Mazda MX5
- Damir Vukovic
Nee hoor, kleine aanpassingen aan de stoelen en de verwijdering van een paar kleine dingen (plastic deurgreep vervangen door mooi lederen bandje, zonneklep weg..toch niet nodig) maken het interieur ineens veel ruimer..iig ruim genoeg om een mastodont van 110kg@1.93 comfortabel een reis van 4000km naar/door Italie te doen afleggen. Bij elkaar misschien een kwartier werk.
-
- Auto: M3P, 130i
Re: Mazda MX5
Topic kick.
Willen waarschijnlijk een extra auto. Keuze is gevallen op de MX-5. Mooi design, <1000Kg, dus lasten zijn laag evenals slijtage.
Nu heb ik even MP bekeken en kwam tot de volgende advertenties:
1992, 180.000Km, particulier
http://link.marktplaats.nl/300129446" onclick="window.open(this.href);return false;
1993, 157.000km, handelaar
http://link.marktplaats.nl/297770489" onclick="window.open(this.href);return false;
Iemand bekend met de auto's of wat zinnigs te vertellen over bijv. de handelaar?
Hardtop een must, evenals een glazen achterruit?
Willen waarschijnlijk een extra auto. Keuze is gevallen op de MX-5. Mooi design, <1000Kg, dus lasten zijn laag evenals slijtage.
Nu heb ik even MP bekeken en kwam tot de volgende advertenties:
1992, 180.000Km, particulier
http://link.marktplaats.nl/300129446" onclick="window.open(this.href);return false;
1993, 157.000km, handelaar
http://link.marktplaats.nl/297770489" onclick="window.open(this.href);return false;
Iemand bekend met de auto's of wat zinnigs te vertellen over bijv. de handelaar?
Hardtop een must, evenals een glazen achterruit?
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Ken de handelaren niet maar ga eerst eens kijken bij zo'n auto met beige interieur. Heb ik ook gedaan en ik kon er eerlijk gezegd niet aan wennen, plastic doet dan ineens wel heeeel plastic-achtig aan. Maar misschien verschilt onze smaak.
Ik heb geen ervaring met kunststof achterruitjes, dus daar kan ik niks over zeggen. Heb nu zelf sinds kort een hardtop en het heeft voor- en nadelen. Ik moet straks nog maar zien waar ik 'm laat bijvoorbeeld en ook in de herfst is het soms ineens mooi weer en denk je 'shit, nu kan ie niet open'. On the plusside geldt voor mij dat ik wat meer cm's boven m'n kruin heb, en dat het wat stiller is.
Het is op zich wel meegenomen als je een HT wilt dat ie er al bij zit, want gebruikt kosten ze steevast 600-700 euro of meer (ik kon de mijne goedkoop overnemen dus zodoende heb ik er 1 gekocht). Let verder op roest op de dorpels achter (bij de eerste al gerepareerd, maar kost dus al vlot honderden en honderden euro's om dat te laten repareren. Ook vanwege het onderstel zou ik zeker bij de eerste gaan kijken.
Running costs (verzekering/belasting) zijn inderdaad laag maar reserveer wel e.e.a.. Ik heb de mijne in het begin van dit jaar gekocht bij een handelaar zonder papieren voor niet al teveel en heb vanwege de afwezigheid van papieren extra geld ingeruimd voor onderhoud. Bleek nodig ook, heb het hele bedrag wat er bij mij voor stond (zo'n 1000 euro) nodig gehad. Mind you, dit bedrag was gebaseerd op het de aanname dat ik zelf alles zou doen! Was 1 van de redenen om voor een auto zonder boekjes te gaan
.
Specificaties: (uit m'n hoofd vervangen/aangeschaft/laten doen, globale volgorde, prijzen zijn indicatief):
Maart
Hangende koppeling, ding koppelde zichzelf
koppelings-slave-cilinder ~ 30E (is het normaal gesproken)
hoofdkoppelingsrevisieset ~ 15E (bleek het te zijn)
April
Groot preventief onderhoud (vrijwel direct na aanschaf uitgevoerd):
versnellingsbakbedieningsrubbers, (60E)
nokkenaskeerringen (28E (afzetters!))
waterpomp, (50E)
distributieriem, (30E)
spanrollen, (20E)
multiriem (15E)
Opmerking: Auto lekte olie, vandaar nokkenaskeerringen vervangen, bleek het niet te zijn.
Mei
APK (45E)
Kleine beurt (??E)
Olie
Oliefilter
bougies,
bougiekabels,
luchtfilter,
krukaskeerring eerste keer vervangen (10E)
krukaspoelie (brak in 2 stukken bij vervangen krukaskeerring), (50 E)
klepdekselpakking (15E)
Augustus - versnellingsbak kraakt bij snel schakelen - synchromesringen waarschijnlijk versleten, probleem bij aanschaf reeds (vaagjes) gemerkt en 1 van de redenen om een wat hoger bedrag voor onderhoud te reserveren
versnellingsbak (gebruikt), (100E)
krukaskeerring voor/achter, (~40E)
koppelingslager, (15E?)
vliegwiellager, (4-5E)
olie
versnellingspookzak
September
radiator (110E) (blok zelf was nog prima maar plastic was sterk verouderd, lekte tussen plastic en blok door)
radiatordop (15E)
wederom lekkage aan de krukaskkeerring, wederom krukaskeerring vervangen
Oktober
2 nieuwe banden,
2 gebruikte banden, (0E)
uitlijnen (opgeteld koste dit bezoekje 230E)
Laatste maand:
NOGMAALS olielekkage, mogelijk met als gevolg dat de V-snaar geknapt is
V-snaar ANWB (15E)
klepdekselpakking, (30E)
nokkenaskeerringen (30E, was niet nodig geweest)
alle distributieriemkappen (100E)(waren al deels slecht en mogelijke is de kromheid ervan oorzaak geweest van knappen V-snaar)
Auto startte slecht, accu laten doormeten, bleek bijna op te zijn
accu (0E, had ik nog van vorige auto liggen)
Reeds in stock
2 rubbers voor de kap, (nog te monteren, 55E)
remblokken achter (50E) (reeds aangeschaft omdat ze dun beginnen te worden en ik toch onderdelen aan het bestellen was),
1x oliefilter (met mijn jaarkilometrage heb ik er eigenlijk elke 5 maand 1 nodig dus alvast besteld)
Verder door alle lekkage-issues:
Olie+olie+olie+koelwater+koelwater+koelwater
+ wasbenzine + wasbenzine om alle shit schoon te maken.
Denk dat ik er zelfs wel iets (durf het niet op te tellen) overheen gegaan ben
, maar er zitten ook een aantal dingen preventief bij (waterpomp bleek bijvoorbeeld nog heel veel leven te hebben maar had natuurlijk geen idee hoelang dat ding er al in zat, evenals de distributieriem, maar bij m'n vorige auto was juist de distributieriem geknapt dus dan wil je geen gezeur). Bovenstaande is uitgevoerd in de afgelopen 24.000 km. That said is mijn todo list behoorlijk gekrompen, en verwacht er de komende 24.000 km dan ook aanzienlijk minder gezeur mee te hebben :banaan: , en nog meer plezier, want het blijft een feestauto
. En onder de streep is ie zo nog steeds niet duurder dan een 1.8 met boekjes.
Conclusie: DOPPEN OPEN BIJ AANSCHAF! Had ik het bovenstaande bij een willekeurige mazdadealer moeten laten doen was de rekening waarschijnlijk hoger geweest dan de aanschafprijs van de auto.
Ik heb geen ervaring met kunststof achterruitjes, dus daar kan ik niks over zeggen. Heb nu zelf sinds kort een hardtop en het heeft voor- en nadelen. Ik moet straks nog maar zien waar ik 'm laat bijvoorbeeld en ook in de herfst is het soms ineens mooi weer en denk je 'shit, nu kan ie niet open'. On the plusside geldt voor mij dat ik wat meer cm's boven m'n kruin heb, en dat het wat stiller is.
Het is op zich wel meegenomen als je een HT wilt dat ie er al bij zit, want gebruikt kosten ze steevast 600-700 euro of meer (ik kon de mijne goedkoop overnemen dus zodoende heb ik er 1 gekocht). Let verder op roest op de dorpels achter (bij de eerste al gerepareerd, maar kost dus al vlot honderden en honderden euro's om dat te laten repareren. Ook vanwege het onderstel zou ik zeker bij de eerste gaan kijken.
Running costs (verzekering/belasting) zijn inderdaad laag maar reserveer wel e.e.a.. Ik heb de mijne in het begin van dit jaar gekocht bij een handelaar zonder papieren voor niet al teveel en heb vanwege de afwezigheid van papieren extra geld ingeruimd voor onderhoud. Bleek nodig ook, heb het hele bedrag wat er bij mij voor stond (zo'n 1000 euro) nodig gehad. Mind you, dit bedrag was gebaseerd op het de aanname dat ik zelf alles zou doen! Was 1 van de redenen om voor een auto zonder boekjes te gaan

Specificaties: (uit m'n hoofd vervangen/aangeschaft/laten doen, globale volgorde, prijzen zijn indicatief):
Maart
Hangende koppeling, ding koppelde zichzelf

koppelings-slave-cilinder ~ 30E (is het normaal gesproken)
hoofdkoppelingsrevisieset ~ 15E (bleek het te zijn)
April
Groot preventief onderhoud (vrijwel direct na aanschaf uitgevoerd):
versnellingsbakbedieningsrubbers, (60E)
nokkenaskeerringen (28E (afzetters!))
waterpomp, (50E)
distributieriem, (30E)
spanrollen, (20E)
multiriem (15E)
Opmerking: Auto lekte olie, vandaar nokkenaskeerringen vervangen, bleek het niet te zijn.
Mei
APK (45E)
Kleine beurt (??E)
Olie
Oliefilter
bougies,
bougiekabels,
luchtfilter,
krukaskeerring eerste keer vervangen (10E)
krukaspoelie (brak in 2 stukken bij vervangen krukaskeerring), (50 E)
klepdekselpakking (15E)
Augustus - versnellingsbak kraakt bij snel schakelen - synchromesringen waarschijnlijk versleten, probleem bij aanschaf reeds (vaagjes) gemerkt en 1 van de redenen om een wat hoger bedrag voor onderhoud te reserveren
versnellingsbak (gebruikt), (100E)
krukaskeerring voor/achter, (~40E)
koppelingslager, (15E?)
vliegwiellager, (4-5E)
olie
versnellingspookzak
September
radiator (110E) (blok zelf was nog prima maar plastic was sterk verouderd, lekte tussen plastic en blok door)
radiatordop (15E)
wederom lekkage aan de krukaskkeerring, wederom krukaskeerring vervangen
Oktober
2 nieuwe banden,
2 gebruikte banden, (0E)
uitlijnen (opgeteld koste dit bezoekje 230E)
Laatste maand:
NOGMAALS olielekkage, mogelijk met als gevolg dat de V-snaar geknapt is
V-snaar ANWB (15E)
klepdekselpakking, (30E)
nokkenaskeerringen (30E, was niet nodig geweest)
alle distributieriemkappen (100E)(waren al deels slecht en mogelijke is de kromheid ervan oorzaak geweest van knappen V-snaar)
Auto startte slecht, accu laten doormeten, bleek bijna op te zijn
accu (0E, had ik nog van vorige auto liggen)
Reeds in stock
2 rubbers voor de kap, (nog te monteren, 55E)
remblokken achter (50E) (reeds aangeschaft omdat ze dun beginnen te worden en ik toch onderdelen aan het bestellen was),
1x oliefilter (met mijn jaarkilometrage heb ik er eigenlijk elke 5 maand 1 nodig dus alvast besteld)
Verder door alle lekkage-issues:
Olie+olie+olie+koelwater+koelwater+koelwater

Denk dat ik er zelfs wel iets (durf het niet op te tellen) overheen gegaan ben

Conclusie: DOPPEN OPEN BIJ AANSCHAF! Had ik het bovenstaande bij een willekeurige mazdadealer moeten laten doen was de rekening waarschijnlijk hoger geweest dan de aanschafprijs van de auto.
- duifjes.com
Ik zag bij die 2de advertentie 0-100 7.2 sec staan klopt dat is zo'n MX5 zo snel???
- G Kolkman
Nooit gemeten maar gevoelsmatig haal ik dat niet.
Oja, wat je ook nog zou kunnen doen is eens het verschil proberen tussen een exemplaar met powersteering en 1 zonder. Ik heb het zelf niet, en Kim (forummember hier) wel, en ik neig er naar het toch te willen. Lever ik wellicht wat precisie voor in maar vind het soms wel wat zwaar, (lees: kan niet snel genoeg de juiste moves maken). Maar moet je eens proberen misschien, het inbouwen op m'n E30 staat hoger op de verlanglijst :banaan: .
Oja, wat je ook nog zou kunnen doen is eens het verschil proberen tussen een exemplaar met powersteering en 1 zonder. Ik heb het zelf niet, en Kim (forummember hier) wel, en ik neig er naar het toch te willen. Lever ik wellicht wat precisie voor in maar vind het soms wel wat zwaar, (lees: kan niet snel genoeg de juiste moves maken). Maar moet je eens proberen misschien, het inbouwen op m'n E30 staat hoger op de verlanglijst :banaan: .
- Kim
Ik vind inderdaad die van jou meer (weg)gevoel heeft, de mijne voelt verschrikkelijk licht in vergelijking. Dit heeft zeker z'n voordelen denk, het rijdt ontspannener (als dat een woord is
) Maar goed de jouwe voelt toch anders omdat jij een 1.8 hebt en ik een 1.6, dus het verschil in stuurbekrachtiging is niet het enige, dat en ik heb er 1 van 1999, dus het nieuwere type. Mja denk dat de kwestie van wel of geen stuurbekkarchtiging vooral iets is wat je zelf moet ervaren om te kunnen kiezen, voor beide is wat te zeggen.
Maar verder is het gewoon zó'n leuke auto
Leukste auto die ik tot nu toe in m'n bezit heb gehad (ook zó moeilijk...)
keep us posted!

Maar verder is het gewoon zó'n leuke auto

keep us posted!
- L@urens
Er staat een hele mooie MazdaSpeed met 260pk voor €15k... iets voor jou?
-
Re:
Rob, de enige optie is (tijdelijke) oplossing met loctice of een andere motorblok als het kwaad als is geschied?RobS schreef:Het krukasprobleem valt wel op te lossen dmv loctite:Wouter81 schreef:Schop![]()
Afgelopen zaterdag bij de Mazda dealer even plaatsgenomen in zo'n ding (had er nog nooit in gezeten zelfs), geweldig zeg. Wat een kart, lekker laag zitten.
Paar vraagjes. Is dat probleem met die krukaspoelie niet op te lossen? Stel, ik vind een prachtige 1990/1991 versie, dan zou het wat 'zonde' zijn om hem te moeten laten staan vanwege zo'n probleem.
Enne, qua wegligging schijnt het top te zijn, behalve dan dat de standaard schokbrekers vaak niet optimaal cq. troep zijn. Wat zijn goeie betaalbaar aftermarket shocks en waar moet ik qua kosten dan ongeveer aan denken? Hoeft echt geen racespul te zijn wat in 300 standen is in te stellen. Gewoon een beetje sportief, stug maar niet spijkerhard.
Owja, en qua sleutelen ben ik zelf (helaas) niet erg handig. :o
http://www.miata.net/garage/hsue/LoctiteCrank1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ik zou toch echt gaan kijken naar een '92 of later model, de loctite oplossing is leuk maar een duurzame oplossing is het in mijn ogen niet. Je kan ook de gok nemen en er tzt wanneer het probleem zich voor doet een ander blokje inhangen.
Voor een goed setje dempers moet je op ongeveer 500€ rekenen, Koni of Bilstein bijvoorbeeld.
- G Kolkman
of krukas wisselen
.

-
Dat vermoeden had ik al
Kwam nl. een mooi exemplaar tegen van 05-1991. Dat is balen.

- L@urens
Ik heb een 91-er met een long nose. Je moet even het aantal gaten tellen in de pulley.indobesar schreef:Dat vermoeden had ik al![]()
4 = short. 8 = long.
- Damir Vukovic
Bovendien rijdt het gros van de vroege 1.6jes met shortnose cranks nog gewoon betrouwbaar rond. Vooral een amerikaanse internet hype imho. Ik zou er een perfecte MX5 niet voor laten staan. Sterker nog, dat heb ik al 2 keer niet gedaan(lees gekocht) en daar heb ik nog geen spijt van gehad.
Kies er 1 uit met volledig gevuld onderhoudsboekje, houd je ogen open en je vindt zo een probleemloos sportautoke.
Kies er 1 uit met volledig gevuld onderhoudsboekje, houd je ogen open en je vindt zo een probleemloos sportautoke.
- RobS
Als het wagentje verder tiptop in orde is zou ik 'm er niet om laten staan. Als het fout gaat heb je meteen een goede reden om er een 1.8je in te lepelenindobesar schreef:Dat vermoeden had ik al![]()

-
Kun je dit toelichten? Heeft een long nose geen last van dit probleem?L@urens schreef:Ik heb een 91-er met een long nose. Je moet even het aantal gaten tellen in de pulley.indobesar schreef:Dat vermoeden had ik al![]()
4 = short. 8 = long.
Een uitgebreid ingevuld onderhoudsboekje is er niet. De eigenaar heeft sinds aanschaf wel de volgende zaken vervangen cq. gerepareerd omdat er dus niet bekend was.Damir Vukovic schreef:Bovendien rijdt het gros van de vroege 1.6jes met shortnose cranks nog gewoon betrouwbaar rond. Vooral een amerikaanse internet hype imho. Ik zou er een perfecte MX5 niet voor laten staan. Sterker nog, dat heb ik al 2 keer niet gedaan(lees gekocht) en daar heb ik nog geen spijt van gehad.
- Nieuwe beige cabriokap (juni 2008)
- Nieuwe RVS uitlaat vanaf katalysator (juni 2008)
- Dorpels gelast (juni 2008)
- Nieuwe bougies en bougiekabels Magnecor 8mm (juli 2008)
- Luchtfilter K&N (juli 2008)
- Versnellingsbak- en differentieelolie ververst (juli 2008)
- Versnellingspook manchet rubbers (juli 2008)
- Distributieriem en span- en geleiderollen vervangen (okt. 2008)
- Kleppendekselpakking vernieuwd (okt. 2008)
- Nieuwe waterpomp (okt. 2008)
- Koelsysteem gespoeld + nieuwe koelvloeistof (okt. 2008)
- Radiator vervangen (okt. 2008)
- V-snaren dynamo en stuurbekrachtiging vernieuwd
- Chassisbalken gelast en tegen roest behandeld (mei 2009)
- Katalysator vervangen door gedempte freeflow pijp (mei 2009)
- Dempers, veren en stofhoezen achter vervangen (juni 2009)
- Remvloeistof ververst (juli 2009)
Behoorlijk degelijk onderhoud dus.
@Allen,

- Michel P
Goed bezig Ion, MX5 MK1 is uber cool.
Michel
Michel
- Michel P
Buying guide MX5 MKI http://www.classiccarsmagazine.co.uk/bu ... 478&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Thanks Michel! 

- Oscar29
longnose heeft dit probleem inderdaad niet neeindobesar schreef:Kun je dit toelichten? Heeft een long nose geen last van dit probleem?L@urens schreef:Ik heb een 91-er met een long nose. Je moet even het aantal gaten tellen in de pulley.indobesar schreef:Dat vermoeden had ik al![]()
4 = short. 8 = long.
- G Kolkman
http://www.miata.net/garage/crankshaft.html" onclick="window.open(this.href);return false;
1 punt: ga niet naar NL-dealers voor onderdelen, je schrikt je elke keer lam/voelt je elke keer genaaid zonder dat je broek open geweest is. Verder kun je zelf aardig wat doen, maar hangt wel van je geduld af, Normale mensen kopen zo'n auto niet als daily dus dan heb je tijd zat en is dat niet het probleem 8)
.
1 punt: ga niet naar NL-dealers voor onderdelen, je schrikt je elke keer lam/voelt je elke keer genaaid zonder dat je broek open geweest is. Verder kun je zelf aardig wat doen, maar hangt wel van je geduld af, Normale mensen kopen zo'n auto niet als daily dus dan heb je tijd zat en is dat niet het probleem 8)

- RobS
Ga naar http://ilmotorsport.de/" onclick="window.open(this.href);return false; voor onderdelen 

-
Heren, bedankt voor de linkjes.
Het gaat overigens om de 69-HR-KB.

Het gaat overigens om de 69-HR-KB.
- GTRene
ah, deze moet ik hebben
eens een oud draadje uit de motteballen halen
ik zit af en toe op het gt40s.com website, en kwam dit tegn over de Mazda MX5 in het algemeen...
iemand vroeg wat een goede betrouwbare, vlot over de baan gaande maar niet te dure trackday car is...
de Mazda MX5 noemden ze bijna allemaal
http://www.gt40s.com/forum/race-track/3 ... y-car.html" onclick="window.open(this.href);return false;
1 iemand noemde ook:

eens een oud draadje uit de motteballen halen

ik zit af en toe op het gt40s.com website, en kwam dit tegn over de Mazda MX5 in het algemeen...
iemand vroeg wat een goede betrouwbare, vlot over de baan gaande maar niet te dure trackday car is...
de Mazda MX5 noemden ze bijna allemaal

http://www.gt40s.com/forum/race-track/3 ... y-car.html" onclick="window.open(this.href);return false;
1 iemand noemde ook:
I would say, rear drive and reliable - you want to learn to drive, not fix stuff.
Have fun!
-
cool 8)
vanwege al die redenen is mijn keuze ook gevallen op een mx5!
vanwege al die redenen is mijn keuze ook gevallen op een mx5!
- GTRene
klopt Metchu, en aanbod zat, voor iets meer heb je een typ zonder klap=koplampen
lijkt me ook niet duur, mooi ding zo op de foto

das weer bijna zonde om een trackday car van te maken...wel mooi een 1.8i
http://www.nederlandmobiel.nl/index.php ... =gaspedaal" onclick="window.open(this.href);return false;

lijkt me ook niet duur, mooi ding zo op de foto
das weer bijna zonde om een trackday car van te maken...wel mooi een 1.8i
http://www.nederlandmobiel.nl/index.php ... =gaspedaal" onclick="window.open(this.href);return false;