Algemeen weertopic -> SNEEUW 2009/2010

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
HSR

Re: SNEEUW

Bericht door HSR » 22 dec 2009, 09:44

Wiebe GT schreef:
hugo schreef:Korte filmpjes van de E34 op een vers besneeuwd terrein. Je kan goed zien hoe zo'n sper dan werkt. Ook kan je bij bepaalde filmpjes de speling op de homokineten horen.

Een achterwielaandrijver met homokineten................Hellyeah, waarom ook niet........ :bag:
Heb je dan ook gereserviceerde ruitewissers? :clap:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Homokinetische_koppeling" onclick="window.open(this.href);return false;

Kennelijk heeft de E34 die. Op de brug toch echt meer dan 1 cm speling op die beesten geconstateerd.

Maar vind je de filmpjes niet enorm artistiek? :angel:

KW

Bericht door KW » 22 dec 2009, 10:37

Kim schreef: er is natuurlijk een verschil tussen geen winterbanden kunnen betalen of persé geen winterbanden willen gebruiken omdat die voor mietjes zijn :bag:
+10

Knot schreef:Vlasblom doet natuurlijk ook ff mee :)

http://www.dumpert.nl/mediabase/753771/ ... sblom.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bezem over de peperdure metallic lak... naar binnen bakkie doen, geweldig :D
LOL :lol:

Peric

Bericht door Peric » 22 dec 2009, 10:54

hugo schreef:
Wiebe GT schreef:
hugo schreef:Korte filmpjes van de E34 op een vers besneeuwd terrein. Je kan goed zien hoe zo'n sper dan werkt. Ook kan je bij bepaalde filmpjes de speling op de homokineten horen.

Een achterwielaandrijver met homokineten................Hellyeah, waarom ook niet........ :bag:
Heb je dan ook gereserviceerde ruitewissers? :clap:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Homokinetische_koppeling" onclick="window.open(this.href);return false;

Kennelijk heeft de E34 die. Op de brug toch echt meer dan 1 cm speling op die beesten geconstateerd.

Maar vind je de filmpjes niet enorm artistiek? :angel:
Tuurlijk heeft jouw E34 ook homokineten Hugo. Wiebe GT, hoe moeten de aandrijfassen dan scharnieren als de auto inveert?

GTRene

Bericht door GTRene » 22 dec 2009, 11:12

zie winterbandjes is voor mietjes :lol: :wink:

natuurlijk heb je meer grip, en als je dagelijks je kar nodig hebt en dus een van a naar b wagen hebt gooi je er eventueel winterbanden onder, das voor iedereen eigenlijk beter echter voor sommigen een must :wink:

ik heb men autoleven lang en das al meer dan 28 jaar, nog nooit winterbanden onder men auto's gehad, tis gewoon wat aanpassen en oppassen en je rijgedrag aanpassen net als in de regen.

feit blijft dat natuurlijk sneeuwbanden meer grip hebben onder de 7 graden...en dat je met slicks sneller over CPZ kan als het droog is boven 7 graden en als het regent je sneller bent met regenbanden :wink:

echter als je niet aan het racen om tijd bent en een beetje kan rijden moet het met all season banden allemaal ook kunnen.

edit...moest natuurlijk winterbandjes zijn :bag:
Laatst gewijzigd door GTRene op 22 dec 2009, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 22 dec 2009, 11:14

Was deze al voorbij gekomen? bron Autoweek.nl

Afbeelding

Die suffe BMW's maakten er gelijk even een mooie file van. :mrgreen:

Afbeelding

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 22 dec 2009, 11:18

Oke, 4wd is natuurlijk het prettigste in de sneeuw, maar hoe zit dat met FWD of RWD. Wat is in de sneeuw nu de betere eigenlijk. Ja, voor driften weten
we het wel :P, maar daar gaat het nu even niet om.

Kun je nu in de sneeuw beter een FWD hebben voor grip, of een RWD. Met een FWD moet je je gewicht meetrekken, maar druk je ook de kont niet verder
de sneeuw in natuurlijk, en kun je de auto er misschien 'uit trekken'. Met een RWD druk je natuurlijk de kont naar beneden en graaf je jezelf in. Je ziet op
de foto's van de afgelopen dagen ook veel BMW's vaststaan.

Dus is nou een FWD beter in de sneeuw dan een RWD? Omdat ie z'n gewicht niet vooruit hoeft te drukken, maar mee kan trekken??

Peric

Bericht door Peric » 22 dec 2009, 11:20

@ Jeroen T, 5 pagina's terug. Zo hard gaat dit topic.. :)

En Mark, je kunt het ook omdraaien. Met RWD druk je de wielen harder op het wegdek en met FWD trek je de auto omhoog dus minder druk...
Ik weet 't niet. Heb als daily een FWD, maar de Compact is RWD. En het gaat allebei. Om te speulen natuurlijk de Compact.. :)
De veiligste optie lijkt me FWD, dan breekt 'ie tenminste niet uit als je gasgeeft. Maar als de wielen doordraaien kun je weer niet sturen.. Hm... Eehhmm.....
Laatst gewijzigd door Peric op 22 dec 2009, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Ivar

Bericht door Ivar » 22 dec 2009, 11:23

Mark Nauta schreef:Oke, 4wd is natuurlijk het prettigste in de sneeuw, maar hoe zit dat met FWD of RWD. Wat is in de sneeuw nu de betere eigenlijk. Ja, voor driften weten

Kun je nu in de sneeuw beter een FWD hebben voor grip, of een RWD. Met een FWD moet je je gewicht meetrekken, maar druk je ook de kont niet verder
de sneeuw in natuurlijk, en kun je de auto er misschien 'uit trekken'. Met een RWD druk je natuurlijk de kont naar beneden en graaf je jezelf in. Je ziet op

Dus is nou een FWD beter in de sneeuw dan een RWD? Omdat ie z'n gewicht niet vooruit hoeft te drukken, maar mee kan trekken??

Hoi Mark,

Zie foto hierboven, hoeveel FWD zie je stil staan? Voor Jan met de Pet is FWD met dit weer gewoon het prettigst.

Xave30

Bericht door Xave30 » 22 dec 2009, 11:24

Het smelt hier een beetje weg :banaan:

ADV

Bericht door ADV » 22 dec 2009, 11:24

@mark, volgens mij een FWD, al is, door de driftcursus, voor mij een RWD weer veel voorspelbaarder.. ik kan nu een kontje dat glijdt netjes opvangen :)

@Rene, je mag dan geen winterbanden hebben, maar ik kom niet eens weg met mijn RFT's.. ik wilde gister parkeren hier in de straat, kom met 20km/h aan (harder kon niet) ram hem naar rechts om te parkeren en toch sta ik halverwege vast met de kont nog op de weg. Uiteindelijk met 3 man duwen is het gelukt om hem opzij te krijgen, want vooruit ging niet, dus maar gas in trappen en de kont laten glijden.. Ik vind het wel leuk hoor, maar ik zit nu gewoon vast in huis of ik moet gaan lopen.. en nu sneeuwt het nog hier..

JP

Bericht door JP » 22 dec 2009, 11:27

Kon die Dodge op de foto hierboven zijn naam niet waarmaken?

Ram Van

Kgroot.nl
Auto: Volkswagen ID4 & Golf MK2

Bericht door Kgroot.nl » 22 dec 2009, 11:31

Is geen Ram van he 8)
Ram Van is een Voyager grijs kenteken
Is een Ram 1500 zo te zien..
En moet zeggen dat zo'n ding ideaal is in de sneeuw :lol:

Femme

Bericht door Femme » 22 dec 2009, 11:33

Peric schreef:@ Jeroen T, 5 pagina's terug. Zo hard gaat dit topic.. :)

En Mark, je kunt het ook omdraaien. Met RWD druk je de wielen harder op het wegdek en met FWD trek je de auto omhoog dus minder druk...
Ik weet 't niet. Heb als daily een FWD, maar de Compact is RWD. En het gaat allebei. Om te speulen natuurlijk de Compact.. :)
De veiligste optie lijkt me FWD, dan breekt 'ie tenminste niet uit als je gasgeeft. Maar als de wielen doordraaien kun je weer niet sturen.. Hm... Eehhmm.....
Ik heb in de sneeuw liever een uitbrekende kont dan een neus die rechtdoor gaat. Zolang de voorwielen daar heen gaan waar ik het wil gaat mijn auto ook de goede kant uit.

Wij rijden met onze BMW's allemaal op banden die breder zijn dan van de gemiddelde auto in Nederland. Ik vraag me af hoe een BMW in de sneeuw zou rijden op smalle bandjes. Ik denk dat je dan heel wat minder moeite hebt om door de sneeuw te ploegen.

RVV

Bericht door RVV » 22 dec 2009, 11:47

Ik ben nog geen steeds geen fan van winterbanden, maar je ziet de ellende al in bovenstaande foto. met zomerbanden kom je gewoon vroeg of laat vast te staan in de sneeuw. Daarom gaat de M5 ook echt niet de garage uit.

De doorgaande wegen zijn ondertussen wel vrij, maar straten in woonwijken, parkeerplaatsen ed, opgeschoven sneeuw.. daar wil je gewoon niet in vast komen te staan.

De 330d trek ik nu met winterbanden eigenlijk overal wel doorheen. En ik zie toch heel een FWD auto's met zomerbanden gewoon vast staan hoor.. komen niet weg.

Mooist is nu een Lancer EVO nummer zoveel of Impreza STI met dikke sneeuwbanden er op. Mijn buurman heeft een Impreza, ben ik nu wel een beetje jaloers op.

Maar ach met de 330d is het ook wel leuke pret, achterkant wiebert lekker alle kant op :D

GTRene

Bericht door GTRene » 22 dec 2009, 11:50

ArjandeV schreef: @Rene, je mag dan geen winterbanden hebben, maar ik kom niet eens weg met mijn RFT's.. ik wilde gister parkeren hier in de straat, kom met 20km/h aan (harder kon niet) ram hem naar rechts om te parkeren en toch sta ik halverwege vast met de kont nog op de weg. Uiteindelijk met 3 man duwen is het gelukt om hem opzij te krijgen, want vooruit ging niet, dus maar gas in trappen en de kont laten glijden.. Ik vind het wel leuk hoor, maar ik zit nu gewoon vast in huis of ik moet gaan lopen.. en nu sneeuwt het nog hier..
Sommige situaties zijn ook heel erg moeilijk, vooral met glooiingen in de weg of hobbels/watergoten zeg maar...en dat kan alleen als je vaart kan maken, maar das ook weer heel gevaarlijk want zodra je schuin rijd bv iets een hellinkje op van bv een oprit oid dan schiet de auto weg, en als er dan bv een auto naast staat ist een scary zaak...
ben ook enorm blij dat mijn auto in de garage staat, moet er niet aan denken zoals ik op sommige foto's zie de auto's achter elkaar in de straat vol sneeuw...je hebt maar 1 klooier nodig die pech heeft of niet kan sneeuwrijden of gaat glijden en die zit tegen je bolide aan...
de laatste jaren rijd ik niet veel dus heb wat dat betrefd mazzel dat ik er niet door hoef, anders wel liever met dit weer 4wd en grove winterbanden :lol: echter omdat ik altijd meer sportwagens heb zit ik die dagen wel uit met gewone banden.

ben blij dat ik er niet door hoef :mrgreen: vroeger genoeg gemoeten met mindere auto's en "blij" dat ik glij :lol:

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 22 dec 2009, 11:53

Ik rijd rondom op 205/55R16 in de winter. Rechtuit tractie is ietsjes beter met smallere achterbanden.
Vooral in diepere sneeuw gaat het wat beter (meer druk/cm2).

Maar verder..tja, voornamelijk beheersing van je gaspedaal :)

Metchu

Bericht door Metchu » 22 dec 2009, 11:55

Ivar schreef:Voor Jan met de Pet is FWD met dit weer gewoon het prettigst.

hahaha Jan met de pet vergeet anders wel heel vaak o.a. antifreeze in de radiator te doen e.d. hhaahaha te grappig. Ik was zaterdag bij mijn lokale garage. Meneer was de hele dag bezig met assistentie verlenen. Er waren al meerdere auto's met bevroren radiator binnen gekomen of vastzittende handremmen.... lekker slim :thumbup: Jan met de pet moet gewoon niet rijden :mrgreen: en dan ging ie weer weg met een hamer om assistentie te verelenen :mrgreen: :mrgreen:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 dec 2009, 11:56

Mark Nauta schreef:Oke, 4wd is natuurlijk het prettigste in de sneeuw, maar hoe zit dat met FWD of RWD. Wat is in de sneeuw nu de betere eigenlijk. Ja, voor driften weten

ik weet het niet maar hier op me werk hebben we een golf V 1.4TSI en een jetta 1.9tdi op zomerbanden (conti's) en die zijn beide zo goed als niet te rijden met dit weer alleen maar glijden, onbestuurbaar en niet te remmen.

terwijl mijn bmw E46 op zomerbanden (michelins) wel redelijk goed rijdbaar blijft, zo nu en dan knipper ASC wel maar verder goed weg te komen, sturen en remmen :)

dus volgens mij is het verschil ook in type zomerbanden en type auto enorm op sneeuw en kan je niet zomaar zeggen of FWD dan wel RWD beter is, 4x4 is uiteraard het beste nu :lol:

Joop

Bericht door Joop » 22 dec 2009, 11:56

In de sneeuw rij ik ook liever in een RWD dan een FWD (nou heb ik zelf overigens ook nooit iets anders gehad...); als je al glijdend op een (lantaarn)paaltje of stoeprand komt zetten (en sturen met rem los heeft geen zin meer) kun je met RWD nog een keer de kont omgooien door iets gas bij te geven en zo weer in het juiste spoor te komen.

Echter als je dat 'gewaggel' van die kont niet gewend ben bij een RWD dan kan het knap vervelend zijn. Het kost je inderdaad wel iets meer moeite om vooruit te komen.

Daarnaast kan ik wel met de stelling van Femme meegaan vwb de bandbreedte; die is gewoon stevig breder dan de gemiddelde andere auto die hier rond rijdt. Zet een BMW op 185's zomerbanden en dan is het probleem ook een stuk kleiner.

-----

Daarnaast moet ik wel zeggen dat dat geneuzel over het wel of niet RFT's onder de auto hebben en niet weg kunnen komen ook kant en klare onzin. Heb vorig jaar ook met een 18" breedset RFT zomerbanden in de sneeuw gereden en dat ging ook perfect... Natuurlijk kost het je iets meer moeite om weg te komen uit stilstand, maar dat heeft meer te maken met de zomerband dan het hebben van RFT bandjes.

Joop

Bericht door Joop » 22 dec 2009, 12:01

bmw320i schreef:...
dus volgens mij is het verschil ook in type zomerbanden en type auto enorm op sneeuw en kan je niet zomaar zeggen of FWD dan wel RWD beter is, 4x4 is uiteraard het beste nu :lol:
Heb vorige week woensdag ook een Suzuki Grand Vitara in de sloot geschoven zien liggen en afgelopen zondag een RS6 voor mij met erg veel moeite bij het verkeerslicht zien weg komen...

...ook een 4x4 met zomerbandjes komt niet zo ver in deze rommel als je zou denken...

Rivanov
Auto: '25 Tesla Model Y Juniper

Bericht door Rivanov » 22 dec 2009, 12:03

Misschien een hele domme vraag.. maar kan een electronisch geregelde handrem (zoals in een A6) ook bevriezen? :oops:
Weet niet hoe zo'n systeem werkt t.o.v. een normale handrem die je aan moet trekken ipv een knopje moet indrukken.. :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 22 dec 2009, 12:11

met dit weer kun je gewoon niet lomp rijden zeg maar...

alles met beleid en gevoel, dan kom je heel ver, echter sommige zijn dat niet gewend met hun luxe auto of vetrouwen te veel op de techniek of hebben geen gevoel voor techniek.
ik merk zelfs bv met dit weer dat men banden veel harder zijn(ja iet de druk in natuurlijk) het rubber is harder en dat voel je via het stuur/stoel/pedalen, en zo voel je ook de weg en wat onder je gebeurt, met dat en als je daar mee werken kan dus gevoel voor hebt, kun je uit veel situaties komen of met veel omgaan, alles met beleid...natuurlijk zijn er ook uiterst barre omstandigheden, maar er is best veel mogelijk als je je maar aanpast en vooruitkijkt en niet te veel last van anderen hebt :lol: tis ook opletten op anderen, en gelukkig letten sommige ook op jou als je toch iets meer glijd dan je lief was.

ondertussen lijkt het hier te dooien :hmmm:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 22 dec 2009, 12:11

Rivanov schreef:Misschien een hele domme vraag.. maar kan een electronisch geregelde handrem (zoals in een A6) ook bevriezen? :oops:
Weet niet hoe zo'n systeem werkt t.o.v. een normale handrem die je aan moet trekken ipv een knopje moet indrukken.. :lol:
Lijkt mij wel, 'beneden' blijft het gewoon een mechanisch systeem :).

M.b.t. fwd/rwd in de sneeuw:
FWD heeft als voordeel dat er toch iets meer tractie is door gewicht verdeling, terwijl RWD iets lekkerder stuurt. Afgelopen weken met beide gereden, weinig probs met rwd (funfer/bussen/vrachtauto's) en eigenlijk geen problemen met het concept an sich, wel is dat soms kleine korte hellingen wel een mega drama worden op zomerbanden. Ook veel met FWD gereden en ook weinig probs mee, zolang de handrem maar goed functioneert (en esp/asr ECHT uit kan), kan je overal genoeg sturen.
Auto's waarbij het niet uitkan (zoals ook bij de Golf 6 hier) gaat esp echt gekke dingen doen bij het voorbereiden van een bocht (en doet het de ene keer wel de andere keer niet, zowaar nog irritanter).

Kim

Bericht door Kim » 22 dec 2009, 12:15

de mazda (met zomerbanden) kwam gister onze oprit niet op :')
terwijl de focus met z'n winterbandjes er moeiteloos op rolde

maar dan heb je ook meteen 2 verschillen, de banden en RWD en FWD
Laatst gewijzigd door Kim op 22 dec 2009, 12:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Ahmed

Bericht door Ahmed » 22 dec 2009, 12:16

JP schreef:Kon die Dodge op de foto hierboven zijn naam niet waarmaken?

Ram Van
Die jongens hebben 2 uur lang mensen staan helpen op die helling :lol: (las ik ergens anders).
Helden.

Plaats reactie