Zal het ooit zo ver in Nederland komen?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Christoph

Zal het ooit zo ver in Nederland komen?

Bericht door Christoph » 03 dec 2006, 16:59

http://www.nu.nl/news/905555/50/Politie ... ernet.html
AMSTERDAM - De politie in Noorwegen heeft een snelheidsduivel te pakken gekregen via het internet. De automobilist had een video online gezet waarin hij topsnelheden van 240 kilometer per uur behaalde. Dit meldt AP.

De coureur in spe had de video, genaamd 'Driving in Norway', geplaatst op YouTube. Op de beelden was te zien hoe de snelheidsmeter de 240 bereikt. Daarnaast is er een stem te horen die roept: "Wij halen de 240, we weten dat het kan, dit is fantastisch."

Bij het plaatsen van de video liet de snelheidsduivel echter een digitaal spoor achter, waarmee de politie hem kon opsporen. De jonge Noor kreeg alsnog een boete van duizend euro. YouTube heeft de video inmiddels verwijderd.
Knot, ik zou niet te veel meer posten :P

Elmar

Bericht door Elmar » 03 dec 2006, 17:14

Die Nederlandse jongens in het snelweg filmpje met de Enzo en Lambo zijn toch ook niet gepakt?

Christoph

Bericht door Christoph » 03 dec 2006, 17:30

Klopt, maar kan er een juridische grond komen dat dit wel gaat gebeuren? ( europees/nationaal. )

Floris

Bericht door Floris » 03 dec 2006, 19:40

Dit kan in Nederland nu ook, als het OM kan bewijzen dat jij aan het rijden was (als je op video duidelijk in beeld bent is dat niet zo heel moeilijk). Waarbij je opzettelijk gevaarlijk rijgedrag vertoont (met 200+ over de A2, haaks over knooppunt Joure drift oid).

Jongens in de Enzo zijn volgens mij ook op de volgende grond veroordeeld.

"Gevaar op de weg veroorzaken
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Aldus luidt artikel 5 WVW dat, kort gezegd, gevaarzetting in het verkeer strafbaar stelt. Het artikel wordt vaak gebruikt indien verkeersgedrag niet valt onder een meer specifieke strafbepaling maar volgens het openbaar ministerie wel sprake is van een strafrechtelijke relevant verwijt. In dat geval zal wel moeten blijken dat daadwerkelijk sprake was van een enigszins concrete kans op gevaar of hinder. Een zekere mate van gevaar of hinder is in het verkeer immers niet te vermijden.

Schending van artikel 5 WVW is een overtreding waarop maximaal een boete staat van € 2250,= en hechtenis van hoogstens 2 maanden, alsmede een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal 2 jaar (bij recidive 4 jaar). "

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 03 dec 2006, 21:39

kan je nog beter iemand dood steken.. hoef je nog niet eens 2 maand te zitten :roll:

RVV

Bericht door RVV » 04 dec 2006, 00:04

Om deze reden wil ik ook geen filmpjes van mij op het net die in NL zijn gefilmd.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 04 dec 2006, 20:29

ik ken wel filmpjes van die wagen haha :lol:

Plaats reactie