Ik heb een mail gekregen van verkeer en waterstaat over de kilometerheffing
02-12-2009
ons kenmerk: CEND/DCO-2009/4913
Geachte heer, mevrouw S#####,
Hartelijk dank voor uw e-mail waarin u vraagt of, en hoe buitenlanders de kilometerprijs gaan betalen. Daarnaast vraagt u zich af of de benzineprijs naar beneden gaat en of de automobilist extra moet betalen als er weinig wordt gereden.
Ik zal uw vragen stuk voor stuk beantwoorden.
Buitenlandse automobilisten
Motorrijtuigen met een buitenlands kenteken die langer dan vier weken per jaar in Nederland ter beschikking staan aan een in Nederland woonachtige of gevestigde kentekenhouder, zijn niet vrijgesteld van de kilometerprijs. Ook zij dienen dus een registratiekastje te laten inbouwen. Voor buitenlandse automobilisten die af en toe in Nederland rijden worden de mogelijkheden voor een alternatief systeem onderzocht.
Verlaging benzineprijs
De invoering van de kilometerprijs hangt niet samen met de benzineprijs. De kilometerprijs komt in plaats van de huidige vaste autobelastingen: de aanschafbelasting (BPM) en de motorrijtuigenbelasting (MRB). Met de kilometerprijs gaat u straks betalen naar gebruik, in plaats van betalen voor het bezit van uw auto. Met de invoering van de kilometerprijs zal de benzineprijs naar onze verwachting dan ook niet dalen.
Minder rijden
Tot slot vreest u dat de automobilist meer moet betalen als hij minder gaat rijden.
Daarover kan ik u als volgt informeren. Alle automobilisten samen gaan niet minder en niet meer betalen dan onder de bestaande belastingen. Alleen verdelen we de lasten anders. Hoe bewuster mensen rijden, hoe minder zij betalen.
In 2018, als de kilometerprijs naar verwachting volledig is ingevoerd, wordt eenmalig rekening gehouden met een gedragsverandering van 15%. Als in 2018 blijkt dat de afname van het aantal gereden kilometers minder is dan 15%, dan worden de tarieven verlaagd.
Ik hoop uw vragen hiermee voldoende te hebben beantwoord. Mocht u nog meer willen weten over de kilometerprijs, dan kunt u meer informatie vinden op onze website: http://www.kilometerprijs.nl" onclick="window.open(this.href);return false;.
Met vriendelijke groet,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Namens deze,
DE PROJECTMANAGER ANDERS BETALEN VOOR MOBILITEIT
Petrouschka W#####
Heb daar een mail terug gestuurd
Geachte Mevrouw P W######
Mijn vraag is niet geheel beantwoord
In Putten werken op 1 fabriek al 80 % polen die net over de grens wonen, die worden dus vrijgesteld van kilometerheffing
Waarom loopt Nederland altijd voorop om haar burgers uit te kleden?
Als wij in het buitenland door een tolpoort gaan word er niet gezegd Nederlanders betalen niets, die zijn al duur genoeg aan benzine en kilometerheffing
De BPM die Minister Eurlings duurder vind in Duitsland dan in Nederland, moet ook de benzine prijzen een keer vergelijken, en daar zit de wegenbelasting al bij in
We zouden toch een Europa worden? doe het dan ook gezamenlijk
Alles hetzelfde met de prijzen
Ik zou het eerlijker vinden als de wegenbelasting op de benzine komt dan betaald de echte vervuiler
Je lost geen file op door de kilometerheffing, misschien als heel Nederland thuis kan werken, maar dat kan denk ik niet
Mensen die naar het werk moeten kunnen niet 2a3 uur later beginnen
Met vriendelijke groet
Yvonne S######
Massaal word het ongenoegen door de leden betreffende Kilometer - heffing kenbaar gemaakt. Men is het helemaal ZAT om verder door de Nederlandse regering uitgemolken te worden! Met behulp van jou kunnen wij deze, hyves nog veel verder laten groeien. Er zal meer aandacht komen voor deze, hyves. Hopenlijk pik de media het ook op....Help dus mee, en nodig al je vrienden uit.
* Als je probeert de vrienden uit te nodigen en je krijgt een foutmelding, probeer het dan opnieuw en dan met iets minder vrienden.
* Je kan onderstaande link natuurlijk ook naar al je vrienden e.mailen.
http://antikmnl.hyves.nl/invite/" onclick="window.open(this.href);return false;

alleen dit
en daar is nu net dat addertje onder het gras...alle, nee dat kan ongeveer kloppen echter de 2de hands rijder die goedkoop rijd zonder afschrijving en niet BPM betalende in het huidige systeem betaald ineens fors meerMinder rijden
Tot slot vreest u dat de automobilist meer moet betalen als hij minder gaat rijden.
Daarover kan ik u als volgt informeren. Alle automobilisten samen gaan niet minder en niet meer betalen dan onder de bestaande belastingen. Alleen verdelen we de lasten anders. Hoe bewuster mensen rijden, hoe minder zij betalen.