
Mijn naam is Arend, en het bouwjaar is 08/08/66.
Was een goed jaar want de platen (voor mijn kop) die ze toen nog leverden waren fully closed deck...8)
Huidige auto is een MY99 GTT met de bekende waslijst aan mod's, inclusief enkele snelle stickers die ook weer goed zijn voor een halve pk (minder). :d
Belangrijkste motormodificatie is een uit Japan geimporteerde WRX-motor(Japanse versie van de GTT) ter vervanging van de geplofte originele MY'99-motor.
Reden:Gesmolten zuigerbodem,zwaar beschadigde cilinderwand,en cilinderkop gescheurd.
Oorzaak:Armloop onder vollast (160+km/uur) door acuut falende MAF-sensor. 4 seconden hooguit....
De 'nieuwe' motor, is een geimporteerde Impreza-motor welke daar in Japan als 'WRX' door het leven ging,en std.260-280pk leverde. De motor voldoet prima,en loopt mooier dan de vorige.
Alle actuatoren, aggregaten, IC, etc. en tevens de originele kabelboom + ECU zijn van mijn oude motor overgezet. Met heel veel dank aan Erik(MNB-Motoren Hoogkerk)
De ECU moest noodgedwongen worden geremapped bij Mark Verhoeven ( EMS.) De Japanse WRX-injectoren zijn n.l. met 380cc een slagje kleiner dan de originelen die 440cc leveren.
Deze constateerde dat de motor met std.turbo bovengemiddeld hoog eindigde qua topvermogen.
De turbodruk wordt duidelijk langer dan gemiddeld vastgehouden bovenin. Het topvermogen van ca.285pk houd mooi lang stand, en de vermogensgrafiek is bij 6500-7000rpm eigenlijk nog steeds redelijk vlak.
Omdat de motor eenTD04 turbo heeft, kon Mark het verschil niet anders verklaren met het feit dat de Japanse motorvariant een ander andere nokkenassen in de cilinderkoppen heeft. Bij Frank Vreede bleken later de onderdelen-nummers van de Japanse motorvarianten, qua koppen en nokkenassen anders te zijn wat e.e.a. dus bevestigd. De Japanse versies zijn dus voorzien van wildere nokkenassen, waardoor bovenin meer adem over blijft. Die gekke Japaners moeten schijnbaar ergens hun lol uit halen als auto's op 180km.uur zijn begrensd.
Eric (NMB-Motoren) is er tevens van overtuigd dat het binnenwerk van de TD04 ook anders is. Elke JDM TD04 die hij heeft gezien is n.l. anders dan de Europese variant. (Geometrie/aantal schoepen)
Mijn huidige plannen krijgen als alles meezit binnenkort gestalte. Eigenlijk wil(de) ik heel graag een EVO VI, maar de kosten voor een auto die evenoud is als mijn huidige zijn me eigenlijk te gortig.
Momenteel staan er 2 opties open:
Een MY00 WRX STI Type-R motor + complete aandrijflijn en korte 5-bak (incl. DCCD) die weinig km heeft gedraaid overbouwen in mijn huidige auto. De OEM VF29 zal dan plaats gaan maken voor een TD05-18 of 20G om de 350pk te halen die ik wil. De TMIC van deze motor is al een stuk
groter dan mijn huidige, maar op termijn zal ik wel naar een FMIC gaan. We gaan dan voor een front entry, door of het spruitstuk 180grd. te draaien, of het gasklephuis te verlassen.
In principe zal ik Mark de auto dan laten mappen, maar ook dit is nog niet zeker. Ook ik ben n.l. geen fan van een Bosch LMM.....
Omdat dit een opendeck blok is, is de 2e overweging om een 2.2 closed deck blok (Legacy) "tussen" de koppen van deze motor te poten. Uiteraard zullen er dan op maat gemaakte sterkere zuigers in komen, en dito drijfstangen.
Dit geeft een veel harder blok, waardoor drukken opeens veel hoger kunnen, en bovendien win ik een stukje inhoud.
Wat de keuze zal worden hangt o.a. af van het totale prijskaartje.
Nog wat foto's en mijn vermogensgrafiek met dank aan RuudWRX:
[img:640:480]http://home.hetnet.nl/~arenat/PLAATJESMAP/sub1.jpg[/img]
[img:640:480]http://home.hetnet.nl/~arenat/PLAATJESMAP/sub2.jpg[/img]
[img:640:480]http://home.hetnet.nl/~arenat/PLAATJESMAP/sub3.jpg[/img]
[img:768:576]http://home.hetnet.nl/~arenat/PLAATJESM ... ruimte.jpg[/img]
[img:480:640]http://home.hetnet.nl/~arenat/PLAATJESMAP/Rotora1d.jpg[/img]
[img:1020:524]http://home.hetnet.nl/~arenat/PLAATJESMAP/gtech.jpg[/img]
Zal eens kijken of ik hier wat lekkere rijtechnieken kan afkijken, wordt n.l. straks een serieus item met 350-375pk en DCCD.8)
Gr.Arend.