Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden

Bericht door Wouter81 » 14 dec 2009, 14:13

Verhaal Dennis
Inderdaad, wat ik zelf geleerd heb de afgelopen jaren (vooral als ondernemer zijnde) is het volgende. Ik ben van mening dat je moet doen waar je goed in bent. Ik ben goed in ICT, daarvoor huren mensen mij/ons in. Alle overige dingen, daar huur ik weer iemand voor in. Als ik een lekkage heb, dan huur ik een loodgieter in. Heb ik een kapot dak, dan huur ik een dakdekker in. Dit gaat bijna overal op, BEHALVE in de financiële wereld. Daar heb ik in het verleden ook teveel vertrouwd op het advies en oordeel van de 'experts'. Ik hechtte toen nog waarde aan hun oordeel en dat is achteraf niet altijd even goed uitgepakt, heeft me in een bepaald geval ook wel een paar centen gekost. Dat is jammer, dat is letterlijk 'leergeld'. Sindsdien vertrouw ik ze maar tot zover en verdiep ik mezelf er veel meer in. Neem nu zoiets als een hypotheek. Ik ben nog steeds geen expert (verre van dat) maar ben bij mijn huidige hypotheek wel lijnrecht tegen het advies van de 'expert' ingegaan, dit na grondige zelfstudie van mijn eigen kant. Was vlak voor de crisis. We zijn nu bijna 2 jaar verder en het blijkt dat mij keuze absoluut de juiste was.

Dat vertrouwen hebben banken, verzekeraars en financiëel experts wel verspeeld bij mij.

Tom

Bericht door Tom » 14 dec 2009, 15:07

Vertel in de klas iets over 'begrotingen', zowel zakelijk als privé. Vertel over hypotheekvormen, aflossingen, liquiditeit, rente, boeteclausules, sparen etc. Simpele zaken die iedereen in zijn of haar leven eens mee gaat maken, maar waarover op school niet of nauwelijks gesproken wordt.
Dat is nu toch al? Misschien vrij beperkt, maar tijdens mijn lessen economie op de middelbare school kwamen dergelijke zaken gewoon aan bod.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 dec 2009, 15:10

Tom schreef:
Vertel in de klas iets over 'begrotingen', zowel zakelijk als privé. Vertel over hypotheekvormen, aflossingen, liquiditeit, rente, boeteclausules, sparen etc. Simpele zaken die iedereen in zijn of haar leven eens mee gaat maken, maar waarover op school niet of nauwelijks gesproken wordt.
Dat is nu toch al? Misschien vrij beperkt, maar tijdens mijn lessen economie op de middelbare school kwamen dergelijke zaken gewoon aan bod.

egh, bij mij echt niet, tot op VWO niveau nooit wat over gehoord, wel over Keynes enzo.............

Dus zeker niet verkeerd om daar (meer) aandacht aan te besteden...............

ErikS

Bericht door ErikS » 14 dec 2009, 15:17

Tom schreef:

Absoluut allemaal gehad indeed.

Tom

Bericht door Tom » 14 dec 2009, 15:27

romo schreef:
Tom schreef:

egh, bij mij echt niet, tot op VWO niveau nooit wat over gehoord, wel over Keynes enzo.............

Dus zeker niet verkeerd om daar (meer) aandacht aan te besteden...............
Ik ben 26 en deed gewoon de MAVO :)
Het was allemaal niet diepgaand maar het kwam er wel in voor. Inclusief rekenvoorbeelden die je moest maken bij proefwerken e.d.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 dec 2009, 16:09

Ik deed de MAVO-HAVO-VWO.......................het kwam er nooit in voor, proefwerken zat, maar daar zat nooit het woord hypotheek in................... :mrgreen:

Bovenstaand citaat geeft aan dat het om "simpele zaken" gaat.....................dat lijkt me niet geheel conform de realiteit.................... :mrgreen:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 dec 2009, 23:34

Tom schreef:
In beperkte mate heb ik het ook gehad, maar ik denk dat de nadruk van logisch rekenen meer lag bij het theoretische sinus cosinus verhaal e.d., dan bij de verschillende praktische hypotheek, spaar en beleggingsvormen (en de 'financiële bijsluiters'). Ik denk dat mij dat eerder bewust had gemaakt van mijn fouten, dan de harde werkelijkheid uiteindelijk heeft gedaan (teveel lenen, niet sparen). Dat zal voor velen gelden. Eén gesprek met een kredietverstrekker of pensioenadviseur kan je leven decennia lang beinvloeden. Maar ook het klakkeloos aannemen van adviezen van vrienden en familie.

Wat dat betreft ben ik blij dat ik het verhaal over Keynes wel serieus nam toen m'n economie docent vol vertrouwen zei dat dat nooit meer zou gebeuren... Met die wetenschap bekijk en overweeg ik bepaalde keuzes heel wat kritischer dan de financiële 'professionals' mij hun oplossingen voor mijn vraagstukken voorschotelen. De grap tijdens dit draadje is dat ik in het begin mijn hypotheekadviseur moest gaan uitleggen dat er een financiele crisis aan kwam en dat de huizenmarkt in zou storten.

De definitieve hypotheekaanvraag van ons duurde uiteindelijk langer dan de snelle koeswijziging van de hypotheekverstrekkers. Daar hebben we veel van geleerd en onnodige risico's beperkt (uitsluiten is onmogelijk). Toch zie ik het gebrek aan educatie op deze terreinen als verbeterpunt. 'Geld lenen kost geld' is niet voldoende.

Macboy

Bericht door Macboy » 16 dec 2009, 19:09

De crisis .... ik zit er al 90 pagina's op te wachten .... wanneer komt ie nou ?

romo

Bericht door romo » 16 dec 2009, 19:29

Macboy schreef:De crisis .... ik zit er al 90 pagina's op te wachten .... wanneer komt ie nou ?

Voor jou niet natuurlijk, maar des te meer voor mensen aan de onderkant van de samenleving......................

Tom

Bericht door Tom » 16 dec 2009, 19:31

Daar leeft ie van..... van een VAG dieseltje naar een dik uitgevoerde Golf GTI... ja.. gouden tijden voor macboy :mrgreen:

romo

Bericht door romo » 21 dec 2009, 21:08

Lees dit en huiver................................

http://www.theinternationalforecaster.c ... he_Economy" onclick="window.open(this.href);return false;

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 dec 2009, 00:15

romo schreef:Lees dit en huiver................................

http://www.theinternationalforecaster.c ... he_Economy" onclick="window.open(this.href);return false;
Een hoop getalletjes, maar de grote lijn van 't verhaal is duidelijk.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 dec 2009, 09:34

Er is nu wel een interessante discussie op RTL7.

Van Middelkoop benoemt als enige precies zoals 't is: nationale banken die staatsobligaties kopen met absurde omvang, waardoor landen als de VS en VK in de problemen komen die we niet kunnen opvangen binnen een paar jaar.

GTRene

Bericht door GTRene » 22 dec 2009, 10:56

Dennis Cavallino schreef:Er is nu wel een interessante discussie op RTL7.

Van Middelkoop benoemt als enige precies zoals 't is: nationale banken die staatsobligaties kopen met absurde omvang, waardoor landen als de VS en VK in de problemen komen die we niet kunnen opvangen binnen een paar jaar.
banken en verzekeraars moeten onder een veel strenger beleid en met wet zaken vastleggen helaas...

het is zo als ik zeg 3.000,-euro achterover druk ben ik een crimineel en wordt zo behandeld...als de bank echter mensen en de staat oplicht voor 30.000.000,-euro dan kan het of met een sorry af of een reparatie oid maar die mensen komen niet in het gevang, al zie je mondjesmaat dat wel iets veranderen, de mensen worden misschien wakker?

hoe is het ook mogelijk dat banken miljarden krijgen als steun...en ze het al (terwijl die banken in de problemen zitten?) met een jaar ofzo terug kunnen betalen en de boel alweer op orde hebben :hmmm: waar halen ze dan ineens dat geld weg...

ja een deel van de staat immers die leent uit tegen 1 procent ofzo? maar die banken zetten dat weer bij de staat ofzo? tegen een hogere rente :hammer: der zitten nog veels te veel gaten her en der, het zijn gewoon slimme stinkerds.

verder vind ik dat je niet meer kort aandelen e.d mag hebben/handelen, minimaal 1 jaar vast of zelfs 5 jaar per aandeel of wat ook...zo steun je echt en loop je echt mee in het risico en of koop je ook echt een stukje en niet op je pc zeg maar....dan kan nooit goed gaan dat zie je en zul je vaker gaan zien.

immers die mensen zeg aandeelhandelaars maken niks of produceren niks, maar graaien oer het algemeen heel veel geld weg en riant leven en gebouwen enz enz dat wordt gevoed door de ondergrond, anyway dat moet niet meer kunnen zoals het tot nu toe ging, dat maakt veel kapot.

magoed kan het moeilijk uitleggen allemaal wat ik precies bedoel, :bag:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 dec 2009, 11:48

Tijdens het gesprek van RTL7 werd ook nog gezegd dat 'wij' onze schulden, in 4 tot 5 jaar zouden kunnen aflossen als we dat wereldwijd zouden afspreken. Vind ik wel een interessant uitgangspunt. Want hij zegt dat wij in NL onze hypotheken op 4 a 5 jaarsalarissen baseren en dat is ook zo. Helaas moeten mensen ook nog gewoon leven, maar stel nu dat je vanaf nu geen hypotheken meer afsluit, maar wel salarissen tijdelijk 5 jaar lang opschroeft naar 200%. Wereldwijd, van iedereen dus. Giga inflatie/deflatie heb je dan, maar je schuldenlast ben je wereldwijd in 1 klap kwijt. Huizenbezit is dan puur bezit. Dat is dan échte rijkdom. Na 5 jaar ga je over op 1 wereldwijde munt, 1 belastingstelsel (puur alleen een BTW tarief).

Het klinkt allemaal heel extreem, maar daarom zal 't mij verbazen als zoiets er ooit komt, want het gaat het voorstellingsvermogen van bijna iedereen te buiten. Ik zie 't wel voor me. Ik heb wel ideeën voor een nieuw wereldstelsel na zo'n 'reorganisatie'. Moet ik dat hier verder uitwerken?

GTRene

Bericht door GTRene » 22 dec 2009, 12:29

van mij mag je, echter dan moeten de bankiers hun macht laten vieren en welke munt, landen geven niet snel wat weg, vooral sterke landen... das nog een heikel punt...maar opzich klinkt het niet verkeerd uiteindelijk, al zal het omswitsen wat moeilijkheden geven :mrgreen:

romo

Bericht door romo » 22 dec 2009, 12:41

109 Teletekst di 22 dec
Stemming ondernemers somberder

` Voor het eerst in bijna een jaar zijn
ondernemers in de industrie somberder
gestemd over de nabije toekomst.Het CBS
peilde een daling van -5,6 in november
naar -8,6 in december.Het dieptepunt
was in februari (-22,9).Sindsdien is
er een duidelijk herstel,maar het CBS
omschrijft de stemming nog steeds als
behoorlijk negatief.

Het producentenvertrouwen is opgebouwd
uit de verwachte productie in het
komende kwartaal en het oordeel over de
voorraad en de orderpositie.

De ondernemers zijn somberder over de
productie en over de ontwikkeling van
de werkgelegenheid in hun branche.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 dec 2009, 14:36

Ter aanvulling: Net werd door 't CBS goed duidelijk gemaakt dat ondernemers zich minder zorgen maken over de economie, terwijl ze zich wel veel zorgen maken over hun eigen order portefeuille.

Volgens mij mist iedereen de essentie. De economie gaat niet vooruit als orders tegenvallen.

Van de week las ik een artikel over de tuinbouwers in 't Westland. Diep trieste situatie. Rabobank Westland gaat een zware tijd tegemoet, want ze maken zich zorgen over het terugkrijgen van hun uitgeleende geld. Meer geld toeschuiven? Meer investeren in een afnemende afzetmarkt? Ik zie het niet gebeuren, dus het is een kwestie van tijd rekken en hopen/bidden dat 't goed gaat komen. Helaas treft het veel mensen die wij kennen die in die branche werken (en mensen die al failliet zijn). Zelfs simpele dingen zoals bijbaantjes voor de jeugd nemen in die regio drastisch af. Maar ik maak me meer zorgen als de Rabobank daar in de problemen gaat komen.

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 22 dec 2009, 15:05

Ik ben niet somber, gaat hier goed en groeit alleen maar leuk door. Merk ook dat er weer meer geinvesteerd wordt. Ik zie 2010 ook erg positief tegemoet. Als het zo doorgaat ben ik dik tevreden.

Crisis heeft ook zo zijn voordelen. 2 Weken geleden een vacature geplaatst, in 2 dagen tijd 15 serieuze kandidaten die solliciteerden. Ik kon uitzoeken dus uit diverse goeie mensen, wat een luxe. :) Vorige week 1 daarvan aangenomen. Genoeg aanbod qua mensen dus. :) Voor hun wat vervelender, dat wel.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 dec 2009, 15:22

Hadden ze maar grotere tieten moeten hebben. :P

GTRene

Bericht door GTRene » 22 dec 2009, 15:24

:lol:

Macboy

Bericht door Macboy » 30 dec 2009, 15:06

Dennis, ik ben wel geïnteresseerd in wat je vindt van 1 munt wereldwijd. Kijk je weet als geen ander dat geld feitelijk niet bestaan. Als er één woord is voor nullen en enen (digitaal dus 01010101) dan is het geld. Geld overmaken bestaat ook niet. Ik verander mijn getal van 1000 naar 500 en bij iemand van 2000 naar 2500. Er verandert niets.
De hele girale geldwereld bestaat niet eens. Is één grote zeepbel.

Stel je eens € 1 voor die je op de rekening krijgt gestort van de bank. Je kan die € 1 aan 1 miljoen mensen overmaken, over en weer, heen en weer, op en neer. Zonder dat je die € 1 ooit in je handen hebt gehad. En je kunt dit gedurende je hele leven van 100 jaar doen. Als we dit nu gewoon met alles doen, bestaat er ook geen crisis.

Laat al het chartale geld gewoon vernietigd worden en hou het bestaande geldstroom systeem.

Zo simpel is het leven soms (in essentie dan ;)).

Als 2e optie één munt voor de aarde. De Wereldmunt met symbool W

romo

Bericht door romo » 30 dec 2009, 15:10

Klinkt leuk maar ook veel praktische problemen;

1 Het rente instrument kan niet meer gebruikt worden ( Zie Griekenland met haar mega gat op de begroting, die zitten dik in de penari met de € )

2 Grote landen zie ik nog niet heel snel hun nationale munt opdoeken

Met het girale geld, en mn het creëren van schulden, wordt het mega geld verdiend natuurlijk ( Fractioneel bankieren), dat zal altijd blijven bestaan, met (andermans) schulden geld verdienen is natuurlijk de top van het piramide spel........................

Joep

Bericht door Joep » 30 dec 2009, 16:24

Om die switch naar 1 wereldmunt te kunnen/willen (dat iedereen er positief tegenover staat) maken moeten er op een begeven moment natuurlijk ook de conjucturen van alle landen enigzins dezelfde trend hebben.

The UK gaat de komende jaren nog never nooit niet overstappen op de Euro, simpelweg omdat de pond t.o.v. de euro op dit moment te weinig waard is...

Mochten ze nu die overstap willen maken naar de euro zien ze ~10% (of mss nog wel meer) van hun totale vermogen/waarde etc. in een zwart gat vallen.

En over een paar jaar is de euro t.o.v. de pond te weinig waard, willen wij the UK niet aan de pond want dan zien wij geld verdampen.

Nu heerst er gelukkig wereldwijd grofweg dezelfde conjuctuur, maar is de bestaande verhouding tussen valutakoeren ooit zo dat de overstap na 1 wereldwijde munt betekent dat sommige landen moeten inleveren waar andere profiteren!?

Vind het ook een mirakel dat ze die € er doorheen gekregen hebben. En verder wat Romo zegt, je bent je rente instrument en wisselkoers instrument kwijt. Deze kun je pas missen indien de hele wereld exact indezelfde conjuctuurbeweging meeschommelt.

Structurele manieren zijn er uiteindelijk toch nooit. Meer geld zal een mens altijd gelukkiger maken, niemand zegt er nee tegen. Mensen die WOII persoonlijk meegemaakt hebben zullen er een wijze les van geleerd hebben. Dan boeit het allemaal geen flikker wat je hebt en vooral wat je niet hebt....overleven, daar gaat het om. Nu zijn zulke problemen waardoor IEDEREEN diep en hard geraakt wordt er niet meer, dus dan houdt jan en alleman zich maar bezig met geld en pure consumptie. Meer is altijd beter.

Jammer genoeg is het randje tussen ambitie en hebberigheid zo smal. Door de ambitie bevinden we ons in de uiterst moderne en overluxe samenleving van vandaag, door de doorgeslagen ambitie bij bepaalde groepen/idividuen wat hebberigheid heet creeëren we onze eigen valkuil...

Joep

SteV6

Bericht door SteV6 » 30 dec 2009, 20:17

AMSTERDAM - Nog nooit gingen zo veel bedrijven failliet als dit jaar. Tot 29 december waren dat er 8012, meer dan in het topjaar 2005. Toen gingen 6780 bedrijven over de kop.

Dat blijkt volgens de NOS uit cijfers van rechtbanken die de website faillissementen.com verzamelt. Schuldsaneringen zijn niet meegerekend. De cijfers bevestigen een bericht in de Volkskrant vorige week dat was gebaseerd op cijfers van het CBS.

De stijging komt vooral voor rekening van vennootschappen. Het aantal eenmanszaken dat failliet gaat, stijgt volgens CBS-econoom Michiel Vergeer minder snel door een wetswijziging in 2008. De rechter geeft eenmanszaken nu vaker een kans om de problemen op een andere manier op te lossen. 'Zonder die wetswijziging zou de totale stijging, eenmanszaken en vennootschappen bij elkaar opgeteld, nog erger zijn geweest.'

Ook uit de cijfers van het CBS blijkt volgens Vergeer dat het aantal faillissementen van bedrijven een recordhoogte bereikt in 2009, al zijn de definitieve cijfers nog niet bekend. Eind oktober telde het CBS al 6722 bedrijven die over de kop zijn gegaan.

Vergeleken met vorig jaar is het aantal faillissementen met 88 procent gestegen. Vooral in de bouw, de detailhandel, de industrie en in de automobielproductie gaan veel bedrijven over de kop.

Huizen
De bouw werd zwaar getroffen. In totaal gingen er 855 bouwbedrijven over de kop. Vorig jaar waren dat er nog 357. Niet alleen aannemers hadden het zwaar door de crisis. Ook stukadoors, steigerbouwers, stoffeerders en grondwerkers gingen failliet. De instortende huizenmarkt eiste ook zijn tol bij de makelaars, 255 sloten de deuren.

Hypotheek- en verzekeringsadviseurs hadden het moeilijk omdat er minder hypotheken werden afgesloten. 205 advies- en assurantiebureaus gingen failliet, meer dan twee keer zo veel als in 2008.

Kleine bedrijven
Rob Schwillens, landelijk projectleider mobiliteitscentra UWV, zegt tegen de NOS dat het vooral de middelgrote en kleine bedrijven waren die dit jaar over de kop gingen. Directeuren van die bedrijven vinden het moeilijk om op tijd in te grijpen. Ze willen het personeel zo lang mogelijk vasthouden

bron

SteV6

Plaats reactie