Het grote bezwaarschriftentopic

Dit is ons algemene autoforum.
Knot

Bericht door Knot » 29 nov 2006, 19:57

Hans schreef: 55km te hard is geen wet Mulder, maar strafrecht, en in het strafrecht is het zo dat de OvJ met bewijs moet komen. Daarom heeft ie ook een briefje gestuurd of Rody even in wil vullen wie de bestuurder is, dat scheeld hem een hoop werk. Als ze niet kunnen bewijzen wie de bestuurder is krijgt de kentekenhouder wel een geld boete omdat hij verantwoordelijk is voor het voertuig, maar het rijbewijs houd ie.
Het is dik een maand geleden en ik weet niet wie gereden heeft... auto staat niet op mijn naam dus zie het wel. Teken wel bezwaar aan zodra ik een oproep krijg.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 29 nov 2006, 20:04

zou je dit topic niet liever niet online willen hebben ?

Knot

Bericht door Knot » 29 nov 2006, 21:01

Ken jij die Knot dan? ;)

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 29 nov 2006, 21:06

Zal wel een knots van een auto hebben! 8) :lol:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 29 nov 2006, 21:41

Wedden dat boete's wel enigzins helpen?

Ik heb in het verleden een keer FL700,-, FL1000,- en recentelijk €240,- af mogen tikken. En dan heb ik het niet over de ettelijke €30,- boete's voor die paar kilometer en een enkele dikke €100,-.....

Ik rijd heus nog wel eens hard, maar niet meer zo hersenloos als een paar jaar terug......terwijl de auto's van mij alleen maar sneller zijn geworden.

wimwerf

Bericht door wimwerf » 29 nov 2006, 22:03

Hans schreef:
wimwerf schreef:Met dit soort zaken moet de betrokenne aantonen dat hij 't niet was...de rechter/OvJ hoeft niks te bewijzen...
55km te hard is geen wet Mulder, maar strafrecht, en in het strafrecht is het zo dat de OvJ met bewijs moet komen. Daarom heeft ie ook een briefje gestuurd of Rody even in wil vullen wie de bestuurder is, dat scheeld hem een hoop werk. Als ze niet kunnen bewijzen wie de bestuurder is krijgt de kentekenhouder wel een geld boete omdat hij verantwoordelijk is voor het voertuig, maar het rijbewijs houd ie.
Oh...waar in t Wetboek van Strafrecht staat dit dan...nergens dus.. :wink:

Het staat in de Wegenverkeerswet....art 164 lid 2 onder 4

Maar idd...wanneer iemand geflitst is en hij moet voorkomen dan zullen ze niet zo snel het rijbewijs vorderen...maar een dikke boete krijgt de eigenaar van het voertuig wel...tenzij hij aantoont dat iemand anders gereden heeft...

Hans

Bericht door Hans » 29 nov 2006, 22:07

Leg dan eens het verschil uit tussen wet Mulder en het strafrecht. Tot 30km te hard (en 40km te hard op snelwegen) val je onder wet Mulder, daarboven in het strafrecht. Toch? Als je 55km te hard gereden heb krijg je toch een brief waarinstaat dat je "verdacht word van een strafbaar feit"

Elmar

Bericht door Elmar » 29 nov 2006, 22:10

Jelmer850i schreef:Dat was niet die Viper man van hier toch :shock:
Nee joh, ik heb een Chrysler Viper. En die man krijgt heus zijn Viper wel terug hoor.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 29 nov 2006, 22:15

Gelukkig! 8) :D

Wilbert

Bericht door Wilbert » 29 nov 2006, 22:33

Het gaat hier om een lease auto en die wijzen Rody aan als berijder.

Knot

Bericht door Knot » 30 nov 2006, 08:55

Wilbert schreef:Het gaat hier om een lease auto en die wijzen hem aan als berijder.
Eh, tsja, ik sta geregistreerd als regelmatige bestuurder, maargoed, zo zit het nederlands rechtsysteem in elkaar, we zitten niet in de VS... ik weet niet wie gereden heeft, ik niet in volgens mij, auto blijft ook vaak op kantoor staan en ik moet collega's erin laten rijden en heb geen tijd om het allemaal op papier te zetten, soms weet ik niet eens wie mijn auto meegenomen heeft de hele week...

Wilbert

Bericht door Wilbert » 30 nov 2006, 09:43

Ik weet niet of je het er mee gaat redden..

Hans

Bericht door Hans » 30 nov 2006, 09:57

Knot schreef:
Wilbert schreef:Het gaat hier om een lease auto en die wijzen hem aan als berijder.
Eh, tsja, ik sta geregistreerd als regelmatige bestuurder, maargoed, zo zit het nederlands rechtsysteem in elkaar, we zitten niet in de VS... ik weet niet wie gereden heeft, ik niet in volgens mij, auto blijft ook vaak op kantoor staan en ik moet collega's erin laten rijden en heb geen tijd om het allemaal op papier te zetten, soms weet ik niet eens wie mijn auto meegenomen heeft de hele week...
Vraag het eens even op www.flitsservice.nl hoe je dat het beste aan kan pakken. http://www.flitsservice.nl/phpBB/viewfo ... 5244ab0bdd

Je moet wel goed voorbereid de rechtzaal in stappen.

Hans

Bericht door Hans » 30 nov 2006, 09:58

Knot schreef:Het is dik een maand geleden en ik weet niet wie gereden heeft... auto staat niet op mijn naam dus zie het wel. Teken wel bezwaar aan zodra ik een oproep krijg.
bezwaar is niet mogelijk, je moet meteen voorkomen. Daar kun je je verhaal doen.

Daniel

Bericht door Daniel » 30 nov 2006, 10:31

Hans schreef:Leg dan eens het verschil uit tussen wet Mulder en het strafrecht. Tot 30km te hard (en 40km te hard op snelwegen) val je onder wet Mulder, daarboven in het strafrecht. Toch? Als je 55km te hard gereden heb krijg je toch een brief waarinstaat dat je "verdacht word van een strafbaar feit"
De Wet Mulder is een wet die het mogelijk maakt een (administratieve) sanctie op te leggen, zonder dat er ter plekke proces verbaal is opgemaakt zoals normaliter bij staandehouding van toepassing is. Bovendien maakt de Wet Mulder het omkeren van de bewijslast mogelijk: de foto c.q. constatering van de agent i.c.m. ambtseed is voldoende bewijs en jij moet dan maar aannemelijk maken dat je onschuldig bent.
Vervolgens wordt een administratieve sanctie oftewel boete opgelegd en is de zaak verder afgedaan.

Boven een bepaalde grens heeft de wetgever echter besloten dat de overtreding zodanig ernstig is dat de rechtsgang wat diepgaander moet zijn en wordt er dus niet geautomatiseerd een standaardboete opgelegd, maar wordt de sanctie door de rechter vastgesteld op basis van de eis van de officier van justitie en een eventueel verweer van de gedaagde.
Dit is echter nog altijd geen strafrecht :)

Het strafrecht is bedoeld voor misdrijven. Doorrijden na een aanrijding valt bijvoorbeeld onder het strafrecht, te hard of door rood rijden niet.

Knot

Bericht door Knot » 30 nov 2006, 10:35

Ga ermee aan de slag als ik tijd heb.. thx.

http://www.flitsservice.nl/phpBB/viewto ... ight=lease

Hans

Bericht door Hans » 30 nov 2006, 11:07

Daniel schreef:Bovendien maakt de Wet Mulder het omkeren van de bewijslast mogelijk: de foto c.q. constatering van de agent i.c.m. ambtseed is voldoende bewijs en jij moet dan maar aannemelijk maken dat je onschuldig bent.
Belachelijke wet, maar dat terzijde. Dus als het niet onder wet Mulder valt ligt de bewijslast bij justitie. Door rood rijden valt inderdaad onder wet Mulder, maar grote snelheidsovertredingen niet. (+30 en +40 te hard)

Marieke

leasemaatschappij

Bericht door Marieke » 30 nov 2006, 14:43

Ik ben op mijn werk bezig met het verhaal bekeuring<>berijder><leasemij.

De leasemaatschappij is niet verplicht om de naam van de berijder door te geven. De werkgever dus ook niet. Het is echter wel mogelijk dat hierover iets in de leasecontract staat. Het bedrijf waar ik werk (leasemij) is daar nu mee bezig. De klant (= je werkgever) moet dan aangeven of hij de boetes zelf wil ontvangen, of dat deze direct doorverzonden mogen worden naar de berijder.

Was de brief aan jou gericht, de leasemaatschappij of je werkgever?

groetjes marieke

Knot

Bericht door Knot » 01 dec 2006, 00:28

Marieke, de brief was aan mij gericht omdat we ooit afgesproken hebben de bekeuringen direct door te laten sturen aan de regelmatige bestuurders.

Hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat ik heb gereden dus het wordt nog een leuke zo.. ik ga het eerst goed uitzoeken.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 01 dec 2006, 12:20

"Leuk" kan dit volgens mij nooit worden, Knot.
Kun je hem niet op een familielid "gooien"?

Erik K.

Bericht door Erik K. » 01 dec 2006, 12:35

Ook een leuke:

Kennis van me is bekeurd wegens niet voeren van gedimd grootlicht aan 1 kant in de nacht.
Het was net aan avond maar goed dat er even ter zijde.
Wat wel grappig is, is dat deze auto Xenon verlichting heeft. Beetje lastig vervangen zo onderweg. Staat iets van >20000Volt geloof ik. Op zich niet zo moeilijk, als je geen fouten maakt althans ;)
En iedereen met Xenon heeft natuurlijk ook altijd zo'n lampje a 200euro in z'n dashboardkastje liggen.
Maar daar had de agent geen boodschap aan. Daar gaat dus ook een bezwaarschrift heen :lol:

Hij rijdt overigens in een leaseauto.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 dec 2006, 13:27

Xenon vervangen is niet zo moeilijk nee, maar ik ga het ook niet zelf vervangen (wordt vandaag voor me gedaan). :)

Erik K.

Bericht door Erik K. » 01 dec 2006, 13:45

Met een Renault Modus is het helemaal lache, daarbij MOET de hele voorbumper eraf. En die heeft dan nog niet eens Xenon!
Ben toch nieuwschierig hoe de KLPD daar over oordeelt.

Wilbert

Bericht door Wilbert » 01 dec 2006, 14:48

Je moet altijd lampen bij je hebben en als je hem niet deriect kan vervangen mogen ze je een bekeuring geven. Meeste agente doen dat dan ook niet.

Ik ben wel eens overdag aangehouden dat er een lamp het niet doet dus ik gelijk in de aanval. Maakt toch niet uit dat me lamp het niet doet het is licht buiten. Antwoord van die 1 streep als je licht voert dan moet alles het ook doen.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 01 dec 2006, 14:57

Is op zich begrijpelijk, maar bij een leasebak zou een leasemaatschappij een reserve lampje moeten vergoeden.
Bij H4/7 is dat geen probleem, maar hoe zit dat bij Xenon? Misschien dat Marieke daar antwoord op kan geven?
En hoe werkt dat bij zo'n Renault Modus waar ze dat lampje zo achterlijk weggebouwd hebben en je het nooit onderweg kunt vervangen?

Plaats reactie