IJszeilen
- Dennis Cavallino
IJszeilen
Aangezien ik niet kan schaatsen, maar wel kan surfen en zeilen lijkt me dit jaar het ideale jaar om eens een stap op 't ijs te gaan maken met een ijszeiler. Maar waar doe je dat? Kun je die dingen huren? Moet ik zelf iets bouwen?
Ik heb al gehoord dat ze vooral op de Reeuwijkse plassen weleens gespot worden, dat is hier in de buurt.
Ik heb al gehoord dat ze vooral op de Reeuwijkse plassen weleens gespot worden, dat is hier in de buurt.
-
Roy
Re: IJszeilen
Jeej! Ik ben dus niet de enige die niet kan schaatsen :banaan:
- RutgerK
Lijkt mij zeer gaaf om te doen! Vroeger veel gezeild en geregels geschaatst op de Reeuwijkse plassen.
Dit link mij een aardige link om je vraag te stellen
http://www.ijszeilen.nl/page11/page11.html
Mooie beelden.
Dit link mij een aardige link om je vraag te stellen
http://www.ijszeilen.nl/page11/page11.html
Mooie beelden.
- Dennis Cavallino
Bijna al mijn vrienden die goed kunnen autorijden, incl. links remmen, heel&toe, kunnen niet schaatsen. De meesten kunnen wel skateboarden, surfen, snowboarden, maar skien, inline skaten en schaatsen kunnen ze (we) niet. Geen idee waar 't aan ligt, maar ik vermoed dat we iets anders zijn geprogrammeerd in de bovenkamer.Roy schreef:Jeej! Ik ben dus niet de enige die niet kan schaatsen :banaan:
- Inne
Andersom ook geldig? Zou betekenen dat ik niet kan autorijden?Dennis Cavallino schreef:Bijna al mijn vrienden die goed kunnen autorijden, incl. links remmen, heel&toe, kunnen niet schaatsen. De meesten kunnen wel skateboarden, surfen, snowboarden, maar skien, inline skaten en schaatsen kunnen ze (we) niet. Geen idee waar 't aan ligt, maar ik vermoed dat we iets anders zijn geprogrammeerd in de bovenkamer.Roy schreef:Jeej! Ik ben dus niet de enige die niet kan schaatsen :banaan:
- Jurriuit
JaInne schreef:Dennis Cavallino schreef:Andersom ook geldig? Zou betekenen dat ik niet kan autorijden?
- Mack
Vorig jaar bij Nieuwkoop ook gezien, zag er erg gaaf uit.
- Dennis Cavallino
Nieuwkoop is nog dichterbij. Bij ons om de hoek zit ook een meertje en voor 't huis ligt een brede sloot. Nu zal ik nog uit moeten zoeken of ik zo'n ding ergens kan huren, want ik heb al gelezen dat zelfbouwen te lang duurt en kopen te duur is voor die ene dag. 2e hands vragen ze ook nog wel een hoop voor die dingen.
Een optie is om een strand/landzeiler te kopen die in de kofferbak past, maar dan met extra schaatsen erbij. Blokart en Zooter leveren die en die zijn wat handiger mee te nemen dan een ouderwetse houten ijszeiler die op 't dak moet (en ruimte in mijn garage inneemt die ik beter kan gebruiken). Zo'n ding kan ik dan ook de rest van 't jaar gebruiken, maar dan ben je ook meteen 2000 euro kwijt. Wel een leuke hobby waarschijnlijk, maar ik wil 't eerst even uitproberen. In ieder geval zijn er genoeg leveranciers: http://www.ijszeilen.nl/page8/page20/page20.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien deze lui eens vragen of ze ook ijzers onderbinden: http://www.ikwilstrandzeilen.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook leuk om een keer gewoon op een strand te doen. Misschien met wat DF-ers? 25 euro voor een uurtje knallen. Karten is duurder.
Een optie is om een strand/landzeiler te kopen die in de kofferbak past, maar dan met extra schaatsen erbij. Blokart en Zooter leveren die en die zijn wat handiger mee te nemen dan een ouderwetse houten ijszeiler die op 't dak moet (en ruimte in mijn garage inneemt die ik beter kan gebruiken). Zo'n ding kan ik dan ook de rest van 't jaar gebruiken, maar dan ben je ook meteen 2000 euro kwijt. Wel een leuke hobby waarschijnlijk, maar ik wil 't eerst even uitproberen. In ieder geval zijn er genoeg leveranciers: http://www.ijszeilen.nl/page8/page20/page20.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien deze lui eens vragen of ze ook ijzers onderbinden: http://www.ikwilstrandzeilen.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook leuk om een keer gewoon op een strand te doen. Misschien met wat DF-ers? 25 euro voor een uurtje knallen. Karten is duurder.
-
Goedemans
Je kan natuurlijk ook gaan ijssurfen, aangezien ik las dat je kunt surfen. Misschien heb je nog een zeil liggen en dan is het alleen een kwestie van een board met 4 schaatsen. Is ook makkelijker met vervoer en opslag. Ik heb anders nog wel een zeil, giek en mast liggen, die je van me kunt lenen.

-
hjp
ijszeilen is zo ontzettend gaaf! heel lang geleden ooit eens een stukje gedaan en dat gaat HARD zeg. Niet normaal.
Dat was overigens op de nieuwkoopse plassen en daar schijnen een aantal fanatiekelingen actief te zijn (toen in ieder geval).
Hoorde toen ook dat de echte ijszeilers ook naar noorwegen enzo gaan.
Moet je zeker gaan doen!
Als je het gaat doen laat het aub dan even weten; ik woon vlak bij reeuwijk en nieuwkoop en kom dan zeker even kijken bij je.
Dat was overigens op de nieuwkoopse plassen en daar schijnen een aantal fanatiekelingen actief te zijn (toen in ieder geval).
Hoorde toen ook dat de echte ijszeilers ook naar noorwegen enzo gaan.
Moet je zeker gaan doen!
Als je het gaat doen laat het aub dan even weten; ik woon vlak bij reeuwijk en nieuwkoop en kom dan zeker even kijken bij je.
- Thom
IJszeilen lijkt mij ook erg gaaf! De meeste ijszeilers die je ziet zijn DN's, worden ook wedstrijden voor georganiseerd. Wel eens aan gedacht om een tweedehands DN te kopen, maar je kunt ze ook prima zelf bouwen.
Er staan er nog 2 op Marktplaats zie ik, maar het is nu misschien niet de ideale tijd om zo'n ding te kopen
Er staan er nog 2 op Marktplaats zie ik, maar het is nu misschien niet de ideale tijd om zo'n ding te kopen
-
mark m
Kijk eens op windsurfing.nl
Daar zijn diverse mensen die zelf een ijszeiler hebben en kunnen je tips geven. Wellicht hebben ze nog een bouwtekening liggen
Er is zowieso één (lang) topic met diverse foto's.
Je moet voor jezelf even afvragen of je wil staan of zitten in/op de ijszeiler. Die dingen gaan loeihard, 80-100 km/h is geen uitzondering.
De uitvoering op de foto hierboven is wel voor de gevorderde. Ik zou zelf zeggen dat je een gevorderede surfer moet zijn (en niet alleen met mooi weer surfen) zodat je voelt wat het zeil doet.
Het klinkt vreemd, maar als je een windvlaag krijgt (die je op het ijs niet ziet aankomen in tegenstelling tot op het water) en je weet niet hoe je moet reageren, dan maakt je een leuke katapult. Dat is in het water niet zo erg, maar op het ijs geen pretje.
Een ijssurfer, waar je in kan liggen is veiliger maar veel meer werk.
Mocht geld geen probleem zijn dan kan je kijken naar een blokart., Die kan je ombouwen tot ijszeiler, met een uitbreidingspakket.
Dan kan je zomers mooi tussen de badgasten op zandvoort door slalommen
Daar zijn diverse mensen die zelf een ijszeiler hebben en kunnen je tips geven. Wellicht hebben ze nog een bouwtekening liggen
Er is zowieso één (lang) topic met diverse foto's.
Je moet voor jezelf even afvragen of je wil staan of zitten in/op de ijszeiler. Die dingen gaan loeihard, 80-100 km/h is geen uitzondering.
De uitvoering op de foto hierboven is wel voor de gevorderde. Ik zou zelf zeggen dat je een gevorderede surfer moet zijn (en niet alleen met mooi weer surfen) zodat je voelt wat het zeil doet.
Het klinkt vreemd, maar als je een windvlaag krijgt (die je op het ijs niet ziet aankomen in tegenstelling tot op het water) en je weet niet hoe je moet reageren, dan maakt je een leuke katapult. Dat is in het water niet zo erg, maar op het ijs geen pretje.
Een ijssurfer, waar je in kan liggen is veiliger maar veel meer werk.
Mocht geld geen probleem zijn dan kan je kijken naar een blokart., Die kan je ombouwen tot ijszeiler, met een uitbreidingspakket.
Dan kan je zomers mooi tussen de badgasten op zandvoort door slalommen