Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden

Bericht door romo » 31 dec 2009, 09:08

http://www.z24.nl/analyse/artikel_11271 ... _op__.html" onclick="window.open(this.href);return false;

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 01 jan 2010, 14:28

De EU volgens Wall Street Journal.......................... :shock:

Kijk even hoe Nederland het er van afbrengt :shocking:

http://online.wsj.com/article/SB1262107 ... %3Darticle" onclick="window.open(this.href);return false;

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 jan 2010, 02:07

Die werkloosheidscijfers kunnen nog weleens flink stijgen in de grafiekjes van NL, in het eerste kwartaal van dit jaar zullen veel bedrijven officieel mensen wippen die zich bij 't UWV moeten melden. Veel bedrijven hebben daarmee gewacht en ik hoorde afgelopen dagen verontrustende verhalen uit diverse sectoren. Zo ook groothandels die nu als een soort 'leenbank' voor hun afnemers fungeren, omdat ze allemaal (lees: ALLEMAAL) betalingsachterstanden hebben. Zo'n groothandel heeft in bijna 50 jaar ieder jaar groei laten zien, afgelopen jaar niet, de groei is met 10% afgenomen en daar is die hele organisatie niet aan gewend. Nu ze dus in rap tempo achter hun geld aan moeten, zien ze die groeidaling veel sneller stijgen dan die 10%, dus hun lange termijn prognose (5 jaar) is dat ze binnen 2 jaar voor 't eerst verlies gaan maken en dat houdt in dat ze in de liquiditeitsproblemen gaan komen als hun betalingsachterstanden niet rap zijn weggewerkt.... en die worden dus niet weggewerkt.

Hetzelfde geldt voor de Rabobank Westland. Dat had ik al gezegd, maar nogmaals, die heeft miljarden aan leningen uit staan bij tuinders (die massaal koppie onder gaan op dit moment), waarvan een heel groot deel niet terugbetaald gaat worden. En de onderpanden zijn ook minder waard aan 't worden, want wat heb je aan landbouwgrond, kassen en vrijstaande (lelijke) huizen en (dikke V8) Pick up trucks die niemand meer wil of kan kopen van je. Dat wordt over een paar jaar echt een probleem denk ik. Ik hoop niet dat mensen het vertrouwen in zo'n locale Rabo gaan verliezen en daar DSB praktijken gaan ontstaan... Het is ook wel heel tekenend voor 't Westland waar natuurlijk één bepaalde tak van sport zo gecentraliseerd is, dat het in dit soort tijden ongelooflijk kwetsbaar blijkt te zijn. Een stappie terug is niet voldoende.

Van de week droomde ik er zelfs over. Ik droomde dat het Westland zich wel leent voor een Mad Max film. Doldwaze ex-tuinders die hun pick up trucks bewapenen en hun bezittingen beschermen tegen een stelletje deurwaarders die massaal op ze af worden gestuurd. Ik zie dat soort dingen voor me en het zou me niet eens verbazen als dat echt gebeurt. De saamhorigheid is groot en daar doe je niets tegen zodra het zich tegen je (lees: Rabo / Overheid) keert.

---
In 't Midden Oosten hebben ze een flinke slag gemaakt met hun nieuwe munt, waardoor ze in rap tempo de dollar kunnen loskoppelen van de olieprijs. Eigenlijk zijn alle locale betrokkenen voor heb ik mij laten vertellen. <slik>. Ik geef ze geen ongelijk, maar de consequenties zijn niet te bevatten op dit moment.

Obama zei een half jaar geleden: 'ik ga luisteren wat jullie me te zeggen hebben' tegen 't midden oosten. Ik hoop dat 'ie stevig op zijn stoel zit, want hij valt er van schrik toch echt vanaf. Hoeveel vertrouwen verliest Obama als wereldleider in dit soort situaties? Veel denk ik. Met mooie praatjes (lees: lobbyen) komt 'ie niet ver. Met acties en sancties ook niet, want de VS wordt nu gewoon uitgelachen, iedereen kiest voor 't redden van z'n eigen hachie. Wie van de westerse landen gaan de VS laten vallen? Wie laat ook de dollar los? Nederland met de gasprijs die tot nu toe aan de Olieprijs was gekoppeld? Ik denk dat 't druk wordt op diverse ambassades en er veel gesproken zal worden.... want welke keuze je ook maakt, je móet kiezen. De belangen waren diep geworteld over en weer, maar die belangen kun je op een aantal fronten al laten varen, want het is in geld uitgedrukt al miljarden minder waard en dat wordt steeds erger. Daar dwingen die Oliestaten je wel toe. Ik heb er te weinig kaas van te eten om precies te snappen hoe men dit op gaat lossen, maar ik denk niet dat er een oplossing is. De wereld is al veranderd en wij zitten er middenin.

Spannende tijden komen er op ons af als je het allemaal leest. Happy new year. :goodnight:

RVV

Bericht door RVV » 02 jan 2010, 12:05

Oja.. ik weet al weer waarom ik sinds november niet meer reageer in dit draadje... 2009 was het beste jaar dat ik heb gehad sinds ik mijn bedrijf heb (1995)..

romo

Bericht door romo » 02 jan 2010, 13:02

Rico schreef:Oja.. ik weet al weer waarom ik sinds november niet meer reageer in dit draadje... 2009 was het beste jaar dat ik heb gehad sinds ik mijn bedrijf heb (1995)..

Dat geldt ook voor mij (sinds 1999).................maar reageren blijft juist leuk, ik kijk meer naar de algemene lijnen en niet zo zeer mijn persoonlijke (mijn bedrijf is niet conjunctuur gevoelig), bij andere bedrijfstakken ligt dit geheel anders.....................

Daarbij; wat ik hier post is, lang niet altijd, mijn persoonlijke opvatting, doch eerder de teneur die in de media wordt weergegeven.....................

RVV

Bericht door RVV » 02 jan 2010, 14:32

Precies.. wat ik altijd al heb gezegd.. de media is bepalend...

Joy

Bericht door Joy » 05 jan 2010, 15:45

Hihi die Wouter Bos. Leent 1,7 miljard uit aan IJsland om gedupeerde spaarders van Icesave te helpen. Wat gebeurt er nu, IJsland vertikt het om dat geld terug te betalen. Dag centjes.

Geweldig toch. De belastingbetalers van Nederland en Engeland draaien op voor het omvallen van Icesave. :thumbup:

http://www.nu.nl/economie/2155749/presi ... koord.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 05 jan 2010, 15:48

Joy schreef:Hihi die Wouter Bos. Leent 1,7 miljard uit aan IJsland om gedupeerde spaarders van Icesave te helpen. Wat gebeurt er nu, IJsland vertikt het om dat geld terug te betalen. Dag centjes.

Geweldig toch. De belastingbetalers van Nederland en Engeland draaien op voor het omvallen van Icesave. :thumbup:

http://www.nu.nl/economie/2155749/presi ... koord.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nou! Echt geweldig..... :roll: :roll: :roll:

Het is te zot voor woorden dat die grappenmakers niet willen betalen, ik begrijp de IJslandse burger heel goed maar realiseren ze zich wel dat als dit niet doorgaat het erg lastig wordt om ooit nog van een ander land hulp te krijgen?

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 05 jan 2010, 15:52

Leger maar terughalen uit Uruzgan, invasie in IJsland. :)

Joy

Bericht door Joy » 05 jan 2010, 15:52

Ik weet niet in hoeverre ze kunnen worden gedwongen maar als toelating tot de EU het enige is, dan zullen ze zich weinig zorgen maken. Noorwegen is al jaren de steun en toeverlaat, en laat dit land nou ook net geen EU lidmaatschap hebben. Het is zeker te gek voor woorden, maar het komt wel op ons bord terecht dus in hoeverre heeft Bos goed nagedacht voordat ie dit geld over heeft geboekt :hmmm:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 05 jan 2010, 15:57

Joy schreef:Ik weet niet in hoeverre ze kunnen worden gedwongen maar als toelating tot de EU het enige is, dan zullen ze zich weinig zorgen maken. Noorwegen is al jaren de steun en toeverlaat, en laat dit land nou ook net geen EU lidmaatschap hebben. Het is zeker te gek voor woorden, maar het komt wel op ons bord terecht dus in hoeverre heeft Bos goed nagedacht voordat ie dit geld over heeft geboekt :hmmm:
Daar heb je gelijk in! Het was ook een hele risicovolle lening, maar op dat moment wel zo'n beetje de enige oplossing om het geld van de Nederlandse spaarders veilig te stellen. Ik begrijp dat het zo is gegaan, maar tegelijkertijd heb ik zoiets: Als jij voor een half procentje meer je geld bij een of andere onbekende IJslandse bank wilt parkeren moet je ook maar op de blaren zitten als het mis gaat.

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 05 jan 2010, 16:07

Bos is van de PvdA, die zijn goed in dom strooien met andermans geld. :bag:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 05 jan 2010, 16:10

Wouter81 schreef:Bos is van de PvdA, die zijn goed in dom strooien met andermans geld. :bag:
Ik ben ook geen fan van Bos, maar het is wel heel makkelijk om dit soort uitspraken te doen. Ik denk dat ik hetzelfde gedaan zou hebben in zijn geval. Je kunt het toch niet verkopen dat burgers ineens al hun spaargeld kwijt zijn. Hetzelfde geld voor de Abn-amro en Fortis. Je moet wel ingrijpen alleen jammer dat het met IJsland niet allemaal even duidelijk is afgesproken.

romo

Bericht door romo » 05 jan 2010, 20:21

Wouter81 schreef:Leger maar terughalen uit Uruzgan, invasie in IJsland. :)
Op 1 Vandaag.............................."moeten we de marine sturen"..........................

Ik denk, ja dat gaat helpen.........................1 boot die Piraten Henkie het leven zuur maakt en een andere boot voor anker bij de Bovenwindse Eilanden om het witte poeder eens lekker op te snuiven......................

Ja laten we de Marine sturen............................de Marine die er niet meer is, zorg dat je er bij komt...................

romo

Bericht door romo » 07 jan 2010, 11:23

Ik had er al eens een opmerking over germaakt, bij deze;

http://www.telegraph.co.uk/finance/4125 ... lapse.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 jan 2010, 11:27

Nee joh die vent lult maar wat, het komt helemaal goed met de Dollar. :shakeit:

:nah:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 07 jan 2010, 11:58

Dennis Cavallino schreef:Nee joh die vent lult maar wat, het komt helemaal goed met de Dollar. :shakeit:

:nah:
Als je in ogenschouw neemt dat een beurskoers vrijwel altijd minimaal een half jaar tot een jaar vooruit kijkt, en mensen al bijna 2 jaar lang roepen dat die dollar in elkaar getrapt gaat worden.... moet je toch enigzins sceptisch gaan worden. Het zal allemaal best dat de dollar MOET zakken omdat het in Amerika zon puinhoop is, maar als het niet gebeurt gebeurt het niet. Als dollarreserves niet gedumpt worden valt er niets te zakken. Er komt geen "wet" of iets dergelijks die iedereen verplicht te dumpen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 jan 2010, 10:29

De Dollar klapt wel hoor, wees maar niet bang. Na de eerste klap zitten we nu dankzij het wereldkampioenschap bankdrukken even uit te puffen en ons op te laden. Als de beurskoerzen straks (later dan ik had verwacht) alsnog kelderen tot record-diepten, dan krijg je weer koopjesjagers die geloven in een mooie toekomst van hun aandelen in dollars en de dollarkoers zelf. Grote pensioenfondsen e.d. blijven wel weg uit die malaise, hoop ik, en die geven toch altijd net dat beetje extra volume aan de handel.

Ach, als extreme In/Deflatie in de VS op de loer ligt, dan heeft Venezuela een nieuwe methode ontwikkeld om 't de kop in te drukken:
Prijscontrole à la Venezuela: leger sluit winkels

Militairen in het Zuid-Amerikaanse Venezuela hebben maandag zeker zeventig winkels tot sluiten gedwongen omdat die fors hun prijzen zouden hebben verhoogd.

Devaluatie
De regering van de linkse president Hugo Chavez had de Nationale Garde gevraagd in te grijpen wegens ''onregelmatigheden'', meldde het staatspersbureau ABN. Chavez had winkeliers zondag gewaarschuwd de drastische waardevermindering van de nationale munteenheid bolivar niet te misbruiken voor extreme prijsverhogingen. De president sloot onteigeningen niet uit.

Financiën
Chavez riep het leger en de politie op de straten op te gaan en te controleren of de prijzen stabiel blijven. Met de devaluatie van de bolivar hoopt Chavez de openbare financiën op orde te brengen. Zo gaat de verkoop van olie aan het buitenland meer bolivar opleveren.

Import
De oppositie vreest dat vooral de bevolking onder de ingreep gaat lijden. De verwachting is dat vooral geïmporteerde goederen fors duurder worden. Vorig jaar kampte Venezuela met 25,1% inflatie.
:hmmm:

RVV

Bericht door RVV » 12 jan 2010, 11:30

LOL het leger die met kannonen en geweren, winkeliers gaat aanpakken... leve de bananenrepubliek :banaan:

markk

Bericht door markk » 13 jan 2010, 15:04

Ten tijde van de crash van Icesave was de garantie van het depositostelsel 20k. Weet even niet meer uit het hoofdje of Icesave onder het NL depositostelsel valt.

Kortom als je daar tegen 5.x% je geld had gesteld weet je wat voor risico je nam. Moet je ook niet gaan zitten zeuren. Zelfde geld voor al die massa's die een achtergesteld deposito hadden afgesloten bij de DSB. Als je niet weet wat een achtergesteld deposito betekent moet je er niet in stappen en de rest van de burgers / staat / banken / etc. ermee opzadelen. Kortom m.i. is de reactie van Bos hierin ook zeer, zeer fout geweest. Daarmee wordt nl. een signaal afgegeven dat je als naieve burger niet hoeft na te denken, veel risico mag lopen en in goede tijden hoog rendement mag pakken. Maar dat als het fout gaat moedertje staat je wel compenseert.

Helemaal van de zotte is dat diverse gemeentes miljoenen belastinggeld van de burgers hadden gestald bij Icesave. De ambtenaren die dat hebben gedaan moeten ze m.i. persoonlijk aansprakelijk stellen. Er is tenslotte niet voor niets iets als een BNG (Bank Nederlandse Gemeenten).

(Overigens had de BNG ook een deel geld uitstaan bij Icesave maar dat is m.i. anders. Is gewoon een deel van een gebalanceerde portefieulle van een bank stallen bij een wat hoger risico partij. Shit happens. Gemeenten / ambtenaren die zelf bankje / treasury gaan spelen met het geld van de inwoners heb ik echt geen goed woord voor over.

Mark.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 13 jan 2010, 21:39

Mark, geef ik je helemaal gelijk in. Maar die 20k heb ik me van de week eens flink over zitten verbazen...

De hoogste spaarrente zonder wazige constructies vind je bij Allianz, die is 2,85%. Bij ABN vind je als hoogste spaarrente 2,4% en Rabobank 1,9%. De Belastingdienst gaat er vanuit dat je gemiddeld 4% rente behaalt, waarover je 30% belasting moet betalen. Zodra al je bezittingen (aandelen, spaargeld, obligaties, 2e huis enz.) de 20.000 euro overschrijdt, betaal je effectief 1,2% vermogensbelasting. Daarnaast was de inflatie in 2009 1,2% (kanttekening: laagste inflatie in 20 jaar, inflatie 2008: 2,5%).

Maw: je moet minimaal 2,4% rente halen (3,7% in 2008) om in ieder geval 20000 euro spaargeld ook echt 20000 euro te laten blijven. Mensen worden verplicht (met dank aan o.a. de belastingdienst) om buitengewone risico's te nemen met spaargeld. Zo gek vind ik het dus niet...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 jan 2010, 11:36

Goede conclusie denk ik en een eye-opener waar de politiek zich beter druk om kan maken, dan om wat JP allemaal te melden heeft over Irak.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 jan 2010, 17:35

Hogere olievraag verwacht in 2010

LONDEN - De wereldwijde vraag naar olie zal dit jaar het hoogste niveau bereiken sinds 2007. Deze verwachting sprak het Internationaal Energie Agentschap vrijdag uit.

Met name de opkomende markten in Azië zullen verantwoordelijk zijn voor de hogere vraag naar olie door consumenten.
Het agentschap ziet het aantal vaten per dag met 1,4 miljoen toenemen tot een totaal van 86,3 miljoen vaten per dag. Afgelopen twee jaar daalde het gebruik.

Economie
Ook voor 2011 verwacht het IEA dat de vraag naar olie zal toenemen. ''Wij verwachten een groei van ongeveer 1 miljoen vaten per dag en dat zou het hoogste ooit zijn'', aldus David Fyfe van het IEA. ''Maar het hangt af van het herstel van de economie.''
De vraag naar olie in de Verenigde Staten, 's werelds grootste economie en grootste oliegebruiker, zal verder afnemen. ''De Amerikaanse economie is nog erg fragiel'', aldus het agentschap.
© ANP
Hogere olieprijs = 2e deel van deze crisis met een W-vorm recessie. Het 2e deel zal heftiger zijn dan de eerste.

En nu zijn 't niet alleen de doemdenkers en lucratieve economen die 't roepen, maar ook de mensen die doorgaans wat minder pessimistisch zijn:
'Schuldenberg kan tot nieuwe crisis leiden'
AMSTERDAM – De schulden waarin landen zich massaal gestoken hebben om de financiële crisis het hoofd te bieden, zouden wel eens een tweede crisis tot gevolg kunnen hebben. Daarvoor waarschuwt het World Economic Forum in een rapport.

Het Global Risks Report, dat de organisatie jaarlijks uitbrengt, signaleert een kans van 20 procent op het barsten van een nieuwe kredietzeepbel in 2010 en een even groot risico op een fiscale crisis. Een fiscale crisis houdt in dat een land niet in staat is genoeg belastinginkomsten te genereren om zijn eigen maatregelen te financieren.
“De schuldenlast kan een opwaartse druk op rentes hebben, een rem op de groei zetten en een hoog niveau van werkloosheid tot gevolg hebben”, stelt econoom Daniel Hofmann van Zurich Financial Services in een toelichting.

Stimuleringsmaatregelen
De grootste uitdaging vormt het tijdig stopzetten van fiscale stimuleringsmaatregelen. Als dit te vroeg gebeurt kan het herstel in de kiem gesmoord worden, maar als het te laat plaatsvindt komt het belastingsysteem in gevaar.
De financiële crisis en de daaruit voortvloeiende recessie hebben de wereld kwetsbaar gemaakt. Risico’s die niet snel genoeg aangepakt worden, kunnen de crises van de toekomst vormen, zo stelt het World Economic Forum.
Ook de economische groei van China vormt een risicofactor. Wanneer deze tegenvalt, dat wil zeggen onder de zes procent uitkomt, kan dit een averechts effect op de kapitaalmarkten uitoefenen.

Energie
Volgens de organisatie wordt er bovendien te weinig geïnvesteerd in de infrastructuur van energie. “De daling van de olieprijs is goed nieuws voor consumenten, maar heeft er ook toe geleid dat er flink minder wordt geïnvesteerd in de sector”, zegt John Drzik, een van de samenstellers van het rapport.

“De toch al kwetsbare wereldeconomie wordt meer vatbaar voor olieprijsgerelateerde problemen, als de investeringen zo laag blijven”, aldus Drzik.

Bill Gates
Het rapport is uitgebracht aan de vooravond van de jaarlijkse top in Davos, waar dit jaar veel kopstukken uit politiek en bedrijfsleven aanwezig zullen. Zo zullen onder meer Bill Gates, Nicolas Sarkozy en Bill Clinton hun opwachting maken.

Naast economische risico’s brengt het rapport ook andere gevaren in kaart. Zo waarschuwt het World Economic Forum onder meer voor chronische ziektes, internationale corruptie en de kwetsbaarheid die het internet met zich meebrengt.
© NUzakelijk

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 jan 2010, 17:50

Vergelijking huizenprijzen NL vs VS
http://www.nuzakelijk.nl/haags-effekten ... kopen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
visualisatie
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bou ... isatie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 jan 2010, 12:13

'Voorspellen crisis heel erg moeilijk'
Uitgegeven: 18 januari 2010 11:34
DEN HAAG - Een crisis laat zich heel lastig voorspellen. Dat zei Coen Teulings, directeur van het Centraal Planbureau (CPB), maandag tijdens het eerste openbare verhoor van de parlementaire onderzoekscommissie die de oorzaken van de financiële crisis bekijkt.

© ANP
Teulings vindt niet dat het CPB het kabinet pas in een laat stadium heeft geïnformeerd over de aanstaande problemen. Teulings schetste hoe een ''speculatieve bubbel'' was ontstaan die niet houdbaar was, onder meer doordat landen ''onevenwichtigheden hadden op de betalingsbalans'' en door de hoge grondstofprijzen.

In de Verenigde Staten werd veel geld aangewend om mensen een hypotheek te geven, zelfs aan hen die dat eigenlijk niet konden betalen. Economen zagen het gebeuren, maar, zo zei Teulings, ''de kern van een speculatieve bubbel is dat je niet weet wanneer die leegloopt''.

Lastig
Het voorspellende vermogen van zijn eigen CPB noemde Teulings ''niet zo heel geweldig'', maar niet slechter dan andere planbureaus. Bij het voorspellen van de economische groei in het volgend jaar zit het CPB er gemiddeld een procent naast. Lastig is bijvoorbeeld dat mensen reageren op de voorspellingen, waarna de omstandigheden veranderen, zei hij.

Ernstig
Het CPB informeerde het kabinet over de zorgelijke situatie op de financiële markten op 27 oktober 2008, ruim een maand na de val van de Amerikaanse bank Lehman Brothers. ''De situatie was toen zo ernstig, dat ik het gepast vond om een waarschuwing te geven aan het kabinet'', aldus Teulings.
Jan de Wit, voorzitter van de commissie, vroeg hem of dat niet wat laat was. ''Laat? Nee. We hadden te maken met een extreme situatie'', aldus de directeur.
Het CPB loopt altijd achter de feiten aan bij actualiteiten, dus ik geef ze geen ongelijk, maar ze hadden in dit geval gewoon echt een plaat voor de kop en het kabinet ook. Ook vind ik nog steeds dat de crisis al lang van tevoren goede signalen gaf dat het fout zou gaan, ook al kon niemand dat met zekerheid zeggen natuurlijk. Wel vind ik de signalen die zijn afgegeven enorm fout, vooral tijdens prinsjesdag. Echt oogkleppenmentaliteit, net als de NVM die al veel eerder een realistisch signaal had kunnen afgeven.

Op dit moment zit iedereen nog steeds in verwarring. De één zegt dat de crisis zijn dieptepunt heeft gehad en de ander (waaronder ik) zegt dat dit een verkeerde interpretatie is van de werkelijkheid en we nog heel lang in de ellende zullen zitten. Op dit moment zijn er amper grote ontslaggolven en faillisementen geweest, maar de eindejaarscijfers die nu bekend worden gemaakt in de komende maanden zijn alles behalve rooskleurig. Wereldwijd.

Iedere bankier of politicus, maar ook TV-economen die zeggen dat 't allemaal wel goedkomt, die snappen niet dat de volledige structuur van onze economie is aangetast en dit geen normale recessie is. Ons land kan failliet gaan. Dat heeft niemand van ons ooit meegemaakt. Dus als ze al niet in staat zijn om een normale recessie (die van afgelopen anderhalf jaar (!)) aan te kondigen, hoe kunnen ze dan in staat zijn om nu te zeggen dat er geen W-vormige recessie op de loer ligt en een enorme crisis ons dus nog boven 't hoofd hangt? Met álle gevolgen vandien. Hoe kunnen zíj voorkomen dat ons land níet failliet gaat? Hoe kunnen ze ervoor zorgen dat ons geld de waarde blijft behouden? Hoe kunnen ze een escalatie van de aanstormende crisis voor zijn en ons behoeden voor al die mogelijke gevolgen van zo'n escalatie (en mogelijke oorlogsdreiging). Ik ben geen doemdenker, maar kan me wel vrij realistisch inbeelden hoe het zou kunnen gaan. Nog steeds heb ik hoop dat 't goedkomt, maar tegelijkertijd zie ik keer op keer dezelfde naïviteit.

Zo'n commissie die nu onderzoek doet naar 't ontstaan van de crisis is komt straks met allerlei conclusies en vervolgens is die crisis alleen maar groter. Want niemand raakt de kern van 't verhaal, omdat 't te complex is en tegelijkertijd te makkelijk, maar dát besef is beangstigend voor velen. Ons systeem deugt niet en kan niet met een paar draaien aan de knop worden verbeterd.

Plaats reactie