BMW e46 320i ///AST

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Patrick van Wijngen

Re: BMW e46 320i ///AST

Bericht door Patrick van Wijngen » 23 dec 2009, 18:27

Da Puppet Masta schreef:Patrick,

Met plezier lees ik je topic en hoewel ik niet lang op dit forum ben (en me eigenlijk nog ergens moet voorstellen (denk ik)), heb ik toch een aantal vragen. Ter info: ik ben in het bezit van een volledig standaard BMW 3.28 coupe automaat (E46) en wil het een en ander aanpassen. Zo af en toe rijd ik een circuitdag (vrijrijden) maar het moet geen kneiterharde tracktool worden omdat ik er op straat nog in moet rijden. Ik ben daarom op zoek naar een aantal onderdelen en advies en ben dus blij jouw topic te hebben gevonden.

Om te beginnen jouw strutbar: waar heb je die vandaan? Mooi ding! Heb je ook achter overwogen?
Ik ga verder alle rubbers aan de onderkant vervangen door Powerflex, andere remschoenen met RVS leidingen en overweeg in de toekomst nog andere vering en demping (zo heet dat bij motoren iig).
Ga je verder nog het motorvermogen tweaken?

Groet
DPM
Mooi dat 'mijn auto' draadje toch nog een plezier is om te lezen.
Het is een OMP strutbar, deze zijn bij vrij veel autosport zaken te koop. Ik heb hem alleen bij Bas Roos vandaan, omdat ik daar ook m'n onderstel heb laten doen.
Ik had deze eigenlijk al direct besteld met het onderstel, maar omdat het niet dezelfde was als de e36 had hij zelf z'n twijfels of hij hem moest monteren. Dus dat heb ik de dag erna alsnog gedaan.

Eigenlijk vind ik die 170pk wel best. Misschien dat ik de ecu nog een keer onder handen laat nemen. Maar dat is dan meer voor de gasrespons en de toerenbegrenzer wat verplaatsen (heb nogal erg korte versnellingen).
Andere remmen staan ook nog op het verlanglijstje. Helaas passen die verlanglijstjes nooit in je portomonnee :angel:

Knot

Bericht door Knot » 23 dec 2009, 20:15

IK ben natuurlijk genaaid door mijn <2mm profiel, maar vond jij het nou echt listiger rijden op deze natte drek/sneeuw met de AST set?

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 23 dec 2009, 20:27

Knot schreef:IK ben natuurlijk genaaid door mijn <2mm profiel, maar vond jij het nou echt listiger rijden op deze natte drek/sneeuw met de AST set?
Genaaid, het was toch wel je eigen keuze :mrgreen:

Ik vond het heerlijk rijden afgelopen paar dagen. De auto was heel erg voorspelbaar. Nu komt het ook wel door 205 achter ipv 255 dat het zowieso al wat anders reageert mbt tractie op nat. Maar ik vond het eigenlijk niet eens echt anders rijden dan voorheen (voor AST).
Nu scheelt het ook wel wat in hoogte van de bandwang en sterkte van het karkas, dat er al iets meer beweging/vering in de band zit, wat eigenlijk met grip in nat/kou beter is..
Icm FK452 in 255 breed achter toen het koud en nat was, was het soms een klein beetje onvoorspelbaar mbt de grip. Maar die banden hebben zo'n hard karkas/bandwang.. daar zit bijna geen beweging in die de oneffenheden al opvangt voordat het onderstel z'n werk moet doen.

Dus... nee AST maakte het niet listiger dan voorheen. Maar dit komt met name door de bandencombinatie.

Tommy

Bericht door Tommy » 23 dec 2009, 22:02

heeft alleen wat moeite om wielen aan de grond te houden met Tiefschnee :D

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 23 dec 2009, 22:24

Tommy schreef:heeft alleen wat moeite om wielen aan de grond te houden met Tiefschnee :D
Tja als er meer sneeuw onder de auto ligt dan dat de auto hoog is, wordt het lastig om alle voetjes bij de grond te houden he.
Als je dan ff in m'n kofferbak had gekropen voor wat extra gewicht :hammer:

allen

Bericht door allen » 24 dec 2009, 09:12

Alsof 2,86 gram extra had uitgemaakt :bag:

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 24 dec 2009, 11:17

Daar gaat het niet om. Meneer bleef gewoon rustig in z'n auto zitten langs de weg, terwijl ik aan het ploeteren was met een paar bevroren vingers om de sneeuw onder de auto vandaan te graven. :?
En dan gaat ie nog grappig doen en me fijn met wielspin een shitload aan sneeuw over me heen gooien, terwijl ik sneeuw uit de bumper aan het ben :hammer:
Laatst gewijzigd door Patrick van Wijngen op 24 dec 2009, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Da Puppet Masta

Bericht door Da Puppet Masta » 24 dec 2009, 11:21

Prima! Thx.

Mail is eruit naar Bas Roos. Kijken wat hij denkt van een strutbar achter, powerflex rubbers en welke andere remschoenen hij aanraadt.

DPM

Ps. da's alweer 2 berichten :banaan:

allen

Bericht door allen » 24 dec 2009, 12:38

Patrick van Wijngen schreef:Daar gaat het niet om. Meneer bleef gewoon rustig in z'n auto zitten langs de weg, terwijl ik aan het ploeteren was met een paar bevroren vingers om de sneeuw onder de auto vandaan te graven. :?
En dan gaat ie nog grappig doen en me fijn met wielspin een shitload aan sneeuw over me heen gooien, terwijl ik sneeuw uit de bumper aan het ben :hammer:
:roflol:

Knot

Bericht door Knot » 24 dec 2009, 13:21

Zullen elkaar ook niet ff helpen he.. :D

Na het weekend maar eens 2 RE050a's eronder gooien (ff op de velgen draaien die in de schuur liggen) kijken of dat beter werkt.

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 24 dec 2009, 13:24

Meer profieldiepte is altijd goed :)

Winterbanden onder de 4mm heb je eigenlijk ook niets meer aan namelijk. Dus gaat voornamelijk om diepte van het profiel en de soort rubber die gebruikt wordt.

Plaats reactie