zelf. Geluk bij een ongeluk is dat het plastic niet aan de achterkant van het stuurwiel zit waardoor je dus altijd goede grip behoud op het stuur.

Laten we de 4.8 liter V8 maar eens tot leven wekken. Met het karakteriserend contactslot links start ik het hart en laat hij een geweldig harde brul horen. In mijn rustige woonplaats zal dit op een vroege ochtend zeker tot klachten gaan leiden. De optionele sportuitlaten zullen dit helemaal tot een feest maken, maar in mijn ogen geen must. Bij stationair draaien is hij gelukkig erg rustig en beschaafd. De PDK versnellingsbak is qua schakelen een juweeltje, dit is mijn eerste kennismaking met deze vorm van schakelen in een Porsche. Vrijwel direct zet ik de pook in handmatig schakelen, dat wil zeggen bediening aan het stuur of doormiddel van de pook zelf. Uiteraard sta ik te popelen om de veel besproken knoppen op het stuur te beroeren, dit resulteert direct in terugschakelen waarbij opschakelen mijn opzet was. Even wennen denk ik. Na een drempel besluit ik om eens vol door te trekken vanuit de tweede versnelling. Het gebrul van de V8 geeft echt een bijzonder goed gevoel en de acceleratie van de Panamera 4S is meer dan voldoende voor een dergelijk grote wagen. Nu naar de derde versnelling, ehh oh naar voren is opschakelen. Vervolgens komen een paar bochten op me af en dien ik naar de vierde versnelling te schakelen, ja hoor de irritatie slaat direct toe. Weer moet ik nadenken om op de juiste manier te schakelen wat natuurlijk uit den boze moet zijn in een Porsche. Hierdoor kan ik me niet lekker concentreren op het rijden en de bochten zelf. Ik ben er ook meteen klaar mee en zet de pook netjes terug in D. De wagen voelde al bijzonder snel aan, totdat ik uit had gevonden dat er nog een sport stand zat onder mijn rechterhand. De dempers zijn daarbij ook in totaal 3 settings te zetten. Standaard is de Panamera redelijk hard geveerd mede door de optionele 20 inch velgen, maar zonder oncomfortabel te worden. In de strakste demper stand lijkt het alsof er 500 á 600 kilo van de wagen valt. Nu gaan we verder in de meest sportieve instellingen en voelt de wagen bijna 911-achtig aan, tegelijk hangt hij nu ook perfect vel aan het gas. Op dit moment is duidelijk te voelen waar die vele uren research van Porsche in gaan zitten. De wagen rijdt als niks anders in zijn klasse. Een 7 serie is zeker hard en semi sportief te berijden, maar de Panamera weet letterlijk driving fun te bieden. Iets wat ik in deze klasse nog niet eerder ben tegen gekomen. Telkens weer ging ik in mijn onderbewustzijn bochten buiten-binnen-buiten aansturen, geweldig! De balans is bijzonder goed, hij geeft altijd een solide indruk en onderstuur of overstuur is ver te zoeken. Het verbreken van het gripniveau heb ik niet opgezocht vanwege de erg lage tempratuur in combinatie met dijkwegen, maar mocht er ooit een mogelijkheid komen om een Panamera op het circuit te rijden weet ik zeker dat ik me prima zal vermaken. De standaard remmen zijn voor dagelijks gebruik voldoende. Misschien dat een Turbo met zijn extra vermogen en snelheid een setje keramisch kan gebruiken, maar bij de 4S is het zeker niet nodig. Terug op de snelweg en in de comfort modus blijkt het een lekkere kilometervreter te zijn. Wel kan ik begrijpen dat sommige mensen hem hiervoor te hard geveerd vinden, maar zoals eerder gezegd zullen de 20 inch velgen met 255 voorbanden en 295 (!) achterbanden hier een grote rol in spelen. Zelf ben ik in elke auto opzoek naar een bepaalde vorm van driving fun en is dit dus de limo die ik zou kiezen als ik in de markt zou zijn! De kosten van de wagen wil ik niet al te lang bij stil staan, het test exemplaar zit tegen de 2 ton wat natuurlijk bijzonder veel geld is. In de standaard uitvoering is hij zijn € 138.000,- waard, zeker in vergelijking met de concurrentie. Porsche weet in elk segment de top te bereiken in mijn ogen, wat een geweldige prestatie!

Vdub

Bericht door Vdub » 12 jan 2010, 23:31

Erg knappe foto's en dito verslag, wanneer ga je zelf een magazine uitbrengen?

Ik trek hier wel leermomenten uit voor mn eigen plaatjes ;)

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 12 jan 2010, 23:38

Vdub schreef:Erg knappe foto's en dito verslag, wanneer ga je zelf een magazine uitbrengen?

Ik trek hier wel leermomenten uit voor mn eigen plaatjes ;)
Thanks!!

Een magazine is misschien iets te veel van het goede :P, maar meer rijtests kun je zeker verwachten!!

@ Steven. Erg lekker verslag zo ook!! Leest erg soepel weg! Conclusies komen wel overeen ;).

Adje ///M3

Bericht door Adje ///M3 » 13 jan 2010, 19:01

Vandaag ook enkele km's af mogen leggen met een 4S. Geluid had ik meer van verwacht en ik ben niet zo kapot van het flipper werk op het stuur.
Misschien is dat een gewenning hoor....! Voor veel driving fun moet je zo'n ding in ieder geval echt niet aanschaffen.

Ritje in een DBS Touchtronic maakte trouwens alles weer goed :mrgreen:

Macboy

Bericht door Macboy » 14 jan 2010, 23:02

Erg goed geschreven verslag Mark. Past goed bij jou en het merk Porsche. En de foto's geven de Panamera op ingetogen, maar schitterende wijze weer.

Vooral deze is gewoonweg BRILJANT !

Afbeelding

Xave30

Bericht door Xave30 » 14 jan 2010, 23:56

:) I approve.

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 14 jan 2010, 23:58

Macboy schreef:Erg goed geschreven verslag Mark. Past goed bij jou en het merk Porsche. En de foto's geven de Panamera op ingetogen, maar schitterende wijze weer.

Vooral deze is gewoonweg BRILJANT !

Afbeelding
Thanks Ilija.
Wat ik daar zelf zo mooi vind is de hoek van de auto in combinatie met het insturen van de bocht en natuurlijk de enorm geconsentreerde blik
op Steven z'n gezicht.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 15 jan 2010, 00:07

Ik vind 't gewoon 'n mooie foto van een van de meest afschuwelijke dure karren van de laatste 10 jaar. Dat Steven d'r dan in zit is mooi voor hem, maar maakt 'm nog geen Brad Pitt(of dat wat überhaupt uitmaakt) en anders kon ie beter op 'n halftrack gaan zitten ofzo :lol:

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 15 jan 2010, 00:44

Robin schreef:Ik vind 't gewoon 'n mooie foto van een van de meest afschuwelijke dure karren van de laatste 10 jaar. Dat Steven d'r dan in zit is mooi voor hem, maar maakt 'm nog geen Brad Pitt(of dat wat überhaupt uitmaakt) en anders kon ie beter op 'n halftrack gaan zitten ofzo :lol:
Waarom is dit nu één van de meest afschuwelijke dure karren. Tuurlijk is het veel geld, maar je statement is wel iets te sterk. Kijk even naar dit vergelijk
dat ik even snel heb opgesteld. Wie is er hier nu duur??

Afbeelding

En dan is de Panamera dus de snelste (veruit), de zuinigste (met voorsprong), degene met het meeste koppel, de wagen met de meeste pk's per liter,
de auto met de snelste versnellingsbak etc etc.
Maar om dat even in kaart te brengen, hieronder.

Basis is dus de Panamera Turbo. en alles wat groen is is in het voordeel van de auto die erboven staat, en alles wat rood is is in het voordeel van de
PanaTurbo:
Afbeelding

Tom

Bericht door Tom » 15 jan 2010, 09:24

Robin zal wel bedoelen dat je veel geld betaald en dan alsnog een lelijke kar krijgt ;)

Christoph

Bericht door Christoph » 15 jan 2010, 09:37

Tom schreef:Robin zal wel bedoelen dat je veel geld betaald en dan alsnog een lelijke kar krijgt ;)
Zag hem vorige week op de A16 voorbij komen... Lelijk kan ik het niet noemen, wel echt heel erg groot. Wat een slagschip :D

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 15 jan 2010, 17:28

Tom schreef:Robin zal wel bedoelen dat je veel geld betaald en dan alsnog een lelijke kar krijgt ;)
Dat woord lelijk, dat snap ik niet. Die auto kun je misschien minder mooi vinden, maar lelijk is hij toch absoluut niet!! Tuurlijk is het een
kwestie van smaak, maar een Panamera is zeker niet lelijk!

Tom

Bericht door Tom » 15 jan 2010, 19:17

Geen schoonheid dan ;)

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 17 jan 2010, 23:31

NEED I SAY MORE!!!!!!

Filmpje voor alle 'tegenstanders' ;)

Xave30

Bericht door Xave30 » 17 jan 2010, 23:37

^^ Spoiler is mega cool zo.

Joop

Bericht door Joop » 17 jan 2010, 23:40

^^^^Transformer-style zeg maar...

...een schoonheid zal het nooit worden, maar een indrukwekkende auto blijft het wel.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 18 jan 2010, 01:53

Zelfde conclusies als in mijn verhaal gelukkig :) Wit en Turbo lijkt me nog leuker.

Buco

Bericht door Buco » 18 jan 2010, 02:33

Ik kwam van het weekend een donkerkleurige Panamera tegen in hartje Roosendaal. Heb je die test hier in de buurt gedaan Mark?

Gr.
Peter

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 18 jan 2010, 09:53

Buco schreef:Ik kwam van het weekend een donkerkleurige Panamera tegen in hartje Roosendaal. Heb je die test hier in de buurt gedaan Mark?

Gr.
Peter
Hoi Peter,

Ik heb de Panamera wel mee naar Roosendaal gehad ja. Dus ik heb hier wel rondgereden. Maar dat is al voor de kerstdagen geweest. Afgelopen
weekend was ik het dus niet.

SpikeY

Bericht door SpikeY » 18 jan 2010, 13:33

Mooi verslag, leest lekker weg. Foto's zijn ook top. Ik heb de Panamera in Essen irl gezien en moet zeggen, eerst vond ik het ook maar een lelijke bak. Maar in het echt toch een stuk mooier dan ik verwacht had.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 18 jan 2010, 16:50

Retegoeie auto & een lelijk hok.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 18 jan 2010, 16:54

Die lelijke goser achter het stuur maakt wel dat de auto er beter uit komt......... :thumbup:

Plaats reactie