Xenon verlichting
- Erik K.
Voor nieuwe auto’s die vanaf 1 januari 2007 op kenteken worden gezet gelden strengere eisen voor het achteraf inbouwen van extra sterke koplampen, zogeheten xenonlampen.
Geen probleem voor de STIOm te voorkomen dat automobilisten die te goeder trouw al xenonlampen hebben ingebouwd hun voertuigen moeten aanpassen, is nu besloten dat de regels alleen gelden voor nieuwe auto’s.

Zit er zelf ook nog over te denken zo'n Xenon kit in te bouwen.
- Jan Visser
- duifjes.com
-
Vanmorgen zag ik een oude Jaguar XJ rijden (oldtimer platen erop), dikke 6 liter onder de kap, met xenon!! Je kunt zeggen wat je wilt maar ik vond het op de een of andere manier toch wel super om te zien op zo'n klassieker. Lekker tegenstrijdig, maar toch. Alsof ie herboren was. Zeker tussen de grijze leaseauto's vond ik het een mooi gezicht.
- Eltjo
- Tommy
Je hebt ook xenon die er niet fout uitzien, die geven nog het beste licht ook. Al die goedkope troep van internet met 6000 kelvin en hoger is geen super spul. Hoe blauwer des te minder lichtopbrengst naast dat blauwer licht meer geabsorbeerd lijkt te worden door donkere vlakken.
Voor Erik z'n M3 zou ik bv dan 4000 kelvin pakken. Da's gewoon halogeenkleur, maar wel met enorm veel betere lichtopbrengst. Enige is dat de eerste minuut de lampen nog wel wat blauw zijn. Maar daarna niet meer.
Voor Erik z'n M3 zou ik bv dan 4000 kelvin pakken. Da's gewoon halogeenkleur, maar wel met enorm veel betere lichtopbrengst. Enige is dat de eerste minuut de lampen nog wel wat blauw zijn. Maar daarna niet meer.