Idee voor website over "ritsen in het verkeer"

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Barend
Auto: F20 m135i

Idee voor website over "ritsen in het verkeer"

Bericht door Barend » 02 dec 2009, 11:22

Sinds ik werk (nu een jaartje of vier) heb ik door het hele land gereden om bij klanten te komen, en autorijden is toch wel mijn nummer 1 favoriete tijdbesteding, dat is daarbij natuurlijk ook meteen de reden om hier geregistreerd te staan.

Echter, iedereen is bekend met de files in ons land. Vaak door ongelukken, doordat een rijbaan is afgesloten, of door kijkers die naar het ongeluk op de andere rijstrook kijken. Maar ook veel van de standaard dagelijkse files ontstaan door ritsen en het samenvoegen van een andere snelweg op grotere knooppunten. En dáár erger ik me aan, dat kan veel beter. Daar is ritsen voor uitgevonden. Waarom werkt dat niet? Waarom rijden er mensen door naar het einde van de strook die over 40 meter niet meer bestaat om daar stil te gaan staan? Als ze naar de borden kijken weten ze dat de rijstrook gaat ophouden. Waarom laten mensen die op de juiste baan staan de invoegende mensen er niet tussen?

Dus, ik wil eigenlijk een website online gaan zetten om mensen bewust te maken dat goed ritsen echt kan helpen bij het tegengaan van files.

Ik pak als voorbeeld even de A27 van Breda naar Vianen. Na de brug bij Gorinchem krijg je een spitsstrook erbij waardoor er van twee naar drie rijstroken wordt gegaan. Echter is deze spitsstrook maar 4,5 kilometer lang, dus moet er weer worden teruggegaan naar twee banen op het einde. Nu ben ik er redelijk van overtuigd dat er minder file zou staan als de spitsstrook altijd dicht zou zijn, maargoed, dat is niet zo.

Ik kom hier iedere dag langs (Breda > Amsterdam, het alternatief is langs R' dam & Den Haag), en iedere dag weer staat er een (korte) file net voordat de spitstrook stopt. Ik denk dat met fatsoenlijk ritsen de file hier opgelost kan worden. Alleen bij overmatige drukte eventueel niet.

Nu wil ik dus een website gaan maken met filmpjes, hints, en meer van zulke dingen om de mens te laten zien wat ze fout doen, en hoe ze iedere dag met elkaar de reistijd kunnen verkorten.

Nu weet ik dat jullie ook allemaal van autorijden houden, en waarschijnlijk ook mijn ervaringen delen, en misschien wel die persoon zijn die altijd tot het einde van de strook doorrijdt om daar stil te gaan staan totdat je er tussen wordt gelaten. Ik wil graag weten waarom, wanneer, en wat jullie ervan denken?

Misschien heeft er iemand hier wel de ultieme oplossing, of misschien is er iemand die me wakker schud en me aangeeft dat er niets aan te doen is. Ik weet dat er al redelijk veel campagnes voor gevoerd zijn, maar die hebben mijns inziens niet echt geholpen. Dus ik hoor graag jullie hersenspinsels.

Enkele reeds bestaande initiatieven & ideeen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ritsen" onclick="window.open(this.href);return false;
http://users.telenet.be/ritsen/" onclick="window.open(this.href);return false; (BE)
http://www.soepelritsendoorsplitsen.nl/ ... itsen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Damir Vukovic

Re: Idee voor website over "ritsen in het verkeer"

Bericht door Damir Vukovic » 02 dec 2009, 11:37

Jij hebt nog de illusie dat mensen niet ritsen omdat ze niet weten hoe dit in zijn werk gaat? Denk niet dat nog een campagne je op dit vlak zal helpen.

Barend

Bericht door Barend » 02 dec 2009, 11:43

Damir Vukovic schreef:Jij hebt nog de illusie dat mensen niet ritsen omdat ze niet weten hoe dit in zijn werk gaat? Denk niet dat nog een campagne je op dit vlak zal helpen.
Maar misschien denkt iedereen dat bij het ritsen ook wel..
"Ach, hij laat me er waarsschijnlijk toch niet tussen, dus ik rij wel gewoon door."
"Ah, daar heb je weer zo'n aso die hard voorbij komt gereden, die laat ik er zo niet tussen."
"Hier is ruimte zat om naar rechts te gaan, maar dan rits ik niet zoals het hoort, dus laat ik maar doorrijden tot het einde om daar te ritsen zoals het hoort."

Ze denken dat het toch niet helpt.. Maar wat nu als het wél helpt?

Dennis Cavallino

Re: Idee voor website over "ritsen in het vrkeer"

Bericht door Dennis Cavallino » 02 dec 2009, 12:03

Mensen missen in de basis gewoon verkeersinzicht.

Ritsen aanleren volgens 1 principe is niet voldoende, want iedere situatie is verschillend, ook iedere dag op dezelfde plek.

Ritsen met een vrachtwagen naast je is anders dan 2 auto's met wat tussenruimte.

Ritsen met 120 km/u 's nachts (droog) is makkelijker dan met een regenbui en zonsondergang in de verte terwijl je 12 km/u rijdt op 't moment dat je in wilt voegen en ze 10 meter voor je ook nog eens allemaal op de rem staan.

Ik zoek altijd één of twee auto's naast me die nog moeten gaan accelereren, dan prik ik hem achter de eerste, zonder dat de 2e hoeft te remmen. Lukt niet altijd in drukke situaties, maar dan wacht ik gewoon geduldig en in 9 van de 10 keer laat men je er gewoon tussen.

Waar ik een hekel aan heb is als je met een rijtje de snelweg oprijdt in de file en de voorste meteen het eerste plekje pakt. Dan moet de eerste gewoon tot 't eind rijden en de mensen op de rijbaan ruimte gaan maken zodat alle invoegers er tussen kunnen. Volgens mij is het een illusie om dat ooit zo te zien gebeuren. Dus blijf ik er een hekel aan houden en ga ik die eerste mooi voorbij als dat kan en voeg ik zelf verderop in, dat geeft toch meer doorstroming, alleen denken anderen dat je asociaal bent. Het gaat gewoon nooit werken voor iedereen, omdat iedereen het anders inziet.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 02 dec 2009, 12:07

Het is een mentaliteit kwestie zowel files als ritsen. Je kunt reclame maken, websites bouwen en campagne voeren maar het zit in de Nederlander zelf: ik eerst, jij wacht wel :bag:

Dus wil je er wat mee dan zul je moeten werken aan de mentaliteit van de Nederlandse autorijder en na welke campagne tot nu toe dan ook, ik heb er nog 0,0 van gemerkt...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 dec 2009, 12:09

Niels schreef:Het is een mentaliteit kwestie zowel files als ritsen. Je kunt reclame maken, websites bouwen en campagne voeren maar het zit in de Nederlander zelf: ik eerst, jij wacht wel :bag:

Dus wil je er wat mee dan zul je moeten werken aan de mentaliteit van de Nederlandse autorijder en na welke campagne tot nu toe dan ook, ik heb er nog 0,0 van gemerkt...
Ik merk 't wel, sinds de verlichtingscampagne rijden veel minder automobilisten zonder licht. :protest: :hmmm:

Casper

Bericht door Casper » 02 dec 2009, 12:13

Mensen(lees: 90% van autorijdend NL) die je er niet tussen laten als je tot het einde van de invoegstrook doorrijdt (om zoveel mogelijk asfalt te benutten) hebben het echt niet begrepen...

Robertdj

Bericht door Robertdj » 02 dec 2009, 12:17

Casper schreef:Mensen(lees: 90% van autorijdend NL) die je er niet tussen laten als je tot het einde van de invoegstrook doorrijdt (om zoveel mogelijk asfalt te benutten) hebben het echt niet begrepen...
Soms heb ik dan al iemand voorgelaten, een 2e persoon voorlaten is dan onmogelijk, dan sluit de rits niet meer goed. :bag:

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 02 dec 2009, 12:26

Hoeveel mensen laten je er niet tussne omdat ze je er gewoonweg niet tussen willen laten.

Barend

Bericht door Barend » 02 dec 2009, 12:49

Ravin ///M schreef:Hoeveel mensen laten je er niet tussne omdat ze je er gewoonweg niet tussen willen laten.
Precies, ik vraag me af waarom niet..
Als iemand (of een website) mensen kan leren dat je sneller wegbent als je wel iemand er tussen laat, dan zou dat natuurlijk wel prettig zijn, vandaar mijn idee ook.

Rupie

Bericht door Rupie » 02 dec 2009, 14:04

De invoegstrook moet gebruikt worden om de mensen op de andere rijbaan de tijd te geven om ruimte te maken. Daarom dus de invoegstrook zolang mogelijk gebruiken. Heeft iedereen de tijd om te anticiperen. Zo rijd ik, and guess what, 95/100 keer werkt het. Als je al voelt aankomen dat iemand je er niet tussen laat (die 5/100 keer), gebruik je de invoegstrook om een ander gat te vinden cq te creëeren. Het is dus vooral doen en niet met het vingertje gaan wijzen.

Uit veiligheidsoverwegingen heb ik op het moment zelfs de neiging als het rustig is de gehele invoegstrook te gebruiken, omdat je ook op die momenten daarmee de ruimte en tijd creëert dat iedereen op je actie kan anticiperen.

wjn

Bericht door wjn » 02 dec 2009, 14:27

Gewoon de banen vermijden die ritsen, dwz. in de meeste gevallen uiterst rechts rijden.

Verder ben ik het er wel mee eens, dat het een combi van een mentaliteitskwestie is en niet ver genoeg doorrijden.
Veel andere landen zijn "gemoedelijker" met ritsen.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 02 dec 2009, 14:31

Er was ooit http://www.ritsen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar om er even lekker in te komen: Zo voeg je dus niet in :protest:

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 02 dec 2009, 14:36

Ik steek altijd even een volle hand op als iemand mij er tussen laat.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 02 dec 2009, 14:39

:hmmm: ... ritsen??

Rupie

Bericht door Rupie » 02 dec 2009, 15:03

Geelhoed schreef:Er was ooit http://www.ritsen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar om er even lekker in te komen: Zo voeg je dus niet in :protest:
Die zucht, prachtig :roflol:

Rupie

Bericht door Rupie » 02 dec 2009, 15:05

wjn schreef:Gewoon de banen vermijden die ritsen, dwz. in de meeste gevallen uiterst rechts rijden.

Verder ben ik het er wel mee eens, dat het een combi van een mentaliteitskwestie is en niet ver genoeg doorrijden.
Veel andere landen zijn "gemoedelijker" met ritsen.
Weet je wat ook werkt? Voor jezelf je remacties proberen zo laag mogelijk te houden tijdens je dagelijkse spitsrit. Moet je eens kijken hoeveel dat uitmaakt voor je gemoedsrust en voor de rest van het verkeer.

Joop

Bericht door Joop » 02 dec 2009, 18:39

...actueel onderwerpje...

...heb het gisteren met een collega in de auto ook nog over gehad, bij weer een mooi schoolvoorbeeld in de buurt van Rotterdam (hoe het dus niet moet)...

...het is volgens mij voor bijna 100% een gebrek aan respect voor de medeweggebruiker.... Ofwel 'als ik maar als eerste thuis ben, dan kan me de rest gestolen worden'... Dat gaat dus gewoon niet werken.

...verder ontbreekt het de Nederlanders ook aan een stukje zelfdiscipline: Een kwestie van bij het uiterste punt (ofwel "vanaf hier ritsen") pas beginnen met ritsen en om en om een auto er tussen laten en 'de rits' sluit zich als vanzelf. Dat gaat in het buitenland toch over het algemeen een stuk makkelijk; neem bijvoorbeeld een gedisciplineerd volkje als de oosterburen. Ook die gaan bij wegwerkzaamheden en zware regenval gewoon van het gas af...

gijzbed-opc

Bericht door gijzbed-opc » 02 dec 2009, 20:25

:df: Nou !!!!!

Ik heb dit even als ervarings deskundige gelezen :mrgreen: ,maar ook hier op het forum snappen of willen begrijpen vele niet wat er onder het ritsen word bedoeld.
Het ritsen. hoe werkt een ritssluiting. Jaaaaa ........Op eén plaats dus. :'(
Het is de bedoeling dat elke auto dus op de zelfde plaats invoegd.
Hier is dus ook het probleem!!
Ieder wil gewoon na elkaar invoegen waardoor het niet meer op dezelde plek gebeurd.
Het moet echt op dezelfde plek als je voorganger.
Waarom.?
Als ieder op dezelfde plek invoegd kan je mede automobilist een kleine ruimte met een gerust hart cre-e'ren zodat je kan invoegen.
Maar omdat ieder zijn auto overal op elke plek er maar tussen gooit raken je mede automobilisten geirriteerd. en hierdoor de mensen die wel op de geschikte plek willen invoegen negeren.
De beste plek is bijna aan het einde van de invoegstrook,want het is belangrijk dat je rijdend kan invoegen.
hierdoor hoeven vrachtwagens die wat langzamer zijn niet eerst te stoppen
ps.
Het verkeers gedrag in nederland is niet anders als in andere landen aangaande de file's.
Natuurlijk zijn er wel wat verschillen maar dat is in dit topic niet aan de orde.
Dus geef elkaar de ruimte om in te voegen,maar doe dit op de zelfde plaats als je voorganger
Desnoods sta je even stil op de invoegstrook,maar zorg dat de hoofdrijbaan blijft rijden want dit is ook in jou voordeel.

Mvgr. Peter Gijzen

wjn

Bericht door wjn » 02 dec 2009, 22:59

Mbt. ritsen met ik het met je eens. In duitsland en polen bv. zetten ze ook borden neer met "hier ritsen" en dan zetten ze er nog een keer politie naast ook, die je aanspoort om te ritsen op die plek. In NL staan die borden ook, dus daar rits ik. Niet eerder (hele volksstammen wel als ze een gaatje zien), en dan laten mensen je er niet tussen, omdat je ze in hun ogen voorbij gereden bent. Ik maak me er niet druk om, kost me geen minuut als ik er iemand tussen laat of als ik achter iemand moet aansluiten.

Qua mentaliteit is er wel degelijk verschil, je wordt er gewoon makkelijker tussengelaten, de mensen laten meer ruimte dan in NL.

Groeten, Wolfgang.

allen

Bericht door allen » 02 dec 2009, 23:32

Heb de nodige ruzies al gehad mbt ritsen. Het werkt niet. Op tv werd destijds campagne gevoerd dat je vooral tot het einde van de invoegstrook moest rijden. Dat is fijn, maar ik ben door de politie van de weg gehaald wegens asociaal rijgedrag. Ik had namelijk veel eerder moeten invoegen. Leg je beleefd uit wat je doet, krijg je nog een grote bek ook. :shock: :nah:

Pas bij de ring rond Den Bosch op een 300 meter voor de afslag in de file afgesneden door een lompe container trucker. Goed, file kabbelt door na die afslag, maar ik zou vooral achter hem blijven rijden met z'n stomme geslinger. Zijn lompe gedrag heeft me daarna zo woest gemaakt dat ik die sukkel daarna voor de afslag richting Oss maar voorbijgeschoten ben (denk dat hij even niet zat op te letten) en de deur dichtgegooid heb voor z'n snufferd. Gigantisch gat voor me laten vallen zodat meneer woest toeterend mij over de vluchtstrook wilde inhalen. Die mocht daar van mij dan ook rustig blijven rijden en heb m'n snelheid aan die van hem aangepast. Moet heel wat gebeuren voor iemand mij serieus over de zeik krijgt in het verkeer maar hij had het voor elkaar. :hammer:

wjn

Bericht door wjn » 03 dec 2009, 00:45

:roflol:

Hoe ontstaan files (doordat mensen niet aansluiten).

:roflol:

P.S. Neem dit dus niet serieus, denk dat ik hetzelfde gereageerd had, maar dat maakt het nog steeds niet goed :angel: Past wel mooi in het straatje van de overheid, dat de burger meer initiatief moet nemen als ze misstanden zien :roflol:

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 03 dec 2009, 00:51

Barend,

Een nobel streven, maar vergeet het maar. Natuurlijk kan het ritsen op vele lokaties een beetje effectiever, maar daar los je echt geen files mee op. Het is simpelweg een capaciteitsprobleem. De hoeveelheid verkeer die daarvoor op 3 rijstroken rijdt, past simpelweg niet op 2 rijstroken... hoe goed je ook ritst............ Zelfs in onze verkeersmodellen die wij gebruiken lukt het niet dus kun je nagaan :)

M@rcel

Bericht door M@rcel » 03 dec 2009, 09:38

Idd, als we met z'n allen iets meer verkeersinzicht zouden ontwikkelen, dan is het nog steeds gerommel in de marge.
Puur een capaciteitsprobleem.

Rupie

Bericht door Rupie » 03 dec 2009, 13:34

Bij capaciteitsproblemen krijg je volgens mij eerst te maken met lagere snelheden en niet met stilstand. Stilstand is het probleem. En stilstand komt voort uit stupide gedrag. Als we blijven roepen dat het een capaciteitsprobleem is, zal je er nooit uitkomen. Eerste verbetering moet uit gedrag komen.

Plaats reactie