Welke slicks voor Time Attack?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Tinus_TDI

Welke slicks voor Time Attack?

Bericht door Tinus_TDI » 08 dec 2009, 21:14

Na met mijn diesel in de Semi-Pro street en in de Pro street te hebben gereden ga ik waarschijnlijk dit jaar in de extreme klasse rijden tijdens Time Attack.

Omdat ik het risico te groot vindt worden om nog langer met mijn eigen prive TDI rondjes te blijven rijden (ik rij nml ook nog steeds zo'n 40.000km prive km per jaar) ga ik waarschnlijk met een Seat Ibiza Cupra rijden.

De motor wordt weer onderhanden genomen door Van Vught en het vermogen zal ergens rond de 300pk en ruim 500nm gaan uitkomen waarschijnlijk.

Omdat er in de extreme klasse op slicks gereden mag worden wil ik aan jullie willen vragen welke banden ik hier het beste voor kan gebruiken. Zijn er bijv. speciale zachte slicks die voor zo'n evenement gebruikt kunnen worden? De maat zal waarschijnlijk 17" worden en max 205 breed.

Alvast bedankt voor de reacties..

De Golf TDI
Afbeelding

De Seat TDI
Afbeelding

leonard

Re: Welke slicks voor Time Attack?

Bericht door leonard » 08 dec 2009, 22:51

Tinus_TDI schreef:.

De motor wordt weer onderhanden genomen door Van Vught en het vermogen zal ergens rond de 300pk en ruim 500nm gaan uitkomen waarschijnlijk.

[/img]

Is dat uit een 1.9 TDI?? :shock: :shock:

Joy

Bericht door Joy » 08 dec 2009, 23:00

leonard schreef:
Tinus_TDI schreef:.

[/img]

Is dat uit een 1.9 TDI?? :shock: :shock:
Ja, project staat hier.

http://www.vanvught-tuning.nl/index.php ... gorie=home" onclick="window.open(this.href);return false;

Mooi staaltje tuning :thumbup:

Tinus_TDI

Bericht door Tinus_TDI » 08 dec 2009, 23:05

Ja, voor het circuit zit de auto nu op 278pk en volgens mij 520nm. Met 300pk roet de auto nml iets. Voor TA gaat de motor nog uit elkaar en wordt deze nog aangepast. Info over het project staat evt op. www. vanvught-tuning.nl

Luco

Bericht door Luco » 09 dec 2009, 09:08

Michelins zijn wat beter op de lichtere auto's en zijn sneller warm dan dunlops.
Bouwen na een paar rondjes wel wat sneller af.

Reken op ongeveer 1300 euro voor 4 bandjes :mrgreen:

Tinus_TDI

Bericht door Tinus_TDI » 09 dec 2009, 09:45

Hier rij ik in een Golf 4 TDi met 302PK en 530nm, helaas niet mijn Golf maar een testauto van VVT.
Wel leuk om het verschil te zien t.o.v. de Type-R

@Luco,

Thnx voor de info, blijven deze banden gebruikt ook nog goed?
Natuurlijk heeft een nieuwe set de voorkeur...

VLA

Bericht door VLA » 09 dec 2009, 10:57

Mooie avatar luco ! :shock: :thumbup: :love:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 dec 2009, 19:58

VLA schreef:Mooie avatar luco ! :shock: :thumbup: :love:
+1 :mrgreen:

Het ligt denk ik ook een beetje aan het formaat van time attack.

Als je je tijd in 3 rondjes moet zetten dan zou ik er idd denk ik ultrazacht op zetten, en uitlijnen met een vrij aggresieve sporing voor en achter. Een hete aggresieve sporing zorgt voor wat meer weerstand op de rechte stukken maar je banden zijn dan ook snel warm (en dit zorgt er ook voor dat je banden warm blijven)

Rij je bijvoorbeeld een sessie van 30 minuten en je doet 12 rondjes oid dan kan je beter iets zoeken wat constant blijft over die afstand. Anders monteer je fijne nieuwe slicks ala 1300 euro, tegen de tijd dat je gewend bent aan die grip na een paar rondjes worden ze ook alweer minder door oplopende druk en spanning en dan is het eigenlijk weer zonde van je geld.

Wat ik zelf zou doen is denk ik ergens een setje gebruikte Michelin S8 opscharrelen en gewoon eens wat proberen qua uitlijning, setup en rijden enz. Ik denk namelijk dat het voor het niveau van de meesten niet zo veel boeit of er nu hard zacht nieuw of gebruikt op zit, meestal moet je toch wat expirimenteren. Slicks maken bijvoorbeeld op sommige plaatsen een andere lijn mogelijk als wat je op straatbanden zou doen enz. Een rijder ala Andre kan misschien het verschil voelen tussen al die verschillende dingen maar voor de meesten hier boeit het niet zo veel denk ik.

Er zijn trouwens ook tire softeners in de handel, daarmee kan je oude banden weer wat zachter maken.

Tinus_TDI

Bericht door Tinus_TDI » 09 dec 2009, 20:44

Bedankt voor de goede tips!!

Vdub

Bericht door Vdub » 17 dec 2009, 18:21

hmm ik moet mn slicks dus thuis laten of ik moet in de hoogste regionen meedoen? Heb net 12 Michelins 24/65/18 ingeslagen

Luco

Bericht door Luco » 17 dec 2009, 22:37

Vdub schreef:hmm ik moet mn slicks dus thuis laten of ik moet in de hoogste regionen meedoen? Heb net 12 Michelins 24/65/18 ingeslagen

Op die zware audi?
Zou ik maar even goed testen en kijken welke compound, ik denk dat je ze vrij gauw sloopt op die tank :mrgreen:

Vdub

Bericht door Vdub » 19 dec 2009, 22:29

luco hornsveld schreef:
Vdub schreef:hmm ik moet mn slicks dus thuis laten of ik moet in de hoogste regionen meedoen? Heb net 12 Michelins 24/65/18 ingeslagen

Op die zware audi?
Zou ik maar even goed testen en kijken welke compound, ik denk dat je ze vrij gauw sloopt op die tank :mrgreen:
De Audi wordt steeds lichter hoor, mn andere banden slijten ook niet overmatig snel hoor en ik heb nooit specifiek gelet op draagvermogen van de semi slicks.

De auto weegt momenteel denk ik zon 1500Kg, een dikke 100kg krijg ik er sowieso nog wel eenvoudig uit.. gelukkig kostten me die Michelins niet de hele wereld.. en men moet toch iets proberen..

Luco

Bericht door Luco » 19 dec 2009, 22:47

Vdub schreef:
luco hornsveld schreef:

Op die zware audi?
De Audi wordt steeds lichter hoor, mn andere banden slijten ook niet overmatig snel hoor en ik heb nooit specifiek gelet op draagvermogen van de semi slicks.

De auto weegt momenteel denk ik zon 1500Kg, een dikke 100kg krijg ik er sowieso nog wel eenvoudig uit.. gelukkig kostten me die Michelins niet de hele wereld.. en men moet toch iets proberen..

Ik zeg het alleen maar, michelins sloop je nogal snel op een zware auto, dus wees voorzichtig :thumbup:

Plaats reactie