Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon p14

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Yoan

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI

Bericht door Yoan » 24 dec 2009, 22:25

Hans, bedankt voor je reactie en je tips!

Gewichtsbesparing komt zeker nog aan de orde, maar ik ben er nog niet uit hoe rigoureus ik te werk wil gaan. De radio zou in ieder geval wel het laatste zijn dat eruit zou gaan :D
Wat ik o.a. op mijn verlanglijstje heb staan is een carbon motorkap, achterklep en zijschermen.

Van de week getankt; door de sneeuw en 2 files niet eens de 1 op 22 gehaald: http://www.mijnbluemotion.nl/sneeuw-en-files-13" onclick="window.open(this.href);return false;

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 24 dec 2009, 22:53

Voor gewichtsbesparing is dit misschien interresant.

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 25 dec 2009, 01:54

Ha, die Yoan;

You're welcome. Waarschijnlijk past er ook wel een zesbak van een later type Golf achter je TDI-blok.
Met het voordeel van óf een langere VI, of als die gelijk is aan de huidige V dat je een langere eindoverbrenging kunt kiezen.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 25 dec 2009, 12:56

175 of 185 banden nemen lijkt mij ook nog wel een aardige optie. Verlagen, onderkant van de auto gladmaken, inderdaad de ramen. Carbo motorkap lijkt mij een erg dure optie die zich nooit gaat terugbetalen.

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 25 dec 2009, 13:09

Ha, die RutgerK;

Die 175/80 of 185/80 zijn vast ook wel een optie, ja; heb je gelijk een langere overbrenging t.o.v. 195/65. Op die Audivelgen (6J-15) past 165/80-15 ook nog wel, is ongeveer net zo hoog als standaard. Is helaas alleen in meukmerken of klassieke repro's te krijgen, dus groots zal het niet sturen. Maar met een druk van 4.0 bar erin merk je daar sowieso al weinig van denk ik.... De auto is volgens mij al een mm of 60 verlaagd.

Yoan

Bericht door Yoan » 25 dec 2009, 20:57

@ Eric: bedankt voor de link! Weet je hoeveel gewicht die ramen schelen? 50%? 30? 80?

@Hans: van iemand anders heb ik de tip gekregen om de vijfbak te houden en de eindoverbreningen aan te passen. Een zesbak blijkt namelijk een stuk zwaarder te zijn.

@Rutger: het worden waarschijnlijk 165/80-15 banden. Die kunnen mooi om de 6J velgen en zijn ietsje groter dan 195/65. Dat komt goed uit want de teller wijkt iets af naar boven: 100 op de teller is 97/98 op de GPS.
Ik ben nog in overleg met een bandensponsor over de maat e.d. Ik dacht dat ik het nieuws al naar buiten kon brengen maar ze hebben liever dat het bekend wordt als de banden gemonteerd zijn; in ieder geval wanneer het zeker is dat het doorgaat.

Carbon is idd erg duur, maar als het (gedeeltelijk) gesponsord wordt dan wordt het natuurlijk weer wel interessant.

Ik heb overigens ook een Sparco stoeltje klaar staan, de stoelen en achterbank wegen echt enorm zwaar.

Volop werk in uitvoering, stukje bij beetje wordt het steeds mooier. Tot nu toe is nog maar 1 serieuze aanpassing gedaan en dat is het chippen. De volgende update zullen de wielen zijn.

Yoan

Bericht door Yoan » 06 jan 2010, 20:37

Het is zover: a.s. zaterdag worden nieuwe, smalle banden gemonteerd op de 15" Audi velgen.

Afbeelding

Maxxis Banden sponsort het project en zij leveren 4x 165/80-15 banden. Dat is 40 mm smaller dan de banden waar ik nu op rij (205/55-16).

Als het weer het toelaat doe ik een vergelijkingstest m.b.t. het verbruik voor en na de montage.

http://www.mijnbluemotion.nl/maxxis-ban ... emotion-15" onclick="window.open(this.href);return false;

goofy

Bericht door goofy » 06 jan 2010, 20:54

leuk projekt!
maar je zegt dat het 4 cm scheelt maar het is 16cm(4cm per band)
dat ga je merken in verbruik!!wat denk je van rol/lucht weerstand?!
sterkte en sucses :df:

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 06 jan 2010, 21:50

Dat ga je zeker wel merken in verbruik.
Mijn winterbandjes zijn ook maar 205 breed ipv 225/255. En op de snelweg doe ik nu met 100km/h 5.9L/100km ipv 6.5L/100km.

Yoan

Bericht door Yoan » 06 jan 2010, 22:02

Patrick van Wijngen schreef:Mijn winterbandjes zijn ook maar 205 breed ipv 225/255. En op de snelweg doe ik nu met 100km/h 5.9L/100km ipv 6.5L/100km.
Zo, da's een behoorlijk verschil!

Zaterdag weet ik meer. Ik hoop dat het weer meezit zodat ik een fatsoenlijke meting kan doen.

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 07 jan 2010, 00:54

Ha, die Yoan;

Ben heel benieuwd. En knal ze lekker vol lucht (of misschien zelfs stikstof), hè? Drie bar is de ondergrens!

Joy

Bericht door Joy » 07 jan 2010, 13:00

Eigenlijk zou je als objectieve test de remweg voor en na moeten meten. Dit om aan te geven dat de fabrikant niet alleen naar rolweerstand kan kijken maar ook een zo kort mogelijke remweg zoekt. Ik denk dat je met deze banden al snel 45 meter nodig hebt om van 100 tot stilstand te komen.

Yoan

Bericht door Yoan » 07 jan 2010, 19:10

Op hoeveel bar ze komen te staan weet ik nog niet, dat overleg ik even met de bandenzaak. En idd stikstof.

Ik ben heel erg benieuwd hoe groot het effect is op het verbruik en hoe de bandjes rijden! Zal niet zo fijn rijden als de 205/55, maar daar gaat het bij dit project niet om :D

Op sommige andere forums snappen ze er niks van. Daar adviseren ze me nog nog even door te rijden met de 205/55 omdat je daar meer grip mee zou hebben in de sneeuw e.d. :lol:

Goh waarom rijden ze met sneeuw rally's toch op zulke smalle bandjes met ruim 300pk

Afbeelding

Joy

Bericht door Joy » 07 jan 2010, 19:19

Omdat die banden voorzien zijn van spikes :D

Yoan

Bericht door Yoan » 07 jan 2010, 19:29

Ja haha idd, maar 225 banden kun je ook voorzien van spikes.
Je begrijpt mijn punt wel denk ik :D

Yoan

Bericht door Yoan » 08 jan 2010, 22:26

De afgelopen dagen gebruikt om even lekker door te rijden, flink toeren maken, hard doortrekken e.d.
Om problemen met turbo e.d. te voorkomen door het zuinige rijden. Over 289 km nog 1 op 19,5 gereden (5,1L/100km).

Afbeelding

Vandaag auto afgetankt, morgen nieuwe smalle bandjes eronder en weer zuinig rijden.

Morgen meer nieuws en foto's!

Yoan

Bericht door Yoan » 09 jan 2010, 19:53

De lichte velgen en smalle banden zitten eronder! Uitgebreid verslag met uitleg, motivatie van de bandenkeuze, veiligheidsaspect en foto's staat op http://www.mijnbluemotion.nl/lichte-vel ... onteerd-16" onclick="window.open(this.href);return false;

Sneeuw is mooi voor de foto, maar wat mij betreft mag het snel voorjaar worden!

Afbeelding

Yoan

Bericht door Yoan » 11 jan 2010, 18:51

Vandaag eerste werkdag met de smalle bandjes en het is goed bevallen. Ik kan overal nog steeds vlot door de bocht, ook in de 3e versnelling over rotondes driekwart rond is geen enkel probleem. Ik vind ze iets comfortabeler rijden. Waarschijnlijk komt dit door het lichtere gewicht van de velg+band waardoor oneffenheden in de weg minder hard aankomen.

Nog wat foto's van afgelopen zaterdag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marco R.

Bericht door Marco R. » 11 jan 2010, 19:06

Het comfortabele zal ook wel komen door de wangen van de banden die wat hoger zijn.

roderick hertog

Bericht door roderick hertog » 12 jan 2010, 19:06

Hey Yoan,

Had even gezegd dat je ook op DF zit.

Ik kwam bij vrienden en vertelde dat ik je auto van nieuwe banden had voorzien, "ja maar hij is gewoon van DF" was het antwoord.
Dat ik niet super actief bezig ben is wel duidelijk... Maar goed blij te lezen dat het goed rijd. Ik ben benieuwd hoeveel het scheelt.
Heb je verder nog nagedacht over de wielkastruimte?

Leuke foto's geworden!

Groeten Roderick

Yoan

Bericht door Yoan » 12 jan 2010, 19:18

Hey da's grappig!

Hoe ik het nu kan inschatten scheelt het ongeveer 0,3L/100km. Zoals op de site vermeld wil ik van het voorjaar nog een test doen als het weer beter is.

Ik weet nog niet wat ik met de wielkastruimte ga doen. Misschien wel een verwijderbaar scherm zodat de achterwielen grotendeels bedekt zijn. Beetje à la Citroën. Of anders zullen er toch spacers tussen moeten, want hij zal nu behoorlijk wat lucht happen.

Yoan

Bericht door Yoan » 13 jan 2010, 19:26

Ik heb vandaag een rit opgenomen met GPS en vergeleken met de dagteller.

Dagteller: 43,6 km
GPS: 44,63 km

Reken ik de waarde van de dagteller terug a.d.h.v. de oude bandenmaat, dan had de dagteller 44,5 km aan moeten geven. Kortom: het werkt niet zoals ik had bedacht en de tellernaald is dus niet de snelheid die de auto registreert.

Conclusie: ik ga vanaf nu alle ritten bijhouden met GPS om te kijken wat de precieze afwijking is. Die afwijking gebruik ik dan om de verbruikscijfers van de komende tankbeurten te corrigeren.

Iedere gereden meter van de volgende tank(en) ga ik met GPS bijhouden om te vergelijken.

Meten is weten!

Om de discussie op gang te houden: GPS zal ook niet 100% accuraat zijn. Maar ja, wat dan wel.

Ik heb het gemeten met de software Nokia Sports Tracker op mijn Nokia N85.

Afbeelding

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 13 jan 2010, 19:44

Hey, Gaaf projekt! :D weer eens wat anders idd, kan ik nog wat van leren :wink: ik kom niet verder dan 1 op 7 met mijn Golf R, misschien scheelt het iets met 235 banden en 4WD :P

Ik zal dit topic blijven volgen, succes en op naar de 1 op 25

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 13 jan 2010, 23:18

Ha, die Yoan;
Yoan schreef:Hey da's grappig!

Hoe ik het nu kan inschatten scheelt het ongeveer 0,3L/100km. Zoals op de site vermeld wil ik van het voorjaar nog een test doen als het weer beter is.

Ik weet nog niet wat ik met de wielkastruimte ga doen. Misschien wel een verwijderbaar scherm zodat de achterwielen grotendeels bedekt zijn. Beetje à la Citroën. Of anders zullen er toch spacers tussen moeten, want hij zal nu behoorlijk wat lucht happen.
Aerodynamisch zal er misschien best wat te halen zijn met spacers. Maar ik denk dat je er dan goed aan doet om gelijk de wiellagers te vervangen; je oude lagers zullen het met een grotere spoorbreedte niet te gek lang meer uithouden en bovendien zul je misschien weer een kleine winst in rolweerstand boeken.

Yoan

Bericht door Yoan » 15 jan 2010, 18:54

Dinsdag 26 januari ga ik naar Carrec Technocenter te Soesterberg, zij gaan het project ook sponsoren.
Ze gaan onder andere de verstuivers testen en evt. reinigen e.d.

Lees meer op http://www.mijnbluemotion.nl/carrec-tec ... emotion-17" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie