Google Nexus One aka Stasi Phone

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Niall

Google Nexus One aka Stasi Phone

Bericht door Niall » 06 jan 2010, 10:42

http://www.nu.nl/internet/2156199/googl ... efoon.html

Google heeft dinsdag in Californië zoals verwacht een eigen mobiele telefoon gepresenteerd. Het toestel, de Nexus One, is alleen via de website van het bedrijf verkrijgbaar.
Google presenteert eigen telefoonslideshow Daartoe lanceerde Google een eigen online verkoopkanaal, waar in een later stadium ook andere toestellen verkrijgbaar zullen zijn die gebruikmaken van Googles mobiele platform Android.

Belangstellenden kunnen nu kiezen tussen een Nexus One van 179 dollar in combinatie met een abonnement bij de Amerikaanse vestiging van T-Mobile, of een losse telefoon van 529 dollar. Die worden alleen verstuurd naar Amerikaanse klanten en naar gebruikers in het Verenigd Koninkrijk, Singapore en Hong Kong.

Vodafone

Het bedrijf zegt echter hard te werken aan uitbreiding van het aantal telecomproviders en landen. Rond het voorjaar verwacht Google de telefoon ook te kunnen leveren via het Amerikaanse Verizon en via Vodafone in Europa.

Een woordvoerder van Vodafone in Nederland kon niet onmiddellijk worden bereikt voor commentaar.

HTC

De Nexus One is gemaakt door mobieltjesfabrikant HTC en is voorzien van de nieuwste versie (2.1) van Googles mobiele besturingssysteem Android. Volgens Google gaat het om de snelste 'superphone' tot nu toe, zoals het bedrijf de nieuwste generatie geavanceerde smartphones noemt. Het toestel maakt gebruik van de zeer snelle Snapdragon-processor.

De Nexus One beschikt, net als bijvoorbeeld de iPhone, over een groot aanraakscherm. Een fysiek toetsenbord ontbreekt. Voor tekstinvoer kunnen gebruikers echter ook kiezen voor spraakherkenning.

Advertenties

Het is voor het eerst dat Google de consumentenmarkt rechtstreeks bedient met hardware. Het internetbedrijf werd groot met een zoekmachine, webdiensten en de daaraan gekoppelde advertenties.

Advertenties zijn volgens het bedrijf ook de belangrijkste beweegreden achter de lancering van de telefoon. Hoe meer tijd mensen op internet doorbrengen, hoe meer advertenties ze daarbij tegen komen, redeneert Google. Juist in mobiel internet ziet het bedrijf veel groeimogelijkheden.

Concurrent

De stap betekent dat Google in zekere zin een concurrent wordt van zijn eigen partners: tot nu toe liet Google andere bedrijven telefoons met Android aanbieden, en leverde en beheerde het zelf alleen de software.

Ook verhevigt het bedrijf met de lancering van de Nexus One de concurrentie met Apple, waarmee het traditioneel warme banden onderhield. De relatie bekoelde het afgelopen jaar merkbaar nadat Google zich steeds meer begaf op markten waar de maker van de iPhone ook actief is, met de lancering van een webbrowser (Chrome), een besturingssysteem (Chrome OS) en het Androidplatform en de daaraan gekoppelde softwaredienst Android Market.

Iedereen weet dat google zoveel te weten wil komen wat mensen doen, bekijken enz. Ze hebben er allemaal leuke applicaties voor die iedereen wil gebruiken zoals G-mail, Google maps voor navigatie enz. enz.
Maar nu heeft google in principe hun eigen blackbox ontwikkeld waarmee ze je hele privé leven en zakelijke leven kunnen inventariseren, wie bel je hoe vaak bel je ze, waarover e-mail je enz. allemaal voor zogenaamde advertentie doeleinden. Het wordt eerder een Stasi-Phone, die toch ondanks al deze kanttekeningen door iedereen gekocht gaat wordt omdat het trendy en handig is :bag:

Petrolhead Tom

Re: Google Nexus One aka Stasi Phone

Bericht door Petrolhead Tom » 06 jan 2010, 11:19

Ik ben ook bang dat Google op een dag aan zijn eigen succes ten onder gaat. Zodra het een keer misgaat met alle informatie zij hebben over iedereen zullen de recht zaken niet van de lucht zijn en kunnen er nog wel eens een aantal miljoenen zo niet vele miljarden claims volgen.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 06 jan 2010, 11:23

Misschien horen we op een goede dag wel dat Google een kindje is van de Amerikaanse geheime dienst?

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 06 jan 2010, 11:28

Ik zou er niet eens heel erg van staan te kijken, het is wat ver gezocht maar heb het idee dat die lui wel verder gaan om aan hun informatie te komen dus wat dat betreft valt dit nog mee. ;)

Emiel

Bericht door Emiel » 06 jan 2010, 11:45

Dit is al jaren aan de gang, enkel Google maakt het kenbaar.

Internet data die word opgeslagen, bezoekte url's die maanden terug te vinden zijn etc. etc.

Luco

Bericht door Luco » 06 jan 2010, 12:29

Emiel schreef:Dit is al jaren aan de gang, enkel Google maakt het kenbaar.

Internet data die word opgeslagen, bezoekte url's die maanden terug te vinden zijn etc. etc.

Juist, alle e-mail, sms en telefoon verkeer wordt in nederland ook minimaal iets van 6 maanden bewaard.

Tom V

Bericht door Tom V » 06 jan 2010, 23:22

Toch knap hoe Google zich zo bekend weet te maken zonder te innoveren. Naamsbekendheid hebben ze wel in de gaten daar.

Rich

Bericht door Rich » 06 jan 2010, 23:40

luco hornsveld schreef:
Emiel schreef:Dit is al jaren aan de gang, enkel Google maakt het kenbaar.

Juist, alle e-mail, sms en telefoon verkeer wordt in nederland ook minimaal iets van 6 maanden bewaard.
Waar staan die datacenters dan en wie beheert deze?
Ik werk inmiddels 11 jaar in de telecom als projectmanager en heb ook projecten voor het Nafin netwerk van defensie gedaan, maar van het opslaan van email en sms verkeer heb ik nog nooit gehoord. Je praat echt over miljoenen, zo niet miljarden terrabytes aan informatie, da's een behoorlijke mega datacenter die dat moet opslaan en beheren.

De telecomboeren houden wel gegevens bij van de telefoongesprekken (wettelijk verplicht); welk nr en wanneer, maar geen inhoud van gesprekken, da's onzin.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 10 jan 2010, 14:28

Onder andere in de Eemshaven, noordelijkste punt van Nederland
Datacenter TCN Eemshaven is grootste datacenter van de Benelux, hoofdhuurder is Google Inc.

Snipe

Bericht door Snipe » 10 jan 2010, 14:39

Rich schreef:Ik werk inmiddels 11 jaar in de telecom als projectmanager en heb ook projecten voor het Nafin netwerk van defensie gedaan, maar van het opslaan van email en sms verkeer heb ik nog nooit gehoord.
Extra-gratis DF bijscholingscursus :mrgreen:

http://www.xs4all.nl/opinie/wat-er-bewa ... aarplicht/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dataretentie" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_bewaar ... iegegevens" onclick="window.open(this.href);return false;

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 10 jan 2010, 14:49

http://nl.wikipedia.org/wiki/ECHELON" onclick="window.open(this.href);return false;

Die doe ik er als toetje nog even bij.........................
Laatst gewijzigd door romo op 10 jan 2010, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 10 jan 2010, 15:54

Zo zie je maar dat je bij een telecomboer kan werken en nog niet
weet wat er zich allemaal afspeelt.

Rich

Bericht door Rich » 10 jan 2010, 23:11

Uit Luco's opmerking maakte ik op dat de inhoudelijke berichten bewaard werden, maar:
"De inhoud van de communicatie wordt niet opgeslagen, net zo min als het bezoek van websites."
Dus geen inhoud wat ik al zei, alleen wie met wie/wat en wanneer communiceert. Dat deden ze al lang met de telefoongesprekken, maar dat emailverkeer en log-in/log-off ook wordt geregistreerd wist ik niet.

Ik heb trouwens voor 't laatst in 2003 bij een telecomboer gewerkt (orange), daarna ze alleen maar als klant gehad, dan krijg je de details niet meer te horen. Dit soort zaken heeft ook niet mijn aandacht moet ik zeggen, ik zorg ervoor dat een klant z'n netwerk roll-out/upgrade krijgt en wat ie er daarna mee doet is voor mij bijzaak.

Mgoed, vanuit een privegebruikersoogpunt is dit wel interessante info, dank u heren :wink:

Plaats reactie