Algemeen weertopic -> SNEEUW 2009/2010

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Niels
Auto: Prius+

Re: SNEEUW

Bericht door Niels » 24 dec 2009, 01:07

Deze winter is de eerste die ik bewust op winterrubber rij en dat blijf ik ook doen. Tot aan sneeuw geloof ik het allemaal wel en we hebben de test resultaten van Stephan gezien vorig jaar. Voordeel voor de winterbanden was er maar onder de streep zijn er gewoon te veel variabelen die meespelen om goede conclusies te trekken imho. Ik geloof ook nevernooit dat een winterband betere afvoer van water heeft dan een goede sportband a la PS2 o.i.d. Wel vind ik onder mijn Touring 225 aardig breed met veel nat weer dus dat is een reden om op smaller winterrubber te rijden. Belangrijker is het feit dat we gewoonweg zijn overvallen met mega veel sneeuw en negatief reisadvies of niet naar mijn werk moet ik zowieso. Terwijl de Touring van pa lekker stond door te slippen in de sneeuw had ik geen enkel probleem om weg te komen met die van mij.

Daar scoort het winterrubber dus echt wel punten vandaar dat ik mijn visie wat bij heb gesteld :wink:

Over het niet aanschaffen van winterrubber kan ik ook kort zijn: dat begrijp ik helemaal. Ik snap best dat mensen 600,- in de pocket houden omdat het niet tot nauwelijks sneeuwt in NL. Daarbij komt dat zowel de wegen als het openbaar vervoer tegenwoordig slachtoffer is van "gezonde Nederlandse bedrijfskunde". Oftwel: we bezuinigen gewoon alles weg en de burger zoekt het zelf maar uit :bag: Na de bewuste dag dat we onder zijn gesneeuwd zijn meerdere belangrijke N wegen in Groningen gewoon niet schoongemaakt en vervolgens word je als burger/bestuurder er op aangekeken als je geen winterbanden hebt. De wereld op z'n kop imho.

KW

Bericht door KW » 24 dec 2009, 01:50

Niels schreef:Na de bewuste dag dat we onder zijn gesneeuwd zijn meerdere belangrijke N wegen in Groningen gewoon niet schoongemaakt en vervolgens word je als burger/bestuurder er op aangekeken als je geen winterbanden hebt. De wereld op z'n kop imho.
Dat vind ik dus niet de wereld op z'n kop. Nederland is op dergelijke pakken sneeuw gewoon niet voorbereid. De burger niet, en de wegendiensten/rijkswaterstaat met hun sneeuwruimers/strooiers ook niet, en dat zal waarschijnlijk ook niet veranderen. Simpelweg omdat het te weinig voor komt, precies dezelfde reden als dat mensen geen winterbanden nemen ;) Ze kunnen gewoon niet overal tegelijk zijn, al zouden ze nog zo graag willen. Maar niet getreurd, want al die mensen kunnen prima met hun zomerbandjes vooruit :mrgreen:

Niels

Bericht door Niels » 24 dec 2009, 02:04

Zo kun je het zien maar ik vind het de wereld op z'n kop. Dat er bezuinigd wordt op het reduceren van sneeuwruimers zie ik als burger nergens positief in terug en gek genoeg is het in sommige gemeenten van de provincie wel goed geregeld en dan met name delen waar bijna niemand woont :? (ik sprak iemand die in Sellingen woont, google maar ff..). Ik vind het gewoon belachelijk dat sommige belangrijke en druk bereden N wegen niet voldoende schoon gehouden zijn. Gewoon een teken dat je de zaken niet voor elkaar hebt :bag: Kijk maar naar Pro-Rail, en dan nog reclame maken dat als je ergens op tijd moet zijn dat je dan de trein moet nemen :lol: Als management moet je je helemaal kapot schamen man :stom:

Robertdj

Bericht door Robertdj » 24 dec 2009, 02:56

KW schreef:
Niels schreef:Na de bewuste dag dat we onder zijn gesneeuwd zijn meerdere belangrijke N wegen in Groningen gewoon niet schoongemaakt en vervolgens word je als burger/bestuurder er op aangekeken als je geen winterbanden hebt. De wereld op z'n kop imho.
Dat vind ik dus niet de wereld op z'n kop. Nederland is op dergelijke pakken sneeuw gewoon niet voorbereid. De burger niet, en de wegendiensten/rijkswaterstaat met hun sneeuwruimers/strooiers ook niet, en dat zal waarschijnlijk ook niet veranderen. Simpelweg omdat het te weinig voor komt, precies dezelfde reden als dat mensen geen winterbanden nemen ;) Ze kunnen gewoon niet overal tegelijk zijn, al zouden ze nog zo graag willen. Maar niet getreurd, want al die mensen kunnen prima met hun zomerbandjes vooruit :mrgreen:
KW schreef:
Robertdj schreef:Onder de 106 zitten op het moment all-season banden, wat achteraf gezien gewoon ruk is. Winterbanden zijn het sowieso niet waard voor mij, ik rij er simpelweg te weinig voor.
En net die enkele keer dat je rijdt zul je zien dat je vast komt te staan of botst :roll:
dude...

Marco R.

Bericht door Marco R. » 24 dec 2009, 11:05

Nederland niet voorbereid op dergelijke pakken sneeuw? Volgens mij is er in Nederland genoeg ervaring om te weten dat dit soort shit in de winter kan gebeuren. Ik denk even bijvoorbeeld aan 25 november 2005 :angel: en er zullen ongetwijfeld nog meer data zijn waarop dit soort taferelen zijn voorgekomen, maar die weet ik toevallig uit persoonlijke ervaring met sneeuw/auto :whistle:

Kim

Bericht door Kim » 24 dec 2009, 11:08

Marco R. schreef:Nederland niet voorbereid op dergelijke pakken sneeuw? Volgens mij is er in Nederland genoeg ervaring om te weten dat dit soort shit in de winter kan gebeuren. Ik denk even bijvoorbeeld aan 25 november 2005 :angel: en er zullen ongetwijfeld nog meer data zijn waarop dit soort taferelen zijn voorgekomen, maar die weet ik toevallig uit persoonlijke ervaring met sneeuw/auto :whistle:

oooh ja toen lag er echt onfantsoenlijk veel sneeuw :lol:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 24 dec 2009, 11:16

25 november 2005 vergeet ik nooit weer................

Minstens 40 cm sneeuw, die ook nog zeer zwaar was, dikken eiken knapten als lucifer houtjes af ( bomen zaten ook nog in het blad)...........

De M3 ingegraven, en een week niet van de plek geweest, en die bewuste vrijdag avond van mijn bedrijf opgehaald door mijn zwager en over 18 km rijden naar huis, hebben we maar 4,5 uur gedaan :mrgreen:

6 weken later lagen de laatste resten sneeuw nog voor het bedrijf...............

Hunter

Bericht door Hunter » 24 dec 2009, 12:01

Die datum staat ook nog als de dag van gisteren in mijn geheugen.
Sliedrecht - Gorinchem +/- 25 kilometer. Ingesneeuwd staan op de A15, waarbij koffie werd uitgedeeld door hulpverleners.
3,5 uur was ik thuis.

KW

Bericht door KW » 24 dec 2009, 12:04

25 november 2005 weet ik ook nog wel ja :mrgreen:

Niels schreef:Zo kun je het zien maar ik vind het de wereld op z'n kop. Dat er bezuinigd wordt op het reduceren van sneeuwruimers zie ik als burger nergens positief in terug en gek genoeg is het in sommige gemeenten van de provincie wel goed geregeld en dan met name delen waar bijna niemand woont :? (ik sprak iemand die in Sellingen woont, google maar ff..). Ik vind het gewoon belachelijk dat sommige belangrijke en druk bereden N wegen niet voldoende schoon gehouden zijn. Gewoon een teken dat je de zaken niet voor elkaar hebt :bag: Kijk maar naar Pro-Rail, en dan nog reclame maken dat als je ergens op tijd moet zijn dat je dan de trein moet nemen :lol: Als management moet je je helemaal kapot schamen man :stom:
Net zoals veel mensen geen winterbanden willen, ik lees hier met name geklaag over dat het 'te duur' is, zo is dat voor bedrijven net zo goed een enorme kostenpost om genoeg manschappen en sneeuwruimers te hebben staan die maar eens in de 3-4 jaar van stal gehaald hoeven worden. Het is gewoon dezelfde situatie. Als je klaagt over niet geruimde wegen moet je ook klagen op mensen zonder winterbanden! Als je niet klaagt over mensen zonder winterbanden (vooral als je die zelf niet wil) dan moet je ook niet klagen over niet geruimde wegen.
Je mag uberhaupt al blij zijn dat er in nederland zoveel sneeuwruimers zijn voor die zeldzame keren dat ze nodig zijn.

Robertdj schreef: dude...
Je sarcasmedetector is kapot ;)

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 24 dec 2009, 12:17

4 maart 2005 8)

Ook zo'n dag, -20 en 45cm sneeuw.

Weet nog best dat ik met de BMW naar mn werk moest.
3x vastgezeten waarvan de laatste keer mn toenmalige baas me met de rangerover het erf op moest slepen omdat er geen mm beweging meer inzat.

RVV

Bericht door RVV » 24 dec 2009, 12:46

De overheid kan denk ik nooit, ook al hebben ze genoeg sneeuwschuivers en mankrachten alle wegen vrijhouden vanaf het begin. Afgelopen jaren is er bij ons in NL dermate weinig sneeuw gevallen dat winterbanden inderdaad vrij nutteloos leken. Ik had altijd een setje achter de hand, maar vorig jaar had ik ze aan Jelmer gedaan 1 band was al niet meer te best. En ze waren als set al een jaar of 5 oud. En dan begint de winter en dan denk ik niet goh ik moet een setje weer op reserve neerleggen. totdat het fors gaat sneeuwen dan is het ineens een voldongen feit.

De discussie wat is beter in de winter goede sport zomerbanden of winterbanden (op sneeuwvrije wegen), daar hadden we dacht ik al -tig pagina's over volgeluld. Blijft vooral een theoretisch verhaal.. op het scherpst van de snede filter je de verschillen er wel uit.. maar zo rij ik over het algemeen toch niet in de winterse periode.

Wat ik wel altijd vind.. boven die 7 graden rijden winterbanden wel altijd zwaar klote.. ach de 330d zitten ze nu onder, met van die lelijke stalen velgen. Ze gaan er pas af ergens eind van de winter. Ik heb wel zo'n idee dat ik ze nog hard nodig heb ergens in januari en februari volgend jaar.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 dec 2009, 12:54

wat ik mensen ook hoor zeggen van, ligt er 4 cm sneeuw loopt heel NL vast...echter das niet alleen in NL ook onze omringende landen hadden dezelfde problemen, komt ook omdat het geen dagelijkse kost is, en als ze te vroeg beginnen ist niet goed en als ze te laat beginnen ist helemaal niet goed :mrgreen:
feit is wel dat sommige dingen beter kunnen, veel beter...zoals met de treinen ze moeten een beter sneeuw/kou plan hebben veel beter...en dat wissels vastvriezen moeten ze zich voor schamen anno 2009...die dingen kun je toch zo aanpassen, zeg stel het wordt tegen het vriespunt dan die wissels voor die tijd inspuiten met 1 of ander goedje of aanpassen zodat ze elektrisch verwarmd worden enz enz, mogelijkheden genoeg zodat ze niet vastvriezen...treinstellen idemdito...daar mogen ze zich wel voor schamen.

KW

Bericht door KW » 24 dec 2009, 13:53

GTRene schreef: feit is wel dat sommige dingen beter kunnen, veel beter...zoals met de treinen ze moeten een beter sneeuw/kou plan hebben veel beter...en dat wissels vastvriezen moeten ze zich voor schamen anno 2009...die dingen kun je toch zo aanpassen, zeg stel het wordt tegen het vriespunt dan die wissels voor die tijd inspuiten met 1 of ander goedje of aanpassen zodat ze elektrisch verwarmd worden enz enz, mogelijkheden genoeg zodat ze niet vastvriezen...treinstellen idemdito...daar mogen ze zich wel voor schamen.
Inderdaad. Alle wissels zijn overigens voorzien van verwarmingselementen, en het is gewoon slecht als dat niet wordt onderhouden en getest. Ja dat kost veel tijd en waarschijnlijk ook aardig wat geld... maar niet onderhouden/testen en vervolgens dagenlang vrijwel geen dienstregeling kunnen rijden kost nog veel meer :roll:

Niels

Bericht door Niels » 24 dec 2009, 18:24

KW schreef: Je mag uberhaupt al blij zijn dat er in nederland zoveel sneeuwruimers zijn voor die zeldzame keren dat ze nodig zijn.
Je mag uberhaupt al blij zijn dat er in nederland zoveel mensen winterbanden hebben aangeschaft zijn voor die zeldzame keren dat ze nodig zijn :bag:

GTRene

Bericht door GTRene » 24 dec 2009, 19:02

vanavond mag je met spikes ijsracen :wink: kijk maar uit als het echt gaat ijzelen dan ist niet leuk...

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 24 dec 2009, 19:04

Met ijzel kom ik echt niet buiten nee. Bij sneeuw en regen kun je in zekere mate nog zien en inschatten hoe glad het is, bij ijzel komt het altijd onverwacht. :?

JP

Bericht door JP » 24 dec 2009, 19:09

GTRene schreef:vanavond mag je met spikes ijsracen :wink: kijk maar uit als het echt gaat ijzelen dan ist niet leuk...

SPIKEBANDEN ZIJN VOOR MIETJES.......

:mrgreen:

KW

Bericht door KW » 24 dec 2009, 19:12

Niels schreef: Je mag uberhaupt al blij zijn dat er in nederland zoveel mensen winterbanden hebben aangeschaft zijn voor die zeldzame keren dat ze nodig zijn :bag:
Het verschil is dat winterbanden een Actieve maatregel zijn en sneeuruimen/strooien een Passieve maatregel...

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 24 dec 2009, 21:09

Daar zullen we vanavond hier int noorden nog geen hinder van ondervinden van Ijzel

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 24 dec 2009, 22:56

De Fiat kwam de parking al weer niet af net, de GTI maar weer gepakt. :) Was overigens verder totaal niet glad hier, niks geen ijzel nog. Lekker gestuurd met de 206.

Mike S.
Auto: M135i

Bericht door Mike S. » 24 dec 2009, 23:05

Heb na 2 weken weer eens een stukje gereden met de M3..

Alleen het straatje waar mijn garage aan zit was even kut... maar eruitkomen lukte aardig alleen bij terugkomst kreeg ik hem wat moeilijker de garage weer in... Met tapijttegels onder de wielen lukte het op een gegeven moment toch haha.. :lol:

Xave30

Bericht door Xave30 » 24 dec 2009, 23:11

Mike Spanjersbergh schreef:Met tapijttegels onder de wielen lukte het op een gegeven moment toch haha.. :lol:
Handig Mike :)

Metchu

Bericht door Metchu » 25 dec 2009, 00:59

Fucking hell! het sneeuwt hier weer in B'wijk en niet zo'n beetje ook!!! :shock: :shock: :shock:

dat word morgen dus weer gewoon driften en met de kerst zal er geen hond op de weg zijn (hoop ik) :twisted: :twisted:

edit: beeld

Afbeelding

Xave30

Bericht door Xave30 » 25 dec 2009, 01:05

Ja alleen in de westen vanavon :) d

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 25 dec 2009, 01:05

Vianen = regen/ijzel

Plaats reactie