Passat eruit, ID.4 erin.
- Patrick van Wijngen
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25
Re: BMW M3 sedan
Mjah het vervelenste is eigenlijk dat ie dat stapje opzij doet. Dat is niet fijn als je vlak voor een bocht moet aanremmen
- Patrick van Wijngen
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25
Re: BMW M3 sedan
Wat een langszame kutmuziek !!!! :banaan:
- Hugo Bos
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
- Locatie: Ioniq EV
Re: BMW M3 sedan
Zat je TMF te kijken?
- Patrick van Wijngen
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25
Re: BMW M3 sedan
Hahaha, hoe raad je het 
Daar is het zowat ieder uur wel te horen/zien.

Daar is het zowat ieder uur wel te horen/zien.
- Hugo Bos
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
- Locatie: Ioniq EV
Re: BMW M3 sedan
Ja, ik zag hem vanavond ook weer langskomen 8)
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan
Als er mensen met ideeën zijn graag.
Mijn auto remt vooral met de achterremmen. ABS van de achterwielen begint al bij te regelen voordat de voorwielen beginnen. Vooral nu het zo glibberig is merk je heel goed dat de achterwielen stil staan. Ik kan afremmen tot stilstand met alleen het ABS op de achterwielen geactiveerd. Pas bij flinke pedaaldruk remmen de voorremmen zich ook in het ABS en voel je dat de rembalans hersteld is.
Nu heb ik zojuist de zekering van het ABS eruit gehaald en ben ik een rondje gaan rijden. Het schijnt dat de rembalans zonder ABS zekering nog meer naar achter gaat. Nu heb ik daar niks van gemerkt. Blijft hetzelfde remmen. Al is het zonder ABS net of je de handrem aantrekt, achterwielen staan stil en de auto trekt enorm schuin. Dat is meteen het 2e probleem, de auto trekt altijd naar links.
Dus waar moet ik dit gaan zoeken ? De achterklauwen zijn gereviseerd, 4 staalomvlochten remleidingen. Kan een hoofdremcilinder dit veroorzaken gezien deze voor- en achterwielen apart bediend ? Hoe krijgt een E36 zijn drukverdeling, gezien deze geen remdrukregelaar heeft. Zit dit in de hoofdremcilinder verwerkt ? Kan het ABS het mis hebben, zijn er leidingen die zoiets kunnen veroorzaken ? Als je er vanuit gaat dat de Mov'it zuigers overeenkomen met de standaard formaten, waar kan het dan spaak lopen ?
Mijn auto remt vooral met de achterremmen. ABS van de achterwielen begint al bij te regelen voordat de voorwielen beginnen. Vooral nu het zo glibberig is merk je heel goed dat de achterwielen stil staan. Ik kan afremmen tot stilstand met alleen het ABS op de achterwielen geactiveerd. Pas bij flinke pedaaldruk remmen de voorremmen zich ook in het ABS en voel je dat de rembalans hersteld is.
Nu heb ik zojuist de zekering van het ABS eruit gehaald en ben ik een rondje gaan rijden. Het schijnt dat de rembalans zonder ABS zekering nog meer naar achter gaat. Nu heb ik daar niks van gemerkt. Blijft hetzelfde remmen. Al is het zonder ABS net of je de handrem aantrekt, achterwielen staan stil en de auto trekt enorm schuin. Dat is meteen het 2e probleem, de auto trekt altijd naar links.
Dus waar moet ik dit gaan zoeken ? De achterklauwen zijn gereviseerd, 4 staalomvlochten remleidingen. Kan een hoofdremcilinder dit veroorzaken gezien deze voor- en achterwielen apart bediend ? Hoe krijgt een E36 zijn drukverdeling, gezien deze geen remdrukregelaar heeft. Zit dit in de hoofdremcilinder verwerkt ? Kan het ABS het mis hebben, zijn er leidingen die zoiets kunnen veroorzaken ? Als je er vanuit gaat dat de Mov'it zuigers overeenkomen met de standaard formaten, waar kan het dan spaak lopen ?

- Jules
- Berichten: 1905
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo
Re: BMW M3 sedan
Klinkt misschien stom maar heeft ie wel genoeg druk op de voorremmen?
Goed ontlucht?
Voordat je die remset had had je er geen last van neem ik aan? En de standaard rembekrachtiger moet ook wel voldoende zijn lijkt me?

Voordat je die remset had had je er geen last van neem ik aan? En de standaard rembekrachtiger moet ook wel voldoende zijn lijkt me?
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan
Ik heb vrijdag met Tommy op internet zitten zoeken en plaatjes van het remsysteem erbij gezocht in ETK. Het gescheiden (voor het geval 1 circuit kapot zou gaan) remsysteem is bij een E36 een splitsing tussen voor- en achteras. Er zijn ook systemen dat het linksvoor en rechtsachter nog zou remmen in geval van het verlies van 1 circuit.

Van de hoofdremcilinder onder het remvloeistofreservoir lopen 2 leidingen naar de ABS-unit alwaar de splitsing in 3 kanalen (hence 3 kanaals ABS) overgaat. 2 naar de voorwielen, 1 leiding naar achter die daar weer vertakt. Kwa scheeftrekken denk ik dat er daar iets mis is.
De hoofdremcilinder bestaat uit 2 zuigers in 1 cilinder met daarbovenop het vloeistofreservoir.
http://static.howstuffworks.com/flash/master-brake.swf" onclick="window.open(this.href);return false;
Normaal gesproken duwt de vloeistofdruk tussen de 1e en 2e zuiger beide zuigers tegelijkertijd naar voren zodat beide remleidingen tegelijkertijd gevuld worden. Het zijn er 2 zodat er bij een eventueel lek nog 1 circuit remdruk krijgt, dat is wettelijk verplicht geworden zelfs. De vloeistofverplaatsing van beide zuigers varieren ook nog (onder andere door verschillende veersterktes), dus in die zin zou je denken dat daar de remdrukverdeling al plaats vindt.
Als er 1 zuiger zou gaan lekken duwt deze mechanisch alsnog de 2e zuiger in, waardoor je nog in staat bent om af te remmen zij het sterk gereduceerd en slechts op 2 wielen of wanneer het lek beperkt is, goed op 2 wielen, matig op de andere 2.
http://static.howstuffworks.com/flash/m ... e-leak.swf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dick geeft ook aan dat dit verdachte no. 1 moet zijn. Dus daar gaan we eerst eens naar kijken.
Op zich nog wel interessant, je komt eens wat meer te weten over hoe dingen werken.
Van de hoofdremcilinder onder het remvloeistofreservoir lopen 2 leidingen naar de ABS-unit alwaar de splitsing in 3 kanalen (hence 3 kanaals ABS) overgaat. 2 naar de voorwielen, 1 leiding naar achter die daar weer vertakt. Kwa scheeftrekken denk ik dat er daar iets mis is.
De hoofdremcilinder bestaat uit 2 zuigers in 1 cilinder met daarbovenop het vloeistofreservoir.
http://static.howstuffworks.com/flash/master-brake.swf" onclick="window.open(this.href);return false;
Normaal gesproken duwt de vloeistofdruk tussen de 1e en 2e zuiger beide zuigers tegelijkertijd naar voren zodat beide remleidingen tegelijkertijd gevuld worden. Het zijn er 2 zodat er bij een eventueel lek nog 1 circuit remdruk krijgt, dat is wettelijk verplicht geworden zelfs. De vloeistofverplaatsing van beide zuigers varieren ook nog (onder andere door verschillende veersterktes), dus in die zin zou je denken dat daar de remdrukverdeling al plaats vindt.
Als er 1 zuiger zou gaan lekken duwt deze mechanisch alsnog de 2e zuiger in, waardoor je nog in staat bent om af te remmen zij het sterk gereduceerd en slechts op 2 wielen of wanneer het lek beperkt is, goed op 2 wielen, matig op de andere 2.
http://static.howstuffworks.com/flash/m ... e-leak.swf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dick geeft ook aan dat dit verdachte no. 1 moet zijn. Dus daar gaan we eerst eens naar kijken.
Op zich nog wel interessant, je komt eens wat meer te weten over hoe dingen werken.

- vwk
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03
Re: BMW M3 sedan
Heel gek gedacht misschien, maar als je rijdt gaat je benzine redelijk naar de rechterkant. Rechtsachter meer wieldruk, dus eerder blokkeren?
Nu met mijn 330 setup ook achter, gaat hij in de sneeuw ook constant rechtsom met hard remmen... (wel leuk voor drifts daarentegen)
Nu met mijn 330 setup ook achter, gaat hij in de sneeuw ook constant rechtsom met hard remmen... (wel leuk voor drifts daarentegen)

- yorick
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW M3 sedan
Heb geen oplossing voor je probleem, kan alleen melden dat mijn 328 met voor M3 en achter origineel met cl rc6 blokken rondom in de sneeuw voor blokkeerd. Op het circuit wil achter bij (te) laat remmen wel eens licht blokkeren met wat banden gepiep als gevolg. Wagen is tijdens remmen ook gevoellig voor gearlock.
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan
Vandaag was het mooi weer dus nog maar wat aan de auto gerommeld.
Vorige week hoofdsteunen geplaatst achterin. Viel me reuze mee. Ik had alweer van alles losgehaald maar dat bleek onnodig. In de kofferbak gekropen en daar zag ik dat de gaten in het metaal al voorbereid zitten. Die ontbraken alleen in de hoedenplank. Dus in de kofferbak op m'n rug liggend recht omhoog geboord en zodoende 4 gaatjes in de hoedenplank gemaakt. Vervolgens in de auto met een Dremel de gaten wat groter gemaakt (beetje ovaal moeten ze zijn), en de afdekclips erin geklikt.

Vandaag 6 bobines + bougiestekker vervangen. Regelmatig voelde je onderin het toerengebied wat stotteren en stationair was af en toe wat rommelig. Dus het deksel gelicht, en daar bleken 5 bobines nog van 1994 (valt nog mee voor de beruchte Bremi's) en 1 van recentere datum. Bougieschachten zijn mooi droog, geen olie te zien. Alles vervangen en nu loopt ie keurig. Koude start meteen 750 toeren stabiel. Geen gestotter meer bij het accelereren. Prima
Ik had m'n doppenset nu toch al liggen dus ben meteen maar verder gegaan met inlaat loshalen. Precies onder de inlaat zit het reservoir van de stuurbekrachtiging en die was al lang niet open geweest. Dus even de inlaat eraf gehaald en meteen de luchtmassameter ook maar even schoongemaakt met contactspray. Oliepeil in het potje was iets te laag, de olie zelf is ontzettend vies. Dus als het weer meewerkt het hele systeem maar even flushen binnenkort. (iemand een tip welk merk olie ?).
2 moertjes van de airbox waren losgetrild. Maar even vervangen voor zelfborgende moertjes.
Ook even naar m'n alarm gekeken. Op de een of andere manier gaat ie af en toe spontaan af. Omdat dit vaak gebeurd na het open zijn geweest van de motorkap heb ik de schakelaar even bekeken. Beetje talkpoeder op het lipje gedaan en gekeken wanneer deze de motorkap raakt. Vlak voordat de kap geheel dicht zit zat ie er tegen, maar dan moet de schakelaar nog een stukje scharnieren om de switch te bedienen (klikgeluid). Dus ietsjes bijgebogen en nu even afwachten of dat het oplost.
Bij het openen van de motorkap (handgreep onder de kap) voelde de ontgrendeling wat stroef. Dus beide kanten losgeschroefd en goed schoongemaakt. In het vet gezet, en opent nu weer als nieuw.
Vorige week een haasje overreden. Harde klap, maar in het donker geen schade kunnen ontdekken. Vandaag zag ik dat de mistlamp compleet versplinterd was. Helaas, toch schade. Ook maar weer vernieuwen.
Scheeftrekken van de achteras lijkt toch in de RTAB's te zitten. Binnenkort laten vervangen. En dan hoop ik ook aangepaste camberplates te hebben zodat de veerpoten wat meer caster krijgen. Met de standaard AST camberplates staat de demper weer in het midden zoals een normale E36 maar hierdoor ben ik wat rechtuitloop en zelfcentrering kwijt.
Nog steeds 0 olieverbruik. 6000 kilometer terug een oliebeurt gehad en het peil is onveranderd. Laatste tijd maar weinig gereden. Paar keer op een sneeuwparking spelen en dat was het wel
Vorige week hoofdsteunen geplaatst achterin. Viel me reuze mee. Ik had alweer van alles losgehaald maar dat bleek onnodig. In de kofferbak gekropen en daar zag ik dat de gaten in het metaal al voorbereid zitten. Die ontbraken alleen in de hoedenplank. Dus in de kofferbak op m'n rug liggend recht omhoog geboord en zodoende 4 gaatjes in de hoedenplank gemaakt. Vervolgens in de auto met een Dremel de gaten wat groter gemaakt (beetje ovaal moeten ze zijn), en de afdekclips erin geklikt.
Vandaag 6 bobines + bougiestekker vervangen. Regelmatig voelde je onderin het toerengebied wat stotteren en stationair was af en toe wat rommelig. Dus het deksel gelicht, en daar bleken 5 bobines nog van 1994 (valt nog mee voor de beruchte Bremi's) en 1 van recentere datum. Bougieschachten zijn mooi droog, geen olie te zien. Alles vervangen en nu loopt ie keurig. Koude start meteen 750 toeren stabiel. Geen gestotter meer bij het accelereren. Prima

Ik had m'n doppenset nu toch al liggen dus ben meteen maar verder gegaan met inlaat loshalen. Precies onder de inlaat zit het reservoir van de stuurbekrachtiging en die was al lang niet open geweest. Dus even de inlaat eraf gehaald en meteen de luchtmassameter ook maar even schoongemaakt met contactspray. Oliepeil in het potje was iets te laag, de olie zelf is ontzettend vies. Dus als het weer meewerkt het hele systeem maar even flushen binnenkort. (iemand een tip welk merk olie ?).
2 moertjes van de airbox waren losgetrild. Maar even vervangen voor zelfborgende moertjes.
Ook even naar m'n alarm gekeken. Op de een of andere manier gaat ie af en toe spontaan af. Omdat dit vaak gebeurd na het open zijn geweest van de motorkap heb ik de schakelaar even bekeken. Beetje talkpoeder op het lipje gedaan en gekeken wanneer deze de motorkap raakt. Vlak voordat de kap geheel dicht zit zat ie er tegen, maar dan moet de schakelaar nog een stukje scharnieren om de switch te bedienen (klikgeluid). Dus ietsjes bijgebogen en nu even afwachten of dat het oplost.
Bij het openen van de motorkap (handgreep onder de kap) voelde de ontgrendeling wat stroef. Dus beide kanten losgeschroefd en goed schoongemaakt. In het vet gezet, en opent nu weer als nieuw.
Vorige week een haasje overreden. Harde klap, maar in het donker geen schade kunnen ontdekken. Vandaag zag ik dat de mistlamp compleet versplinterd was. Helaas, toch schade. Ook maar weer vernieuwen.
Scheeftrekken van de achteras lijkt toch in de RTAB's te zitten. Binnenkort laten vervangen. En dan hoop ik ook aangepaste camberplates te hebben zodat de veerpoten wat meer caster krijgen. Met de standaard AST camberplates staat de demper weer in het midden zoals een normale E36 maar hierdoor ben ik wat rechtuitloop en zelfcentrering kwijt.
Nog steeds 0 olieverbruik. 6000 kilometer terug een oliebeurt gehad en het peil is onveranderd. Laatste tijd maar weinig gereden. Paar keer op een sneeuwparking spelen en dat was het wel

Laatst gewijzigd door Joy op 18 sep 2017, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: BMW M3 sedan
Netjes. Gaan die bobines vaak kapot dan bij de m3?
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan
Mwah het is meer iets van de 6-cilinders in het algemeen in combinatie met het merk Bremi. Mijn 320i had hetzelfde. Ik weet dat Hans het ook heeft gehad op zijn 328i. Patrick heeft ze laatst op zijn E46 M54 320i vervangen. Het is een beetje de zwak van die dingen. De nieuwere generatie Bosch zoals bijv. Tommy op zijn M54 heeft gemonteerd zitten, zijn probleemvrij.
Ik zie het zelf als een slijtageartikel. Het is een stukje elektronica wat bovenop een hete/trillende motor zit gebouwd. En daar gaan ze na verloop van tijd stuk van.
Ik zie het zelf als een slijtageartikel. Het is een stukje elektronica wat bovenop een hete/trillende motor zit gebouwd. En daar gaan ze na verloop van tijd stuk van.
- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: BMW M3 sedan
Eens.Joy schreef:(...) Ik zie het zelf als een slijtageartikel. Het is een stukje elektronica wat bovenop een hete/trillende motor zit gebouwd. En daar gaan ze na verloop van tijd stuk van.
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan
Ook maar weer eens updaten.
Inmiddels is de auto net over de 150.000 km heen. Afgelopen maanden veel aanpassingen gedaan. In april een beurtje uitgevoerd bij 146.000 km. Toen ook meteen de draagarmbussen aan de achterzijde laten vervangen. Dat bleek de boosdoener voor het rommelige meesturen van de achteras bij gas en gas los. Geluidje uit de stuurbekrachtiging is toen ook verholpen door het systeem te reinigen en te voorzien van frisse psf olie.Aan het begin van de zomer ook de airconditioning laten vullen.
Daarna heeft de auto een tijdje bij Dick gestaan om het remprobleem te verhelpen. Mov'it is komen test rijden, heeft nieuwe klauwen gemaakt en andere compound remblokken geleverd en de schijven zijn vorige week lichtjes afgedraaid. Resultaat is nu goed. Auto is meer in balans en vertraagd zoals het hoort. Dick heeft er menig avondje hoofdpijn van gehad geloof ik
maar alles is prima opgelost. Zo zie je maar dat niet elke auto doet wat je vooraf zou verwachten.
Tijdens het verblijf bij Dick is er nog het een en ander vernieuwd. Een paar dingen hadden toch wel last gehad van het zout in de winter. De einddemper was zijn buitenmantel aan het verliezen. Werking was verder nog prima, maar ja het ziet er niet fraai uit. Dus even gekeken naar een vervanger die dezelfde looks had en verder niet te veel geluid zou geven. Het werd een Eisenmann Sport 2 x 70 mm einddemper (heerlijk warm beschaafd geluid) + nieuwe ophangbeugels en rubbers. Ook aangetast door het zout waren de remleidingen achter waar helaas de brandstoftank voor gedemonteerd moest worden. De wiellagers aan de voorkant maakten iets geluid dus ook die vernieuwd. Gaskleppotentiometer vervangen, af en toe dipte het stationair toerental een beetje. Verder de uitgedroogde vacuümdopjes van de gaskleppen vernieuwd, cardan lekte iets olie dus daar een nieuwe pakking gestoken + verse differentieel olie. Daarnaast is de auto opnieuw uitgewogen en uitgelijnd omdat er nog wat verbetering te behalen was.
En de laatste aanpassingen waren bij Bas. Ik had al een tijdje 5 graden caster op de voorkant maar dit is net een graad of 2 te weinig. De auto spoort dan iets minder goed rechtuit dan je zou willen. Dus dat is nu 6,5 graad geworden. Het maximaal haalbare met deze camberplates. Het voelt in ieder geval beter. De draagarmrubbers voor waren van een E30 M3 maar zijn nu vervangen voor exemplaren van een E36 M3 3.2.
De koppeling vond ik altijd al een beetje zwaar gaan. Dus preventief ook die maar vervangen inclusief alle koppelingscilinders. Wereld van verschil. Pedaal gaat nu stukken lichter en grijpt nu ook halverwege aan in plaats van vrij laat. Het bleek de originele plaat nog te zijn. Normaal gesleten en eigenlijk mooi op tijd vernieuwd. Apart om te zien hoe weinig frictiemateriaal er op zo een plaat hoort te zitten. Paar millimeter hoogstens. Ook de originele hardyschijf vervangen. Er zaten wat kleine scheurtjes rond de boutgaten.
De enige modificatie die er in september nog aan zit te komen is een katvervangende sectie van Supersprint met ingebouwde dempers. En als dat bevalt ook het spruitstuk van Supersprint. Dan ben ik wel even rond kwa techniek :shakeit: Verder liggen er nog wat speakers en een versterker van Focal te wachten om ingebouwd te worden.
.
Inmiddels is de auto net over de 150.000 km heen. Afgelopen maanden veel aanpassingen gedaan. In april een beurtje uitgevoerd bij 146.000 km. Toen ook meteen de draagarmbussen aan de achterzijde laten vervangen. Dat bleek de boosdoener voor het rommelige meesturen van de achteras bij gas en gas los. Geluidje uit de stuurbekrachtiging is toen ook verholpen door het systeem te reinigen en te voorzien van frisse psf olie.Aan het begin van de zomer ook de airconditioning laten vullen.
Daarna heeft de auto een tijdje bij Dick gestaan om het remprobleem te verhelpen. Mov'it is komen test rijden, heeft nieuwe klauwen gemaakt en andere compound remblokken geleverd en de schijven zijn vorige week lichtjes afgedraaid. Resultaat is nu goed. Auto is meer in balans en vertraagd zoals het hoort. Dick heeft er menig avondje hoofdpijn van gehad geloof ik

Tijdens het verblijf bij Dick is er nog het een en ander vernieuwd. Een paar dingen hadden toch wel last gehad van het zout in de winter. De einddemper was zijn buitenmantel aan het verliezen. Werking was verder nog prima, maar ja het ziet er niet fraai uit. Dus even gekeken naar een vervanger die dezelfde looks had en verder niet te veel geluid zou geven. Het werd een Eisenmann Sport 2 x 70 mm einddemper (heerlijk warm beschaafd geluid) + nieuwe ophangbeugels en rubbers. Ook aangetast door het zout waren de remleidingen achter waar helaas de brandstoftank voor gedemonteerd moest worden. De wiellagers aan de voorkant maakten iets geluid dus ook die vernieuwd. Gaskleppotentiometer vervangen, af en toe dipte het stationair toerental een beetje. Verder de uitgedroogde vacuümdopjes van de gaskleppen vernieuwd, cardan lekte iets olie dus daar een nieuwe pakking gestoken + verse differentieel olie. Daarnaast is de auto opnieuw uitgewogen en uitgelijnd omdat er nog wat verbetering te behalen was.
En de laatste aanpassingen waren bij Bas. Ik had al een tijdje 5 graden caster op de voorkant maar dit is net een graad of 2 te weinig. De auto spoort dan iets minder goed rechtuit dan je zou willen. Dus dat is nu 6,5 graad geworden. Het maximaal haalbare met deze camberplates. Het voelt in ieder geval beter. De draagarmrubbers voor waren van een E30 M3 maar zijn nu vervangen voor exemplaren van een E36 M3 3.2.
De koppeling vond ik altijd al een beetje zwaar gaan. Dus preventief ook die maar vervangen inclusief alle koppelingscilinders. Wereld van verschil. Pedaal gaat nu stukken lichter en grijpt nu ook halverwege aan in plaats van vrij laat. Het bleek de originele plaat nog te zijn. Normaal gesleten en eigenlijk mooi op tijd vernieuwd. Apart om te zien hoe weinig frictiemateriaal er op zo een plaat hoort te zitten. Paar millimeter hoogstens. Ook de originele hardyschijf vervangen. Er zaten wat kleine scheurtjes rond de boutgaten.
De enige modificatie die er in september nog aan zit te komen is een katvervangende sectie van Supersprint met ingebouwde dempers. En als dat bevalt ook het spruitstuk van Supersprint. Dan ben ik wel even rond kwa techniek :shakeit: Verder liggen er nog wat speakers en een versterker van Focal te wachten om ingebouwd te worden.
.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28531
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW M3 sedan
zo dat is geen half werk qua onderhoud! zo hoort het
en wanneer gaat hij in de verkoop


en wanneer gaat hij in de verkoop


- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: BMW M3 sedan
Die had ik onder mijn gele sedan ook zitten (de ex van Adje, waar Jeroen tegenwoordig op past). Zat er al onder bij aanschaf. Het geluid is behoorlijk blikkig en raspig, maar dat geeft samen met de Eisenmann demper misschien wel een heel gave sound. Ik vond de pasvorm best matig. Paul Vlasblom heeft aardig wat ophangbeugeltjes aangepast voor hij er strak onder zat.Joy schreef:(...) De enige modificatie die er in september nog aan zit te komen is een katvervangende sectie van Supersprint met ingebouwde dempers. (...)
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan
@Faf, ja daarom zei ik ook tegen Bas dat ik het wel wil proberen. Is het niks dan gaat ie er meteen weer af. Geluid op zijn racer viel me nog mee. De Eisenmann geeft een iets voller geluid maar het zit nog aardig in de richting van origineel.
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: BMW M3 sedan
+1bmw320i schreef:en wanneer gaat hij in de verkoop![]()

- Bert ///M3
- Berichten: 9415
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW M3 sedan
Ik heb zo'n supersprint middensectie op de racer en het geluid word inderdaad veel blikkeriger.
Wat ik trouwens niet snap is dat je naar Bas gaat om meer caster te zetten, en vervolgens 3,2 draagarmbussen laat plaatsen. Die van een 3.0 zijn massief en offset, dus die geven nog wat meer caster plus dan klopt je geometrie waarschijnlijk ook beter, omdat de 3.0 fusee daar op aangepast is ivm bumpsteer. (welke je waarschijnlijk toch al een beetje hebt doordat je verlaagd bent)
Wat ik trouwens niet snap is dat je naar Bas gaat om meer caster te zetten, en vervolgens 3,2 draagarmbussen laat plaatsen. Die van een 3.0 zijn massief en offset, dus die geven nog wat meer caster plus dan klopt je geometrie waarschijnlijk ook beter, omdat de 3.0 fusee daar op aangepast is ivm bumpsteer. (welke je waarschijnlijk toch al een beetje hebt doordat je verlaagd bent)
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan
Bas heeft die aanpassing zelf gemaakt. Ik denk dat het te maken heeft met de camberplate en het excentrisch zijn van de E30 M3 bussen. Ik zal de precieze reden nog eens vragen.
- JurT
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 15 sep 2009, 00:07
Re: BMW M3 sedan
Een hoop goede aanpassingen lees ik.
Ik heb de katloze xpipe van supersprint icm een gpower einddemper. Bij mij is het geluid erg luid
Ben al 2 keer door de politie aan de kant gezet voor het geluid.
Maar wat je zegt erg blikkerig bij mij. Al weet ik niet of er veel verschil inzit tussen de katloze versie en de versie met de dempers.
Bas vertelde me dat als ik trackdays zou meedoen ik er waarschijnlijk van sommige circuits gehaald zou worden ivm de decibels.
Ik heb de katloze xpipe van supersprint icm een gpower einddemper. Bij mij is het geluid erg luid

Ben al 2 keer door de politie aan de kant gezet voor het geluid.
Maar wat je zegt erg blikkerig bij mij. Al weet ik niet of er veel verschil inzit tussen de katloze versie en de versie met de dempers.
Bas vertelde me dat als ik trackdays zou meedoen ik er waarschijnlijk van sommige circuits gehaald zou worden ivm de decibels.
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: BMW M3 sedan
Dan zit je boven de 95DB dan 
Op zich klinkt dat nog neit zo hard hoor.

Op zich klinkt dat nog neit zo hard hoor.
- JurT
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 15 sep 2009, 00:07
Re: BMW M3 sedan
Hehehe ga maar eens naast de auto staan dan als ik wat gas geeffrank de jonge schreef:Dan zit je boven de 95DB dan
Op zich klinkt dat nog neit zo hard hoor.

-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: BMW M3 sedan
Ik zal binnenkort de auto eens komen keuren! :banaan:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, GRzep, Majestic-12 [Bot], matthyssie en 11 gasten