Rijtechniek: rev matching
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 14:13
- Locatie: Zeeland
Rijtechniek: rev matching
Hey...gewoon eens even een vraagje. Iedereen leert zich een eigen rijtechniek aan. Nu heb ik een vraag hoe jullie terug schakelen.
Ik trap de koppeling in, geef tussengas en laat vervolgens de koppeling opkomen (vrij langzaam---> slijtage?). Ik probeer dan door het zg, rev matchen de toeren gelijk te houden, want dit voelt het best voor de auto. Maar is deze techniek ook goed?
Verder schaskel ik vrij rustig, laat de koppeling rustig opkomen (opvangen) en doe ook het terug schakelen zeer beschaafd. Maar is dit ook goed voor de techniek, of is juist snel koppelen beter (hoewel dit minder goed voelt)?
Graag jullie mening?
MVG,
Niels
Ik trap de koppeling in, geef tussengas en laat vervolgens de koppeling opkomen (vrij langzaam---> slijtage?). Ik probeer dan door het zg, rev matchen de toeren gelijk te houden, want dit voelt het best voor de auto. Maar is deze techniek ook goed?
Verder schaskel ik vrij rustig, laat de koppeling rustig opkomen (opvangen) en doe ook het terug schakelen zeer beschaafd. Maar is dit ook goed voor de techniek, of is juist snel koppelen beter (hoewel dit minder goed voelt)?
Graag jullie mening?
MVG,
Niels
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Een versnellingsbak moet je altijd rustig bedienen, voor de betrouwbaarheid. Leerde mijn rijinstructeur me (ex race/rally coureur).
Terugschakelen tijdens remmen doe ik met heel&toe + revmatchen. Mits het kan in een auto. In sommige auto's doe ik dubble clutchen. zijn allemaal leuke/nuttige technieken die je dagelijks goed kunt oefenen.
Terugschakelen tijdens remmen doe ik met heel&toe + revmatchen. Mits het kan in een auto. In sommige auto's doe ik dubble clutchen. zijn allemaal leuke/nuttige technieken die je dagelijks goed kunt oefenen.
-
- Berichten: 5498
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Met de BMW E30 reeser schakel ik áltijd terug met heel-toe en revmatching. Als je revmatcht dan kan je ook de koppeling sneller laten opkomen. Helemaal handig als je terug van 3 naar 2 wil bij 80-90km/h dan kan de achteras ook niet blokkeren als het wegdek glad is.
Een vriend van mij kan behoorlijk goed lijnen rijden, beter dan ik. Maar ik ben bijna even snel, dan niet sneller, puur omdat ik kan hee-toe'en en revmatch. Dat maakt echt een significant verschil.
Een vriend van mij kan behoorlijk goed lijnen rijden, beter dan ik. Maar ik ben bijna even snel, dan niet sneller, puur omdat ik kan hee-toe'en en revmatch. Dat maakt echt een significant verschil.
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Klinkt als een goede techniek Niels. Het kan inderdaad nooit kwaad om de techniek aan te voelen op de manier die jij omschrijft. Dus rustig koppelen.
Heel-toe is sowieso een eigen topic waardig
Ik snap bv niet zo goed waarom de staande gaspedalen zo geroemd worden omdat het zo makkelijk heel-toed? Ik heb daar tegenovergestelde ervaringen mee. Mijn hak komt altijd vrij laag op het gaspedaal terecht, mede door mijn maatje 44 misschien, mede door mijn stijve harken lichaamsbouw misschien 8)
Dan kom je dus vrij dicht bij het scharnierpunt van het pedaal en de ene keer wat dichterbij dan de andere keer, met als resultaat heel verschillende weerstanden om hem een stukje in te drukken. Dan gaat het tussengas niet altijd even lekker zeg maar.
In mijn speedster zit een hangend pedaal, maar heel goed gevormd en lekker dicht op het rempedaal. Daar lukt het mij veel beter mee en vooral een veel constantere "kwaliteit" van tussengas
Wat zijn de ervaringen van de mensen hier?
Heel-toe is sowieso een eigen topic waardig

Ik snap bv niet zo goed waarom de staande gaspedalen zo geroemd worden omdat het zo makkelijk heel-toed? Ik heb daar tegenovergestelde ervaringen mee. Mijn hak komt altijd vrij laag op het gaspedaal terecht, mede door mijn maatje 44 misschien, mede door mijn stijve harken lichaamsbouw misschien 8)
Dan kom je dus vrij dicht bij het scharnierpunt van het pedaal en de ene keer wat dichterbij dan de andere keer, met als resultaat heel verschillende weerstanden om hem een stukje in te drukken. Dan gaat het tussengas niet altijd even lekker zeg maar.
In mijn speedster zit een hangend pedaal, maar heel goed gevormd en lekker dicht op het rempedaal. Daar lukt het mij veel beter mee en vooral een veel constantere "kwaliteit" van tussengas

Wat zijn de ervaringen van de mensen hier?
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 14:13
- Locatie: Zeeland
We hebben het dus over rev matchen..
OK. Maar we hebben het dus over rev matchen... Laat de je koppeling opkomen met het dan bekende weerstandgevoel? Volgens mij krijgt je bak en aandrijflijn een flinke duw. Rev matchen kan je ook zonder heel-toe...je geeft even een por gas en je laat de koppeling net opkomen zodat hij goed match. Gewoon een kwestie van veel oefenen / rijden in een specifieke auto. Want met de sport mode aan, is het in een M3 gelijk een ander verhaal.
Dus hoe doen wij dat?
Verder de koppeling. Betekend een langzame beweging meer slijtage en kan je beter de platen op elkaar laten klappen? Ik vang hem rustig op, maar is dit wellicht voor de techniek niet het beste? Mijn broer klapt de koppeling altijd vrij schoef los en staat volgens mij niet eerder bij de garage voor een nieuwe koppeling.
Ik laat de koppeling overigens niet slippen, want dat ruik je bij de M3 gelijk....zeker als je hard wegtrekt.
Gr,
Niels
Dus hoe doen wij dat?
Verder de koppeling. Betekend een langzame beweging meer slijtage en kan je beter de platen op elkaar laten klappen? Ik vang hem rustig op, maar is dit wellicht voor de techniek niet het beste? Mijn broer klapt de koppeling altijd vrij schoef los en staat volgens mij niet eerder bij de garage voor een nieuwe koppeling.
Ik laat de koppeling overigens niet slippen, want dat ruik je bij de M3 gelijk....zeker als je hard wegtrekt.
Gr,
Niels
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 14:13
- Locatie: Zeeland
We hebben het dus over rev matchen..
OK. Maar we hebben het dus over rev matchen... Laat de je koppeling opkomen met het dan bekende weerstandgevoel? Volgens mij krijgt je bak en aandrijflijn een flinke duw. Rev matchen kan je ook zonder heel-toe...je geeft even een por gas en je laat de koppeling net opkomen zodat hij goed match. Gewoon een kwestie van veel oefenen / rijden in een specifieke auto. Want met de sport mode aan, is het in een M3 gelijk een ander verhaal.
Dus hoe doen wij dat?
Verder de koppeling. Betekend een langzame beweging meer slijtage en kan je beter de platen op elkaar laten klappen? Ik vang hem rustig op, maar is dit wellicht voor de techniek niet het beste? Mijn broer klapt de koppeling altijd vrij schoef los en staat volgens mij niet eerder bij de garage voor een nieuwe koppeling.
Ik laat de koppeling overigens niet slippen, want dat ruik je bij de M3 gelijk....zeker als je hard wegtrekt.
Gr,
Niels
Dus hoe doen wij dat?
Verder de koppeling. Betekend een langzame beweging meer slijtage en kan je beter de platen op elkaar laten klappen? Ik vang hem rustig op, maar is dit wellicht voor de techniek niet het beste? Mijn broer klapt de koppeling altijd vrij schoef los en staat volgens mij niet eerder bij de garage voor een nieuwe koppeling.
Ik laat de koppeling overigens niet slippen, want dat ruik je bij de M3 gelijk....zeker als je hard wegtrekt.
Gr,
Niels
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Tsja, heel-toe is onlosmakelijk verbonden met rev-matchen voor mij. Het hele idee erachter is ook om dus juist niet die klappen in je aandrijflijn te krijgen. Als je het heel goed uitvoert dan zou je de koppeling in 1 klap los kunnen laten, omdat je krukas precies hetzelfde toerental draait als de ingaande as van je versnellingsbak.
Maar omdat je dit natuurlijk niet 100% lukt, kan het geen kwaad om met je koppeling ietsje rustiger om te gaan en hem niet te laten klappen met wel vlot loslaten, anders heeft je motor weer kans om teveel te zakken in je toeren en is je rev-match effect weer weg.
Rev-matchen zonder heel-toe kan soms wel, maar vaak niet, omdat je 95% van de keren aan het remmen bent terwijl je terugschakelt. Dus je kan niet zonder meer gewoon rev-matchen met alleen een dot gas om daarmee heel-toe te vervangen imo.
Maar omdat je dit natuurlijk niet 100% lukt, kan het geen kwaad om met je koppeling ietsje rustiger om te gaan en hem niet te laten klappen met wel vlot loslaten, anders heeft je motor weer kans om teveel te zakken in je toeren en is je rev-match effect weer weg.
Rev-matchen zonder heel-toe kan soms wel, maar vaak niet, omdat je 95% van de keren aan het remmen bent terwijl je terugschakelt. Dus je kan niet zonder meer gewoon rev-matchen met alleen een dot gas om daarmee heel-toe te vervangen imo.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Bert ///M3
- Berichten: 9415
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Maik, kan me wel vinden in je verhaal over de staande pedalen.
Ik kan zelf ook lastig met mijn hiel het pedaal bedienen omdat je vrijwel op de onderkant van het pedaal zit. Wat ik zelf doe is met de zijkant van mijn rechtervoet tijdens het remmen naar rechts schuiven en met zijdelings kantelen van mijn voet even het gas te blippen.
Heb het nog niet zo lang onder de knie maar het is echt een verademing en ik merk ook dat ik het nu bijna altijd doe ook bij rustig rijden.
Ik kan zelf ook lastig met mijn hiel het pedaal bedienen omdat je vrijwel op de onderkant van het pedaal zit. Wat ik zelf doe is met de zijkant van mijn rechtervoet tijdens het remmen naar rechts schuiven en met zijdelings kantelen van mijn voet even het gas te blippen.
Heb het nog niet zo lang onder de knie maar het is echt een verademing en ik merk ook dat ik het nu bijna altijd doe ook bij rustig rijden.
-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
Wat mij tegenviel bij het oefenen van dit soort technieken is dat je makkelijk van het pedaal afschuift als het een beteje oneffen wegdek is. Ik heb mijn pedalen daarom bekleed met schuurlinnen en dat werkt prima. Het sloopt je schoenen wel, vooral met links remmen, maar je hebt altijd grip op je pedalen, ongeacht of ze nat zijn.
En wat Dennis zegt is waar imho. Als je rustigaan doet kan je dit gewoon oefenen op een industrieterrein. Zorgen dat je genoeg uitloop hebt en gewoon maar sideflippen tot het vloeiend gaat, en je er niet meer bij na hoeft te denken. Dat kan even duren, evenals links remmen, maar het resultaat is de moeite waard.
En wat Dennis zegt is waar imho. Als je rustigaan doet kan je dit gewoon oefenen op een industrieterrein. Zorgen dat je genoeg uitloop hebt en gewoon maar sideflippen tot het vloeiend gaat, en je er niet meer bij na hoeft te denken. Dat kan even duren, evenals links remmen, maar het resultaat is de moeite waard.
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 14:13
- Locatie: Zeeland
OK
Mmm..als ik het zo lees doe ik dus alleen maar goed en weinig fout
Kijk...de SMG bak in een M3 is dezelfde bak als de MT. Nou, dat ding maakt behoorlijk klappen hoor en wordt m.i. de koppeling vrij agressief gebruikt. in de s1 mode wat minder, maar vanaf s3 maakt dat ding gewoon klappen. Ik geloof niet dat de koppeling van een SMG sneller vervangen moet worden dan die van de manuele transmissie.
Het tussengas van de SMG lijtk wel heel dicht bij de perfecte rev matching te komen....maar het gaat zo snel...
MVG,
Niels

Kijk...de SMG bak in een M3 is dezelfde bak als de MT. Nou, dat ding maakt behoorlijk klappen hoor en wordt m.i. de koppeling vrij agressief gebruikt. in de s1 mode wat minder, maar vanaf s3 maakt dat ding gewoon klappen. Ik geloof niet dat de koppeling van een SMG sneller vervangen moet worden dan die van de manuele transmissie.
Het tussengas van de SMG lijtk wel heel dicht bij de perfecte rev matching te komen....maar het gaat zo snel...
MVG,
Niels
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Dat links remmen durf ik nog niet, voor je het weet breek je je neus tegen je voorraamTom Haex schreef:...Het sloopt je schoenen wel, vooral met links remmen, maar je hebt altijd grip op je pedalen, ongeacht of ze nat zijn.
.....

Nee, dat vind ik wel knap als mensen dat kunnen, ik wacht daar nog even mee... Kan jij dan ook tijdens remmen met links ook met rechts overpakken en dan heel-toe rev-matchen? Weinig mensen die dat echt goed kunnen dacht ik

-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
@ Maik,
Overpakken met rechts is geen hogere wiskunde. Ofwel, gewoon oefenen. Je linkervoet is niet anders als je rechter, het scheelt alleen in gevoel.
Maar of het relevant is, is iets anders. Als ik links rem, doe ik dat om met rechts gewoon gas te kunnen blijven geven en/of omdat ik wat meer druk op de voorwielen wil brengen. Als ik ga driften rem ik de auto ook met links in zodat ik met rechts steeds gas kan blijven geven. Vooral met het 130pk motortje (voor een 1200+ zware auto) was dat handig.
Ik heb weleens zo´n "voetenwissel" die jij beschrijft gedaan, maar in de praktijk nog niet erg vaak gedaan.
Overpakken met rechts is geen hogere wiskunde. Ofwel, gewoon oefenen. Je linkervoet is niet anders als je rechter, het scheelt alleen in gevoel.
Maar of het relevant is, is iets anders. Als ik links rem, doe ik dat om met rechts gewoon gas te kunnen blijven geven en/of omdat ik wat meer druk op de voorwielen wil brengen. Als ik ga driften rem ik de auto ook met links in zodat ik met rechts steeds gas kan blijven geven. Vooral met het 130pk motortje (voor een 1200+ zware auto) was dat handig.
Ik heb weleens zo´n "voetenwissel" die jij beschrijft gedaan, maar in de praktijk nog niet erg vaak gedaan.
-
- Berichten: 5498
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Maik schreef:Tom Haex schreef: Kan jij dan ook tijdens remmen met links ook met rechts overpakken en dan heel-toe rev-matchen? Weinig mensen die dat echt goed kunnen dacht ik
Opzich is dat ook niet heel moeilijk. Alleen het overpakken van links naar rechts moet je even goed timen. Maar zoals Tom H. al zei, in praktijk gebruik ik het bijna nooit. Evenals het remmen met rechtervoet doe ik alleen soms bij driften.
Het gaat er ook om hoe de pedalen staan. Bij de alfa 75 kan ik alleen doubleclutchen, heel toe is fysiek niet mogelijk. Bij de E30 320i rijd ik altijd met lederen schoenen die je normaal onder een kostuum aan hebt. Puur omdat de buitenkanten van deze schoenen lekker breed zijn en ik dan daarmee een dot tussengas geef. Om met je hiel op het gaspedaal te komen moet je echt een acrobaat zijn. Ik krijg dan binnen de korste keren krampen

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Tom heeft veel geleerd afgelopen jaren (y). Het is allemaal niet zo moeilijk inderdaad. Gewoon even oefenen. Ik denk wel dat je er 'gevoel' voor moet hebben. Net als een vechtsport ofzo. Maar het is te leren.
Zelf vind ik overstappen niet zo moeilijk, simpelweg omdat ik het handig en noodzakelijk vind. Veel oefenen...
Zelf vind ik overstappen niet zo moeilijk, simpelweg omdat ik het handig en noodzakelijk vind. Veel oefenen...
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Ik heb een instructie video van Carlimits waarin Andrew Walsh wat technieken doorneemt en ook de overpaktechniek. Erg mooi om te zien.
Ook zegt hij dat het niet voor iedereen weggelegd is, je moet er inderdaad gevoel voor hebben. Ook niet alle topcoureurs schijnen het te doen/kunnen, de potentiele winst is ook heel erg klein...
Ik zal eens kijken of ik dat stukje film kan vinden ergens.
Ook zegt hij dat het niet voor iedereen weggelegd is, je moet er inderdaad gevoel voor hebben. Ook niet alle topcoureurs schijnen het te doen/kunnen, de potentiele winst is ook heel erg klein...
Ik zal eens kijken of ik dat stukje film kan vinden ergens.
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Niet het filmpje wat ik hierboven bedoelde, want alleen heel and toe (geen left foot braking erbij), maar wel een aardig filmpje:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... q=heel+toe
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... q=heel+toe
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Mischien domme vraag, maar wat is het nut van al deze technieken ?
Kan me er wel iets bij voorstellen dat een rallyrijder er een paar tienden van een seconden mee pakt op ene run, of een racer net even iets meer uit zijn auto kan halen, maar verder ?
Ga je sneller ? Kun je beter je auto beheersen ?
Ik bedoel hebben we niet allemaal iets teveel makinnen tussen de oren zitten ?
Kan me er wel iets bij voorstellen dat een rallyrijder er een paar tienden van een seconden mee pakt op ene run, of een racer net even iets meer uit zijn auto kan halen, maar verder ?
Ga je sneller ? Kun je beter je auto beheersen ?
Ik bedoel hebben we niet allemaal iets teveel makinnen tussen de oren zitten ?
-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
Het idee achter die technieken is dat je je auto vloeiender rijdt, en je de mechanica minder belast. In het dagelijks verkeer rij je niet op de max, dus daar is het niet erg relevant, maar je kan die dingen wel gewoon oefenen/perfectioneren in dagelijks verkeer.
Bij heftige rwd´s kan je met dit soort technieken shiftlocken voorkomen, het is wel degelijk interessant dus.
Wie er allemaal een rallyrijder tussen de oren hebben zitten weet ik niet, maar ikzelf geniet er altijd wel van als ik lekker gereden heb. Ben verder geen rallyrijder, en dat zal ook niet binnenkort gebeuren ben ik bang, het budget ontbreekt hé.
Bij heftige rwd´s kan je met dit soort technieken shiftlocken voorkomen, het is wel degelijk interessant dus.
Wie er allemaal een rallyrijder tussen de oren hebben zitten weet ik niet, maar ikzelf geniet er altijd wel van als ik lekker gereden heb. Ben verder geen rallyrijder, en dat zal ook niet binnenkort gebeuren ben ik bang, het budget ontbreekt hé.
