LANCER EVO VIII (met enkele foto's) / ervaringen 350Z
- RVV
- Stefan R
- Auto: Vakantievoertuig
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Toch kan ik me wel in de woorden van Stef vinden.
Zo'n auto komt op de één of andere manier geknepen over en feitelijk is dat ook zo. Wat ik al aanhaalde, alleen al de uitlaat vervangen levert zo maar 30 pk op.
Tuurlijk is een EVO wel goed als package, maar met een paar simpele ingrepen, want simpel is het gewoon, rijdt die auto gewoon veel lekkerder.
Zo'n auto komt op de één of andere manier geknepen over en feitelijk is dat ook zo. Wat ik al aanhaalde, alleen al de uitlaat vervangen levert zo maar 30 pk op.
Tuurlijk is een EVO wel goed als package, maar met een paar simpele ingrepen, want simpel is het gewoon, rijdt die auto gewoon veel lekkerder.
- Luca
Opzich is het natuurlijk wel interessant om meer pk's te krijgen in de auto maar de auto heeft al 265 pk!!! Net of het niks is. Er zijn mensen die het met 70 pk in hun auto moeten doen
.
"verbouwingen" aan je auto is afwijken van het originele. Er zijn mensen die jaren hebben nagedacht over de bouw e.d. van de auto en daar wijk je dan van af. Alles in de auto is op elkaar aangepast en met die verbouwingen wijk je daar toch vanaf. Ik merk aan de hand van ervaringen van bepaalde personen; "als je dat vervangt dan moet je dat en dat vervangen". Ik krijg dan al een beetje de kriebels.
Wil voorkomen dat ik regelmatig bij de garage sta omdat er wat verandert is aan de auto.
Natuurlijk snap ik wel dat je het door iemand moet laten doen die het al heel vaak heeft gedaan en ook weet wat hij doet maar het zou vast niet aan die desbetreffende persoon liggen als er iets mis gaat maar eerder aan de auto.
Ik twijfel dus erg of ik het laat doen maar daarnaast even 100 pk erbij lijkt me ook erg aangenaam.
Ga eerst een tijdje in een orginele EVO rijden en wie weet.
Maar info en foto's zijn altijd leuk om te kijken / weten hoe een EVO kan worden!!!

"verbouwingen" aan je auto is afwijken van het originele. Er zijn mensen die jaren hebben nagedacht over de bouw e.d. van de auto en daar wijk je dan van af. Alles in de auto is op elkaar aangepast en met die verbouwingen wijk je daar toch vanaf. Ik merk aan de hand van ervaringen van bepaalde personen; "als je dat vervangt dan moet je dat en dat vervangen". Ik krijg dan al een beetje de kriebels.
Wil voorkomen dat ik regelmatig bij de garage sta omdat er wat verandert is aan de auto.
Natuurlijk snap ik wel dat je het door iemand moet laten doen die het al heel vaak heeft gedaan en ook weet wat hij doet maar het zou vast niet aan die desbetreffende persoon liggen als er iets mis gaat maar eerder aan de auto.
Ik twijfel dus erg of ik het laat doen maar daarnaast even 100 pk erbij lijkt me ook erg aangenaam.

Ga eerst een tijdje in een orginele EVO rijden en wie weet.
Maar info en foto's zijn altijd leuk om te kijken / weten hoe een EVO kan worden!!!
-
Precies, zou ik ook doen. Lekker van die 265pk genieten en als dat gaat vervelen kun je altijd nog kijken wat de mogelijkheden zijn. Aan de andere kant, een keer een ritje in de Evo 8.5MR van Mark zou ik niet afslaan, ben alleen bang dat je dan wel gelijk aan het tunen slaatLuca schreef:Ga eerst een tijdje in een orginele EVO rijden en wie weet.

- Luca
- Dennis Cavallino
- Luca
- Stefan R
Zoals Bram ook aanhaalt, Standaard voelt een EVO "geknepen"aan. En met een paar kleine ingrepen (die geen nadelige gevolgen hebben voor de betrouwbaarheid) krijg je een zóveel prettiger rijdende auto terug. Dat is een verschil van dag en nacht.Rico v Velzen schreef:Eigenlijk zeg je dat een standaard EVO niet goed als package is??? kan ik me bijna niet voorstellen.
p.s. De 4G63 motor kan zonder interne ingrepen zo'n 400 Pk en 500Nm zonder problemen aan.
-
Krijg je er dan geen klein cijfertje boven in de kentekenplaat staan? Bij mij zijn er ook van die "goeikope" platen op gezet. Ik wil ook van die dikke cijfers en letters, maar ik vind het verschrikkelijk als er een 1-tje of een 2-tje komt te staan.Luca schreef:.............Ga alleen de kentekenplaat vervangen voor een versie met luxe letters..............
- Luca
Bij het inleveren van de twee kentekenplaten krijg je gewoon twee nieuwe platen terug alleen met dikke letters. Je moet gewoon weer de volle pond betalen.
Alleen bij verlies / diefstal (dus je kan niet de originele inleveren) krijg je een 1 erop. Verlies je ze weer dan komt er een 2 enz enz.
Het is een klein detail maar gewoon wat mooier.
De reden waarom een garage het niet standaard doet is puur de kosten. Kunnen ze weer ergens op bezuiningen.
Zag laatst een nieuwe BMW 7-serie van een BMW dealer met standaard letters....... Betaal je zoveel geld en dan zou de dealer niet effe zeggen...... Kan me niet voorstellen dat iemand bewust voor de normale letters kiest.
Wie weet binnenkort 265+ pk, maar ga eerst genieten van het "Beest".
Alleen bij verlies / diefstal (dus je kan niet de originele inleveren) krijg je een 1 erop. Verlies je ze weer dan komt er een 2 enz enz.
Het is een klein detail maar gewoon wat mooier.
De reden waarom een garage het niet standaard doet is puur de kosten. Kunnen ze weer ergens op bezuiningen.
Zag laatst een nieuwe BMW 7-serie van een BMW dealer met standaard letters....... Betaal je zoveel geld en dan zou de dealer niet effe zeggen...... Kan me niet voorstellen dat iemand bewust voor de normale letters kiest.
Wie weet binnenkort 265+ pk, maar ga eerst genieten van het "Beest".
- RVV
Precies Luca gewoon genieten van deze auto, niet gelijk dik gaan tunen, als je het welletjes vind een milde tuning er tegen aan, ben je die zat dan voor wat heftigere zaken.
Maar om gelijk die auto op 350/370 pk te flikkeren is helemaal niet nodig. Straks ben je die auto na een jaar weer zat en die kans is niet ondenkbaar gezien je vlotte inruilverleden, nog net even vlotter dan mij. Zit je met een dikke getunde EVO, fors geld erin maximaal afschrjven en de autohandel zit niet zo te wachten op dik getunde auto's.
Pas tunen als je langere tijd 100% die auto wilt houden.
Maar om gelijk die auto op 350/370 pk te flikkeren is helemaal niet nodig. Straks ben je die auto na een jaar weer zat en die kans is niet ondenkbaar gezien je vlotte inruilverleden, nog net even vlotter dan mij. Zit je met een dikke getunde EVO, fors geld erin maximaal afschrjven en de autohandel zit niet zo te wachten op dik getunde auto's.
Pas tunen als je langere tijd 100% die auto wilt houden.
-
Stef ik ben dat dus voor de EVO 8 niet met je eens. Ik heb de Evo 8 met open uitlaat laten Ecutekken. Alleerst werd ik gek van het geluid. Ik vond dat de balans uit de wagen verdwenen was. En het wordt allemaal wel kwetsbaar. Bij mij kwamen er toch rare geluiden van het diff en uit het blok. Tja het ging wel snel vooruit dat wel. Maar de fun zit toch in de bochten? Daarbij zal Luca graag zijn garantie houden, denk ik zo.Stefan R schreef:Zoals Bram ook aanhaalt, Standaard voelt een EVO "geknepen"aan. En met een paar kleine ingrepen (die geen nadelige gevolgen hebben voor de betrouwbaarheid) krijg je een zóveel prettiger rijdende auto terug. Dat is een verschil van dag en nacht.Rico v Velzen schreef:Eigenlijk zeg je dat een standaard EVO niet goed als package is??? kan ik me bijna niet voorstellen.
p.s. De 4G63 motor kan zonder interne ingrepen zo'n 400 Pk en 500Nm zonder problemen aan.
Bij de Evo 9 is tuning mijns inziens overbodig. Ding is rap zat en heeft vermogen genoeg om ermee te kunnen spelen.
- Luca
Kijk en daarom ben ik altijd een beetje voorzichtig met "tunen".
In mijn 530D heb ik toen een module laten plaatsen door HARTGE incl garantie en dat is toen wel heel goed bevallen. Verder geen problemen gehad maar toen was alleen de boardcomputer aangepast......
Omdat de auto, gezien het weer, nog niet schoon genoeg was, zijn er helaas nog geen echte mooie foto's van de EVO.
Wat mij opvalt aan de EVO is, (wat normaal is ,volgens mij, voor een auto met een turbo) dat de auto rustig reageert op het gaspedaal totdat je boven de +/- 4000 toeren komt en dan "ontploft" de auto. De auto schiet dan als een "raket" vooruit. De auto is onrustig en het is echt rijden in deze auto!! Maar wat een kick. Door alles (feeling / geluid) heb je volgens mij ook het idee dat het allemaal heeeel snel gaat.
Toevallig vandaag voor de grens bij Babberich A12 zag ik een zwarte EVO 8 rijden. Toch blijft het ook erg mooi om zo'n auto te zien rijden. Dat is het nadeel als je er zelf in rijdt, je ziet je eigen auto niet
.
Het leuke is dat de mensen bij de lokale dealer ook super ethousiast zijn over de uitvoering, staat, km stand van mijn auto.
Wordt vervolgt.
In mijn 530D heb ik toen een module laten plaatsen door HARTGE incl garantie en dat is toen wel heel goed bevallen. Verder geen problemen gehad maar toen was alleen de boardcomputer aangepast......
Omdat de auto, gezien het weer, nog niet schoon genoeg was, zijn er helaas nog geen echte mooie foto's van de EVO.
Wat mij opvalt aan de EVO is, (wat normaal is ,volgens mij, voor een auto met een turbo) dat de auto rustig reageert op het gaspedaal totdat je boven de +/- 4000 toeren komt en dan "ontploft" de auto. De auto schiet dan als een "raket" vooruit. De auto is onrustig en het is echt rijden in deze auto!! Maar wat een kick. Door alles (feeling / geluid) heb je volgens mij ook het idee dat het allemaal heeeel snel gaat.
Toevallig vandaag voor de grens bij Babberich A12 zag ik een zwarte EVO 8 rijden. Toch blijft het ook erg mooi om zo'n auto te zien rijden. Dat is het nadeel als je er zelf in rijdt, je ziet je eigen auto niet

Het leuke is dat de mensen bij de lokale dealer ook super ethousiast zijn over de uitvoering, staat, km stand van mijn auto.
Wordt vervolgt.

- Stefan R
@Dick, Met een VIII heb ik persoonlijk geen ervaring. Maar met een VI en VII wel.
Mijn eigen VI had een kleine 360 PK en voelde gewoon lekker vlot aan, En altijd bij de les.
Later heb ik diverse malen in een standaard VI en VII gereden, En daar was de hele beleving een stuk minder :idea:
n.b. En dan praat ik ook over bochtenwerk (het z.g.n. Polder rallyen)
p.s. @Rico, Je hoeft niet persé "dik" te tunen. Met een milde setting (1.3 bar)heb je een zéér betrouwbare 330 á 340 PK Dit kost zeer zeker niet de hele wereld.
Ik ben overigens wel met je eens dat je eerst gewoon lekker standaard moet rijden.
Mijn eigen VI had een kleine 360 PK en voelde gewoon lekker vlot aan, En altijd bij de les.
Later heb ik diverse malen in een standaard VI en VII gereden, En daar was de hele beleving een stuk minder :idea:
n.b. En dan praat ik ook over bochtenwerk (het z.g.n. Polder rallyen)

p.s. @Rico, Je hoeft niet persé "dik" te tunen. Met een milde setting (1.3 bar)heb je een zéér betrouwbare 330 á 340 PK Dit kost zeer zeker niet de hele wereld.
Ik ben overigens wel met je eens dat je eerst gewoon lekker standaard moet rijden.