Heftig kartongeluk

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Heftig kartongeluk

Bericht door Dennis Cavallino » 02 dec 2006, 11:54

Gisteravond gingen we met een grote groep (coureurs, dragracers, karters...) karten bij v/d Ende in Poeldijk. De bedoeling was om een warm up te rijden, daarna kwalificeren en daarna 3 manches. Dikke vette pret dus. We waren met 20 man schat ik en hadden de hele baan voor ons alleen.

In ronde 5 of 6 van de warm up ging het hopeloos mis en ik zat erbij. Je hebt daar een verhoogd deel en al je daar weer afrijdt zit er in een 90 graden bocht direct een schuin stuk. Ik kwam natuurlijk snelheid te kort bij het naar boven gaan, dankzij mijn gewicht. Dus iemand, ik weet niet wie, kwam langzij. Aan de binnenkant. Tegelijk stuurden we in en onze snelheid was nagenoeg gelijk. Doordat je voorwielen loskomen moet je daar flink in blijven sturen, of liften. Ik deed het eerste, die andere jongen geen van beide. Hij schoot daardoor een meter naar rechts, daar reed ik, en dus werd ik vol de muur in gebeukt. Stond binnen 1 cm stil. Nek, rug etc. kregen een flinke optater. Gekraak van de wervels tussen mijn schouderblad.

In een fractie van een seconde vloog John bij mij naar binnen (schijnt, want ik heb dat niet meegekregen). Hij lag half bovenop mijn kart. Toen kwam Steef, dwars naar binnen zetten. Hij ketste John weg en John belandde op zijn kop naast mij. Steef maakte zelf een flinke klap met zijn hoofd, doordat hij haaks op ons in vloog (letterlijk, want hij kwam los). De karts daarachter spinden en toen ging het rode licht aan.

Steef zijn hoofd bleef opzij hangen en zijn ogen waren dicht. Hij had ook een flinke striem in zijn nek van de gordels (die dingen moeten ze verbieden op karts!!!).

Ik had pijn en voelde me flink duizelig, maar klom zelf uit de kart nadat ik mijn helm voorzichtig had afgedaan.

Marshalls kwamen erbij en wij bekommerden ons om Steef. John vroeg om een ambulance, maar dat was volgens zo'n snotaap van een marshall niet nodig. Uiteindelijk hebben we steef op zijn kart naar de pits geduwd. Ik heb mijn kart laten staan en liep ook versuft die kant op.

Na een tijdje toch maar de ambulance gebeld, want we waren pissed off dat die gasten dat nog niet gedaan hadden. De ambulance kwam snel. Steef reageerde een heel klein beetje op reacties, ademde normaal. Maar zijn ogen waren gesloten.

Nadat we alweer kwaad moesten worden omdat die jongens geen gereedschap wilden geven om het stuurtje te demonteren, werd de kart achterover gekanteld, brancard onder zijn rug en zo schoven ze Steef op die plank. Flink pijn in zijn schouder/nek. Toen hij eenmaal lag gingen ze ogen weer open. Ook hadden de ambulance broeders contact met hem.

Toen viel het men op dat ik lijkbleek zag. Had geen gevoel meer in rechter arm. Pijn in rug, schouders, bekken en voelde me licht in mijn hoofd en beetje misselijk. Dus ging ook ik naar het ziekenhuis. Eerst had ik nog bijna dat irritante kutventje in elkaar gebeukt. Want die zei tegen de volgende groep:
"Ja zo zie je maar wat er kan gebeuren, die jongen deed van tevoren ook lacherig over alle regeltjes, maar nu negeerde hij het rode licht".

Het is dat ik me zwaar kut voelde, maar anders hadden ze tegen moeten houden, of was die jongen gewoon gevloerd. Wat een lul! Als ik hem nog een keer zie sla ik hem alsnog. :twisted: :wink:

Na onderzoek (door een blondje met blauwe ogen) en foto's viel de schade bij mij allemaal reuze mee. Spieren hebben wel een optater gehad, maar verder niets ernstigs. Diverse plekken deden wel pijn, maar niets gebroken of gescheurd. Steef bleek zijn schouderblad te hebben gebroken. Lekker klote dus... Zijn vrouw heeft hem opgehaald, dus dat moet verder goedkomen. Volgens het ziekenhuis is het schering en inslag van die kartbaan. Ik wist niet dat er zoveel ongelukken konden gebeuren met karten.

Nu is alleen mijn offroad dagje in het Brabantse land in duigen gevallen. Dat is best balen. Hopelijk voel ik me snel weer fit, want ik merk dat mijn lichaam nu alle energie in het herstel stopt, ben echt gaar.

Hubert D

Bericht door Hubert D » 02 dec 2006, 12:06

Mooi klote.
Weinig voor nodig zie je maar :cry:

Succes met de spierpijn :wink:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 02 dec 2006, 12:27

Niet fijn.
Beterschap!
En laat die "Marshall" lekker, je kunt je energie wel anders gebruiken nu :wink:

RVV

Bericht door RVV » 02 dec 2006, 13:08

:shock: :shock: :shock:

Fabian

Bericht door Fabian » 02 dec 2006, 17:36

nie leuk nie, nie leuk nie :(

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 02 dec 2006, 19:22

zit idd in een klein hoekje en zo zie je maar weer dat het bijna altijd onverwachts komt! in elk geval beterschap gewenst en spoedig herstel

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 02 dec 2006, 19:44

Heftig Dennis, maar al met al nog een relatief goede afloop.
Sterkte met het herstel!

Elmar

Bericht door Elmar » 02 dec 2006, 19:59

Wat een leuke avond had moeten worden, helaas.
Beterschap gewenst.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 02 dec 2006, 20:01

Zo :shock:

Hoe een leuk uitstapje kan veranderen in een nachtmerrie :(
Beterschap !

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 dec 2006, 20:20

Bedankt heren!

Vandaag was ik erg suf, dus net een tijd geslapen.

Ik had pijn in tussen mijn schouderbladen de afgelopen paar maanden. Een paar wervels kreeg ik maar niet goed. Door de klap van gisteren is die pijn nu weg. :roll: :lol:

JeroenT

Bericht door JeroenT » 02 dec 2006, 21:03

Lekker verhaal... :?

Maar wat vind je nu van die baan zelf?
Ik ben er een maandje terug geweest. De baan was verbouwd, wist ik niet.
In het verleden was het een SUPER baan.

Maar wat een slechte baan hebben ze er van gemaakt zeg. Waardeloos! Wat een hobbeltjes zitten erin. Niet normaal.

Mij zie je er niet meer terug. :roll:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 dec 2006, 23:22

Ik vind de baan ook niet echt super nee. Niet echt uitdagend (op die ene bocht na dan :lol: ). Je kunt wel goed inhalen verder, dat maakt het wel leuk. Maar die vele hobbels halen teveel snelheid eruit.

Rein

Bericht door Rein » 02 dec 2006, 23:50

Beterschap!

Tering, wat een klote marshall :? Gelukkig valt de (lichaamelijke) schade nog redelijk mee.

Topfuel

Bericht door Topfuel » 03 dec 2006, 09:23

Beterschap!

Dit verwacht je niet tijdens een gezellig avondje karten..... En dan ook nog zo'n marchal die solliciteert om @#$%%^ te worden. Wat een onprofessioneel personeel daar zeg.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 dec 2006, 09:27

Waren hooguit 2 van de vele medewerkers die liepen te kutten hoor, dus niet allemaal.

Met mezelf gaat het nu goed. 1 rib voelt nog een beetje, rug en nek valt me reuze mee vandaag. Straks lekker sinterklaas vieren. We zitten 3 huizen verder dan de kartbaaneigenaar, maar ik neem hem niets kwalijk. Dus we houden het gezellig. ik ga alleen wel iets zeggen over die ene kneus als ik hem zie/spreek. :wink:

Geen idee hoe het met Steef is :?

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 03 dec 2006, 11:26

Of een woordje met de directie spreken over het genoemde personeelslid?

Elmar

Bericht door Elmar » 03 dec 2006, 12:07

Dennis Cavallino schreef: Ik had pijn in tussen mijn schouderbladen de afgelopen paar maanden. Een paar wervels kreeg ik maar niet goed. Door de klap van gisteren is die pijn nu weg. :roll: :lol:
Een alternatieve manier van manuele therapie.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 nov 2007, 09:56

Gisteravond voor het eerst sinds dit ongeluk weer op de kart gezeten. Nu bij Bleekemolen in Delft, een 2 uurs race. Een groep van ruim 40 man. 7 Willekeurige teams gemaakt van ervaren rijders en beginners, waarbij ik moet zeggen dat ik (als niet zo'n snelle karter) werd aangewezen als 'ervaren' en dat ik jongens die veel vaker karten hun handen niet opstaken. Maar goed. :)

Eerst kwalificatie. Ik reed zowaar een 3e trainingstijd, lang leve Sonja Bakker! Net voor het eind van de training gewisseld met een boomlange teamgenoot. Die reed ook direct snelle tijden. Hij begon ook namens ons team aan de race. En reed na 1 bocht al op plek 2. Dat begon goed.

Totdat een bijdehandje ons teambord omhoog hield en mijn teamgenoot dus binnen kwam voor een niet geplande pitsstop. Ondanks dat 'ie dat besefte toen hij niemand zag verloren we toch ruim 35 seconden door die actie van de tegenpartij, een rondje kwijt dus. Hij reed nog een tijdje door, maar moest niet veel na alle andere teams ook een wissel maken. Daarna mijn collega. Die had al 10 jaar niet gekart, dus die reed niet alles volgas. Geeft ook niet. In een bocht werd ie echter dusdanig hard geramd, dat ie dwars het talud op reed en daar tot stilstand kwam. Echt een hilarisch gezicht hoe hij achteruit het heuveltje weer af reed dwars door de rest van het veld. :) Met een duw van een marshall kwam hij toch boven.

Daarna een teamgenoot met wat hogere leeftijd. Reed sneller dan mijn collega, maar hield het niet lang vol. Toen een jongen die meer weegt dan ik een half jaar terug, die reed al bijna de tijden van de rest. Ging ook steeds beter, ondanks wat spins.

Inmiddels waren we ruim een uur onderweg. Ik mocht mijn eerste stint rijden. Na 4 bochten was mijn kart kaduuk, motor draaide opeens veel toeren (voor zover dat kan met een stationairmotor), maar ik maakte geen snelheid meer. Damn! Gelukkig kwamen ze me een nieuwe kart brengen. Tot mijn eigen verbazing reed ik de snelste tijden op de baan, met koude banden, dat smaakte naar meer. Dus mijn rondetijden vlogen omlaag toen de bandjes warm werden. Dus van de enalaatste plek kropen we plekje voor plekje omhoog. Ik haalde zelfs het nr 1 team in, heel clean overigens, want ik had m ook een tikkie kunnen geven. Gewoon lopen pushen, wachten tot hij verdedigend ging rijden en toen ben ik 'wijde' lijnen gaan rijden waardoor ik sneller uitaccelereerde en nog meer druk op hem zette, tot hij zich verremde en ik binnendoor schoot. Een momentje naast elkaar en hij twijfelde of hij mij de vangrails in zou duwen, maar door mijn cleane inhaalwijze liet ie me gaan. En ik ging door, steeds sneller... wihaaa ik had sinds mijn 18e nooit meer zo lekker kunnen karten. Gewicht scheelt alles!

Mijn team hield ons teambordje omhoog. We lagen nu op plek 4. Mijn teammaatje die ook snel was stapte in en reed bijna dezelfde tijden als ik. Hij bleef lang buiten, waardoor we enorm inliepen op de nr 3, waar we eerst nog een rondje of wat achterstand op hadden. Hij kwam er echter niet langs en door de blauwe vlaggen die ze samen kregen (samen reden ze natuurlijk langzamer dan wanneer ze allebei vrije baan hadden gekregen). We besloten om hem binnen te halen, want dit kostte teveel tijd.

Ik stapte in, met nog 25 minuten te gaan. Mijn rondetijden waren nu nog sneller dan voorheen. Ik reed zelfs in de 28 seconden, bijna een seconde sneller dan de snelste tijd van mijn teamgenoot. 25 minuten heb ik gereden. Ik had nog wel 25 minuten kunnen rijden. Ik voelde me super. De baan beviel me goed, de nieuwe karts rijden stukken beter dan die oude krengen, ik lag vierde, geen idee hoever achter de nr 3. Ik wist wel dat de nrs 1 en 2 meer dan 3 rondes voorsprong hadden.

In mijn laatste rondjes had ik nog wat last van achterblijvers, maar uiteindelijk kwam ik als 4e over de finish met nog slechts 16 seconden achterstand op de nr 3. Damn wat een gave race. Nu dus zonder ongelukken gelukkig. Ik ga vaker endurance karten, wie doet er mee?
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 16 nov 2007, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Aram
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 16 nov 2007, 10:17

Dennis Cavallino schreef: Ik ga vaker endurance karten, wie doet er mee?
Als ik het er geld er voor had.....want het lijkt me serieus gaaf! 8)

gerard lubbe

Bericht door gerard lubbe » 16 nov 2007, 11:17

Ik heb dit met een paar collega's ook een aantal maal gedaan. Is idd erg leuk.
Doe ik wel aan mee.

Knot

Bericht door Knot » 16 nov 2007, 13:30

Lees het hele verhaal nu pas.. wat een gedoe zeg.. en dan die medewerking.. :(

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 16 nov 2007, 15:05

Leuk verhaal Dennis, gaaf he zo'n spannende race.. Delft is ook een leuke baan De uithof is ook leuk. Ik wil ook best wel een keer een wedstrijdje mee je rijden misschien ook een keer leuk om wat DFers in omgeving Den Haag te gaan karten.. Heerenveen vind ik te ver voor een avondje :wink:

Martijn_H

Bericht door Martijn_H » 16 nov 2007, 16:21

Ik ben er wel voor! Rij wel vaker kartwedstrijden. Laatst een IKK-wedstrijd gereden in Emmen. Dat is indoortop, ik kon toen ook samen met twee andere nieuwkomers strijden om de laatste plaatsen.

Daarnaast rij ik huurtkartraces op Oldenzaal. In juni ben ik daarmee begonnen, een keer een wedstrijd gereden en gelijk de rest van het seizoen afgemaakt. Er leuk en zeer verslavend! Vanaf het voorjaar ga ik dat zeker weer doen. De laatste race van het seizoen was helemaal top, regen!! Maar gewoon op slicks met te weinig bar in de bandjes, maar daar wel mn beste resultaat behaald!

markk

Bericht door markk » 16 nov 2007, 18:57

> Na onderzoek (door een blondje met blauwe ogen)

Waar blijven de fotooos ? :-)

Mark.

Paul

Bericht door Paul » 17 nov 2007, 02:21

mooi kut... 2 jaar geleden , kennis van me ook even avondje gezellig karten in GRunninge... op de kop... 7 maand ziekenhuis.. en loopt nu blijvend voor de rest van zijn leven als een kerel van 90...

Plaats reactie