Shell mag groot olieveld in Irak uitbaten

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Niels
Auto: Prius+

Shell mag groot olieveld in Irak uitbaten

Bericht door Niels » 12 dec 2009, 09:58

BAGDAD - Olieconcern Shell heeft samen met het Maleisische Petronas de aanbesteding gewonnen om het Iraakse Majnoon olieveld te ontwikkelen. Dat maakte de Iraakse minister van olie Hussain al-Shahristani vrijdag bekend. Het gaat om een van de grootste olievelden in Irak, met een geschatte reserve van 12,6 miljard vaten olie.

Shell krijgt een belang van 45 procent in het enorme veld, Petronas 30 procent en de Iraakse overheid houdt een belang van 25 procent, zo liet een woordvoerder van Shell vrijdag weten.

Het is de tweede keer sinds de Amerikaanse invasie in 2003 dat Irak oliecontracten heeft geveild. De Iraakse autoriteiten verkozen Shell boven het Franse Total, dat eveneens een bod had uitgebracht.

Shell en Petronas bedongen een prijs van 1,39 dollar per vat. Dat is minder dan de Iraakse autoriteiten bereid waren te betalen, aldus al-Shahristani. De bedrijven willen maximaal 1,8 miljoen vaten olie per dag naar boven pompen, meer dan de verwachting van de Irakezen. De huidige productie van het veld is 45.000 vaten per dag, aldus Shell.

Irak heeft nog een aantal vrijwel onontgonnen olievelden. Grote oliemaatschappijen kunnen via veilingen het recht kopen de relatief makkelijk naar boven te pompen olie voor een vaste prijs aan de Iraakse staat te verkopen. (ANP)
Bron: Parool
In Bagdad zijn de grootste oliemaatschappijen ter wereld bijeen om voor de tweede keer dit jaar te bieden op de Iraakse olievelden. Shell haalt samen met het Maleisische staatsbedrijf Petronas opnieuw een miljardenveld binnen.

Het gaat om contracten om de olievelden te mogen ontginnen. In totaal 44 maatschappijen bieden op 10 velden. Tijdens de vorige veiling in juni gingen er acht contracten onder de hamer, maar werd er uiteindelijk maar één gegund, aan het Chinese CNPC en het Britse BP.

Oorzaak van de mislukte veiling was toen onenigheid tussen de oliemaatschappijen en de Iraakse regering over de voorwaarden voor het ontginnen van de olievelden. De partijen konden het niet eens worden over de vergoeding die het Iraakse ministerie van olie zou moeten betalen als de oliemaatschappijen boven het minimale productie-niveau zouden uitkomen.

Shell

Shell heeft samen met het Maleisische Petronas de aanbesteding gewonnen om het Majnoon olieveld te ontwikkelen. Dat maakte de Iraakse minister van olie Hussain al-Shahristani zojuist bekend. Het gaat om een van de grootste olievelden in Irak, met een geschatte reserve van 12,6 miljard vaten olie. Het Majnoonveld ligt in Zuid-Irak.

Shell en het staatsbedrijf Petronas wonnen het recht op de verdere ontwikkeling van het enorme olieveld. De Iraakse autoriteiten verkozen Shell boven het Franse Total, dat eveneens een bod had uitgebracht.

Vergoeding

Shell en Petronas willen een vergoeding van de Iraakse regering van 1,39 dollar per vat, terwijl Total en CNPC om 1,75 dollar per vat hadden gevraagd.

Daarnaast verwacht het consortium van Shell een productie van 1,8 mln vaten per dag, waar het consortium van Total uitging van 1,4 mln vaten per dag.

Productie olie in Irak omhoog

De Iraakse regering hoopt dat door de ontginning van de velden door buitenlandse oliemaatschappijen de olieproductie in het land flink wordt opgeschroefd.

Irak heeft een dagelijkse productie van ongeveer 2,4 miljoen vaten, maar wil die de komende jaren verdrievoudigen.
Afbeelding

Bron: finacieel dagblad

Dit wordt echt een zeeeer indrukwekkend project weet ik uit redelijk betrouwbare bronnen. 1,8 miljoen vaten olie per dag :shock:

Vandaag gaat er weer e.e.a. onder de hamer dus ik ben heel benieuwd :banaan:

Arthur
Auto: Nr.51

Re: Shell mag groot olieveld in Irak uitbaten

Bericht door Arthur » 13 dec 2009, 11:13

Aan't lobbyen?
:wink:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 13 dec 2009, 11:32

Wordt Irak nu een welvarend land? :bag:

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 13 dec 2009, 11:34

Irak was behoorlijk welvarend he, een half decennium voor de inval van Koeweit.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 13 dec 2009, 11:40

De welvaart kwam niet bij iedereen terecht maar Irak was inderdaad een welvarend land met een zeer rijke geschiedenis en een belangrijke plek tussen Europa en Azië. Ik hoop dat de bevolking gaat profiteren van de verdrievoudiging van de olieproductie en de komende jaren.

Niels

Bericht door Niels » 13 dec 2009, 11:50

Het is zeker te hopen dat de regering het geld goed gaat besteden om dat land wat op te bouwen. Buiten Saudi Arabie is Irak het land met de grootste olie voorraden (laat dit plaatje niet heel erg duidelijk zien) dus er valt genoeg geld te verdienen. De wijze waarop de veiling tot stand kwam en de manier waarop het bieden verliep gaf iig een solide indruk wat ik er van begreep. In de UK weet je als Olie producent minder goed waar je aan toe bent van wat je af mag dragen werd terloops gemeld :lol:
Arthur schreef:Aan't lobbyen?
:wink:
Je weet nooit hoe een koe een haas vangt :mrgreen: Ik kreeg de info vrijdag (in Rijswijk) van iemand die bij de voorbereidingen was betrokken en het was wel (lees: nogal) indrukwekkend te noemen wat hij vertelde en liet zien :wink:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 dec 2009, 13:32

In welk stadia zijn ze dan, is de well planning enz al rond? Als dat al zover is dan waren ze er in elk geval al tijden voor die veiling mee bezig, dan hadden we ook al enig idee hoe de veiling verlopen zou waarschijnlijk :)

Niels

Bericht door Niels » 13 dec 2009, 21:33

Grove planning is dat ze over zes jaar op het maximale productie plateau willen zitten als ik het me goed herinner. Volgens mij zijn ze drie jaar geleden begonnen met dit project om te inventariseren en te berekenen maar ik neem aan dat Total ook niet geheel onbeslagen ten ijs is gegaan :wink:

Macboy

Bericht door Macboy » 30 dec 2009, 14:01

Niels schreef:Ik kreeg de info vrijdag (in Rijswijk) van iemand die bij de voorbereidingen was betrokken en het was wel (lees: nogal) indrukwekkend te noemen wat hij vertelde en liet zien :wink:
Dit vind ik leuk en informatief. Kan je er meer over vertellen (al dan niet via PB)

GTRene

Bericht door GTRene » 30 dec 2009, 14:13

best scary zo kort aan de grens bij Iran lijkt me :hmmm: maja wel iets beter denk ik dan dat gekke andere land waar shell weg gaat, euhm in zuid africa geloof ik waar die lui de mensen kidnappen en sabotage plegen op leidingen enz enz...lijkt me daar ook niet altijd echt prettig werken :mrgreen:

Niels

Bericht door Niels » 30 dec 2009, 23:58

Nigeria is vooralsnog wel het meest spannende om te werken volgens mij. Ik sprak ooit eens een gepensioneerde professor (ex-Shell) van een jaar of 75. Hij was toen onlangs nog naar Nigeria geweest om voor Shell een cursus te geven. Hij werd door een paar "big motha fokkers" (lees: type 50cent) opgehaald van het vliegveld, met gepantserde SUV rondgereden en uiteindelijk met een speedboot naar een offshore locatie gebracht. James Bond was er niks bij zei ie :lol: Dat ze in Nigeria nu (te dure) olie productie willen afstoten met het Irak verhaal begrijp ik volkomen. Niet alleen brengt het een hoop gevaar en kosten met zich mee, ze kunnen de mensen met ervaring nu ook elders erg goed gebruiken...

pb-tje voor Ilija :wink:

Xave30

Bericht door Xave30 » 31 dec 2009, 00:20

Niels schreef: Hij was toen onlangs nog naar Nigeria geweest om voor Shell een cursus te geven. Hij werd door een paar "big motha fokkers" (lees: type 50cent) opgehaald van het vliegveld, met gepantserde SUV rondgereden en uiteindelijk met een speedboot naar een offshore locatie gebracht. James Bond was er niks bij zei ie :lol:
Wat een avontuur! :)

Niels

Bericht door Niels » 31 dec 2009, 01:04

Op je 75e zeker :lol:

Xave30

Bericht door Xave30 » 31 dec 2009, 01:05

:)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 31 dec 2009, 17:08

Dat werkt daar wel apart ja. Je hoort er niet zo veel van maar het gebeurd wel dat in gebieden die iets minder meewerkend zijn die maatschappijen hun eigen so called beveiliging mee hebben, welke meer op een prive leger lijkt. Zijn gewoon private contractors die gewoon ingehuurd worden.

Wat ook een populaire truc van die maatschappijen is is een dochteronderneming onder een andere naam, zoek je vervolgens dat bedrijf op dan is het enige wat je vinden kan een postbusadres in bijvoorbeeld Cairo oid. Is minder opvallend omdat bij calamiteiten niet het moederbedrijf op CNN verschijnt. Maar het geld vloeit wel terug naar het moederbedrijf. Ook werkt het in dat soort gebieden minder aanstekend als het een 'lokaal' concern lijkt ipv een westers bedrijf. Er zijn dan vaak wel een paar expats aanwezig voor supervisie maar verder gewoon lokaal personeel.

Verder zie je op dit moment ook een verschuiving. Niet alleen naar Irak. Maar bijvoorbeeld rond Dubai was het ook booming buisness maar dat ligt op zijn gat. Ik denk dat Brazilie en Australie qua offshore the place to be zijn de komende jaren.

Niels

Bericht door Niels » 31 dec 2009, 17:18

Zuid Afrika zit er ook aan te komen denk ik. Lijkt me ook wel wat :mrgreen:

Plaats reactie