Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon p14

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Yoan

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI

Bericht door Yoan » 13 dec 2009, 16:02

duifjes.com schreef:
Yoan schreef:
Topfuel schreef:Is het geen idee om een Golf VI BM te kopen en die dan nóg zuiniger proberen te krijgen. Lijkt me pas echt lastig...
Heb jij 25.000 euro voor me :wink:
Ja hoor.......geen enkel probleem!....rente percentage stel ik nog ff vast goed?
Nee :jenna:

:wink:

berry

Bericht door berry » 13 dec 2009, 21:01

wrappen? hoef je iig niet meer te waxen..
en niet vergeten om alle kieren dicht te tapen..
zoals rond de motorkap, de parafaan, enzenz.

Yoan

Bericht door Yoan » 13 dec 2009, 22:06

berry schreef:wrappen? hoef je iig niet meer te waxen..
en niet vergeten om alle kieren dicht te tapen..
zoals rond de motorkap, de parafaan, enzenz.
Kieren afplakken gaat te ver. Ik wil dit wel eenmalig gaan doen als het project afgelopen is. De auto dan maximaal strippen, ruitenwissers eraf e.d., alles afplakken en kijken hoe zuinig je kunt rijden. Gewoon voor de fun, niet als onderdeel van het project.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 14 dec 2009, 17:11

Achter ruiten wisser plus motortje schijnt ook nog wel een paar kilo te schelen, en die kun je nog een keer missen.

Yoan

Bericht door Yoan » 14 dec 2009, 18:07

Tom Westendorp schreef:Achter ruiten wisser plus motortje schijnt ook nog wel een paar kilo te schelen, en die kun je nog een keer missen.
Die is er al af, maar heb ik vergeten op de site te zetten. Het motortje en de wisser heb ik niet meer, dus weet ook niet hoeveel het weegt.

Afbeelding

berry

Bericht door berry » 14 dec 2009, 18:50

die spoiler!!

hahaha uiteindelijk heb je een kale auto :D

Yoan

Bericht door Yoan » 14 dec 2009, 18:59

berry schreef:die spoiler!!

:D
Ja, die spoiler loopt niet echt mooi met de lijn van de auto mee, dus die zal er op den duur aan moeten geloven.

berry

Bericht door berry » 14 dec 2009, 18:59

Yoan schreef:
berry schreef:die spoiler!!

:D
Ja, die spoiler loopt niet echt mooi met de lijn van de auto mee, dus die zal er op den duur aan moeten geloven.
en zal je zeker in het verbruik merken!

Yoan

Bericht door Yoan » 14 dec 2009, 19:11

Luchtweerstand is inderdaad een hele belangrijke factor. Er moet eigenlijk zo'n spoiler op:

Afbeelding

Maar waar regel je zoiets :hmmm:

Yoan

Bericht door Yoan » 14 dec 2009, 19:53

Yoan schreef:Maar waar regel je zoiets :hmmm:
Heb al iets gevonden:

Afbeelding

Afbeelding

Is van Oettinger. Perfect spoilertje, maar behoorlijk aan de prijs en moeilijk te vinden.

Yoan

Bericht door Yoan » 14 dec 2009, 22:24

Weet iemand of die onderspoiler van Oettinger minder drag zou kunnen creëren?

Afbeelding

Ik vind dat gebied (luchtstroom achter de auto) nog moeilijk te begrijpen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 dec 2009, 22:39

Denk dat het niet zo veel uitmaakt, of zelfs iets verslechterd omdat die uit steekt.

Wat er gebeurd is dat er achter de auto een lage druk gebied ontstaat. Lucht stroomt over de auto maar waar het dak over gaat in de achterruit komt de luchtstroom als het ware los van de auto, volgt de contouren niet meer en zo ontstaat het lage druk gebied achter. Aan de voorkant heb je van nature hoge druk. Dus het luchtdrukverschil tussen voor en achter wil de auto afremmen / naar achter duwen als het ware.

Daarom zijn diffusers ook goed als drag reductie, die stuurt de lucht deels omhoog om deze leegte te vullen.

Fabrikanten doen ook steeds meer onderzoek naar vortex generators om dit effect deels te reduceren. Maar het is geen wondermiddel, in een stukje van Mitsubishi welke ik eens gelezen heb hadden ze het over de reductie in Cd van ongeveer 0,005.

De vorm van een golf of de meeste hothatches is gewoon waardeloos op dat gebied. Neem je bijvoorbeeld een Porsche 911 die hebben meer een druppel vorm, daar volgt de luchtstroom de achterkant veel beter en die hebben daardoor al minder luchtweerstand.

Edit: zie net dat het over die onderspoiler gaat. Ik denk dat dat ook niet uitmaakt, waarschijnlijk is het meer een sierdeel en als die nog lager is dan vangt die waarschijnlijk ook nog meer lucht dus meer weerstand.

Als je wat wilt met underbody aero dan kan je beter je bodem zo vlak mogelijk maken en een diffuser aan deachterkant maken.

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 15 dec 2009, 12:49

Denk niet dat de oetinger bumper iets zal helpen mbt drag.
In ieder geval niet zonder dat je de overloop van carroserie naar achterbumper dicht maakt, zodat deze geen wind meer vangt onder de auto, maar dat zou je met je huidige bumper ook al kunnen doen.

Yoan

Bericht door Yoan » 15 dec 2009, 19:02

Bedankt voor de uitleg :thumbup:

Yoan

Bericht door Yoan » 16 dec 2009, 23:14

Heb net de fotoshoot gehad, was erg profi, volgende week heb ik naar verwachting de foto's.

Het nieuws over de banden volgt later, het is nog niet 100% duidelijk.

Yoan

Bericht door Yoan » 17 dec 2009, 20:32

De op internet veel besproken AeroFinn gaat ingebouwd worden in mijn auto. TCE GoFour uit Stadskanaal heeft dit aangeboden. Sommigen zeggen dat het werkt, sommigen spreken dit tegen. Binnen een paar maanden zal blijken wat het effect is van de AeroFinn op het verbruik. Simpel gezegd komt het erop neer dat hierdoor meer lucht in de cilinders komt met een betere verbranding als gevolg.

Update over de AeroFinn: http://www.mijnbluemotion.nl/tce-gofour ... emotion-11" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 19 dec 2009, 14:08

Ik ben benieuwd in hoeverre dit gaat helpen in het verbruik en eventueel vermogen.
Meestal zijn dat soort dingen veel blabla, maar weinig inhoud.

Yoan

Bericht door Yoan » 20 dec 2009, 14:02

Afbeelding

De lichtgewicht Audi velgen liggen klaar, te wachten op nieuwe smalle bandjes: http://www.mijnbluemotion.nl/lichtgewic ... n-klaar-12" onclick="window.open(this.href);return false;

Volgende week verwacht ik eindelijk het nieuws over de banden te kunnen melden.

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 20 dec 2009, 15:50

Beste Yoan
Tussen de 40% en 80% meer lucht in de motor................los van dat dat praktisch onmogelijk is, waar ga jij die aerofin plaatsen dan ?
Tussen je turbo en inlaatspruitstuk ?
Vergeet niet dat wat jij wilt is een verhoogde VE van je motor, en dat bereik je met een zo hoog mogelijk debiet aan lucht in inlaat en uitlaat.
In die context is het laatste wat je wilt een turbulente stroming, maar juist een laminaire stroming.
(dat is ook de reden van het flowen van spruitstukken waardoor je met minder turbodruk meer power krijgt, en vooral ook eerder power krijgt).
Zo'n aerofin staat in het rijtje van een magneet om je brandstofleiding om brandstof te besparen.......................
Wat veel meer zoden aan de dijk zet is je turbodruk verhogen en minder diesel erbij. Dan verbrand je elke druppel die je erin pompt......
Zorg dat je net voldoende diesel krijgt om 120kmh (60pk ofzo) te halen, reken er maar op dat je dan zuiging rijdt omdat hij gewoon niet meer peut krijgt.
E

Yoan

Bericht door Yoan » 20 dec 2009, 17:01

Mij hoor je niet zeggen dat de AeroFinn gaat werken :wink:
Het is mij aangeboden en dan wil ik het graag proberen. Probleem met deze dingen is wel dat iedereen zegt dat het niet werkt, maar zelden komt dat uit de eerste hand, dus iemand die daadwerkelijk zo'n AeroFinn in de inlaat heeft gehad.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 21 dec 2009, 13:06

Op m'n werk zijn ze bezig met de Aerofinn op vrachtwagens.
De bedoeling moet zijn om van Euro2 naar euro4 of 5 te gaan..We zijn aan het testen met een Daf 95 430, waar een flinke verbruiksbesparing en vermogenswinst uit voortkomt. Hier is naast alleen de Aerofinn wat meer gedaan, oa. brandstof en olietoevoegingen.

Yoan

Bericht door Yoan » 21 dec 2009, 17:43

Niels v D schreef:Op m'n werk zijn ze bezig met de Aerofinn op vrachtwagens.
De bedoeling moet zijn om van Euro2 naar euro4 of 5 te gaan..We zijn aan het testen met een Daf 95 430, waar een flinke verbruiksbesparing en vermogenswinst uit voortkomt. Hier is naast alleen de Aerofinn wat meer gedaan, oa. brandstof en olietoevoegingen.
Interessant!

Marco R.

Bericht door Marco R. » 21 dec 2009, 18:38

Als je de ECU aanpast lijkt het mij wel vanzelfsprekend dat er winst wordt behaald. Met alleen een aerofinn betwijfel ik dat.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 21 dec 2009, 19:14

Marco R. schreef:Als je de ECU aanpast lijkt het mij wel vanzelfsprekend dat er winst wordt behaald. Met alleen een aerofinn betwijfel ik dat.
Ik denk dat er in bepaalde gevallen wel winst mee gehaald kan worden, zeker bij oudere voertuigen. De Aerofinn moet zorgen voor wervelingen in het inlaattraject, waardoor de brandstof makkelijker vernevelt en daardoor makkelijker ontbrand. Er kan dan ook meer ingespoten worden, in theorie.

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 23 dec 2009, 01:02

Ha, die Yoan;

Net het draadje doorgelezen, begin straks nog wel even aan je site. Leuk project. Ik weet niet hoever de steun van je sponsor reikt, maar simpele vormen van gewichtsbesparing zijn bijvoorbeeld perspex zijruiten. Misschien kun je het mechaniek van de rechter zijruit wel vervangen door een aluminium steuntje. Geperforeerde remschijven scheelt misschien ook nog iets. Setje verse wiellagers voor minder rolweerstand. En bij de keuze van banden zou ik behalve op de maat (smaller is aerodynamisch natuurlijk beter) ook vooral naar het gewicht kijken; roterende massa weegt immers extra zwaar en lage rolweerstand bereik je zelf wel door de spanning te verhogen. Drie bar mag geen probleem zijn. Er al aan gedacht om je radio en speakers geheel te verwijderen? Gewoon muziek van een iPod werkt toch ook? Roosters en afdekplaatje natuurlijk wel laten zitten voor de stealth-look. Lichtgewicht sportstuurtje en al die airbags dishen. Soms vind je onder de motorkap ook nog strikt voor de looks gemonteerde afdekplaatjes; in de kliko dat kunstplestik! En er zijn tegenwoordig ook veel lichtere en toch sterke accu's. Ruitensproeiertankje kun je misschien ook nog wel vervangen door een kleiner model, zijknippers door kunststof afdekplaatjes. Wel de overbodige bedrading verwijderen natuurlijk, zoöok die van de radio, speakers, spiegelbediening, airbags en achterruitenwisser. Zijn de achtergordels er al uit? Het dashboardkastje? Zonnekleppen zijn verplicht voor de APK, maar kunnen die niet licher; plaatje donker perspex misschien? En vergelijk eens een stel simpele vierpunts harnasgordels met de originele; past ook beter bij die lichtgewicht kuipstoel(en). Als je roetkat er toch onderuitgaat; een RVS-uitlaatsysteem is ongetwijfeld lichter dan standaard. Misschien weegt een sportfilter ook wel minder dan een standaard airbox. Verwacht er verder alleen nix van. En dan kun je natuurlijk nog de nodige steunen met de boormachine te lijf gaan als je lef genoeg hebt.
Misschien wat dubbele suggesties, negeer die dan maar. Keep up the good work!

Plaats reactie