E 92 M3 voor circuit

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: E 92 M3 gekocht voor circuit

Bericht door Tom V » 07 jan 2010, 23:19

Trouwens, Hans?
Downforce Hans schreef:men al vind ik het ergens wel zonde dat zo`n mooie wagen ontmanteld wordt.
Ben erg benieuwd wat het gaat worden.
Ben je van je geloof gevallen?

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12609
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: E 92 M3 gekocht voor circuit

Bericht door Downforce Hans » 07 jan 2010, 23:35

Ben ik eens positief is het weer niet goed.........

Eigenlijk bedoelde ik dat het ontmantelen van de auto het beste is wat hem kan overkomen, hij wordt alleen maar beter....... :thumbup: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1909
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Re: E 92 M3 gekocht voor circuit

Bericht door Jules » 08 jan 2010, 00:48

Geweldig zoiets :hosanna: Dit is toch de ultieme bestemming voor zo'n auto? :mrgreen: En zolang ze gewoon geproduceert worden kan je niet van zonde spreken imho.... een E30 M3 Sportevo of een M3 CSL is misschien zonde, maar dit is gewoon prachtig :clap:

Ps. ik heb niet alles gelezen maar ik begrijp dat je van 911 naar een M3 gaat... vaak zie je het toch andersom eigenlijk? Denk je van de M3 meer fun te hebben :df: of zijn er andere redenen?

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: E 92 M3 gekocht voor circuit

Bericht door RobS » 08 jan 2010, 07:44

Jules schreef:Ps. ik heb niet alles gelezen maar ik begrijp dat je van 911 naar een M3 gaat... vaak zie je het toch andersom eigenlijk? Denk je van de M3 meer fun te hebben :df: of zijn er andere redenen?
Lees dit topic even door :)

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =3&t=16960" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
David R.
Berichten: 867
Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32

Re: E 92 M3 gekocht voor circuit

Bericht door David R. » 08 jan 2010, 09:01

Strippen is begonnen.Stoelen/achterbank en zijpanelen zijn eruit. Is allemaal vrij eenvoudig te doen. Vraag is echter hoever ga je. Vloermatten bijvoorbeeld, er zitten nogal wat draden en besturingskasten e.d. onder. Als je het eruit haalt moet je dit toch weer afschermen met bijv een plaatje aluminium. Is het dan niet net zo wijs om dat te laten zitten en daar die extra besparing van 5 kg te laten voor wat het is.

m@rco
Berichten: 710
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:18
Locatie: O'haske

Re: E 92 M3 gekocht voor circuit

Bericht door m@rco » 08 jan 2010, 09:13

Kwa gewichtsbesparing zou ik toch zeker maximaal gaan. Gewicht is toch een zaak wat zo'n auto kan maken of breken.

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: E 92 M3 gekocht voor circuit

Bericht door Marco R. » 08 jan 2010, 10:08

Als onder je vloermatten allerlei bedrading ligt zou ik juist wel de vloermatten laten zitten als het 5 kilo scheelt. 5 kilo op het eindresultaat is toch te overzien? Zeker als je ook alu moet gebruiken om alles weer af te schermen.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: E 92 M3 gekocht voor circuit

Bericht door RobS » 08 jan 2010, 10:33

Gewicht op de bodem lekker laten zitten, al ziet alu er wel wat maar racy uit dan matten :)

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1909
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Re: E 92 M3 gekocht voor circuit

Bericht door Jules » 08 jan 2010, 12:41

een vloermat van een E30 vind ik in elk geval wel behoorlijk zwaar... weet niet hoe dit bij een E92 zit maar afdekken met alu lijkt me dan toch beter. Waarschijnlijk zit er ook nog isolatie plaktroep onder? Ga je dat nog weghalen? :mrgreen:

Emiel
Berichten: 4209
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: E 92 M3 gekocht voor circuit

Bericht door Emiel » 08 jan 2010, 12:41

Komt er een brandblus installatie in ? denk dat dat ook iets is waar over nagedacht moet worden icm bekleding ?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E 92 M3 gekocht voor circuit

Bericht door Joy » 08 jan 2010, 12:45

Mooie auto David. Dat zal een fijne racer worden. Vloermat, ik weet niet in hoeverre je rekening moet houden met brandwerend opbouwen. Hoe minder spul er vlam kan vatten hoe beter.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: E 92 M3 gekocht voor circuit

Bericht door Hielke » 08 jan 2010, 14:01

Joy schreef:Mooie auto David. Dat zal een fijne racer worden. Vloermat, ik weet niet in hoeverre je rekening moet houden met brandwerend opbouwen. Hoe minder spul er vlam kan vatten hoe beter.
Precies.

En voor de montage van de rolkooi is het ook niet handig dat het metaal niet zichtbaar is.

David, als ik jou was zou ik er een ritje naar Heerenveen aan wagen. Andre heeft je zijn hulp aangeboden. Betekent dat je het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden. Zijn adressen zijn vertrouwd, zijn methode beproefd.

Gebruikersavatar
David R.
Berichten: 867
Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32

Re: E 92 M3 gekocht voor circuit

Bericht door David R. » 08 jan 2010, 14:26

Heb via de mail al diverse waardevolle tips gehad van Andre en ook via websites kom je nog wel eens iets tegen. Heb er gisteravond al 110 kg uit weten te halen en denk dat er nog wel 25 tot 30 kg te halen is. Dan nog wat lichtgewicht plaatwerk erop waarvan ik hoop hier ook nog eens 125 kg te pakken + 25 kg van de uitlaat en dan hoop ik op ca 1350 kg uit te komen. Kooi er terug in en 2 kuipstoeltjes en een blusser en dan hoop ik net onder de 1400 kg te blijven.
Dit is toch wel mooi hoor.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E 92 M3 gekocht voor circuit

Bericht door Bert ///M3 » 08 jan 2010, 14:59

125 KG winnen op die auto met licht plaatwerk lijkt me heel lastig.

Ik heb even snel voor je in de BMW onderdelen lijst gekeken, kom ik op het volgende:

2 voorschermen 4 KG
Motorkap 10 KG <---- Is denk ik al aluminium
2 deuren 36 KG
Kofferklep 10 KG

Achterruit: 6 KG
Ruiten in deuren 8 KG
Zuiruiten 4 KG.


Dat is iets van 78 KG totaal. In de partijk iets meer door deurmechanismen, stootlijsten etc. Dus laten we zeggen 90 KG.

Lichtgewicht delen:
Voorschermen 2KG
Motorkap 3 KG
Deuren + sponning 4 KG
Kofferklep 2 KG

Achterruit 3 KG
Ruiten in deuren: 3 KG oid
Zijruiten 2 KG

Zal iets van 18-20 KG zijn wat je terug doet. Komt nog wat montagemateriaal bij. Dus denk dat je totale besparing misschien iets van 60-70 KG is, afhankelijk of je carbon of fibreglass/polyester doet etc.

Mogelijk dat het meer word als je ook naar lichtere bumpers, carbon bumpersteunen, lichtere binnenbalken gaat enz. Maar volgens mij is die constructie bij een E92 ook al redelijk licht opgezet.

Er zijn nog wel wat simpele trucs om gewicht naar beneden te krijgen. Bijvoorbeeld accu, een E92 M3 accu weegt 22 KG oid, kan je een race accu van 5 tot 10 KG voor in de plaats zetten, dat zijn relatief goedkope KG's.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 08 jan 2010, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Emiel
Berichten: 4209
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: E 92 M3 gekocht voor circuit

Bericht door Emiel » 08 jan 2010, 15:03

Niet vergeten wat de kooi weegt ;)

KoenM
Berichten: 1833
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: E 92 M3 gekocht voor circuit

Bericht door KoenM » 08 jan 2010, 15:07

Erg gaaf, zo opbouwen vanaf een auto die eigenlijk gewoon al heel goed is :D
Is denk ik aardig geld te maken via de onderdelen, de autodieven van tegenwoordig doen dat tenslotte ook :wink:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12609
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: E 92 M3 gekocht voor circuit

Bericht door Downforce Hans » 08 jan 2010, 15:29

Bert ///M3 schreef:125 KG winnen op die auto met licht plaatwerk lijkt me heel lastig.

Ik heb even snel voor je in de BMW onderdelen lijst gekeken, kom ik op het volgende:

2 voorschermen 4 KG
Motorkap 10 KG <---- Is denk ik al aluminium
2 deuren 36 KG
Kofferklep 10 KG

Achterruit: 6 KG
Ruiten in deuren 8 KG
Zuiruiten 4 KG.


Dat is iets van 78 KG totaal. In de partijk iets meer door deurmechanismen, stootlijsten etc. Dus laten we zeggen 90 KG.

Lichtgewicht delen:
Voorschermen 2KG
Motorkap 3 KG
Deuren + sponning 4 KG
Kofferklep 2 KG

Achterruit 3 KG
Ruiten in deuren: 3 KG oid
Zijruiten 2 KG

Zal iets van 18-20 KG zijn wat je terug doet. Komt nog wat montagemateriaal bij. Dus denk dat je totale besparing misschien iets van 60-70 KG is, afhankelijk of je carbon of fibreglass/polyester doet etc.

Mogelijk dat het meer word als je ook naar lichtere bumpers, carbon bumpersteunen, lichtere binnenbalken gaat enz. Maar volgens mij is die constructie bij een E92 ook al redelijk licht opgezet.

Er zijn nog wel wat simpele trucs om gewicht naar beneden te krijgen. Bijvoorbeeld accu, een E92 M3 accu weegt 22 KG oid, kan je een race accu van 5 tot 10 KG voor in de plaats zetten, dat zijn relatief goedkope KG's.
Ehhh misschien nog wat audio spul er uit....
Ik weet niet hoeveel speakers met magneten er in zitten maar in deuren en achterpanelen etc zou misschien ook nog wel tussen de 8 en 10 kilo kunnen zijn.

Gebruikersavatar
David R.
Berichten: 867
Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32

Re: E 92 M3 gekocht voor circuit

Bericht door David R. » 08 jan 2010, 15:44

Bert die 2 deuren bij elkaar wegen toch echt meer dan 36 kg. Ik heb ze er nog niet uitgehaald maar ik denk toch echt dat een complete deur al snel richting de 40 tot 45 kg gaat. Dat x 2 is 90 kg. Komt iets van 20 kg voor terug dus dan hebben we al 70 kg te pakken. Accu is inderdaad ook nog wat te halen.
Hans de meeste boxen zijn er al uit. Er zitten er echter nog 2 onder de stoelen die er redelijk groot en zwaar uitzien. Die gaan er ook nog uit.
Wat scheelt airco en verwarming ?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: E 92 M3 gekocht voor circuit

Bericht door RVV » 08 jan 2010, 15:45

Andere nog lichtere wielen ?

Carbon dak heb je in ieder geval al :D

Richardt.
Berichten: 6768
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: E 92 M3 gekocht voor circuit

Bericht door Richardt. » 08 jan 2010, 16:03

Je zet in ieder geval flinke stappen :thumbup:

Maargoed, het mooie trackday weer is er dan ook sneller dan dat je het verwacht natuurlijk 8)

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: E 92 M3 gekocht voor circuit

Bericht door Marco R. » 08 jan 2010, 16:17

David R. schreef:Bert die 2 deuren bij elkaar wegen toch echt meer dan 36 kg. Ik heb ze er nog niet uitgehaald maar ik denk toch echt dat een complete deur al snel richting de 40 tot 45 kg gaat. Dat x 2 is 90 kg. Komt iets van 20 kg voor terug dus dan hebben we al 70 kg te pakken. Accu is inderdaad ook nog wat te halen.
Hans de meeste boxen zijn er al uit. Er zitten er echter nog 2 onder de stoelen die er redelijk groot en zwaar uitzien. Die gaan er ook nog uit.
Wat scheelt airco en verwarming ?
Aircopomp is zwaar, radiateur en alle leidingen zal ook wel wat wegen. Heb je de verwarming echter niet nodig voor als je met slecht weer gaat racen, in verband met het beslaan van de voorruit oid?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E 92 M3 gekocht voor circuit

Bericht door Bert ///M3 » 08 jan 2010, 16:32

Ontwasemen gaat vaak via de kachelunit idd.

Bij mij is die ook weg, ontwasemen heb ik opgelost door een verwarmde voorruit in te zetten. Ik heb ze wel gezien voor E90 maar nog niet voor E92 eerlijk gezegd. Kosten voor een E90 iets van 225 pond ex. Moet zeggen dat het ook nog beter werkt als het standaard systeem met warme lucht.

Alternatief kan ook zijn om de kachel wel te laten zitten en alleen het AC systeem weg te halen.

Weet niet hoeveel het precies weegt bij een E92 maar ik denk dat er in een totaal systeem gauw 30 KG zit oid.

Overweging is om het te houden, het word wel erg warm in zo'n auto zonder ventilatie enz. Plus als je ook aan de carbon deuren enz gaat, die sluiten vaak ronduit waardeloos af dus auto's met kunststof deuren en plastic glas zijn vaak veel gevoeliger voor vocht in het interieur.

Richardt.
Berichten: 6768
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: E 92 M3 gekocht voor circuit

Bericht door Richardt. » 08 jan 2010, 16:35

Zo'n verwarmde voorruit is natuurlijk ideaal. Maar heb je juist bij dit soort auto's niet vaker last van opspattend grind en dus sterretjes en eventueel barsten in je ruit?
Dan wordt het natuurlijk wel weer een stukje duurder lijkt mij.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E 92 M3 gekocht voor circuit

Bericht door Bert ///M3 » 08 jan 2010, 16:41

Yeps. Maar het ligt er heel erg aan waar je rijd.

Rij je op DF dagen bijvoorbeeld met veel straatauto's dan valt het wel mee.

Rij je op een dag met veel racewagens en druk of ga je racen dan is het vaak al heel snel raak met barsten enz. Bij mij was de voorruit al na een uur stuk. Gewoon doorrijden totdat het echt niet meer gaat :lol:

Je kan er ook een soort van beschermingsfolie voor krijgen.

Heb je meer budget en je gaat racen met verwarmde voorruit dan kan je het beste 1 of meer reserve bestellen, die dingen hebben vaak een redelijk lange levertijd. Originele ruit voor een E92 is ook 250 euro ex dus qua vervangingskosten valt dat ook wel mee.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E 92 M3 gekocht voor circuit

Bericht door GTRene » 08 jan 2010, 16:49

ik zou de verwarming lekker houden :bag: die kun je eventueel ook als bv extra koeling gebruiken stel je hebt iets niet oke watertemp loopt te hoog op, kun je de kachel nog opengooien en ventilator op vol :mrgreen: koelt ie iets meer.
stoelen zullen ook redelijk wat wegen...wel zonde hoor :lol: maja, je mot wat.

trouwens een raceklare splinternieuwe Ginetta G50 Cup kost 45.000,-gbp 300pk op 950kg en seq bak enz...

en van een jaar oud of zlfs 7 race uren al rond 35K incl reserve onderdelen...hier op DF zit ok iemand geloof ik die G50 rijd? :hmmm:

anyway succes met de BMW zoals die witte brede is wow :thumbup: maja das wel ingrijpend.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 4 gasten