Kan olie bevriezen?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Jelmer850i

Kan olie bevriezen?

Bericht door Jelmer850i » 21 dec 2009, 16:24

Tenminste zo klonk het zonet toen ik de auto starte, damnn wat klinkt dat ongezond...
Na een paar rondjes draaide hij gewoon...

Dennis Cavallino

Re: Kan olie bevriezen?

Bericht door Dennis Cavallino » 21 dec 2009, 16:30

Nee olie bevriest niet. Wel kan 't zijn dat klepstoters e.d. moeite hebben om direct vol smering te werken, waardoor een benzine auto met dit weer soms op een diesel lijkt net na het starten. Denk ook aan een stationairklepje oid dichtgevroren kan zitten, of aan vocht in je ontsteking. Slechte massapunten, accu-polen vol pekel/oxidatie zijn ook vaak boosdoeners van slechte koude start/loop.

Ik ga ervan uit dat jij een benzine auto rijdt, maar als je een dieselauto rijdt, dan moet je wel even wat langer voorgloeien.

Oscar29

Bericht door Oscar29 » 21 dec 2009, 16:43

bevriest niet, heb al een tijd een emmer olie buiten staan en dat wil maar niet bevriezen. Is wel wat dikker nu :roll:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 21 dec 2009, 16:49

Motorschade door ijsvorming: Volkswagen zegt uitgebreide hulp toe
AutoRai

29-1-2003

Motorschade door ijsvorming: Volkswagen zegt uitgebreide hulp toe

Per direct biedt Volkswagen alle klanten van wie de auto motorschade heeft opgelopen als gevolg van ijsvorming in het smeersysteem, een 100 procent coulance voor een periode van tien jaar, zonder kilometerbeperking. Bovendien betaalt de onderneming alle als gevolg van dit verschijnsel gemaakte reparatiekosten volledig terug.

De zware vorstperiodes van de laatste weken hebben tot een toenemend aantal motorschades geleid. De schades zijn een gevolg van bevroren condenswater dat de olietoevoer blokkeert. Het gaat hierbij om de 1,0- en 1,4-liter motoren van de modellen Volkswagen Lupo, Polo ...
http://www.nieuwsbank.nl/_payment/order ... 9/R046.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 21 dec 2009, 17:23

Mijn wagen staat dan ook nog in een garage, geen verwarmde, maar het scheelt toch wel een paar graden.
Maar met de huidige temperaturen zal het daar ook wel vriezen...

Marco R.

Bericht door Marco R. » 21 dec 2009, 18:47

Olie wordt fiks stroperig wanneer het echt koud wordt. Onder een dikke sneeuwlaag zal het nog wel een stuk kouder worden dan wanneer er zon op de motorkap staat.
Misschien een dunnere olie (het cijfer VOOR de W) erin gooien?

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 21 dec 2009, 18:53

Een standkachel waarbij de koelwatertemperatuur wordt voor verwarmd lijkt me een handige optie. Misschien in de volgende lease auto.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 dec 2009, 19:13

wat voor koelvloeistof gebruik je...wie weet misschien wel de waterpomp wat ijsvorming in dat ie lekker ff ratelt :roll:

Knot

Bericht door Knot » 21 dec 2009, 20:13

Zoals het er nu naar uitziet is het niet zo erg dat ik nog met 10w40 rij... die wissel naar 10w60 kan nu nog wel even wachten...

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 28 dec 2009, 13:32

euh geen ide wat voor waterstof, zal het eens nakijken.
Verder staat hij in de garage (onverwarmd) en het betreft de M5. nu de temperatuur weer wat hoger is is het probleem ook weg....

GTRene

Bericht door GTRene » 28 dec 2009, 13:42

heb ook ooit wel eens iets gehoord van de carterventilatie zaken, dat e wat vocht/condens ervoor zorgde dat er wat vast vroor of dichtvroor? en ja dat lost zich dan vanzelf weer op als het wat warmer wordt, weet echter niet of dat ook bij de M5 kan...als je de auto weinig gebruikt zal dat in theorie eerder voorkomen. :hmmm:
misschien dat iemand anders daar meer over weet.

ff wat over opgezocht...dat zou dus zo maar kunnen, ik herinnerde mij dat van vroeger :mrgreen:

http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-v ... 003-02.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

nu weet ik niet hoe dat allemaal bij de M5 werkt....

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 29 dec 2009, 20:03

Er zitten in zowel motor-olie als benzine een aantal viscositeitsverbeteraars, die ervoor moeten zorgen dat het hele zaakje niet bevriest.

Die viscosity improver is (in pure vorm) wel een vreemd goedje. Je moet dat bij een specifieke temperatuur opslaan, dan is het gewoon solide (vierkant blokje). Laat het op kamertemperatuur een dagje in een mok staan, dan wordt het vloeibaar & begint het langzaam uit te lopen (gezien op opslaglocatie in Antwerpen).

Heb me laten vertellen dat die viscosity improver een van de redenen is dat benzine "krimpt" bij lagere temperaturen. Dat is ook waarom Ferrari een tijdje z'n benzine extreem koud zette (om een litertje of 2 meer in de tank te krijgen).

Plaats reactie