Het nut van 4WD?
- Tristan
Het verschil dat ik merkte tussen een C2 en C4S is dat de C2 bij insturen minder onderstuur heeft, maar dat de C4S je gigantisch lanceert de bocht uit. Grip van de C4S is geweldig, je moet raar doen om die auto van z'n stuk te krijgen. Maar voor de rest vond ik de verschillen klein qua bochtsnelheid.
- Marc
Ik heb diverse FWD's gehad, één AWD (het VW/Audi TorSen permanente AWD) en diverse RWD's (BMW).
AWD (of permanente 4WD, zo je wilt) heeft voor mij de voordelen dat je op lage snelheden al in de bocht vol op het gas kan. Als het systeem zo is uitgevoerd dat je dan geen onderstuur krijgt vind ik dat heerlijk. Hoeveel rotondes hebben we inmiddels in NL?? Op elke rotonde kun je het weer gebruiken. Ook de tractie bij regen en ander gladde omstandigheden vind ik echt een voordeel. Het liefst zou ik een awd met een mooie gewichtsverdeling en een lichte nadruk op de aandrijving van de achterwielen rijden.
Met een RWD kun je driften. Maar als er geen sper op zit (zoals op 90% van de RWD's) is het maar een beetje kloten. Als je erg gemakkelijk met een wagen kunt driften betekent dat voor mij dat ie te weinig tractie heeft t.o.v. het vermogen.
Een RWD met veel vermogen (boven de 300pk) en veel tractie kan me dan weer wel bekoren.
EDIT:
Dat een AWD veiliger is dan RWD is een fabeltje. Ook met een AWD kun je achteruit de strontbult in:
[img:550:376]http://www.sikvid.com/pictures/reverse-crash.jpg[/img]
AWD (of permanente 4WD, zo je wilt) heeft voor mij de voordelen dat je op lage snelheden al in de bocht vol op het gas kan. Als het systeem zo is uitgevoerd dat je dan geen onderstuur krijgt vind ik dat heerlijk. Hoeveel rotondes hebben we inmiddels in NL?? Op elke rotonde kun je het weer gebruiken. Ook de tractie bij regen en ander gladde omstandigheden vind ik echt een voordeel. Het liefst zou ik een awd met een mooie gewichtsverdeling en een lichte nadruk op de aandrijving van de achterwielen rijden.
Met een RWD kun je driften. Maar als er geen sper op zit (zoals op 90% van de RWD's) is het maar een beetje kloten. Als je erg gemakkelijk met een wagen kunt driften betekent dat voor mij dat ie te weinig tractie heeft t.o.v. het vermogen.
Een RWD met veel vermogen (boven de 300pk) en veel tractie kan me dan weer wel bekoren.
EDIT:
Dat een AWD veiliger is dan RWD is een fabeltje. Ook met een AWD kun je achteruit de strontbult in:
[img:550:376]http://www.sikvid.com/pictures/reverse-crash.jpg[/img]
- Dennis Cavallino
993 C2 en 993 C4S heb ik beide gereden. De C4S is gewoon erg indrukwekkend. Porsche heeft de nadelen mooi weggefilterd, maar er zelfs een hoop pluspunten aan toegevoegd. C2 is puurder, lastiger als je hard gaat en op veel fronten leuker, maar zeker niet op alle fronten!
Ook een keer in een C4 gereden. Die vind ik minder dan de C2 en de C4S. Dus de grote voordelen van de C4S zitten niet alleen in de aandrijflijn, maar vooral in alle turbo onderdelen die erop zitten.
Ook een keer in een C4 gereden. Die vind ik minder dan de C2 en de C4S. Dus de grote voordelen van de C4S zitten niet alleen in de aandrijflijn, maar vooral in alle turbo onderdelen die erop zitten.
- Cupra R
- Jan Visser
Owh...das niks, daar staat tenminste nog meer in de buurtDaniel schreef:Dat is dan weer knap...zoveel ruimte en hem dan precies tegen die paal zetten

Rene,Michiel en ik hebben een keer een Sierra gehad als drift auto.Wij oefenen op een industrieterein in aanbouw.En dat ging op zich prima, totdat je steeds gekker gaat doen.En volgens mij was het Rene die op een recht stuk weg probeerde dwars te gaan.Link,rechts.links,rechts en toen ging ie achterwaards het land in.Er stond op die weg helemaal niks dus het was geen probleem.Nou ja......niks?Er stond halverwege 1 Dixie 10 meter het land in.Je kunt het wel raden.......... Achterwaards vol boven op de Dixie

- markk
Ach nu ik de EVO een beetje door begin te krijgen en het koud/nat is is er ook erg goed mee te driften hoor.
5 graden Celsius, zomerbanden, stortende regen, drie lege banen rechts de snelweg op, middendiff in tarmac setting, 3000rpm in twee, link/rechts, vol op gas en zo'n ding gaat erg snel erg dwars maar wat mij betreft lekkerder en controleerbaarder dan een RWD.
En ja Andre, ik begin hmm nu ook in het nat op "tarmac" ook wel erg snel dwars gaan. Begin steeds meer te wennen en er komt een punt dat ik het driften in dat ding zo goed door ga krijgen dat we voor de langere en meer controleerbare drifts "gravel" gaan selecteren in het nat. Kwestie van (leer)tijd
Mark.
5 graden Celsius, zomerbanden, stortende regen, drie lege banen rechts de snelweg op, middendiff in tarmac setting, 3000rpm in twee, link/rechts, vol op gas en zo'n ding gaat erg snel erg dwars maar wat mij betreft lekkerder en controleerbaarder dan een RWD.
En ja Andre, ik begin hmm nu ook in het nat op "tarmac" ook wel erg snel dwars gaan. Begin steeds meer te wennen en er komt een punt dat ik het driften in dat ding zo goed door ga krijgen dat we voor de langere en meer controleerbare drifts "gravel" gaan selecteren in het nat. Kwestie van (leer)tijd

Mark.