Onderhoud aan je auto
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Onderhoud aan je auto
Eric wat scheelt dat dan met die die onderdelen ?
Stel OE versus vergelijkbare kwaliteit als alternatief (ik heb geen verstand van merken, dus die noem ik even niet).
Gewoon een willekeurig produkt. Een oliefilter voor een.. nou ik noem eens wat een VW Golf MK5 R32.
Stel OE versus vergelijkbare kwaliteit als alternatief (ik heb geen verstand van merken, dus die noem ik even niet).
Gewoon een willekeurig produkt. Een oliefilter voor een.. nou ik noem eens wat een VW Golf MK5 R32.
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Re: Onderhoud aan je auto
Rico, waar het mij om gaat is dat veel dealers schermen met het feit dat ze OE onderdelen gebruiken.
Mijn eerste vraag aan zo'n dealer is dan gelijk, wat is er OE aan.
Volkswagen produceert helemaal niets zelf aan een auto, ja het plaatwerk.
Alles wat er verder op en aan de auto wordt geschroefd komt van toeleveranciers.
Dus de riemen komen van Gates of Conti, de filters komen van Knecht of Mann&Hummel, de uitlaat komt van Eberspacher, de bougies komen van NGK, de startmotor en dynamo komen van Bosch of Valeo, de koplampen komen van Valeo of Marelli, de wiellagers komen van SKF, de koppeling komt van LUK, de zuigers komen van Mahle, de lampjes komen van Philips, de aandrijfassen komen van GKN, de hooofdveren komen van Suplex, de schokdempers komen van Monroe of Bilstein, de pakkingen komen van Payen of Victor Reinz, de brandstofpomp komt van Pierburg, de thermosstaat komt van Vernet, de waterpomp komt bij Saleri vandaan, de remblokken komen bij TRW vandaan en zo kan ik nog wel even doorgaan.
De dealer biedt dezelfde onderdelen aan, maar verkoopt ze als orgineel alleen omdat er een doosje van VW omheen zit.
Maar de inhoud is echt hetzelfde als datgene wat de fabrikant in zijn eigen verpakking aanbiedt.
Echter omdat de dealers tot (relatief) voor kort garanties konden ontduiken door te zeggen dat er geen OE delen waren gemonteerd, werd iedereen naar de dealer gedwongen. Ook kennis over het repareren van auto's werd geheim gegouden door autofabrikanten en dealerorganisaties.
Tot mijn ( en eigenlijk ook jullie ) vriend Mario Monti op stond, en de BER ( block excemption regulation ) invoerde.
In het kort kwam het er op neer dat alle informatie vrij opvraagbaar moest worden. En ook het weigeren of ontduiken van garantiebepalingen omdat je geen "oe" delen had gemonteerd werd hiermee ingedamd.
Nog steeds heerst bij veel mensen het idee dat automaterialen die niet in een OE verpakking zitten, dan ook wel van mindere kwaliteit moeten zijn. jammer jammer jammer.
Ook op prijsniveau wil het nog wel eens schelen of je je onderdelen via het vrije kanaal koopt, of bij de dealer.
Mijn eerste vraag aan zo'n dealer is dan gelijk, wat is er OE aan.
Volkswagen produceert helemaal niets zelf aan een auto, ja het plaatwerk.
Alles wat er verder op en aan de auto wordt geschroefd komt van toeleveranciers.
Dus de riemen komen van Gates of Conti, de filters komen van Knecht of Mann&Hummel, de uitlaat komt van Eberspacher, de bougies komen van NGK, de startmotor en dynamo komen van Bosch of Valeo, de koplampen komen van Valeo of Marelli, de wiellagers komen van SKF, de koppeling komt van LUK, de zuigers komen van Mahle, de lampjes komen van Philips, de aandrijfassen komen van GKN, de hooofdveren komen van Suplex, de schokdempers komen van Monroe of Bilstein, de pakkingen komen van Payen of Victor Reinz, de brandstofpomp komt van Pierburg, de thermosstaat komt van Vernet, de waterpomp komt bij Saleri vandaan, de remblokken komen bij TRW vandaan en zo kan ik nog wel even doorgaan.
De dealer biedt dezelfde onderdelen aan, maar verkoopt ze als orgineel alleen omdat er een doosje van VW omheen zit.
Maar de inhoud is echt hetzelfde als datgene wat de fabrikant in zijn eigen verpakking aanbiedt.
Echter omdat de dealers tot (relatief) voor kort garanties konden ontduiken door te zeggen dat er geen OE delen waren gemonteerd, werd iedereen naar de dealer gedwongen. Ook kennis over het repareren van auto's werd geheim gegouden door autofabrikanten en dealerorganisaties.
Tot mijn ( en eigenlijk ook jullie ) vriend Mario Monti op stond, en de BER ( block excemption regulation ) invoerde.
In het kort kwam het er op neer dat alle informatie vrij opvraagbaar moest worden. En ook het weigeren of ontduiken van garantiebepalingen omdat je geen "oe" delen had gemonteerd werd hiermee ingedamd.
Nog steeds heerst bij veel mensen het idee dat automaterialen die niet in een OE verpakking zitten, dan ook wel van mindere kwaliteit moeten zijn. jammer jammer jammer.
Ook op prijsniveau wil het nog wel eens schelen of je je onderdelen via het vrije kanaal koopt, of bij de dealer.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Onderhoud aan je auto
Duidelijk verhaal Eric, Ik ga zelf naar de dealer toe omdat het type auto wat ik heb voor mij veel te gecompliceerd is om er zelf wat aan te doen. Voor wat betreft de onderdelen ga ik er van uit dat ze goede onderdelen leveren. Of die OE zijn (volgens het verhaal wat jij schetst) vind ik zelf niet zo belangrijk. Als ze maar goed zijn. Waar ik me soms wel over verbaas, is dat eenvoudige onderdelen zo duur (lijken geworden te) zijn.
Niet OE moet zich vooral profileren op het prijsniveau denk ik. Er zijn best veel mensen die in de poll aangeven dat ze zelf hun auto onderhouden. Dat is deels een kostenverhaal, als een OE filter 20 euro kost en een niet OE filter (maar dezelfde kwaliteit) 15 euro dan is het niet zo'n moeilijke keus.Nog steeds heerst bij veel mensen het idee dat automaterialen die niet in een OE verpakking zitten, dan ook wel van mindere kwaliteit moeten zijn. jammer jammer jammer.
Ook op prijsniveau wil het nog wel eens schelen of je je onderdelen via het vrije kanaal koopt, of bij de dealer
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Re: Onderhoud aan je auto
In sommmige gevallen zijn de prijsverschillen wel wat groter Rico.Rico schreef:Niet OE moet zich vooral profileren op het prijsniveau denk ik. Er zijn best veel mensen die in de poll aangeven dat ze zelf hun auto onderhouden. Dat is deels een kostenverhaal, als een OE filter 20 euro kost en een niet OE filter (maar dezelfde kwaliteit) 15 euro dan is het niet zo'n moeilijke keus.
M'n pa had het met zijn BMW, katalysator kapot.
Onderdeel kostte bij de dealer iets van € 1750,- Ex BTW en exclusief montage !
Dus voor zo rond de € 2500 had er een nieuw onder gelegen.
2 dagen later lag er een kat onder voor eenderde van dat bedrag, en daarvoor wastie nog gemonteerd ook.
( weliswaar door mij, maar ach, dat mag de pret niet drukken

BMW van mijn moeder, veer achter gebroken.
Wilde de dealer wel even doen, maar je wil niet weten wat dat moest kosten.
2 dagen later had zoonlief ze alletwee vervangen voor een bedrag waar je je ballen van uit je broek lacht.......
Ik noem nu twee voorbeelden met BMW's, maar denk dat het wel voor het gros van de merken geldt.
Ook het arbeidsloon tegenwoordig, als je weet wat voor bedragen ik af en toe op facturen zie staan voor uurtarieven

Maar ook de onderdeelprijzen....tjongejonge..
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Onderhoud aan je auto
Ja dat klinkt interessant, kijk 5 euro op een filtertje daarvan denk ik als persoon loont niet echt de moeite.
Maar als een katalysator 1000 euro scheelt.. is het heel andere koek natuurlijk.
De vraag is alleen waar koop je een katalysator ?
Ja overal. Alleen wil je ook een beetje betrouwbare handel hebben toch ? als ik naar http://www.pietautoonderdeel.nl" onclick="window.open(this.href);return false; (fictief) ga dan heb ik geen benul welke kwaliteit katalysator ik krijg, als het al het juiste type is wat ik nodig heb.
Voor mij als leek is automaterialen handel ondoorzichtige brei, daarom ben ik ook min of meer "slaaf" van de dealer.. Maar als ik weet dat ik bij een betrouwbaar adres X zonder problemen een stuk goedkoper autoonderdelen kan kopen, zonder dat ik bang hoef te zijn dat ik mezelf tekort doet. dan is de keuze niet zo moeilijk.
Maar als een katalysator 1000 euro scheelt.. is het heel andere koek natuurlijk.
De vraag is alleen waar koop je een katalysator ?

Ja overal. Alleen wil je ook een beetje betrouwbare handel hebben toch ? als ik naar http://www.pietautoonderdeel.nl" onclick="window.open(this.href);return false; (fictief) ga dan heb ik geen benul welke kwaliteit katalysator ik krijg, als het al het juiste type is wat ik nodig heb.
Voor mij als leek is automaterialen handel ondoorzichtige brei, daarom ben ik ook min of meer "slaaf" van de dealer.. Maar als ik weet dat ik bij een betrouwbaar adres X zonder problemen een stuk goedkoper autoonderdelen kan kopen, zonder dat ik bang hoef te zijn dat ik mezelf tekort doet. dan is de keuze niet zo moeilijk.
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
Re: Onderhoud aan je auto
Rico wat ik wel altijd grappig vindt is dat mensen graag willen weten hoe de autohandel inelkaar zit.....mensen weten vaak zelf een heleboel hoe het inelkaar zit etc etc.....waarom? Waarom autohandel wel en andere handel niet....matrassenhandel, supermarkt etc....er staan altijd zoveel mensen direct met een mening klaar en oplichting dit en dat etc.....waarom? *(dit informatief geen reactie op jou / jullie post ed!)Rico schreef:Ja dat klinkt interessant, kijk 5 euro op een filtertje daarvan denk ik als persoon loont niet echt de moeite.
Maar als een katalysator 1000 euro scheelt.. is het heel andere koek natuurlijk.
De vraag is alleen waar koop je een katalysator ?![]()
Ja overal. Alleen wil je ook een beetje betrouwbare handel hebben toch ? als ik naar http://www.pietautoonderdeel.nl" onclick="window.open(this.href);return false; (fictief) ga dan heb ik geen benul welke kwaliteit katalysator ik krijg, als het al het juiste type is wat ik nodig heb.
Voor mij als leek is automaterialen handel ondoorzichtige brei, daarom ben ik ook min of meer "slaaf" van de dealer.. Maar als ik weet dat ik bij een betrouwbaar adres X zonder problemen een stuk goedkoper autoonderdelen kan kopen, zonder dat ik bang hoef te zijn dat ik mezelf tekort doet. dan is de keuze niet zo moeilijk.
-
- Berichten: 986
- Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
- Locatie: Randstad
Re: Onderhoud aan je auto
In principe laat ik zoveel mogelijk doen door de lokale BMW specialist, die niet tegen een belachelijk dealer tarief werkt.
Hier zijn tot nu toe al onze 4 BMW's in onderhoud en dan gaat het met name om motorisch onderhoud.
Hier zijn tot nu toe al onze 4 BMW's in onderhoud en dan gaat het met name om motorisch onderhoud.
-
- Berichten: 986
- Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
- Locatie: Randstad
Re: Onderhoud aan je auto
+1Niels schreef:Meestal merkt een van de volgende eigenaren pas dat er "bespaard" is op onderhoudDaarom moet je ook goed uitkijken wat je koopt
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Re: Onderhoud aan je auto
Jacco, ik ( en ik denk Rico ook niet ) misgun niemand zijn brood en neem het woord oplichting niet in mijn mond. Integendeel.duifjes.com schreef:
Rico wat ik wel altijd grappig vindt is dat mensen graag willen weten hoe de autohandel inelkaar zit.....mensen weten vaak zelf een heleboel hoe het inelkaar zit etc etc.....waarom? Waarom autohandel wel en andere handel niet....matrassenhandel, supermarkt etc....er staan altijd zoveel mensen direct met een mening klaar en oplichting dit en dat etc.....waarom? *(dit informatief geen reactie op jou / jullie post ed!)
Maar stel je nou eens voor, en ik hoop dat je reeel wilt en durft te zijn :
Stel ik rijdt een Toyota Starlet uit 1995.
Deze heb ik altijd bij de universele garage in onderhoud gehad, en deze is altijd met de juiste onderdelen onderhouden.
Vervolgens krijg ik er problemen mee, en door omstandigheden kom ik in de werkplaats van een Toyota dealer terecht.
Ik geef aan wat de problemen zijn en dat er in plaats van de "originele" Toyota filters, er Nipparts filters zijn gebruikt.
Dan ga jij mij niet wijsmaken dat de monteur mij niet een opmerking zal maken in de trent van " tja mijnheer, maar dat zijn geen OE onderdelen, daar gaat het vaak fout mijnheer...."
Ik heb dit te veel meegemaakt en zie dit om mij heen nog steeds gebeuren.
Sterker, ik denk dat het gros van de monteurs die bij merkdelaers werken, het echte verhaal achter OE onderdelen niet eens kennen....
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
Re: Onderhoud aan je auto
Nipparts maakt geen OE onderdelen...........
Nipparts = troep
Ik zeg niet dat alle immi troep is, maar echt niet alle OE onderdelen zijn gelijkwaardig aan originele OE onderdelen. Je kan mij niet wijsmaken dat een immi Bosal uitlaat net zo lang mee gaat dan een originele uitlaat terwijl die misschien ook wel door Bosal is gemaakt. De materialen van immi en origineel verschillen vaak wel degelijk van kwaliteit.
Nipparts = troep
Ik zeg niet dat alle immi troep is, maar echt niet alle OE onderdelen zijn gelijkwaardig aan originele OE onderdelen. Je kan mij niet wijsmaken dat een immi Bosal uitlaat net zo lang mee gaat dan een originele uitlaat terwijl die misschien ook wel door Bosal is gemaakt. De materialen van immi en origineel verschillen vaak wel degelijk van kwaliteit.
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
Re: Onderhoud aan je auto
Ohw ja..............
Alle onderhoud en dergelijke doe ik uiteraard zelf...
Alle onderhoud en dergelijke doe ik uiteraard zelf...

-
- Berichten: 22279
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Onderhoud aan je auto
Ik laat alles door de dealer doen.
2 linkerhanden hier
2 linkerhanden hier

- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Onderhoud aan je auto
Weet jij ook de informatie voor BMW zoals je hierboven ook VW neertypte?Eric H schreef:[..]
Ik noem nu twee voorbeelden met BMW's, maar denk dat het wel voor het gros van de merken geldt.
Ook het arbeidsloon tegenwoordig, als je weet wat voor bedragen ik af en toe op facturen zie staan voor uurtarieven![]()
Maar ook de onderdeelprijzen....tjongejonge..

- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Re: Onderhoud aan je auto
Zo grappig, Veel mensen met een Impreza die een koppeling vervangen willen graag een Exedy koppeling.Jan Visser schreef:Nipparts maakt geen OE onderdelen...........
Nipparts = troep
Ik zeg niet dat alle immi troep is, maar echt niet alle OE onderdelen zijn gelijkwaardig aan originele OE onderdelen. Je kan mij niet wijsmaken dat een immi Bosal uitlaat net zo lang mee gaat dan een originele uitlaat terwijl die misschien ook wel door Bosal is gemaakt. De materialen van immi en origineel verschillen vaak wel degelijk van kwaliteit.
Dan kom je vervolgens aan met een Nipparts doos, beginnen ze gelijk te reagaren zoals jij nu doet Jan.
Totdat de doos opengaat, en tatatatatatadaaaahhh, wat komt er uit de doos........een Exedy clutch.....
Moet je me toch eens uitleggen dan Jan....
V.w.b. het uitlaten verhaal.....
Dus jij denkt dat Bosal een aparte fabricagelijn heeft voor OE en een aparte lijn voor aftermarket.
Denk dat ik jou niet hoef te vertellen dat dat een beetje onzinnig overkomt.......toch ?
Ik denk en geloof dat heel veel van dit soort discussies ontstaan vanuit een gevoel....
En gevoelens kan ik niets mee, ik ga af op feiten....
( oftewel, garantie en retourgevallen, en die cijfers spreken voor zich ! )
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
Re: Onderhoud aan je auto
Zal best zijn dat sommige onderdelen exact hetzelfde zijn, maar het gros is toch echt anders............
Waarom past zo'n immitatie Bosal dan anders altijd slecht, terwijl origineel perfect past en waarom zien de flenzen, dempers etc er anders uit dan op een originele? Tja.....
Waarom past zo'n immitatie Bosal dan anders altijd slecht, terwijl origineel perfect past en waarom zien de flenzen, dempers etc er anders uit dan op een originele? Tja.....

- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Re: Onderhoud aan je auto
Jan, ga voor de gein eens naar een Opel werkplaats toe....
OE zitten er altijd van die mooie uitlaten onder.
( je weet wel ,met van die mooie ribbels in het demperlichaam )
Als er gedurende de eerste drie jaar een uitlaat vervangen moet worden komt er weer zo'n zelfde demper onder.
Maarrrr, als je na drie jaar komt krijg je, ook bij de dealer, gewoon een ronde demper.
Dus ook daar worden er verschillende uitlaten geleverd voor dezelfde toepassingen.
Maakt niet uit, want de werking is precies hetzelfde.
V.w.b. pasvorm :
Weet je hoeveel garagisten alleen het uitlaat deel vervangen, en verder nergens naar kijken !!
Rubbers, ach die zien er nog goed uit, die kunnen nog wel even mee.
Motorsteunen, ach die uitlaat wordt pas na drie / vijf jaar vervangen, dan zijn de motorsteunen net ingereden, toch ?!?
Ik zeg niet dat dit overal gebeurd, maar vaak worden oorzaken van problemen op de verkeerde plek gezocht.
En andersom komt ook voor hoor, OE uitlaten die kut passen en die even heet gestookt moeten worden om ze gemonteerd te krijgen.
Maar daar hoor je niemand over. Wat denk je dat vaker voorkomt, een aftermarket uitlaat die past, of eentje die niet (goed) past.
Ik denk dat de aantallen bij OE en aftermarket net zo groot zijn. rara hoe komt dat !
Voor de gein zou iedereen vanavond even onder zijn auto moeten kijken wat voor merk uitlaat er onder zit.
Ben benieuwd wat voor resultaten dat oplevert.
Ander praktijkvoorbeeld over discussies over aftermarket "rotzooi"
Garagist monteert een door ons geleverde koppeling en stuurt de klant weer weg.
Klant komt na enkele weken terug met de klacht dat zijn koppeling niet goed werkt.
Als de klant 's ochtends zijn auto start en wegrijdt is er nog niets aan de hand, maar als er een paar kilometer is gereden dan gaat zijn koppeling steeds zwaarder.
Garagist gepikeerd, die aftermarket rommel ook altijd, had ik nou maar een OE set gekocht.
Garagist stuurt de gedemonteerde set voor garantie naar ons op.
Nou, na 5 seconden hadden we de oorzaak al te pakken, kopervet !!
Maar de insteek van de garagist bleef dat het gewoon aan de kwaliteit van set lag, want hij monteerde al jáááááren koppelingen......
OE zitten er altijd van die mooie uitlaten onder.
( je weet wel ,met van die mooie ribbels in het demperlichaam )
Als er gedurende de eerste drie jaar een uitlaat vervangen moet worden komt er weer zo'n zelfde demper onder.
Maarrrr, als je na drie jaar komt krijg je, ook bij de dealer, gewoon een ronde demper.
Dus ook daar worden er verschillende uitlaten geleverd voor dezelfde toepassingen.
Maakt niet uit, want de werking is precies hetzelfde.
V.w.b. pasvorm :
Weet je hoeveel garagisten alleen het uitlaat deel vervangen, en verder nergens naar kijken !!
Rubbers, ach die zien er nog goed uit, die kunnen nog wel even mee.
Motorsteunen, ach die uitlaat wordt pas na drie / vijf jaar vervangen, dan zijn de motorsteunen net ingereden, toch ?!?
Ik zeg niet dat dit overal gebeurd, maar vaak worden oorzaken van problemen op de verkeerde plek gezocht.
En andersom komt ook voor hoor, OE uitlaten die kut passen en die even heet gestookt moeten worden om ze gemonteerd te krijgen.
Maar daar hoor je niemand over. Wat denk je dat vaker voorkomt, een aftermarket uitlaat die past, of eentje die niet (goed) past.
Ik denk dat de aantallen bij OE en aftermarket net zo groot zijn. rara hoe komt dat !
Voor de gein zou iedereen vanavond even onder zijn auto moeten kijken wat voor merk uitlaat er onder zit.
Ben benieuwd wat voor resultaten dat oplevert.
Ander praktijkvoorbeeld over discussies over aftermarket "rotzooi"
Garagist monteert een door ons geleverde koppeling en stuurt de klant weer weg.
Klant komt na enkele weken terug met de klacht dat zijn koppeling niet goed werkt.
Als de klant 's ochtends zijn auto start en wegrijdt is er nog niets aan de hand, maar als er een paar kilometer is gereden dan gaat zijn koppeling steeds zwaarder.
Garagist gepikeerd, die aftermarket rommel ook altijd, had ik nou maar een OE set gekocht.
Garagist stuurt de gedemonteerde set voor garantie naar ons op.
Nou, na 5 seconden hadden we de oorzaak al te pakken, kopervet !!
Maar de insteek van de garagist bleef dat het gewoon aan de kwaliteit van set lag, want hij monteerde al jáááááren koppelingen......

- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Re: Onderhoud aan je auto
Die moet je even uitleggen ,want ik snap je niet helemaaldaNpy schreef:Weet jij ook de informatie voor BMW zoals je hierboven ook VW neertypte?Eric H schreef:[..]
Ik noem nu twee voorbeelden met BMW's, maar denk dat het wel voor het gros van de merken geldt.
Ook het arbeidsloon tegenwoordig, als je weet wat voor bedragen ik af en toe op facturen zie staan voor uurtarieven![]()
Maar ook de onderdeelprijzen....tjongejonge..

- Niels v D
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
- Locatie: Sønderborg(DK)
Re: Onderhoud aan je auto
Bij Opel was dat heel sterk met achterveren..Die braken nogal eens en waren alleen per set(350 euro oid, voor een corsa/astra) leverbaar.
"neppe" veren zijn 80e/stuk.
"neppe" veren zijn 80e/stuk.
-
- Berichten: 22279
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Onderhoud aan je auto
REMUS JONGE!Eric H schreef: Voor de gein zou iedereen vanavond even onder zijn auto moeten kijken wat voor merk uitlaat er onder zit.
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Re: Onderhoud aan je auto
eikelTom schreef:REMUS JONGE!Eric H schreef: Voor de gein zou iedereen vanavond even onder zijn auto moeten kijken wat voor merk uitlaat er onder zit.


-
- Berichten: 327
- Lid geworden op: 26 aug 2008, 22:13
Re: Onderhoud aan je auto
heb jullie weleens voor de grap naar radiateuren gekeken waar die vandaan komen? als ik die oem alfa wil hebben was ik 440 ex kwijt en nu van valleo(zelfde fabrikant oem) 240. hoop electronica kan je ook gewoon origineel krijgen van bijvoorbeeld magneti marreli of bosch. leuke dat je ook weer imitaties hebt van bosch luchtmassa meters wat dan weer wel rotzooi is.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], RJK, Semrush [Bot] en 4 gasten