[E36] - Sper Diff, 25% of 40%?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Madness
Berichten: 264
Lid geworden op: 27 okt 2009, 12:31
Locatie: Zwolle

[E36] - Sper Diff, 25% of 40%?

Bericht door Madness » 23 dec 2009, 13:29

Nu mijn inmiddels (4e?) migg diff is overleden, heb ik toch maar is contact op genomen met Remmo Niezen en Paul Vlasblom.

Nu bied Remmo mij een 25% sper aan voor 450,- en een 40%sper met kortere overbrenging zou deze richting de 1100,- gaan.
Paul kan mij een 40% M3 sper leveren voor 700,- en een nieuwe met overbrenging naar wens voor zo'n 1450,-

Dan wou ik jullie eens vragen om je ervaring/mening te geven over de het diff percentage waar ik voor zou moeten gaan...

Gebruik: Af en toe een drift dag en TrackDay, ook (daily) straat gebruik, zo veel km's rijd ik er niet mee in een jaar, hooguit 10.000km, dus om echt van Daily te spreken...

Ik ben dus een 100% sper gewent, wat voor een keuze raden jullie mij dan aan kwa Sper percentage?

Alvast bedankt! :thumbup:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: [E36] - Sper Diff, 25% of 40%?

Bericht door Bert ///M3 » 23 dec 2009, 13:51

40% is beter voor driften en ook voor op een circuit.

Voor daily driving hoeft het niet zonodig vind ik en is 25% ook wel prima.

Madness
Berichten: 264
Lid geworden op: 27 okt 2009, 12:31
Locatie: Zwolle

Re: [E36] - Sper Diff, 25% of 40%?

Bericht door Madness » 23 dec 2009, 13:55

Stiekem zal k al op een antwoord te hopen van Bertikipedia :mrgreen:

Dus jij zegt eigenlijk 25%sper?
Wil niet hetzelfde gekut hebben als met een open diff tijdens een drift dag namelijk, met 1 spinnend wieltje :P

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: [E36] - Sper Diff, 25% of 40%?

Bericht door Bert ///M3 » 23 dec 2009, 14:05

Nee ik zeg dat als je aan drften doet en aan circuitdagen dat 40% beter is :wink:

25% gaat ook wel, is een beetje aan jezelf of je extra poen uitgeven wilt voor 40%.

Zou je alleen op straat rijden dan is 25% ook wel prima.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: [E36] - Sper Diff, 25% of 40%?

Bericht door Rupie » 23 dec 2009, 14:15

40% dus :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: [E36] - Sper Diff, 25% of 40%?

Bericht door Bert ///M3 » 23 dec 2009, 14:18

Yep.

Maar dan weer andere optie ook, als je toch op het punt staat om over de 1000 euro stuk te slaan dan kan je ook voor een Quaife kijken en die in een open diff zetten.

Die zijn weer minder slijtagegevoelig als een platendiff.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: [E36] - Sper Diff, 25% of 40%?

Bericht door Rupie » 23 dec 2009, 15:32

:clap:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: [E36] - Sper Diff, 25% of 40%?

Bericht door G Kolkman » 23 dec 2009, 18:09

Misschien moet je dat niet stuk te krijgen differentieel van je maatje es proberen :) .

Vraag me af of een quaiffe wel helemaal geweldig is om te driften, maar kan je daar zelf pas over een maand of wat antwoord uit eigen ervaring op geven.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: [E36] - Sper Diff, 25% of 40%?

Bericht door Rupie » 23 dec 2009, 20:58

Ik denk dat een Quaife buiten kijf staat voor het driften. :D

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: [E36] - Sper Diff, 25% of 40%?

Bericht door Mark » 23 dec 2009, 21:42

Een wormwielsper is minder geschikt voor driften dan een platensper vanweg het ontbreken van de preload.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: [E36] - Sper Diff, 25% of 40%?

Bericht door Rupie » 23 dec 2009, 21:45

Wel eens gedrift met een Quaife diff? Ik heb het onder de 130i gehad. En wat je met preload precies bedoelt weet ik niet, maar het variabele zorgt er juist voor dat de drift er rustig en gecontroleerd in komt. Niet plots. Verdere technische uitleg houd ik mij buiten :D

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: [E36] - Sper Diff, 25% of 40%?

Bericht door Mark » 23 dec 2009, 21:53

Ruben schreef:Wel eens gedrift met een Quaife diff? Ik heb het onder de 130i gehad. En wat je met preload precies bedoelt weet ik niet, maar het variabele zorgt er juist voor dat de drift er rustig en gecontroleerd in komt. Niet plots. Verdere technische uitleg houd ik mij buiten :D
Met een wormwielsper (zoals veel Quaife diffs) kan je prima driften, ik had er een in een Escortje. Met een platensper gaat het nog makkelijker.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Re: [E36] - Sper Diff, 25% of 40%?

Bericht door Sjef » 25 dec 2009, 19:49

Voor driften vind ik een quaife zeker niet top. Het spert namelijk niet bij afremmen. Bovendien op gladde ondergrond mist het soms ook zijn werking vanwege het gebrek aan druk/weerstand. De preload dus waar mark het over heeft.
Ik wil het zeker niet afkraken want het heeft echt wel een goede werking en onderhoud is idd nihil maar voor mij is een platensper de keuze in dit geval en 40% beste all-round keuze :)

Niels Boer
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 dec 2009, 17:10

Re: [E36] - Sper Diff, 25% of 40%?

Bericht door Niels Boer » 26 dec 2009, 01:50

Voordeel voor op straat is dat een Quaif sper bijna niet voelbaar is, je hebt wel tractie maar je merkt niet dat hij aanwezig is. Een platen sper daarintegen met een hoge sperwerking voel je vaak wringen op lage snelheden door bochten en hij grijpt veel harder aan. Nadeel is dit vind ik zelf bij race gebruik, dan wil ik voelen wat de auto doet.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Re: [E36] - Sper Diff, 25% of 40%?

Bericht door Femme » 26 dec 2009, 12:46

Een Drexler LSD is toch een clutch-type LSD = platensper?

Die van mij heeft iig geen preload volgens Drexler (heel klein beetje bij aflevering wat snel wegslijt). Ik heb er vorig jaar een keer mee vast gestaan in de sneeuw. Eén wiel op asfalt en de andere in de sneeuw in de berm. Het wiel in de sneeuw spinde door terwijl de andere stil stond.

Ik voel 'm wel wringen bij hoekje om op lage snelheden.

Mijn setup is 50 graden ramp angle onder acceleratie en 40 graden tijdens remmen.

Madness
Berichten: 264
Lid geworden op: 27 okt 2009, 12:31
Locatie: Zwolle

Re: [E36] - Sper Diff, 25% of 40%?

Bericht door Madness » 05 jan 2010, 10:48

Bedankt! :thumbup:

'k zal eens contact opnemen met Bas Roos.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [E36] - Sper Diff, 25% of 40%?

Bericht door Knot » 05 jan 2010, 12:47

Met mijn geringe driftervaringen kan ik wel melden dat op nat wegdek 25% prima werkt, je kunt er vrijwel alles mee. Met 40% gaat het op droog allemaal wat makkelijker maar ik ben daar geen fan van, op droog sloop je de boel in mijn ogen veel te snel.

Wat je met 40% sper op nat wel merkt is dat je een stuk meer snelheid opbouwt, maar dan haal je ook door met goede banden en 25% sper te driften.

Zou altijd voor een platensper gaan, bij aanschaf 2 nieuwe sperplaten erin en je kunt een tijd vooruit.

Madness
Berichten: 264
Lid geworden op: 27 okt 2009, 12:31
Locatie: Zwolle

Re: [E36] - Sper Diff, 25% of 40%?

Bericht door Madness » 06 jan 2010, 14:49

Met wat voor sper rijd jij zelf als ik vragen mag?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [E36] - Sper Diff, 25% of 40%?

Bericht door Knot » 06 jan 2010, 15:14

Ik heb (ook bij Bas Roos vandaan) een 25% platensper met 3,15 overbrenging (van een 325i met speroptie aangevinkt of 3.0 M3) waar 2 nieuwe sperplaten in zijn gegaan en nieuwe olie (75w140).

Voor mijn gebruik (driften op nat) gaat het prima, kan er genoeg lol mee maken. Vond de upgrade naar 40% het extra geld niet waard. Wel mooi wat je er van kunt maken, 40% sper onder acceleratie en 25% bij afremmen door met de hoeken te spelen ipv simpel 4 platen te monteren (wat je dus niet moet doen eigenlijk).

Bert heeft dat eens helemaal uitgelegd in mijn 328i sedan topic of een apart sperdifferentieel topic, is echt bruikbare info als je het goed aan wilt pakken.

Madness
Berichten: 264
Lid geworden op: 27 okt 2009, 12:31
Locatie: Zwolle

Re: [E36] - Sper Diff, 25% of 40%?

Bericht door Madness » 06 jan 2010, 15:59

Dan gaat ik jou topic eens uitpluizen, en aangezien ik tot nu toe toch alleen maar op nat drift aangezien ik op droog niet veel verder kom met mij 320 is een 25% sper dus optie voldoende.

Bedankt voor de info (y)

Madness
Berichten: 264
Lid geworden op: 27 okt 2009, 12:31
Locatie: Zwolle

Re: [E36] - Sper Diff, 25% of 40%?

Bericht door Madness » 01 mei 2010, 17:19

Nog een vraagje,

Hoe kan ik een platensper herkennen?

Ik heb wat gelezen over de code dat daar een S in zou moeten staan, maar ik heb nu een 325 diff thuis liggen.
Normaal gesproken als je aan een steekas draait, draait de andere kant toch in tegenovergestelde richting?
Dat doet dit diff niet, ze draaien beide dezelfde kant op.
Alhoewel er geen S in de code staat.

3 15 5741

Ook zit ik met het feit dat het een 325 diff is, en deze zou toch plug and play moeten passen?
Toch lijkt deze mij er anders uit te zien?

Alvast gedankt!

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: [E36] - Sper Diff, 25% of 40%?

Bericht door markk » 01 mei 2010, 19:43

Stond bij de revisie van m'n e30 M3 sper voor precies dezelfde keuze. 25% of 40%. Kosten waren identiek.
Ik heb voor 40% gekozen en vond het prima. Ook als straatauto.

Mark.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot], Streamline en 3 gasten