Verversen bak- en cardanolie E36 318i '99
- Martin van der Zwaard
Verversen bak- en cardanolie E36 318i '99
Heren,
Ik wil in januari, als mijn auto voor een beurt moet, de bakolie en de cardanolie laten verversen.
Weet iemand van jullie hoeveel liter er in de versnellingsbak en het cardan gaat en welke olie zou ik moeten hebben?
Alvast bedankt.
Groeten,
Martin
Ik wil in januari, als mijn auto voor een beurt moet, de bakolie en de cardanolie laten verversen.
Weet iemand van jullie hoeveel liter er in de versnellingsbak en het cardan gaat en welke olie zou ik moeten hebben?
Alvast bedankt.
Groeten,
Martin
- GTRene
Re: Verversen bak- en cardanolie E36 318i '99
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/p ... &type=1115" onclick="window.open(this.href);return false;Martin van der Zwaard schreef:Heren,
Alvast bedankt.
Groeten,
Martin
- Martin van der Zwaard
Ga er vanuit dat ik geen "zelfblokkerend" differentieel heb op een standaard 318i....
- GTRene
kan ik je geen antwoord op geven...als ie echt standaard is denk het niet, echter als je het niet zeker weet kan je volgens mij beter die van de sper erin gooien dan die van de standaard...magoed misschien dat iemand dat hier zeker weet...is wel wat duurder die 75w140 ...Martin van der Zwaard schreef:Ga er vanuit dat ik geen "zelfblokkerend" differentieel heb op een standaard 318i....
waar is de bertopedia als je hem kan gebruiken

- Martin van der Zwaard
Het heeft geen haast dus ik wacht rustig even af 

zonder sper werkt de 75 w 140 ook goed
heb ik ook in alle autos zonder sper zitten
Alleen wel echte olie ipv kroon en goedkoper bij mij :banaan:
heb ik ook in alle autos zonder sper zitten
Alleen wel echte olie ipv kroon en goedkoper bij mij :banaan:
- Martin van der Zwaard
Ik heb in de motor ook Kroon zitten volgens mij. Regelt een kennis van me die de auto in onderhoud heeft.
Maar wil denk voor de bak en diff Castrol gebruiken of hebben jullie tips voor betere olie?
Maar wil denk voor de bak en diff Castrol gebruiken of hebben jullie tips voor betere olie?
- GTRene
ik hoorde wel eens dat castrol de olie bij kroon haalt...denk dat kroon gewoon goed is...haal ik ook vaak.Martin van der Zwaard schreef:Ik heb in de motor ook Kroon zitten volgens mij. Regelt een kennis van me die de auto in onderhoud heeft.
- Martin van der Zwaard
Denk dat ik hem dan lekker alles laat regelen. Kroon is naar mijn idee ook gewoon goed spul.
Moet alleen ff weten of ik nu de olie voor een normaal differentieel moet hebben of voor een zelfblokkerend.
Moet alleen ff weten of ik nu de olie voor een normaal differentieel moet hebben of voor een zelfblokkerend.
- Bert ///M3
Gewone 318i heeft standaard meestal geen sperdiff volgens mij.
- yorick
Achter 1 van de inbussen waarmee het deksel op het diff is geschroefd zit een metalen lip, met daarop de overbrenging. Staat voor de overbrenging een S is het een sper.
- Knot
Een 318i(geen s) met sper... dan moet je wel met Roadhog's in 185/55/14 komen ofzo hoor 
.... of in de sneeuw weg willen komen wat een 328i met fris sper niet eens kan die nu al dagen lang in staat te vriezen...

.... of in de sneeuw weg willen komen wat een 328i met fris sper niet eens kan die nu al dagen lang in staat te vriezen...

- Martin van der Zwaard
@Yorick:
Dat is een goeie inderdaad. Zal ik eens naar kijken van de week.
Maar nu kwam ik op RealOEM.com het volgende plaatje tegen:

Dit zou betekenen dat de olie nooit vervangen hoeft te worden. Maar ik heb dat plaatje nooit op mijn auto zien zitten.
Anders bel ik de dealer wel eens. Kijken of die een duidelijk antwoord kunnen geven.
Dat is een goeie inderdaad. Zal ik eens naar kijken van de week.
Maar nu kwam ik op RealOEM.com het volgende plaatje tegen:
Dit zou betekenen dat de olie nooit vervangen hoeft te worden. Maar ik heb dat plaatje nooit op mijn auto zien zitten.
Anders bel ik de dealer wel eens. Kijken of die een duidelijk antwoord kunnen geven.
- Knot
Kan geen kwaad om het ooit eens te wisselen natuurlijk. Het spul kan het volhouden met oude olie maar slechter wordt t er niet van als je er fris in laat lopen.
- Martin van der Zwaard
Precies. Dat was dus ook mijn gedachte.
Na 190k zal het allemaal niet zo fris en goed meer zijn als toen de auto nieuw was.
Na 190k zal het allemaal niet zo fris en goed meer zijn als toen de auto nieuw was.
- Knot
Bij een sper loopt de temperatuur soms nogal op met driften etc... dan spreek je de olie meer aan, dat zal dan ook eerder vervangen moeten worden. Bij normaal rijden loopt het niet zo'n vaart maar het kan maar fris zijn.
- Bert ///M3
Bij M3's word ook aangegeven dat bij elke Insp I of Insp II (weet ff niet meer welke) je diff olie gewisseld moet.
Je sperplaten slijten, dat komt dus in de olie terecht en daarom moet het ververst worden.
Bij een open diff zoals op een 318i is dat veel minder erg, hooguit heb je metaaldeeltjes in de olie. Dus die olie gaat ook veel langer mee. Maar bij 190K wisselen kan geen kwaad nee.
Je sperplaten slijten, dat komt dus in de olie terecht en daarom moet het ververst worden.
Bij een open diff zoals op een 318i is dat veel minder erg, hooguit heb je metaaldeeltjes in de olie. Dus die olie gaat ook veel langer mee. Maar bij 190K wisselen kan geen kwaad nee.
- Martin van der Zwaard
Ga er gewoon lekker frisse olie in mikken.
Gewoon alles ff verversen zodat ie weer even er tegenaan kan. Wilde hem eerst verkopen maar heb besloten er nog een tijd mee te blijven rijden.
Dus motor, bak en diff verversen en ook meteen nieuwe remvloeistof en koelvloeistof. Dan ga ik de wielophanging etc vervangen en begin voorjaar de airco ff laten checken. Misschien ook schokbrekers vervangen maar die gaan we eerst ff testen.
Gewoon alles ff verversen zodat ie weer even er tegenaan kan. Wilde hem eerst verkopen maar heb besloten er nog een tijd mee te blijven rijden.
Dus motor, bak en diff verversen en ook meteen nieuwe remvloeistof en koelvloeistof. Dan ga ik de wielophanging etc vervangen en begin voorjaar de airco ff laten checken. Misschien ook schokbrekers vervangen maar die gaan we eerst ff testen.