Zwarte doos als bewijs

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
wjn

Zwarte doos als bewijs

Bericht door wjn » 04 jan 2010, 08:02

ROTTRDAM - De zwarte doos in moderne auto's die bijhoudt hoe hard een auto rijdt, is voor justitie een nieuw, machtig middel tegen verkeershufters, zo schrijft het AD.

Het Openbaar Ministerie (OM) gebruikt het apparaat binnenkort als bewijs tegen een 25-jarige Schiedammer. Hij reed in zijn Amerikaanse auto, waar de zwarte doos standaard is ingebouwd, op tweede kerstdag vier leden van een gezin dood. De zwarte doos liet weten dat hij 147 kilometer per uur reed op een weg waar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geldt.

De Rotterdamse politie heeft als eerste korps in Nederland apparatuur aangeschaft die dergelijke zwarte dozen kan uitlezen en gaat die gegevens nu als bewijs bij de rechter inbrengen. (PO)
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1006/Autowereld/ ... hter.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

In dit geval mogen ze van mij best die "zwarte doos" als bewijs meenemen, en met voorbedachte rade (vanwege de snelheid in een 30km/h gebied) van maken.

Stukje wat wel in de krant staat, niet op internet:

Vanaf 2013 is dit in Amerika verplicht, dus grote kans dat nieuwere amerikaanse auto's er al mee zijn uitgerust (zonder dat men dat zich bewust is).

Ravin ///M

Re: Zwarte doos als bewijs

Bericht door Ravin ///M » 04 jan 2010, 08:09

Dit schept natuurlijk wel gewoon een precedent voor het gebruik van
de informatie die het Big Brother kastje straks gaat registreren.

Hoe ver weg klinkt de 100%pakkans-volautomatische CJIB-acceptgiro nu nog?

Macboy

Bericht door Macboy » 04 jan 2010, 12:25

wjn schreef:In dit geval
Zo werkt de democratie dus niet. Het is altijd gebruiken, of nooit gebruiken.

Hans

Bericht door Hans » 04 jan 2010, 13:51

Is die zwarte doos geijkt?

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 04 jan 2010, 14:28

ZD registreert alleen toch.

KW

Bericht door KW » 04 jan 2010, 15:52

Zover ik weet valt aan een ZD idd niks te calibreren, die registreert alleen wat er gebeurt.

Echter hoe de ZD aan de 147-info komt vraag ik me dan wel af. Krijg hij die gegevens van de gewone snelheidsmeter op het dashboard of wordt het met GPS gemeten? De meet-apparatuur moet natuurlijk wel gecalibreerd zijn...

In dit geval (ja niet 'altijd' of 'nooit' dus Macboy!) vind ik het begrijpelijk en acceptabel dat de gegevens hiervoor gebruikt worden. Daar is een ZD immers voor ontworpen en bedoeld.

ECHTER! maak ik me wel ernstig zorgen over de Big Brother macht en waarschijnlijke snelheid waarmee zo'n kastje bij minste of geringste uitgelezen gaat worden!

Ik ben daarom van mening dat een aanwezige ZD alleen na een zware crash met zwaargewonden en/of doden uitgelezen mag worden, en never nooit eerder dan dat. Dus niet zomaar wanneer ze denken dat iemand erg veel harder dan toegestaan heeft gereden en ook niet bij een lichte aanrijding! Anders is het hek echt van de dam.

Maar zowiezo: liever helemaal geen ZD in welke auto dan ook!

Michel P

Bericht door Michel P » 04 jan 2010, 16:09

Nooit, aan de inpakt is toch simpel te ontleden dat de snelheid die terplekke is toegestaan extreem fors is overschreden.

Hirsch Ballin, heeft al een stijve plasser bij de gedachten dat straks het KM heffingskastje hem de absolute macht verschaft en iedereen een stroom post van hier tot tokio tegemoet kan zien van het CJIB!
Afbeelding

Hans

Bericht door Hans » 04 jan 2010, 16:47

Hirsch Ballin, eerst moest ie het veld ruimen door de IRT affaire, en een x aantal jaren later zit meneer gewoon weer op de zelfde ministerspost als toen ie moest opstappen. Eng mannetje.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 jan 2010, 17:24

vroeger was een zwarte doos nog vrij normaal...nu is het meestal kaal :bag:

Oscar29

Bericht door Oscar29 » 04 jan 2010, 17:25

Afbeelding
:bag:

Erik K.

Bericht door Erik K. » 04 jan 2010, 18:12

GTRene schreef:vroeger was een zwarte doos nog vrij normaal...nu is het meestal kaal :bag:
Gelukkig wel :mrgreen:

frankv

Bericht door frankv » 04 jan 2010, 21:40

ik begreep dat de zwarte doos alleen de laatste x seconden opslaat?

dit lijkt me bij een botsing erg handig en geeft me absoluut geen privacy schendende gevoelens omdat het niets zegt over wat 1 minuut eerder is gebeurd en wel duidelijkheid geeft over de situatie vlak voor de botsing, wat verzekeringstechnisch goed uit kan pakken voor de slachtoffers

en als je wordt aangehouden, zullen ze je snelheid toch niet meer uit kunnen lezen aangezien die van meer dan 1 minuut geleden is

Kay

Bericht door Kay » 04 jan 2010, 21:59

Zeker met ongevallen is dit een goed ding.
Alleen dan wel goed geijkt en met 100% zekerheid dat het klopt. Liefst GPS gestuurd, want het ECU-signaal klopt ook niet altijd.
Wanneer je bijv. op ijs rijdt kun je 120km/h rijden zonder dat je ook maar beweegt.

En zeker niet koppelen aan de CJIB computer, want anders wordt het nog fietsen geblazen straks.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 jan 2010, 22:05

bij de moderne bmw's e.d. kunnen ze toch ook al de computer uitlezen hoeveel toeren en wat voor versnelling e.d? of kan dat niet zo precies allemaal...

wim breman

Bericht door wim breman » 04 jan 2010, 22:14

Een tijdje geleden kreeg ik een storingsmelding op het display van mijn M3 en kon de dealer uitlezen bij welk toerental en in welke versnelling de storing had plaatsgevonden, zelfs de motortemperatuur werd aangegeven.
Dus lijkt het mij dat dit allemaal is terug te vinden.

De computer slaat ook op hoe de auto gebruikt word en past aan de hand daarvan ook de service interval aan.

Plaats reactie