Planschade rondweg A2 's-Hertogenbosch indienen
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Planschade rondweg A2 's-Hertogenbosch indienen
Misschien dat iemand dit weet?
Ik wil planschade gaan claimen, omdat de A2 enorm verbreed wordt. Daaraan gekoppeld heb ik dus te maken met een toename van herrie, is het halve park hier weg gekapt om de verbreding mogelijk te maken, zie en hoor ik de fly-over boven de geluidswallen uitkomen en kijken ik (in de winter) tegen het kale beton van de geluidsschermen aan. Ik woon hier nu 9 jaar en bij de aanschaf van de woning is, terwijl ik daar uiteraard vragen over heb gesteld, niets over verteld.
Wie weet bij wie ik in dit geval moet claimen? Ik heb al een formulier ingevuld bij Jonk expertise in Valkenswaard, maar het doorsturen is (nog) niet gelukt, maar die zal de komende week sowieso wel hun kant op gaan.
Gemeente 's-Hertogenbosch? Rijkswaterstaat? InfrA2? (projectleider)
Ik wil planschade gaan claimen, omdat de A2 enorm verbreed wordt. Daaraan gekoppeld heb ik dus te maken met een toename van herrie, is het halve park hier weg gekapt om de verbreding mogelijk te maken, zie en hoor ik de fly-over boven de geluidswallen uitkomen en kijken ik (in de winter) tegen het kale beton van de geluidsschermen aan. Ik woon hier nu 9 jaar en bij de aanschaf van de woning is, terwijl ik daar uiteraard vragen over heb gesteld, niets over verteld.
Wie weet bij wie ik in dit geval moet claimen? Ik heb al een formulier ingevuld bij Jonk expertise in Valkenswaard, maar het doorsturen is (nog) niet gelukt, maar die zal de komende week sowieso wel hun kant op gaan.
Gemeente 's-Hertogenbosch? Rijkswaterstaat? InfrA2? (projectleider)
- frankv
Re: Planschade rondweg A2 's-Hertogenbosch indienen
ben je hier niet wat laat mee? alle werkzaamheden zijn toch al zo'n beetje klaar?
als je ergens had moeten zijn is het bij de gemeente lijkt me, maar dan wel in het planstadium en dat zal een paar jaar geleden zijn afgerond
overigens lijkt het me dat de gemeente ook wel een informatieplicht heeft voor omwonenden, dus misschien dat je nog kunt aantonen dat ze je er niets over hebben verteld? overleg eens met je buren
als je ergens had moeten zijn is het bij de gemeente lijkt me, maar dan wel in het planstadium en dat zal een paar jaar geleden zijn afgerond
overigens lijkt het me dat de gemeente ook wel een informatieplicht heeft voor omwonenden, dus misschien dat je nog kunt aantonen dat ze je er niets over hebben verteld? overleg eens met je buren
- RobS
Aan wie heb je vragen gesteld?partyondude schreef:..en bij de aanschaf van de woning is, terwijl ik daar uiteraard vragen over heb gesteld, niets over verteld.
-
allen
Zelf ben ik er stiekem heel blij mee... 
- frankv
ik vind alleen al dat geel een slecht ideeallen schreef:Zelf ben ik er stiekem heel blij mee...
wegen en onderdelen horen functioneel te zijn en niet op te vallen om de aandacht van de weggebruiker daar te laten waar die hoort, bij de situatie op de weg
waarom de portalen en geluidsschermen dan "rijkswaterstaat geel" moeten zijn begrijp ik niet, het is vast een gevolg van een narcistische cultuur bij rijkswaterstaat, "laten zien dan je er bent" ten koste van de sobere en veilige functionaliteit die je moet leveren
- RobS
Frank, heb je de lichtgevende brug bij de High Tech Campus (Eindhoven) al gezienfrankv schreef:ik vind alleen al dat geel een slecht ideeallen schreef:Zelf ben ik er stiekem heel blij mee...
wegen en onderdelen horen functioneel te zijn en niet op te vallen om de aandacht van de weggebruiker daar te laten waar die hoort, bij de situatie op de weg
waarom de portalen en geluidsschermen dan "rijkswaterstaat geel" moeten zijn begrijp ik niet, het is vast een gevolg van een narcistische cultuur bij rijkswaterstaat, "laten zien dan je er bent" ten koste van de sobere en veilige functionaliteit die je moet leveren
- Bram
Aan de verkeerde personen vrees ik, makelaar en verkopende partij.RobS schreef:Aan wie heb je vragen gesteld?partyondude schreef:..en bij de aanschaf van de woning is, terwijl ik daar uiteraard vragen over heb gesteld, niets over verteld.
Dat ik er laat mee ben klopt natuurlijk ook, dat is mij geheel duidelijk. Alleen zie je nu pas goed wat de gevolgen zijn van die complete verbouwing. Ik heb destijds niets hier meegekregen over de aanstaande verbouwing. Geen foldermateriaal, internet, brieven van de gemeente etc. Wel tijdens de werkzaamheden natuurlijk, maar dat is heel wat anders.
- Paskal
- Auto: meerdere
Zoals hierboven al gezegd ben je hier te laat mee. Ga me niet vertellen dat je in het voorstadium niet wist dat die hele rondweg Den Bosch op de schop ging want dat geloof ik niet. Op dat moment had je inspraakmogelijkheden in overvloed en had je exacte tekeningen kunnen bekijken van hoe e.e.a. er uit zou komen te zien. Achteraf is dat vrij lastig tenzij je aantoonbaar zou kunnen maken dat de overlast erger is dan vooraf voorspeld was. Denk bv aan het feit dat er toch heel veel meer verkeer rijdt dan waarin het planstadium mee gerekend is. Maar dan nog heb je een heeel moeilijk verhaal. Wat dacht je bv. van de mensen in Son die in eens een snelweg (A50) door de achtertuin van hun grote vrijstaande villa's kregen
. Ik kan natuurlijk uit ervaring spreken en ik geef je daarom ook heeeel weinig kans.
- KW
Kijkende naar je avatarplaatje, heb ik jou vanmiddag rond een uur of 3 zien rijden langs de Zuidwillemsvaart? Zoja dan reed ik een heel eind achter jepartyondude schreef:Misschien dat iemand dit weet?
Idd, wat een verschrikking dat idiote geel. Bah.frankv schreef:ik vind alleen al dat geel een slecht ideeallen schreef:Zelf ben ik er stiekem heel blij mee...
Ben overigens wel blij dat het nu EINDELIJK (grotendeels) klaar is, alle rijbanen open en in gebruik. Wat heerlijk
-
Luco
even \oeken he, indienen binnen 5 jaar na het onherroepelijke besluit.
wikepedia
Planschade
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Planschade is de vermogensschade (waardevermindering van onroerende zaken) of inkomensschade die ontstaat na wijziging van de planologie.
De vermogens- of inkomensschade wordt bepaald door de maximale invulling van de oude planologie en de maximale invulling van de nieuwe planologie te vergelijken. Na deze vergelijking kan bepaald worden of er per saldo sprake is van een planologische verslechtering. Aan de hand van criteria uit de jurisprudentie bepaalt een onafhankelijke deskundige de waardevermindering of de geleden inkomensschade als gevolg van de planologische situatie.
[bewerken] Oorzaken planschade
Planschade kan men lijden ten gevolge van een artikel 3.6 Wet ruimtelijke ordening (oud: artikel 19 procedure) of een bestemmingsplanwijziging. Zaken in de omgeving van de belanghebbenden kunnen zodanig veranderen dat zij hierdoor benadeeld worden.
Te denken valt aan:
tegenover de woning was planologisch groen uitzicht maar onder het nieuwe regime wordt er een appartementencomplex neergezet.
het niet meer mogen bouwen van een woning of bedrijfspand waarvoor de belanghebbende in eerste instantie het perceel te goeder trouw via een notaris had gekocht.
een ander kan iets in je onmiddellijke woonomgeving gaan bouwen waarvoor vroeger nooit een vergunning werd gegeven, maar nu plots wel waardoor het eigen woongenot vermindert, bijvoorbeeld doordat het uitzicht plots wordt belemmerd.
toegenomen geluidsoverlast door aanleg of verbreding van een weg of start- c.q. landingsbaan van een vliegveld.
in bovenstaande gevallen dus ook een mogelijke minderopbrengst bij verkoop van de opstallen of de grond.
De juridische grondslag voor planschade is artikel 6.1 Wet ruimtelijke ordening (oud: artikel 49 jo 49a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening). Onderscheid wordt gemaakt tussen directe planschade en indirecte planschade.
[bewerken] Directe en indirecte planschade
Indirecte planschade heeft betrekking op schade die een eigenaar van een perceel lijdt doordat een bestemmingsplan ongunstige waardedrukkende ontwikkelingen in de naaste omgeving mogelijk maakt. Als voorbeeld kan genoemd worden een naastgelegen perceel met voorheen een agrarische bestemming zonder bebouwingsmogelijkheden die onder het nieuwe bestemmingsplan een woonbestemming met bebouwingsmogelijkheden heeft gekregen.
Directe planschade heeft betrekking op schade die een eigenaar lijdt doordat de gebruiks- en bebouwingsmogelijkheden op zijn eigen perceel worden beperkt. Als voorbeeld kan genoemd worden een perceel met voorheen een gemengde bestemming woon/winkel die onder het nieuwe bestemmingsplan uitsluitend een woonbestemming heeft gekregen.
De meeste planschadeclaims hebben betrekking op indirecte planschade.
[bewerken] Indienen planschade
Een aanvraag voor planschade dient men - indien men eigenaar is - bij het college van Burgemeester en Wethouders in. Als voor de huurder van een woning de woonsituatie verandert en daardoor de puntentelling waarop de maximaal toegestane huur gebaseerd is verminderd, kan je een verzoek om herberekening van de huur indienen bij de verhuurder; kom je er niet uit dan kun je je vervoegen bij de Huurcommissie.
Het college van Burgemeester en Wethouders is het gemeenteorgaan dat beslist op een verzoek om planschade. Doorgaans zal pas een besluit worden genomen nadat een onafhankelijke beoordelingscommissie een advies heeft uitgebracht. Gemeenten mogen volgens de Wet op de Ruimtelijke Ordening maximaal 300 euro aan behandelingskosten in rekening brengen. Dit bedrag kan de gemeenteraad maximaal met twee derde verhogen of verlagen. Ingeval van gehele of gedeeltelijke toekenning wordt dit drempelbedrag terugbetaald.
Een verzoek om planschade kan pas worden ingediend nadat het bestemmingsplan of vrijstellingsbesluit waarop de schade betrekking heeft onherroepelijk is. Dat wil zeggen dat er geen mogelijkheid meer bestaat om bezwaar of beroep bij de rechtbank of de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State in te stellen. Voorts dient een verzoek om planschade binnen 5 jaar nadat het schadeveroorzakende besluit onherroepelijk is geworden te worden ingediend anders is de schadeclaim verjaard. Voor schade als gevolg van al voor 1 september 2005 doorgevoerde wijzigingen geldt dat de aanvraag moet worden ingediend vóór 1 september 2010. In juli 2008 zal de Wet op de Ruimtelijke Ordening worden gewijzigd waardoor er wat vermogensschade en inkomensschade een drempel wordt ingevoerd van 2%.
wikepedia
Planschade
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Planschade is de vermogensschade (waardevermindering van onroerende zaken) of inkomensschade die ontstaat na wijziging van de planologie.
De vermogens- of inkomensschade wordt bepaald door de maximale invulling van de oude planologie en de maximale invulling van de nieuwe planologie te vergelijken. Na deze vergelijking kan bepaald worden of er per saldo sprake is van een planologische verslechtering. Aan de hand van criteria uit de jurisprudentie bepaalt een onafhankelijke deskundige de waardevermindering of de geleden inkomensschade als gevolg van de planologische situatie.
[bewerken] Oorzaken planschade
Planschade kan men lijden ten gevolge van een artikel 3.6 Wet ruimtelijke ordening (oud: artikel 19 procedure) of een bestemmingsplanwijziging. Zaken in de omgeving van de belanghebbenden kunnen zodanig veranderen dat zij hierdoor benadeeld worden.
Te denken valt aan:
tegenover de woning was planologisch groen uitzicht maar onder het nieuwe regime wordt er een appartementencomplex neergezet.
het niet meer mogen bouwen van een woning of bedrijfspand waarvoor de belanghebbende in eerste instantie het perceel te goeder trouw via een notaris had gekocht.
een ander kan iets in je onmiddellijke woonomgeving gaan bouwen waarvoor vroeger nooit een vergunning werd gegeven, maar nu plots wel waardoor het eigen woongenot vermindert, bijvoorbeeld doordat het uitzicht plots wordt belemmerd.
toegenomen geluidsoverlast door aanleg of verbreding van een weg of start- c.q. landingsbaan van een vliegveld.
in bovenstaande gevallen dus ook een mogelijke minderopbrengst bij verkoop van de opstallen of de grond.
De juridische grondslag voor planschade is artikel 6.1 Wet ruimtelijke ordening (oud: artikel 49 jo 49a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening). Onderscheid wordt gemaakt tussen directe planschade en indirecte planschade.
[bewerken] Directe en indirecte planschade
Indirecte planschade heeft betrekking op schade die een eigenaar van een perceel lijdt doordat een bestemmingsplan ongunstige waardedrukkende ontwikkelingen in de naaste omgeving mogelijk maakt. Als voorbeeld kan genoemd worden een naastgelegen perceel met voorheen een agrarische bestemming zonder bebouwingsmogelijkheden die onder het nieuwe bestemmingsplan een woonbestemming met bebouwingsmogelijkheden heeft gekregen.
Directe planschade heeft betrekking op schade die een eigenaar lijdt doordat de gebruiks- en bebouwingsmogelijkheden op zijn eigen perceel worden beperkt. Als voorbeeld kan genoemd worden een perceel met voorheen een gemengde bestemming woon/winkel die onder het nieuwe bestemmingsplan uitsluitend een woonbestemming heeft gekregen.
De meeste planschadeclaims hebben betrekking op indirecte planschade.
[bewerken] Indienen planschade
Een aanvraag voor planschade dient men - indien men eigenaar is - bij het college van Burgemeester en Wethouders in. Als voor de huurder van een woning de woonsituatie verandert en daardoor de puntentelling waarop de maximaal toegestane huur gebaseerd is verminderd, kan je een verzoek om herberekening van de huur indienen bij de verhuurder; kom je er niet uit dan kun je je vervoegen bij de Huurcommissie.
Het college van Burgemeester en Wethouders is het gemeenteorgaan dat beslist op een verzoek om planschade. Doorgaans zal pas een besluit worden genomen nadat een onafhankelijke beoordelingscommissie een advies heeft uitgebracht. Gemeenten mogen volgens de Wet op de Ruimtelijke Ordening maximaal 300 euro aan behandelingskosten in rekening brengen. Dit bedrag kan de gemeenteraad maximaal met twee derde verhogen of verlagen. Ingeval van gehele of gedeeltelijke toekenning wordt dit drempelbedrag terugbetaald.
Een verzoek om planschade kan pas worden ingediend nadat het bestemmingsplan of vrijstellingsbesluit waarop de schade betrekking heeft onherroepelijk is. Dat wil zeggen dat er geen mogelijkheid meer bestaat om bezwaar of beroep bij de rechtbank of de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State in te stellen. Voorts dient een verzoek om planschade binnen 5 jaar nadat het schadeveroorzakende besluit onherroepelijk is geworden te worden ingediend anders is de schadeclaim verjaard. Voor schade als gevolg van al voor 1 september 2005 doorgevoerde wijzigingen geldt dat de aanvraag moet worden ingediend vóór 1 september 2010. In juli 2008 zal de Wet op de Ruimtelijke Ordening worden gewijzigd waardoor er wat vermogensschade en inkomensschade een drempel wordt ingevoerd van 2%.
- Bram
Ik ga dus wel vertellen dat ik het niet wist, want ik wist het ook niet. Maar goed, dat aannemelijk maken zal dus lastig worden.Paskal Morriën schreef:Zoals hierboven al gezegd ben je hier te laat mee. Ga me niet vertellen dat je in het voorstadium niet wist dat die hele rondweg Den Bosch op de schop ging want dat geloof ik niet. Op dat moment had je inspraakmogelijkheden in overvloed en had je exacte tekeningen kunnen bekijken van hoe e.e.a. er uit zou komen te zien. Achteraf is dat vrij lastig tenzij je aantoonbaar zou kunnen maken dat de overlast erger is dan vooraf voorspeld was. Denk bv aan het feit dat er toch heel veel meer verkeer rijdt dan waarin het planstadium mee gerekend is. Maar dan nog heb je een heeel moeilijk verhaal. Wat dacht je bv. van de mensen in Son die in eens een snelweg (A50) door de achtertuin van hun grote vrijstaande villa's kregen. Ik kan natuurlijk uit ervaring spreken en ik geef je daarom ook heeeel weinig kans.
- Bram
Ik was het vanmiddag niet, maar mijn auto doet ook altijd redelijk stinken als ik het gas erop zetKW schreef:Kijkende naar je avatarplaatje, heb ik jou vanmiddag rond een uur of 3 zien rijden langs de Zuidwillemsvaart? Zoja dan reed ik een heel eind achter jepartyondude schreef:Misschien dat iemand dit weet?
Ik wil planschade gaan claimen, omdat de A2 enorm verbreed wordt. Daaraan gekoppeld heb ik dus te maken met een toename van herrie, is het halve park hier weg gekapt om de verbreding mogelijk te maken, zie en hoor ik de fly-over boven de geluidswallen uitkomen en kijken ik (in de winter) tegen het kale beton van de geluidsschermen aan. Ik woon hier nu 9 jaar en bij de aanschaf van de woning is, terwijl ik daar uiteraard vragen over heb gesteld, niets over verteld.je auto was goed te ruiken telkens als je flink op het gas ging
Idd, wat een verschrikking dat idiote geel. Bah.frankv schreef:ik vind alleen al dat geel een slecht ideeallen schreef:Zelf ben ik er stiekem heel blij mee...
Ben overigens wel blij dat het nu EINDELIJK (grotendeels) klaar is, alle rijbanen open en in gebruik. Wat heerlijk
- Paskal
Kun je proberen, maar forget it. Rosmalen kent zeker geen lokale krantjes en jij gaat natuurlijk roepen dat je 10 jaar onder een steen hebt gezetenpartyondude schreef:Ik ga dus wel vertellen dat ik het niet wist, want ik wist het ook niet. Maar goed, dat aannemelijk maken zal dus lastig worden.
- RobS
Hoe zit het met de waarde van je huis?
- Bram
Er staan er met regelmaat veel te koop hier, waarde is zeker niet gestegen de afgelopen jaren. Daarnaast lijkt het en dat is redelijk aannemelijk te maken, de geluidsoverlast toegenomen. Leuk dat die geluidswal er staat, maar de snelweg is dichter bij gekomen en er steekt nu een fly-over boven de geluidswal uit. En het halve park is weggekapt...
- Joost H.
A.s vrijdag kunnen we alle rijbanen gebruiken.. Finally !
http://www.vananaarbeter.nl/actueel/nie ... ember.aspx
http://www.vananaarbeter.nl/actueel/nie ... ember.aspx
- Paskal
Uiteraard was het ontwerp vantevoren tot in detail bekend en was ook bekend dat die fly-over boven de geluidswal uit zou gaan steken. Tevens zijn voor de MER op basis van dat ontwerp geluidsberekeningen gemaakt. Aan de hand daarvan wordt de omvang van de geluidsschermen bepaald. Het zou kunnen dat de geluidsbelasting toe is genomen maar dit zal ongetwijfelde binnen de normen blijven waardoor je dus in mijn ogen geen poot hebt om op te staan.partyondude schreef:Er staan er met regelmaat veel te koop hier, waarde is zeker niet gestegen de afgelopen jaren. Daarnaast lijkt het en dat is redelijk aannemelijk te maken, de geluidsoverlast toegenomen. Leuk dat die geluidswal er staat, maar de snelweg is dichter bij gekomen en er steekt nu een fly-over boven de geluidswal uit. En het halve park is weggekapt...
- Bram
Heb ook al gezien dat dit besluit al in 2003
onherroepelijk is geworden.
Dus lijkt er inderdaad op dat het jammer dan gaat worden.
Goede reden om lekker te gaan verhuizen 8)
Dus lijkt er inderdaad op dat het jammer dan gaat worden.
Goede reden om lekker te gaan verhuizen 8)
- Erik
- Auto: BMW ///M
Ah jammer ik had er namenlijk wel bij willen zijn als jij de keet van de aannemer binnenstormde
LOL
E
LOL
E
- Bram
Heb nog wel een bivakmuts en desert sjaal liggen hier