Nieuwe leasebak: denkt u even mee?

Dit is ons algemene autoforum.
ZamBeZi

Bericht door ZamBeZi » 03 dec 2006, 20:38

Even een oud draadje naar boven gehaald. Inmiddels lijkt het er op dat de zaken toch "iets" minder leuk zijn dan gedacht; we zijn nl. van leasemaatschappij geswitched en dat heeft de nodige gevolgen. Zo is het dus tegenwoordig zo dat als er een auto in de pool zit, je gewoon dat contract mag opstoken, zelfs als je al vanaf '98 in dienst bent.

Alle collega's waar ik direct mee te maken heb (ook nieuwkomers!), hebben de afgelopen tijd gewoon een nieuwe auto mogen uitkiezen omdat de pool leeg was. Helaas niet voor mij; er staat een 2 jaar oude Octavia 1,9 TDI op me te wachten. Voordeel volgens de leasemuts is dat ik geen eigen bijdrage heb, maar ik weet zelf verdomd goed dat een O2 1,9 TDI wel vreselijk gepimpt moet worden om uit m'n categorie te lopen (waardoor sprake is van bijbetalen).

Ik zit een beetje in tweestrijd; aan de ene kant is het allemaal best wel verwend gedrag om chagrijnig te worden van een 2 jaar oude O2 (er zijn genoeg medewerkers met een eigen auto die maar wat graag zo'n ding leasen), aan de andere kant ga ik er in alle opzichten gewoon op achteruit (ook qua bijtelling, omdat ik door te veel zakelijke kms moet gaan dieselen en omdat deze gaat over de nieuwwaarde en de auto niet nieuw is) en vind ik ook dat ik hier niet zo maar akkoord mee moet gaan.
Ik begrijp best dat zo'n leasemaatschappij niet een parkeerplaats met halve contracten kan hebben, maar dan moet je dat soort wagens geven aan mensen die nieuw in dienst treden ofzo.

Ik heb in ieder geval opbouwend gevraagd aan het management mij toestemming te verlenen een nieuwe te bestellen en gelijk gevraagd waarom ik eigenlijk moet dieselen (ik hang op basis van de afgelopen 4 jaar een beetje op het omslagpunt, maar zit waarschijnlijk wel de komende jaren op een project zeer dichtbij).

Wat vinden jullie? verwend of vechten?

RVV

Bericht door RVV » 03 dec 2006, 20:45

Als je voor nieuw moet betalen heb je ook recht op een nieuwe toch? je zit toch ook met je bijtelling over de nieuwwaarde. is het trouwens een nieuw of oud model? een oud model zou ik zeker niet accepteren.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 dec 2006, 20:48

Een oude auto gaan rijden is imo een stap terug. Heb je dat verdiend? Zo nee, dan zou ik klagen. Zo ja, dan zou ik het accepteren. Heel simpel :)

Managen gaat om het stimuleren van je medewerkers. Het valt mij op dat kleine dingen mensen zwaar kunnen demotiveren. 'Ze moeten niet zeiken' roept men dan. Bullshit.

Rnd

Bericht door Rnd » 03 dec 2006, 20:50

Project dichtbij? Lekker prive rijden. Ik ben die bijtelling voor die suffe diesels helemaal zat.

Groeten van een gefrustreerde leaserijder

ZamBeZi

Bericht door ZamBeZi » 03 dec 2006, 20:54

Rico v Velzen schreef:Als je voor nieuw moet betalen heb je ook recht op een nieuwe toch? je zit toch ook met je bijtelling over de nieuwwaarde. is het trouwens een nieuw of oud model? een oud model zou ik zeker niet accepteren.
helemaal met je eens, maar wat te doen als een bedrijf zo'n policy heeft?
zo'n uitbestede leasemuts vertaald e.e.a. nog radicaler door gewoon te beweren dat die O2 voor mij "bedoeld" is

en dan nog wat: stel ik wil een trekhaak, of winterbandenregeling? en dat zit er niet op, wat dan? alles kan natuurlijk geregeld worden, maar het liefst schuiven ze die wagen zo in m'n mik, met bouvier-geurtjes, poepluier-lucht, volle asbak en al...
het gerucht gaat zelfs dat de leasemaatschappij niet een pool heeft over mijn bedrijf, maar gewoon over het hele wagenpark (weet ik niet zeker); da's dus helemaal ranzig, want dan zit er geheid altijd wel wat in de pool

hij is ca. 2 jaar oud, dus 't is wel de O2

ZamBeZi

Bericht door ZamBeZi » 03 dec 2006, 20:59

Dennis Cavallino schreef:Een oude auto gaan rijden is imo een stap terug. Heb je dat verdiend? Zo nee, dan zou ik klagen. Zo ja, dan zou ik het accepteren. Heel simpel :)

Managen gaat om het stimuleren van je medewerkers. Het valt mij op dat kleine dingen mensen zwaar kunnen demotiveren. 'Ze moeten niet zeiken' roept men dan. Bullshit.
eens

sowieso kan je mensen motiveren door ze iets te kiezen te geven; in alle opzichten (management training #1)
ik heb dus gewoon niks te kiezen, want er zit maar 1 auto in de pool - maakt eigenlijk niet uit, want de Scenic is zo ongeveer de meest populaire auto bij ons, dus als er een auto bij komt in de pool, wordt de situatie er niet beter op!

ZamBeZi

Bericht door ZamBeZi » 03 dec 2006, 21:06

Arnoud & Cav

Die Leon die ik nu heb kost mij 230 euro maand incl. alles. Daar rijd ik geen priveauto voor na vergoeding van de zakelijke kms, want dat project voor de komende jaren is omgeving Leiden. Bovendien hoort die leasebak bij m'n functie en wil ik helemaal geen auto prive kopen/rijden.

Zowel die O2 (of wat er morgen in de pool zit), als een eigen auto zijn dus sowieso een stap terug!

gr. Dennis

Shakes

Bericht door Shakes » 03 dec 2006, 21:07

@ Dennis

Tja
even OT Heb al maanden een conflict met mijn werkgever.
Heb de papieren, vaardigheden en ervaring om veel voor mijn leerlingen te betekenen. Velen hebben speciale aandacht nodig. Helaas zal ik vanaf augustus hoogst waarschijnlijk een andere werkgever hebben.

Succes met de leaser. Ook jammer dat het zo loopt :?

ZamBeZi

Bericht door ZamBeZi » 03 dec 2006, 22:02

Nandor schreef:Succes met de leaser. Ook jammer dat het zo loopt :?
dat is het zeker
als je de eerste post leest van dit draadje, zie je een heel andere stemming!

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 03 dec 2006, 23:15

Lastig verhaal!

Zou er niet accoord meegaan als jouw financiele bijdrage hetzelfde is als bij een nieuwe auto naar eigen keuze. Ik zou het vergoed willen zien van mijn baas als ik in jouw schoenen stond. Zij kiezen ervoor om met een goedkopere leasemaatschappij in zee te gaan met een bijbehorend beleid :?

Succes

Tom

Bericht door Tom » 03 dec 2006, 23:32

Dat je erop achteruit gaat kan natuurlijk best. Als je zelf minder je best hebt gedaan of targets niet hebt gehaald, of als iedereen in het bedrijf een stapje terug moet doen omdat het slechter gaat. Maar als ze switchen van leasemij dan is dat hun zaak, zou ik niet zomaar accepteren. Een leaseauto blijft iets wat tot je secundaire arbeisvoorwaarden behoort en is een leuk extratje. Kunnen ze niet zonder reden of zonders iets anders ertegenover te zetten afnemen vind ik. Zou zeker vragen of ze een goed voorstel kunnen doen (wat precies moet je open laten) omdat je dit niet ziet zitten.

ZamBeZi

Bericht door ZamBeZi » 04 dec 2006, 11:42

Even heel kort:

Inmiddels positief bericht van het management; ik mag een nieuwe kar uitkiezen!

Nu even afwachten wat ik moet bijbetalen voor de diverse wagens en of ik benzine of diesel moet rijden (moet ik zelf onderbouwen), maar ik ben er sowieso content mee. Ik zal jullie op de hoogte houden.
Als ik benzine mag rijden en ik hoef niet (veel) bij te betalen, ga ik denk ik voor de A3 Sportback en anders een complete Jetta; beiden 1,6 FSI (goede keuze?). Moet ik dieselen, dan zal de A3 wel wat te duur worden en kijk ik voor de Jetta.

Nog tips & adviezen?

Roel

Bericht door Roel » 04 dec 2006, 16:48

Vraagje:

Waar is de leon gebleven?

Een leon kun je toch veel mooier aankleden als een Audi A3 voor minder geld?

ZamBeZi

Bericht door ZamBeZi » 04 dec 2006, 19:05

Roel schreef:Vraagje:

Waar is de leon gebleven?

Een leon kun je toch veel mooier aankleden als een Audi A3 voor minder geld?
Dat is waar, maar het kunnen aankleden van een leasebak staat bij mij niet op #1 in de overweging en bovendien heb ik dan vooral heel veel van 't zelfde (technisch niet waar natuurlijk, maar qua gevoel wel).

Voor mij belangrijke opties zijn airco of ecc, radio, xenon (dat zal dus met de A3 te duur worden). Klein leer-pakketje zou fijn zijn (niet los te krijgen op de Jetta Comfortline, helaas), evenals een middenarmsteun, 12 volt aansluiting in de kofferbak (om maar wat te noemen).
Lichtmetalen velgen en satnav boeien mij dan weer niet.
Goede stoelen, rijeigenschappen, ruimte en de juiste looks zijn geen optie; die moeten standaard zijn.

Ik heb de Leon overigens nog niet afgeschreven. Als ik toch moet dieselen zou dit een van de weinige opties zijn die als 2.0 TDI binnen de norm zou vallen, al is de 1.9 wel heel erg veel goedkoper!
Als ik een inlogcode heb van de leasemaatschappij weet ik wat beter wat m'n mogelijkheden zijn; misschien valt die Sportback dan sowieso af.

Niels

Bericht door Niels » 04 dec 2006, 21:13

Mooi voor je dat het een nieuwe mag worden maar van een 20VT naar een 1.6 FSI lijkt me niet een vooruitgang zeg maar. Best fijne motor maar niets meer dan dat. Ik zou zeker kijken voor een alternatief bij Seat of Skoda. Iets goedkopere auto met een dikkere motor nemen!

ZamBeZi

Bericht door ZamBeZi » 04 dec 2006, 21:38

Niels schreef:Mooi voor je dat het een nieuwe mag worden maar van een 20VT naar een 1.6 FSI lijkt me niet een vooruitgang zeg maar.
Dat is 't ook niet, maar we zijn ondertussen 4 jaar verder en dan leg je je prioriteiten soms ergens anders; het is altijd een compromis en een testritje zal moeten uitwijzen of ik die 115 pk genoeg vind. Als ik zou moeten dieselen, zou een 2.0 TDI in de Leon financieel nog wel te doen zijn. Met een chippie zou ik dan aardig op 't huidige level zitten, maar ik vraag me af of ik weer 4 jaar in zo'n auto wil rijden.
Ruimte, comfort, wat meer zakelijk en minder "boy-racer" zijn nu zaken die belangrijk zijn en toen niet. Wordt ik een ouwe lul? misschien, maar er is ondertussen prive ook wel een hoop anders geworden en ik zie mijzelf niet over 3 jaar op m'n 37e in zo'n "boy-racer" rijden - misschien zijn we dan wel met meer dan met z'n tweetjes. Iemand die dat wel ziet zitten: helemaal prima hoor en misschien dat ik uiteindelijk toch bezwijk voor de pk's en het heel stoer vind om dan op de achterbank ook "kuipstoeltjes" te hebben, maar voorlopig is dit hoe ik er over denk.

CRZ

Bericht door CRZ » 05 dec 2006, 09:49

159, zeker weten. Denk dat ie niet te betalen is in de lease, maar dat terzijde....

Wilbert

Bericht door Wilbert » 05 dec 2006, 13:05

159 is in de lease net zo duur als een A4 of een E90.

Alfa is er duur om te leasen ben er zelf ook mee bezig geweest en ben me rot geschokken.

159 met de standaard diesel en een beetje opties kwam hij op 1200 euro (veel kilometers) en dat vind ik te veel geld.

Leon sport up 1.9 tdi JD edition kwam met mijn kilometers 720 euro.

Christoph

Bericht door Christoph » 05 dec 2006, 15:45

159 business edition was tijdelijk een heel erg aantrekkelijke aanbieding, leaseprijs was vergelijkbaar met een golf met wat toeters en bellen.

Dan heb je wel die instap 1.9 maargoed, het is een mooie wagen en bepaald geen boyracer.

geloof alleen dat die "aanbieding" niet meer is...

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 05 dec 2006, 15:47

@ Christoph: Bij ons heb je dan die 150pk JTDm, Business.
Niet echt de instapmotor dus.

ZamBeZi

Bericht door ZamBeZi » 05 dec 2006, 17:31

De 159 is een tijdje actieauto geweest bij Leaseplan, zowel diesel als benzine; helaas nu niet meer...

Vanmiddag even gereden in de Sportback 1.6 FSI van een collega; leuke auto, tikje smal van binnen en de kofferbak is niet echt overbemeten.
FSI-motor valt niet echt tegen, al is het geen 20VT natuurlijk. Verder rijdt ie gewoon super en comfortabel (hij heeft de Ambiente, dus zonder sportonderstel). Van binnen is ie erg mooi, misschien wel een beetje te mooi voor hoe ik normaliter met auto's omga. Ik ben wel voorzichtig, maar heb ook wel eens wat mee te nemen. Aan de andere kant is zo'n Audi juist zo degelijk qua materiaalgebruik dat ie juist mooi blijft als je 'm echt als auto gebruikt.

Wat me wel opvalt is dat de goedkoopste uitvoering van de Sportback (zelfs met Pro Linepakket) toch wel een aantal zaken mist die ik eigenlijk niet zou willen missen, zoals de boordcomputer en een regensensor; uiteindelijk ga je dan toch voor een duurdere variant.

Ik hoop morgen wat meer te weten over benzine of diesel. Mag ik benzine rijden, dan ga ik, denk ik, eens kijken wat die Sportback doet en anders de Jetta. Ik zie dat er ook een 1,4 turbo is in de Jetta; misschien ook wel een overweging.
Moet ik dieselen, dan overweeg ik toch de O2; die is als station volledig gepimpt en met 2,0 TDI, xenon en sportonderstel zelfs goedkoper dan een Leon Sport-up 2,0 TDI met de zelfde opties. Heb ik dus het type auto wat ik nu zoek met de prestaties van m'n huidige (grofweg). Een Jetta Comfortline 1,9 met xenon en nog wat leuks is overigens ook net zo duur; mooiere wagen, maar iets minder praktisch, minder snel en geen sportonderstel, lmvelgen etc.
Laatst gewijzigd door ZamBeZi op 05 dec 2006, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels

Bericht door Niels » 05 dec 2006, 18:22

ZamBeZi schreef: Ik zie dat er ook een 1,4 turbo is in de Jetta; misschien ook wel een overweging.
Zelf nog niet ingereden maar uit HELE betrouwbare bronnen vernomen dat het echt een aanrader is! Als je nog nooit in de GTI hebt gereden zou je denken dat dit em is :shock: zo rap!

ZamBeZi

Bericht door ZamBeZi » 05 dec 2006, 18:26

Niels schreef:
ZamBeZi schreef: Ik zie dat er ook een 1,4 turbo is in de Jetta; misschien ook wel een overweging.
Zelf nog niet ingereden maar uit HELE betrouwbare bronnen vernomen dat het echt een aanrader is! Als je nog nooit in de GTI hebt gereden zou je denken dat dit em is :shock: zo rap!
en heb je 't dan over de 140 pk of de 170 pk?

Niels

Bericht door Niels » 05 dec 2006, 19:00

170pk versie. Valt die nog binnen het budget??

Schijnt ook qua karakter gewoon een fijne motor te zijn. Ervaringen van de 140pk heb ik nog niet beschikbaar helaas :wink:

ZamBeZi

Bericht door ZamBeZi » 05 dec 2006, 19:21

Niels schreef:170pk versie. Valt die nog binnen het budget??

Schijnt ook qua karakter gewoon een fijne motor te zijn. Ervaringen van de 140pk heb ik nog niet beschikbaar helaas :wink:
geen idee; ik hoop z.s.m. wat meer te weten, maar hij zal als leaser best aan de prijs zijn
het verschil tussen de 1.6 FSI en de 140 pk turbo is trouwens ook al aanzienlijk: 1800 euri en de 170 pk is weer 2 mille duurder
zou die 140 pk niet te chippen zijn?

Plaats reactie